• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت فلات ویژن:

باید قدر فلز استراتژیک مس را دانست

  • کد خبر : 3130
  • 26 اسفند 1398 - 13:01
باید قدر فلز استراتژیک مس را دانست
مدیرعامل شرکت فلات ویژن گفت: معادن جزو سرمایه‌های ملی هر کشوری هستند که در این بین، ایران از معادن خوب و پر عیار مس بهره‌مند شده است. در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور، می‌توان با مدیریت صحیح، در صنعت مس ارزش افزوده ایجاد کرد.

مدیرعامل شرکت فلات ویژن گفت: معادن جزو سرمایه‌های ملی هر کشوری هستند که در این بین، ایران از معادن خوب و پر عیار مس بهره‌مند شده است. در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور، می‌توان با مدیریت صحیح، در صنعت مس ارزش افزوده ایجاد کرد.

محمدصادق مهین‌بابایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرایط تولید کاتد در سال‌های گذشته و اکنون هیچ تغییری نداشته و طرح‌های توسعه خاتون‌آباد و پالایشگاه ورزقان نیز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است. به طور کلی، عملیات ذوب فقط و منحصرا در مجتمع مس سرچشمه و خاتون‌آباد انجام می‌شود و در هیچ مجموعه دیگری قابل انجام نیست، در واقع، شرکت ملی مس تنها تولیدکننده کاتد مس در کشور بوده و هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تا کنون در زمینه تولید کاتد انجام نشده است.

وی در رابطه با مشکلات اصلی تولید کاتد، افزود: میزان سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی کاتد مس بسیار زیاد است. در واقع، مجموعه‌های تولیدی اقتصادی که در دنیا باقی‌مانده‌اند از تکنولوژی خاصی که حاصل فعالیت شرکتی به نام اتوتک است، استفاده می‌کنند و این شرکت جهت تولید از تکنولوژی کوره‌های ذوب تشعشعی بهره جسته که فنلاندی است. به طور کلی به جز این شرکت هیچ تکنولوژی و شرکت دیگری در دنیا که در زمینه تولید کاتد فعال باشد، وجود ندارد. پروژه و مجموعه تولیدی صرفه اقتصادی دارد که با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تنی و یا به طور نرمال در دنیا دو فاز با ظرفیت جداگانه ۲۰۰ هزار تنی شروع به تولید کند.

این مدیرعامل ادامه داد: در واقع، مجموعه‌های دو فازی، واحدهای استاندارد پالایشگاهی و تولیدی کاتد هستند. البته در کشورهایی همچون چین، ژاپن و آمریکا کارخانه‌هایی احداث شده که دو فاز جدا با ظرفیت‌های مجزای ۴۰۰ هزار تنی دارند؛ اما استاندارد جهانی مجموعه دو فازی ۲۰۰ هزار تنی است. هرقدر میزان سرمایه‌گذاری بیشتر باشد، پروژه اقتصادی‌تر خواهد بود و تنها مشکل موجود در این صنعت، تامین کنسانتره و مواد اولیه است. به طور کلی تولید کاتد در دنیا دو مشکل عمده و اساسی دارد، اول میزان سرمایه‌گذاری بسیار بالا و دوم تامین کنسانتره مس است که اگر مسیر برای تامین آن‌ها هموار نشود، عملا تولید کاتد اقتصادی نخواهد بود.

مهین‌بابایی در خصوص مصرف کاتد در صنایع مختلف، توضیح داد: کاتد در صنایع میانی به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیش از ۹۰ درصد کاتد تولیدی در دنیا از طریق خطوط پیوسته به مفتول هشت میلی‌متری تبدیل می‌شود و مفتول حاصل، در صنایع سیم و کابل کاربرد دارد. ۹۰ درصد کاتد به مصرف تولید سیم و کابل می‌رسد و ۱۰ درصد باقی‌مانده برای تولید اسلب، بیلت و سایر مشتقات استفاده می‌شود. اغلب تولیدکنندگان کاتد در دنیا، یک خط تولید پیوسته مفتول نیز دارند. تکنولوژی آمریکایی، تکنولوژی آلمانی- سوئیسی که مربوط به شرکت اس‌ام‌اس می‌یر است و تکنولوژی شرکت ایتالیایی پراپرزی سه تکنولوژی تولید مفتول هستند.

وی در پایان تاکید کرد: کالاهای اساسی مانند مس، آهن، گندم و جو قیمت‌های جهانی دارند و بورس کالای ایران نیز چاره‌ای جز تبعیت از قیمت‌های جهانی ندارد و دستورالعمل‌های طوفانی که بورس کالا در رابطه قیمت و نحوه خرید در مقطع خاصی وضع می‌کند، کوتاه مدت بوده و شرایط قیمتی، خرید و فروش کاتد مس تحت تاثیر اتفاق‌ و سیاست‌های دنیا است. همچنین علاوه بر موارد ذکر شده، نرخ ارز نیز بر قیمت داخلی مس اثر دارد. مس یک فلز استراتژیک بوده که در هر کشوری یافت نمی‌شود و امیدوار هستیم که از این سرمایه ملی بتوان به درستی بهره برد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3130

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است