• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت کاوشگران معدن افق فردا مطرح کرد:

نقش عوامل مختلف در نوسانات قیمت مس

  • کد خبر : 3127
  • 21 اسفند 1398 - 12:55
نقش عوامل مختلف در نوسانات قیمت مس
مدیرعامل شرکت کاوشگران معدن افق فردا گفت: در چند سال گذشته صنعت قدرتمند مس شرایط سختی را پشت سر گذاشته و تحت تاثیر تمام عوامل داخلی و خارجی قرار گرفته است. این موضوع باعث نوسان قیمت این فلز شده که بحث تولید را با چالش جدی مواجه می‌کند.

مدیرعامل شرکت کاوشگران معدن افق فردا گفت: در چند سال گذشته صنعت قدرتمند مس شرایط سختی را پشت سر گذاشته و تحت تاثیر تمام عوامل داخلی و خارجی قرار گرفته است. این موضوع باعث نوسان قیمت این فلز شده که بحث تولید را با چالش جدی مواجه می‌کند.

علی لرستانی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه کاوشگران معدن افق فردا از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را با تولید کلوخه مس آغاز کرده و اکنون در حال راه‌اندازی خط فرآوری مس است و در حال حاضر، این پروژه تا ۶۰ درصد پیشروی داشته است و در تلاش هستیم این بخش نیز به زودی به مرحله بهره‌برداری برسد. در صورت افتتاح واحد فرآوری و با توجه به میزان امکانات و مواد اولیه ورودی به کارخانه ظرفیت تولید کاتد مس برابر با ۵۰۰ تن در سال خواهد بود.

وی افزود: در دو سال گذشته با آغاز نوسانات قیمتی و نابه‌سامانی وضعیت اقتصادی کشور، بحث تولید با مشکلات جدیدی مواجه شد به طوری که تعداد زیادی از کارخانه‌های فرآوری مس را به تعطیلی کشانده و تولید فرآورده‌های مسی به دست چند کارخانه محدود افتاده است که بازار داخلی را تامین می‌کنند. قابل ذکر است که قبل از اعمال تحریم‌ها و بسته شدن مرزها صادرات محصول در شرایط خوبی به سر می‌برد و دو کشور چین و کره بازار هدف تولیدکننده‌های ایرانی بودند، اما در دو سال گذشته و اوج گرفتن مسائل سیاسی بین کشورها فروش خارجی محصول به در بسته خورده و این موضوع ضرر زیادی را به تولیدکنندگان در امر صادرات تحمیل کرده است.

مدیرعامل شرکت کاوشگران معدن افق فردا در رابطه با صنایع مصرفی کلوخه مس، عنوان کرد: بیشتر کلوخه‌های مسی که حاصل فعالیت مجموعه‌های مختلف است برای تولید کاتد و سایر محصولات مسی در اختیار شرکت ملی مس قرار می‌گیرد و چند مورد محدود از کارخانه‌های خصوصی تولیدی محصولات مسی نیز از جمله مشتریان داخلی این نوع مواد به حساب می‌آیند، گفتنی است که این نوع مجموعه‌های تولیدی اغلب در شهرهای کرمان و زنجان فعالیت دارند.

وی در پاسخ به این سوال که بزرگ‌ترین چالش‌های تولیدکننده‌های فرآورده‌های مسی چیست، توضیح داد: صنعت مس مانند بسیاری از فلزات دیگر تحت تاثیر شرایط مختلف داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. در چند سال اخیر تولیدکننده‌های فعال در این عرصه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند. تحریم‌ها، نوسانات قیمتی و افزایش نرخ ارز از جمله مشکلاتی بوده که فعالیت ما را احاطه کرده است. با افزایش قیمت‌ها، شرکت ما که در آستانه راه‌اندازی بخش جدیدی از فعالیت خود است، برای تامین دستگاه‌ها و خرید ماشین‌آلات نیز دچار مشکل شد. در شرایط فعلی تهیه ابزارآلاتی مانند بیل و بولدوزر نیز دشوار شده است.

لرستانی‌نژاد اضافه کرد: علاوه بر مشکلات ذکر شده که دست و پای تولیدکننده را بسته بود، چند ماهی است که معضلی به نام ویروس کرونا دنیا و صنایع را به دام خود انداخته و این موضوع تاثیر مستقیم بر قیمت‌ها و به خصوص بازار فلزات گذاشته و اقتصاد کشورهای مختلف دنیا را به طور جدی مختل کرده است که ما نیز از این موضوع مستثنی نیستیم. متاسفانه مس تحت تاثیر عوامل مختلفی بوده و کوچک‌ترین موضوعی قیمت آن را تغییر می‌دهد و تولیدکننده نمی‌تواند برای آینده کاری خود برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشد. در این بین نیز امیدوار هستیم با ثبات نسبی قیمت‌ها بتوانیم در سال ۱۳۹۹ خط تولید کاتد را به مرحله تولید برسانیم.

این مدیرعامل مطرح کرد: برای فعالیت‌های معدنی نوع ماشین‌آلاتی که برای استخراج و حفاری استفاده می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. در عملیات استخراج معدن از ابزاری مانند بیل مکانیکی، بولدوزر، انواع کامیون و لودر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کارخانه نیز از امکاناتی همچون بالمیل استفاده می‌شود و در تلاش هستیم روز به روز کارخانه و معدن را به ماشین‌آلات مدرن مجهز سازیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3127

نوشته‌های مشابه