• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع مس طارم:

سیستم بانکی، شناختی از صنعت ندارد

  • کد خبر : 3133
  • 25 اسفند 1398 - 13:13
سیستم بانکی، شناختی از صنعت ندارد
مدیرعامل شرکت صنایع مس طارم گفت: حدود 12 سال است که در تلاش هستیم یک مجموعه تولیدی مدرن و بزرگ را راه‌اندازی کنیم که متاسفانه با کم‌کاری‌های سیستم بانکی و تعویق در ارائه تسهیلات، این امر مهم در سال 1398 محقق شد و قصد داریم با تولید کاتد مرغوب در بازارهای داخلی و خارجی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهیم.

مدیرعامل شرکت صنایع مس طارم گفت: حدود ۱۲ سال است که در تلاش هستیم یک مجموعه تولیدی مدرن و بزرگ را راه‌اندازی کنیم که متاسفانه با کم‌کاری‌های سیستم بانکی و تعویق در ارائه تسهیلات، این امر مهم در سال ۱۳۹۸ محقق شد و قصد داریم با تولید کاتد مرغوب در بازارهای داخلی و خارجی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهیم.

کرامت‌الله حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: کارخانه مس طارم تولیدکننده کاتد مس بوده که در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار ساخته و در جوار یک معدن مس اکسیدی واقع شده است. این معدن دارای ۱۴ میلیون تن ذخیره اثبات شده با عیار ۱٫۵ درصد است و با این حجم خوراک ورودی، ظرفیت تولید کارخانه سالانه ۱۰ هزار تن ارزیابی می‌شود. این مجموعه در سال ۱۳۸۶ کلنگ‌زنی شد اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات مانند مسائل محلی، امور اداری سازمان‌های دولتی وعدم اختصاص تسهیلات به موقع از سوی بانک منجر به تاخیر در راه‌اندازی این مجموعه شد.

وی افزود: در حال حاضر، با وجود ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری سهام‌داران و ۲۰ درصد نقدینگی از طرف بانک‌ها، پروژه به اتمام رسیده و قریب به ۳۰ روز می‌شود که تولید در آن آغاز شده است؛ اما به دلیل برودت هوا، بارش برف و یخ‌زدگی پمپ‌ها و سیالات، فرآیند تولید در یک ماه گذشته کند بود و اکنون تولید را از سر گرفته‌ایم و امیدوار هستیم تا چند روز آینده محصول تولیدی کارخانه وارد بازار و در سال ۱۳۹۹ به کمک مسئولین دولتی و با حمایت آن‌ها این کارخانه به طور رسمی افتتاح شود. قابل ذکر است که مشاوران شرکت که طراحی و نظارت ساخت و راه‌اندازی کارخانه برعهده آن‌ها بوده است، همگی متخصصان ایرانی بوده‌اند. بخش عمده ماشین‌آلات خارجی بوده و از کشورهایی همچون آلمان و ایتالیا وارد شده است. شیرآلات مورد استفاده در کارخانه را نیز به صورت عمده از اروپا و چین تهیه می‌کنیم.

افزایش عیار مس با تکنولوژی‌های روز

مدیرعامل شرکت صنایع مس طارم در رابطه با نقش تکنولوژی و تجهیزات در فرآیند تولید کاتد مس، توضیح داد: قطعا تکنولوژی در تولید کاتد با کیفیت نقش اساسی دارد و کارخانه‌های بزرگی همچون مجتمع مس سرچشمه برای تولید کاتد از روش‌های هیپ‌لیچینگ، الکترووینیگ و سروانت اکستراکشن استفاده می‌کنند. در روش هیپ‌لیچینگ، سنگ معدنی بعد از انتقال به کارخانه خرد شده و وارد هیپ شده و تحت عملیات لیچینگ قرار می‌گیرد و سپس در مرحله سروانت اکستراکشن غلظت ماده معدنی موجود در کارخانه تغلیظ شده و وارد بخش الکتروینیگ که تولید کاتد در این مرحله صورت می‌گیرد، می‌شود.

حسینی ادامه داد: برای تولید کاتد سیستم‌های متفاوت دیگری نیز وجود دارد که تفاوت آن‌ها در عیار و غلظت محلول مس در بخش‌های مختلف است. به عنوان مثال، در بعضی از کارخانه‌ها مرحله دوم حذف شده و مواد بعد از مرحله هیپ بلافاصله وارد الکترووینیگ می‌شود و عملیات بخش سروانت اکستراکشن وجود ندارد. در این روش نمی‌توان عیار بالایی را از محلول مس به دست آورد و مواد را با عیار دو تا سه گرم در لیتر به بخش الترووینیگ می‌فرستند. در کارخانه مس طارم از هر سه مرحله برای تولید کاتد استفاده می‌کنیم با این تفاوت که ابتدا غلظت مس در محلول به ۴۰ گرم در لیتر می‌رسد و سپس وارد مرحله سوم یعنی الکترووینیگ می‌شود، در تلاش هستیم کاتدهایی با عیار بالا را تولید و روانه بازار کنیم.

وی در رابطه با صنایع مصرف‌کننده کاتد مس، عنوان کرد: کاتد به عنوان مسی با خلوص نزدیک به ۱۰۰ درصد به عنوان مواد اولیه برای تولید بسیاری از مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای تولید محصولات حساسی همچون انواع کابل‌های افشان و کابل‌های ریز مواد اولیه مناسبی به حساب می‌آید. به طور کلی از کاتد برای تولید مفتول، لوله، پروفیل و سایر محصولات می‌توان استفاده کرد اما مهم‌ترین مصرف‌کننده آن به دلیل عیار بالای کاتد، صنایع تولیدی سیم و کابل هستند. در داخل کشور و منطقه بیش از ظرفیت تولید مجموعه مشتری وجود دارد.

این مدیرعامل اضافه کرد: در چشم‌انداز آینده کارخانه مس طارم قصد داریم علاوه بر داخل، بازار خارج را نیز پوشش دهیم؛ در نتیجه بخش اعظمی از محصول تولیدی را به کشورهای آلمان، ترکیه و روسیه صادر خواهیم کرد و اکنون در حال مذاکره با آن‌ها هستیم و بخش دیگر محصولات را بنا بر سیاست‌های مجموعه و منطقه در بازار داخل ارائه می‌کنیم. برای فروش‌های خارجی، مشتریان به صورت FOB با ما معامله می‌کند و دولت نیز برای کارخانه‌های بزرگی مانند مس طارم محدودیت‌ها را برداشته‌اند، بنابراین با وجود تحریم‌ها و به کمک دولت مشکلات اساسی در امر صادرات نخواهیم داشت.

عدم تامین نقدینگی به موقع، چالشی مهم برای صنعت است

حسینی در پاسخ به این سوال که معضلات موجود در تولید کاتد چیست، عنوان کرد: از ابتدای آغاز اکتشاف، استخراج معدن و ساخت کارخانه تا کنون مهم‌ترین مشکل ما تامین به موقع نقدینگی از طریق سیستم‌های بانکی بود که متاسفانه در این سیستم درک صحیحی از صنعت مهمی همچون مس وجود ندارد. صنعتی که در یک منطقه محروم برای دو هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کند. در مجموعه مس طارم حدود ۴۵۰ پرسنل به صورت مستقیم و یک هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند. اگر بانک شناخت کافی از صنعت داشته باشد، نباید پرداخت یک وام ۱۰ درصدی پنج سال به درازا بکشاند و در نهایت این کارخانه با سرمایه‌گذاری ۸۰ درصدی سهام‌داران تولید را آغاز کند.

وی ابراز کرد: شرکت صنایع مس طارم نیز با توجه به سیاست‌هایی که دولت اعلام می‌کند، در بورس کالا عرضه محصول خواهد داشت و به رقابت با سایر تولیدکنندگان کاتد مس می‌پردازد. شایان به ذکر است که از اوایل بهار سال ۱۳۹۹ شاهد حضور کاتد مس طارم در بین عرضه‌کنندگان کاتد بورس کالا خواهد بود. اصولا با توجه به نیازهای داخلی، میزان تولید داخلی و بازار حاشیه‌ای خارج از کشور رقابت سنگینی در بین تولیدکنندگان کاتد وجود ندارد. شرکت ملی مس بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول است و بخشی از تولید خود را در بازار داخلی، عرضه و بخش دیگر را صادر می‌کند. اگر تولیدکننده‌ای نتواند محصول خود را طبق قیمت بورس کالا بفروشد، وارد مرحله صادرات مطابق با قیمت بورس فلزات لندن می‌شود و ما نیز می‌توانیم بگوییم بر اساس تعداد مشتریانی که اکنون در حال مذاکره با آن‌ها هستیم، برای فروش محصول خود هیچ‌گونه نگرانی نداریم.

مدیرعامل شرکت صنایع مس طارم ادامه داد: دنیا و صنایع به خصوص صنعت خودروهای الکتریکی رو به پیشرفت هستند؛ صنعت مخابراتی و برقی در جهان در مسیر توسعه گام برمی‌دارند و بهمرور زمان و مدرن‌تر شدن تجهیزات، نیاز به فلز مس بیش از پیش احساس خواهد شد. در این بین، کارخانه‌ها و صنایع ایران نیز نباید از قافله پیشرفت عقب بمانند. در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور، دولت باید در تعامل با تولیدکننده‌ها باشد، نه اینکه ساخت و بهره‌برداری یک کارخانه در یک منطقه توسعه نیافته حدود ۱۲ سال به طول بیانجامد! دولت باید در خصوص افزایش رونق تولید در سطح استانی و ملی، سیاست‌های صحیحی را اتخاذ نماید و در راستای رشد تولید داخلی گام بردارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3133

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است