• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی براتی:

اولویت اول ما بهینه‌سازی تولید است

  • کد خبر : 4043
  • 05 فروردین 1399 - 0:36
اولویت اول ما بهینه‌سازی تولید است
مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی براتی گفت: یکی از عوامل موثر در افزایش کیفیت و دوام قطعات خودروی تولید داخلی، استفاده از مواد اولیه با کیفیت وارداتی است که این امر می‌تواند به بهینه‌سازی تولید نیز کمک کند؛ در این راستا دولت با ایجاد سهولت در واردات می‌تواند به قطعه‌سازان در این زمینه یاری رساند.
مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی براتی گفت: یکی از عوامل موثر در افزایش کیفیت و دوام قطعات خودروی تولید داخلی، استفاده از مواد اولیه با کیفیت وارداتی است که این امر می‌تواند به بهینه‌سازی تولید نیز کمک کند؛ در این راستا دولت با ایجاد سهولت در واردات می‌تواند به قطعه‌سازان در این زمینه یاری رساند.

محمدرضا براتی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص وضعیـت تولیـد شرکت تولیدی صنعتی براتی، اظهار داشـت: این شـرکت در سال ۱۳۷۹ در زمینه ساخت قطعات خودرو آغاز به‌ کار کرد. ما به منظور تولیدات با کیفیت و مطلوب، به استانداردهای جهانی و ملی توجه ویژه داشته و سیستم کیفیت ISOTS16949 و همچنین استاندارد ملی ایران ISIRI را برای تولید محصولات خود لحاظ کرده‌ایم. همچنین این واحد صنعتی، مجهز به دستگاه‌های کپی تراین (AFM)، رولینگ، دریل، پرس، تراش، فرز، گیوتین، اره نواری، سنگ سنترلس، ابزارآلات دقیق تولیدی و مجهز به آزمایشگاه اندازه‌گیری و کالیبراسیون با مبنای ابزار دقیق و دستگاه‌های مجهزی از قبیل سختی‌سنج دیجیتال و… بوده و توانایی تولید و ماشین‌کاری انواع سیبک (سبک، سنگین، مفصلی و …)، قطعات محوری، قطعات کروی، انواع رزوه‌های اینچی و میلیمتری، پیچ‌های چندراهه و همچنین رزوه‌های معمولی، کبریتی ذوزنقه‌ای و … را دارد. شرکت ما به صورت ماهانه، بین ۱۵ تا ۲۰ تن تولید خالص دارد.

وی بـا بیـان اینکه وضعیت تولید در صنعت داخلی مناسب است، تصریح کرد: وضعیت صنعت برای افرادی که اهل فن هستند، مطلوب است و افراد متخصص مطمئنا به مشکلات کمتری بر‌خورد می‌کنند. واقعیت این است که مشکلات همیشه وجود دارد اما حل آن‌ها بستگی به میزان تجربه و تخصص فعالان صنعتی دارد.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی براتی عنوان کرد: مشکل اصلی تولیدکنندگان مسائل مالی است؛ اینکه مسائل مالی در موقعیت امروز اهمیت مضاعف پیدا کرده، ارتباط مستقیمی با قدرت خرید و گاه به تحریم‌های ناجوانمردانه اعمال شده بر وضعیت کشور دارد. قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای قطعات خودرو  ۲ تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

با نوعی وظیفه‌گریزی مواجه هستیم!

براتی اظهار کرد: در گذشته ظرفیت تولید قطعات خودرو در کشور نزدیک به ۱۰۰ درصد بود ولی در حال حاضر به ۶۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. از یک طرف، دولت به عنوان تامین‌کننده اصلی مواد اولیه، به وظیفه خود به شکل تمام و کمال عمل نمیکند و وضع نامناسب تولید را نادیده گرفته است و از طرف دیگر، بسیاری از تولیدکنندگان، بخش تولید را رها کرده و به واردات روی آوردهاند و گویی سود واردات قطعات خودرو را بیشتر از تولید آن می‌دانند. البته که سود واردات در کمیت قطعاتی که برای خودرو وارد می‌شود، بیشتر است ولی باید در نظر گرفت که تا چه اندازه این سود شامل کیفیت محصول می‌شود که اگر هم شامل شود، باید در این زمینه منافع ملی مد نظر قرار داده شود که اساسا چه مقدار از این واردات به‌ نفع منافع ملی ماست. با این حال، واردات بی‌رویه و بی‌کیفیت قطعات خودرو، یک خیانت بزرگ و نابخشودنی است.

وی با اشاره به کمبود کارگر متعهد، تصریح کرد: وقتی بیمه استانداردی برای کارگر وجود نداشته باشد، طبیعی است که کارگر به سمت مشاغل کاذب همچون مسافرکشی سوق پیدا می‌کند. با این حال، برخی کارگران انگار صرفا به دنبال دریافت حقوق و بیمه هستند و پس از اطمینان از این ماجرا، نه درست کار می‌کنند و نه رغبتی برای پیشرفت در کار از خود نشان می‌دهند. در واقع، چنین شرایطی قابل تحمل نیست؛ به‌ طوری که هیچ بعید نمی‌دانم که تا چند سال آینده، کارگر چینی هم به عنوان یک محصول وارد کشور شود!

نبود استاندارد برای سنجش کیفی قطعات

براتی در خصوص کیفیت قطعات تولید داخلی، گفت: در برخی مواقع کیفیت قطعات خودروی ایرانی بهتر از نمونه‌های مشابه خارجی آن است. مثلا لاستیک و بولبرینگ ساخت داخل، همپای نمونه‌های مشابه آلمانی رقابت می‌کنند ولی متاسفانه هیچ‌گونه حمایت جدی از محصولاتی که قابلیت رقابت بین‌المللی دارند، نمی‌شود. اگر این محصولات به لحاظ تامین دستگاه‌های به‌روز شده حمایت می‌شد و به نوعی همه ظرفیت‌های داخلی آن، مورد تفقد دولت و دست‌اندرکاران حاکمیتی قرار می‌گرفت، بدون تردید وضعیت امروز تولید و صنعت این‌گونه نبود. با این حال، در حوزه خط CNC، هم دستگاه‌ها و هم قطعات در داخل تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی براتی اذعان کـرد: سال ۱۳۹۸ برخلاف سال‌های گذشته، بیشتر قطعات خودرو از بازار داخلی تامین شد. البته که سال‌های گذشته به خاطر ارزانی دلار، محصولات خودرویی از چین وارد می‌شد ولی در حال حاضر به خاطر بالا رفتن نرخ دلار، واردات در این حوزه به‌صرفه نیست. در گذشته چون استانداردی برای ارزیابی کیفی محصول وجود نداشت، جنس بی‌کیفیت ولی ارزان به صورت انبوه از چین وارد می‌شد؛ اما اکنون، ۸۰ درصد به تولید داخلی وابسته هستیم و تنها زمانی می‌توانیم به واردات تن دهیم که امکان ساخت آن قطعه‌ خاص در ایران وجود نداشته باشد. با این حال، دولت باید راه‌های واردات را باز کند تا در صورت نیاز، قطعات محصولاتی مثل کنترل‌های CNC، موتورهای CNC را خود تولیدکننده وارد کند.

وی یادآور شد: ما امروزه می‌توانیم به راحتی هر کالا یا مواد اولیه‌ای که بخواهیم را وارد کنیم. این به معنای غافل ماندن از کیفیت نیست بلکه باید کیفیت و دوام قطعات خودرو را آنچنان بالا ببریم که نهایتا به بهینه‌سازی در تولید برسیم. دولت نیز باید راه صادرات شرکت‌هایی همچون ما را باز کند تا موازنه در این عرصه حفظ شود. به هر حال، باید بپذیریم که وقتی راه صادرات باز شود، استفاده مبادله‌ای از دلار هم پایین می‌آید و به نوعی تولیدکنندگان داخلی و خارجی برای مبادله، به تهاتر روی می‌آورند و این مسئله برای ایجاد ارزش‌افزوده در صنعت قطعه‌سازی بهتر و ضروری است.

براتی در پایان مطرح کرد: تنها مسئله‌ای که چشم‌انداز صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی را طی پنچ سال آینده تهدید می‌کند، کمبود نیروی کار است که باید در این زمینه فکر اساسی بشود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4043
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه