• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
احمد خوروش، مدیرعامل شرکت فولاد کویر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین

برای بی‌نیازی کشور به واردات میلگردهای ساختمانی تلاش خواهیم کرد/ افزایش ۳۰۰ هزار تنی میزان تولید در سال جدید

  • کد خبر : 1464
  • 20 فروردین 1399 - 19:46
برای بی‌نیازی کشور به واردات میلگردهای ساختمانی تلاش خواهیم کرد/ افزایش ۳۰۰ هزار تنی میزان تولید در سال جدید
سال 1398 نقطه عطف صنعت فولاد کشور بود زیرا برخلاف تحریم‌هایی که بر این صنعت بیش از گذشته اعمال شد، میزان تولید انواع محصولات فولادی در کشور افزایش یافت و تولیدکنندگان توانستند با توجه به نیاز بازارهای جهانی نسبت به صادرات محصولات خود اقدام کنند. ضمن اینکه سال گذشته، افزایش میزان تولید فولاد در کشور فراتر از انتظارات و حتی میانگین جهانی بوده است. در رابطه با الزامات توسعه صنعت فولاد کشور، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با احمد خوروش، مدیرعامل شرکت فولاد کویر به گپ‌وگفت نشسته است. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

سال ۱۳۹۸ نقطه عطف صنعت فولاد کشور بود زیرا برخلاف تحریم‌هایی که بر این صنعت بیش از گذشته اعمال شد، میزان تولید انواع محصولات فولادی در کشور افزایش یافت و تولیدکنندگان توانستند با توجه به نیاز بازارهای جهانی نسبت به صادرات محصولات خود اقدام کنند. ضمن اینکه سال گذشته، افزایش میزان تولید فولاد در کشور فراتر از انتظارات و حتی میانگین جهانی بوده است. در رابطه با الزامات توسعه صنعت فولاد کشور، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با احمد خوروش، مدیرعامل شرکت فولاد کویر به گپ‌وگفت نشسته است. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

توضیحاتی در خصوص وضعیت شرکت فولاد کویر در سال ۱۳۹۸ بفرمایید.

شرکت فولاد کویر همواره تلاش داشته است که همگام با اقتصاد روز و نیاز صنعت، در خط نخست جبهه اقتصادی قرار گیرد و هر چه در توان دارد، انجام دهد. سال گذشته شرکت ما با مشکلاتی مانند تامین مواد اولیه دست و پنجه نرم کرد و در برخی از مقاطع زمانی، مواد اولیه به موقع و کامل در اختیار ما قرار نمی‌گرفت. با این حال تلاش کردیم با حداکثر ظرفیت ممکن، تولید خود را نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش دهیم و رکورد خوبی را هم از نظر فروش و هم از نظر تناژ تولید ثبت کردیم. به طوری که در سال ۱۳۹۸ فروش شرکت با رشد بیش از ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته به چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید. همچنین تولید انواع میلگرد در فولاد کویر شامل شاخه و کلاف، صنعتی و ساختمانی در سال گذشته با رشد ۳۰ درصدی به حدود ۸۵۰ هزار تن رسید و به این ترتیب فولاد کویر بزرگ‌ترین تولیدکننده میلگرد در کشور باقی ماند.

باید توجه داشت که شرکت فولاد کویر اشتغال بسیار خوبی را در منطقه کویری آران و بیدگل ایجاد کرده و رونق خوبی را در این منطقه به وجود آورده است. ضمن اینکه این شرکت یکی از صادرکنندگان میلگرد در کشور بوده و توانسته نقش خود را در این زمینه ایفا کند؛ به طوری که فولاد کویر بزرگ‌ترین صادرکننده مقاطع طویل در کشور به شمار می‌رود. در عین حال تمامی ارز حاصل از صادرات را به طور کامل طبق دستورالعمل‌های بانک مرکزی و روال قانونی تعیین شده در اختیار سامانه‌های موجود در کشور قرار داده‌ایم.

شرکت فولاد کویر در سال جدید چه استراتژی‌هایی را اتخاذ کرده است؟

در سال جدید با توجه به نام‌گذاری آن به عنوان «جهش تولید»، تاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت به ویژه شخص وزیر در نخستین جلسه با تولیدکنندگان مبنی بر ایجاد جهش در تولید بوده است. فولاد کویر نیز تصمیم گرفته است میزان تولید خود را در سال جدید نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دهد. در شرکت برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ۳۰۰ هزار تن بیش از سال گذشته تولید کنیم و امیدواریم در این سال به رکورد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسیم. افزایش میزان تولید در شرکت ما حاکی از آن است که علاوه بر تامین کامل نیاز کشور به میلگردهای صنعتی برای تولید پیچ، مهره، الکترود، فنر و…، بتوانیم میلگردهای ساختمانی در گریدهای مختلف را نیز تولید کنیم تا واردات این محصول به طور کامل در کشور قطع شود. البته با تولید گریدهای مختلف میلگرد ساختمانی در سال ۱۳۹۸، واردات این محصول به کشور بسیار محدود شده است.

در رابطه با ویروس کرونا شرکت فولاد کویر چه اقداماتی را انجام داده است؟

طبیعی است که همه فعالیت‌های اقتصادی از وضعیت شیوع ویروس کرونا تاثیر گرفته‌اند و شرکت فولاد کویر نیز از این موضوع مستثنی نیست. بنابراین شرکت فولاد کویر وظیفه مسئولیت اجتماعی خود را نسبت به این موضوع بر اساس دستوراتی که مقامات وزارت صمت به شرکت‌های بزرگ ابلاغ کردند، با هماهنگی ایمیدرو انجام داده و در جهت تامین و رفع نیازهای منطقه استقرار، تلاش‌های خود را انجام داده است. به طوری که در این ارتباط، لوازم پزشکی و اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش، شوینده‌ها و هر آنچه که از نظر مالی و کالایی لازم بود، از سوی شرکت فولاد کویر در اختیار مسئولان منطقه قرار گرفته است و آن‌ها توانستند منطقه را به صورت مرتب پاکسازی و ضدعفونی کنند.

انتظار شما به عنوان یک تولیدکننده در سال جدید چیست؟

انتظاری که تولیدکنندگان در سال جدید از مسئولان دارند، کمک و حمایت در جهت تامین مواد اولیه واحدهایی است که می‌توانند در اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کنند. شرکت فولاد کویر نیز نیاز دارد که از سوی مسئولان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود جهت فعال کردن ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی خود، مورد حمایت قرار گیرد. در صورتی که تامین مواد اولیه به میزان کافی و به موقع انجام شود، علاوه بر اینکه می‌توانیم نسبت به سال گذشته ارزآوری خود را حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دهیم، قادر خواهیم بود میزان اشتغال را که لازمه شرایط کنونی و توسعه اقتصادی است، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر دیگر گسترش دهیم و حفظ کنیم.
انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1464

نوشته‌های مشابه