• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت تریز بازرگان کاسپین:

شیوع ویروس کرونا باعث توقف تولید شد/ کاهش ۹۰ درصدی تقاضا برای قطعات خودرو

  • کد خبر : 7285
  • 24 فروردین 1399 - 12:53
شیوع ویروس کرونا باعث توقف تولید شد/ کاهش ۹۰ درصدی تقاضا برای قطعات خودرو
مدیرعامل شرکت تریز کاسپین گفت: تاثیر بیماری کرونا بر میزان فعالیت ما بسیار چشمگیر و قابل توجه بوده است؛ به نحوی که مجبور به تعطیلی کارخانه‌ شدیم و تنها به فروش محصولاتی که سال گذشته تولید شده‌اند، مشغول هستیم.

مدیرعامل شرکت تریز کاسپین گفت: تاثیر بیماری کرونا بر میزان فعالیت ما بسیار چشمگیر و قابل توجه بوده است؛ به نحوی که مجبور به تعطیلی کارخانه‌ شدیم و تنها به فروش محصولاتی که سال گذشته تولید شده‌اند، مشغول هستیم.

رشاد حسین‌‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ما در زمینه تولید شمش‌های آلیاژی که شامل شمش آلیاژی ADC12، AS5U3GR، AS5U3GR، AS7U3G و… می‌شود و همچنین ماشین‌کاری قطعات فعالیت می‌کنیم و به تمام تولیدکنندگان قطعات خودرو، دایکست‌کاران، ریخته‌گران ریژه، ظروف و… مواد اولیه عرضه می‌کنیم.
وی عنوان کرد: تاثیر بیماری کرونا بر میزان فعالیت ما بسیار چشمگیر و قابل توجه بوده است؛ به نحوی که مجبور به تعطیلی کارخانه‌ شدیم البته باید توجه داشت که در ماه‌های پایانی سال‌های گذشته، فعالیت بسیار زیادی داشتیم اما روند تولید در سال ۱۳۹۹، کاملا برعکس و متفاوت بود و تنها به انبارداری و فروش پرداختیم.

مدیرعامل شرکت تریز بازرگان کاسپین تصریح کرد: در مدت شیوع بیماری کرونا در کشور حدود ۶۰ میلیون تومان متضرر شدیم و در صورتی که روند توقف تولید ادامه یابد و تقاضا در کشور به همین میزان باشد، بیشتر از این میزان ضرر خواهیم کرد.

حسین‌‌پور توضیح داد: در این مدت، فعالیت شرکت‌های بالادستی نیز بسیار کاهش یافته و مشکلات ما در زمینه تامین مواد اولیه بیشتر از گذشته شده و ذخیره مواد اولیه ما رو به اتمام است. در ابتدای شیوع این بیماری، تامین مواد اولیه کارخانه‌ها با مشکل مواجه شد و در حال حاضر، در زمینه فروش و عرضه محصولات تولید شده نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی مطرح کرد: بخش عمده‌ای از قطعات خودرو، وارداتی است و تولیدکنندگان داخلی امکان زیادی برای فعالیت در این زمینه ندارند. در حال حاضر نیز با کاهش میزان تولید در صنعت خودروسازی، بیش از ۹۰ درصد تقاضا برای محصولات خود را از دست دادیم البته بر بازار سایر حوزه‌های صنعت ریخته‌گری و دایکست تمرکز کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت تریز بازرگان کاسپین تشریح کرد: در کشور، دانش فنی، تکنولوژی و تجهیزات لازم برای تولید قطعات خودرو، در بهترین سطح ممکن وجود دارد و امکان تولید هرگونه قطعه‌ای را در کشور داریم اما نوسانات قیمتی مواد اولیه و نبود تقاضای کافی در بازار داخلی، موجب شده تمام سرمایه‌گذاران در این حوزه، متضرر شوند.

حسین‌‌پور بیان کرد: تصمیمات دولتی و مصوبات به‌گونه‌ای است که موجب شده ثباتی در بازار وجود نداشته باشد و در سال ۱۳۹۸، انجام هرگونه فعالیت تولیدی با ریسک بسیار زیادی همراه بود؛ به همین خاطر، مهم‌ترین درخواست ما عدم دخالت مستقیم دولت در مسائل اقتصادی است.

وی بیان کرد: بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز ما، ضایعات آلومینیومی است؛ به همین دلیل، با موانع و مشکلاتی که در زمینه واردات ضایعات در سال گذشته ایجاد شد، دسترسی ما به این مواد اولیه بسیار محدودتر از گذشته شده است.

مدیرعامل شرکت تریز بازرگان کاسپین ادامه داد: عراقی‌ها ضایعات آلومینیومی که در اختیار دارند را به شمش تبدیل و به ایران ارسال می‌کنند که اقداماتی چون بسته شدن مرزها به دلایل مسائل سیاسی، امکان تامین این مواد اولیه را از ما گرفته و هزینه تولید به دلیل کمبود این مواد، افزایش یاقته است البته باید در نظر داشت، شمش‌های ضایعاتی که از عراق وارد می‌شد، بدون آلیاژسازی بود و بقیه مراحل لازم در کشور انجام می‌شد.

حسین‌‌پور در خصوص وضعیت تولید قطعات آلومینیومی، گفت: فعالیت تولیدکنندگان قطعات آلومینیومی در کشور بسیار کمتر شده و بسیاری از قطعات وارداتی است. به همین دلیل، ضایعاتی در کشور تولید نمی‌شود و از سوی دیگر تقاضای کافی نیز برای قطعات ایرانی در بازار وجود دارند؛ در حالی که اگر حمایتی از تولید داخلی وجود داشت، روند تولید به طور قطع اینگونه نمی‌شد.

وی در ادامه بیان کرد: بخشی از مواد اولیه ما، آمیژان‌ها است که شامل سیلیس و منیزیم می‌شود؛ عمده تامین‌کننده این مواد کشور چین است که خوشبختانه امکان واردات آن برای ما میسر است. عمده مواد اولیه را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم و تمایلی به حضور در بورس نداریم زیرا قیمت‌گذاری‌‌های بورس تابع هیچ قانونی نیست و افرادی هم که از بورس خرید می‌کنند دلالانی هستند که توانسته‌اند کد معاملاتی بگیرند.

مدیرعامل شرکت تریز بازرگان کاسپین در پایان اظهار کرد: در شرکت می‌توانیم حدود ۱۰ هزار تن شمش آلیاژی تولید کنیم اما در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از ظرفیت شرکت فعال است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7285

نوشته‌های مشابه