• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت لوله و تجهیزات سدید مطرح کرد

لزوم جذب سرمایه‌های سرگردان برای اجرای پروژه‌های آب‌رسانی/اجرای ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس

  • کد خبر : 1437
  • 01 فروردین 1399 - 17:08
لزوم جذب سرمایه‌های سرگردان برای اجرای پروژه‌های آب‌رسانی/اجرای ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس
مدیرعامل شرکت لوله و تجهیزات سدید گفت: شرکت ما مبتکر بسیاری از تولیدات لوله در ایران و جهان بوده و برای نخستین بار در جهان تولید لوله‌های اسپیرال با گرید X70 و ضخامت 0.78 اینچ را انجام دادیم اما مشکل اساسی شرکت لوله و تجهیزات سدید عدم اجرای پروژه‌های بزرگ انتقال آب به صورت منظم است؛ به طوری که بعد از اجرای یک پروژه تا مدت‌ها قادر به تولید متناسب با ظرفیت نیستیم. در این رابطه لازم است مشوق‌های مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های بزرگ از سوی دولت تعریف شود تا شاهد جذب سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی موجود در کشور باشیم.

مدیرعامل شرکت لوله و تجهیزات سدید گفت: شرکت ما مبتکر بسیاری از تولیدات لوله در ایران و جهان بوده و برای نخستین بار در جهان تولید لوله‌های اسپیرال با گرید X70 و ضخامت ۰٫۷۸ اینچ را انجام دادیم اما مشکل اساسی شرکت لوله و تجهیزات سدید عدم اجرای پروژه‌های بزرگ انتقال آب به صورت منظم است؛ به طوری که بعد از اجرای یک پروژه تا مدت‌ها قادر به تولید متناسب با ظرفیت نیستیم. در این رابطه لازم است مشوق‌های مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های بزرگ از سوی دولت تعریف شود تا شاهد جذب سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی موجود در کشور باشیم.

هادی ترشیزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت لوله و تجهیزات سدید یکی از شرکت‌های تابعه هلدینگ گروه صنعتی سدید بوده و در حال حاضر سازنده لوله‌های قطور فولادی با قطر ۲۰ الی ۱۲۸ اینچ است. این لوله‌ها برای انتقال آب، نفت و گاز در مسیرهای اصلی به کار می‌روند.

وی افزود: شرکت لوله و تجهیزات سدید یکی از تولیدکنندگان نسبتا قدیمی محصولات فولادی است و از سال ۱۳۴۲ تاکنون یعنی حدود ۵۶ سال فعالیت می‌کند. البته در گذشته این شرکت تنها پروفیل فولادی با مقاطع باز و بسته تولید می‌کرد و می‌توان گفت نخستین تولیدکننده پروفیل فولادی در ایران بوده است. این شرکت پس از انقلاب اسلامی و تا سال ۱۳۶۷ بزرگ‌ترین تولیدکننده پروفیل فولادی در کشور بود اما از آن زمان با توجه به مطالعاتی که انجام شد و در آن نیازهای کشور به انتقال آب مورد بررسی قرار گرفت، مسئولان شرکت از آلمان یک خط تولید لوله‌های اسپیرال خریداری کردند. این خط جدید در سال ۱۳۷۲ راه‌اندازی و به این ترتیب شرکت لوله و تجهیزات سدید به جرگه تولیدکنندگان لوله های قطور فولادی در کشور پیوست.

مدیرعامل شرکت لوله و تجهیزات سدید اضافه کرد: پس از نصب خط لوله، شرکت از تولید پروفیل و مقاطع ریز فولادی خارج شد و تنها تولید لوله‌های قطور اسپیرال را در دستور کار قرار داد. در نتیجه شرکت لوله و تجهیزات سدید نخستین تولیدکننده لوله‌های قطور فولادی به روش اسپیرال در کشور بود که پس از این شرکت، ۲۰ تولیدکننده دیگر به این حوزه اضافه شدند. با این حال شرکت ما از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۰ تنها لوله برای انتقال آب تولید می‌کرد و نخستین پروژه نیز آب تبریز بود. برای پروژه های آبرسانی مختلف موفق شدیم بیش از دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر لوله تولید کنیم. از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۸۸ با توجه به نیاز کشور، به تولید لوله انتقال گاز نیز پرداختیم که در این رابطه نیز توانستیم حدود دو هزار کیلومتر لوله گاز تولید کنیم. لازم به ذکر است که شرکت لوله و تجهیزات سدید نخستین تولیدکننده لوله گازرسانی به روش اسپیرال در ایران است. همچنین برای جلوگیری از خوردگی، جدار خارجی لوله را با پلی‌اتیلن سه لایه یا پلی‌اورتان و داخل لوله را نیز با اپوکسی بدون حلال بهداشتی و دارای قابلیت انتقال آب شرب، پوشش می‌دهیم.

ترشیزی عنوان کرد: شرکت لوله و تجهیزات سدید یک رکورد جهانی را نیز در اختیار دارد و آن نخستین تولیدکننده لوله ۵۶ اینچ با گرید X70 و ضخامت ۱۹٫۸ میلی‌متر به روش اسپیرال در دنیا است. البته این نوع لوله‌ها به روش درز مستقیم تولید می‌شدند. کویل این لوله توسط شرکت پوسکو در کره‌جنوبی و لوله آن در ایران تولید شد.

وی ادامه داد: تا سال ۱۳۸۸ عمده تولیدات شرکت لوله و تجهیزات سدید لوله‌های گاز بود اما زمانی که تولید لوله‌های گاز به روش درز مستقیم در کشور تقویت شد و تولیدکنندگان جدیدی به این عرصه وارد شدند، عملا سفارش لوله‌های گاز شرکت ما کاهش یافت و از آن زمان تاکنون، به صورت پراکنده و با دریافت سفارش و فعال‌سازی پروژه‌های عمرانی مرتبط با آب، با حداکثر ظرفیت به تولید لوله آب می‌پردازیم. البته از آن زمان دو پروژه انتقال آب گرمسیری برای مهار آب‌های مرزی و پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان‌ها و معادن مرکزی کشور نیز اضافه شد که طی آن حدود ۳۵۰ هزار تن لوله به کارفرما تحویل دادیم.

اجرای ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس
مدیرعامل شرکت لوله و تجهیزات سدید در خصوص ویژگی‌های ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس تصریح کرد: این پروژه در سه قطعه از خلیج فارس تا معادن گل‌گهر سیرجان، از سیرجان تا معادن مس سرچشمه و از سرچشمه تا معادن چادرملو در استان یزد تعریف شده که بخش عمده لوله‌های قطعه یک و دو توسط شرکت ما تولید شده است. در حال حاضر تنها لاین یک یعنی از خلیج فارس تا معادن گل‌گهر اجرا شده است. با این حال شرکت ما عمده لوله‌های قطعه یک و دو را تولید کرده است.
وی ادامه داد، قراردادهای دیگری نیز منعقد شده اما این قراردادها به دلیل اینکه مواد اولیه آن یعنی کویل، توسط کارفرما تامین نشده، غیرفعال بوده و هنوز روی کاغذ مانده‌اند. ازجمله این پروژه‌ها می‌توان به آب کرمان، آب رفسنجان و… اشاره کرد. برای انتقال آب، عمده کویل دریافتی شرکت؛ از فولاد مبارکه است اما در گذشته برای لوله گاز از خارج کویل وارد می‌کردیم که خوشبختانه اخیرا مبارکه به تولید کویل مناسب انتقال گاز نیز وارد شده است.

عدم اجرای پروژه‌های بزرگ آبرسانی
ترشیزی با اشاره به پروژه‌های متعدد انتقال آب در کشور، بیان کرد: باید توجه داشت که کشور ما در منطقه خشک و کم‌آب واقع شده و در این رابطه وزارت نیرو میلیون‌ها تن پروژه برای انتقال آب در نقاط مختلف کشور تعریف نموده است. ازجمله این پروژه‌ها می‌توان، انتقال آب دریای عمان به سه استان شرقی کشور یعنی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را نام برد. در این پروژه نیز قرار است آب شیرین از دریای عمان به مصرف صنایع و خانگی برسد. اجرای این نوع پروژه‌ها در ظاهر نیازمند حل مسائل مالی در وهله نخست هستند اما مدیریت این فرآیند بسیار مهم‌تر است. شرکت لوله و تجهیزات سدید در بخشی از زنجیره پروژه انتقال آب قرار می‌گیرد که به ساخت لوله‌های قطور فولادی همراه با پوشش‌های محافظتی آن‌ها مربوط است و می تواند نقش عمده ای را در اجرای این پروژه ها ایفا نماید.

 ضرورت جذب سرمایه‌های سرگردان برای اجرای ابرپروژه‌ها
مدیرعامل شرکت لوله و تجهیزات سدید خاطرنشان کرد: می‌توان با راهکارهایی، نسبت به جذب نقدینگی موجود در کشور نیز اقدام کرد. میزان نقدینگی کشور بسیار بالا بوده و هر از چندگاهی در بخش مسکن، ارز، طلا و … به جریان می‌افتد. طبعا بسیاری از سرمایه‌گذاران نقدینگی خود را به بخشی انتقال می‌دهند که احساس کنند سود بالاتری برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. در این میان بخش صنعت و حتی کشاورزی به دلیل تبلیغات ضعیف، نتوانسته‌اند آن‌گونه که باید و شاید نقدینگی موجود در کشور را جذب کنند. در صورتی که برای سرمایه‌گذاران اطمینان کافی نسبت به حضور در صنعت ایجاد شود، به راحتی می‌توان سرمایه‌های لازم برای اجرای پروژه‌های عمرانی را جذب کرد. مزیت عمده سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی این است که مشکل اشتغال را نیز حل می‌کند.

ترشیزی مطرح کرد: در صورتی که چرخه صنعت فعال شود، بسیاری از مشکلات اساسی کشور حل خواهد شد. این چرخه با تامین به موقع منابع مالی فعال می‌شود. مدیریت منابع مالی و نقدینگی موجود در کشور و هدایت آن به سمت منابع اشتغال‌زا باعث شکوفایی اقتصاد کشور و جلوگیری از دلالی در دیگر بخش‌ها خواهد شد.
وی با ذکر مثالی در خصوص فعا‌ل‌سازی ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس، اظهار کرد: شرکت‌های معدنی استان کرمان و یزد به‌عنوان تامین‌کننده مواد اولیه صنایع فولاد کشور ازجمله مبارکه، به دلیل دارا بودن سود انباشته بالا و نیاز مبرم به آب، توانستند ۸۵ درصد از منابع مالی پروژه را تامین کنند. این پروژه از نظر اجرایی بسیار مطلوب انجام شد. دیگر شرکت‌های بزرگ صنایع فلزی به ویژه در استان اصفهان نیز با کمبود آب مواجه هستند و در صورتی که قصد تامین آب داشته باشند، پروژه بزرگ دیگری در این رابطه تعریف می‌شود که خود مبارکه می‌تواند تامین کویل آن را برعهده گیرد تا مشکل تامین آب آن حل شود.

مدیرعامل شرکت لوله و تجهیزات سدید گفت، در صورتی که سرمایه‌گذاری در ابر پروژه‌های انتقال آب مدیریت شود و ارزش افزوده خوبی ایجاد کند، به طور حتم شاهد حضور گسترده سرمایه‌گذاران در پروژه‌های عمرانی نیز خواهیم بود. در این رابطه لازم است به مردم شهرهایی که از نظر آبی در مضیقه هستند، سریع‌تر اطلاع‌رسانی و نسبت به راه‌های جذب سرمایه از آن شهرها اقدام شود. در این صورت می‌توان بسیاری از منابع مالی پروژه را از مردم شهرهای محل انجام پروژه به راحتی جذب و مشکلات مالی اجرای پروژه‌های بزرگ را برطرف کرد.
انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1437

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد