• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت هورام سازه پارسیان (هورامکو):

قانون منع واردات شمشیر دولبه است

  • کد خبر : 7291
  • 26 فروردین 1399 - 13:05
قانون منع واردات شمشیر دولبه است
مدیرعامل شرکت هورام سازه پارسیان (هورامکو) گفت: قانون منع واردات در بعضی از حوزه‌ها به کمک تولیدکنندگان داخلی آمد اما در برخی از صنایع موجب شد تولیدکنندگان نتوانند مواد اولیه مورد نیاز یا قطعات ضروری را از کشورهای دیگر تامین کنند و این موضوع باعث سودجویی واسطه‌ها از طریق فروش مواد اولیه و قطعات نامرغوب و گران شد.

مدیرعامل شرکت هورام سازه پارسیان (هورامکو) گفت: قانون منع واردات در بعضی از حوزه‌ها به کمک تولیدکنندگان داخلی آمد اما در برخی از صنایع موجب شد تولیدکنندگان نتوانند مواد اولیه مورد نیاز یا قطعات ضروری را از کشورهای دیگر تامین کنند و این موضوع باعث سودجویی واسطه‌ها از طریق فروش مواد اولیه و قطعات نامرغوب و گران شد.

رضا کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت هورام سازه پارسیان (هورامکو) طراح، تولیدکننده و مجری سیستم‌های در و پنجره آلومینیومی است. در سال گذشته عوامل متعددی نظیر رکود ساختمان‌سازی بر کاهش فعالیت ما تاثیرگذار بود که موجب شد تعادل میان عرضه و تقاضا از میان برود و عرضه‌ در و پنجره‌های آلومینیومی بسیار بیشتر از تقاضای آن در بازار داخلی باشد.

مدیرعامل شرکت هورام سازه پارسیان (هورامکو) تصریح کرد: در سال گذشته، بیشتر کارگاه‌های تولیدی پروفیل آلومینیومی نیز تنها با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت کردند. باید توجه داشت زمانی که تعادل میان میزان عرضه و تقاضا از میان می‌رود، تقاضا برای محصولات بی‌کیفیت بیشتر می‌شود. به همین دلیل، صنعتگرانی که محصولات با کیفیت و مرغوب تولید می‌کردند، بیشتر متضرر شدند.

وی افزود: افزایش قیمت ارز نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر کاهش فعالیت در این حوزه بود. افزایش ناگهانی نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال منجر شد که قیمت مواد اولیه افزایش یابد و شرکت‌ها با مشکل تامین مواد اولیه مواجه شوند و نتوانند به تعهدات خود عمل کنند یا هیچ‌گونه سفارش جدیدی را برای تولید محصولات خود بپذیرند.

کاظمی اذعان کرد: قانون منع واردات، یکی از دستورالعمل‌هایی بود که در سال گذشته، تصویب و اجرا شد؛ این قانون در بعضی از حوزه‌ها به کمک تولیدکنندگان داخلی آمد و موجب رشد و توسعه برخی از صنایع شد اما در برخی از حوزه‌ها به تولیدکنندگان خسارت زیادی وارد کرد. یکی دیگر از موضوعاتی که در این قانون به آن توجهی نشده، واردات قطعات ضروری و مواد اولیه است و به علت اطلاعات غلطی که اتاق بازرگانی، اداره گمرک و  وزارت صمت در این خصوص داشتند، جلوی واردات بسیاری از مواد و قطعاتی را گرفتند که در داخل، جایگزینی برای آن‌ها وجود ندارد. در سال گذشته بارها و بارها این موضوع را با مدیران در میان گذاشتیم، اما فایده‌ای نداشت.

مدیرعامل شرکت هورام سازه پارسیان (هورامکو) تاکید کرد: منع واردات در برخی از حوزه‌ها موجب شد تولیدکنندگان نتوانند مواد اولیه مورد نیاز یا قطعات ضروری را تامین کنند که در این میان، برخی از دلالان از این موقعیت استفاده کردند و توانستند مواد اولیه نامرغوبی را با قیمت بسیار بالا به تولیدکنندگان بفروشند که این امر موجب افزایش بهای تمام شده محصول نهایی نیز شد.

وی ادامه داد: با تصویب قانون منع واردات، واردات برخی مواد و محصولاتی که مشابه داخلی با کیفیت آن وجود نداشت، ممنوع شده است و به این ترتیب، تولیدکنندگان که بازار را رقابتی نمی‌‌بینند، تلاشی برای افزایش کیفیت محصولات خود نمی‌کنند. برای مثال در ۱۰ سال گذشته، محصولات با کیفیت خارجی به کشور وارد می‌شد و تولیدکنندگان ایرانی سعی می‌کردند با ارتقای کیفیت محصولات خود، بتوانند با نمونه‌های مشابه خارجی رقابت کنند.

کاظمی خاطرنشان کرد: قانون منع واردات تنها در صورتی که نظارت از سوی وزارت صمت وجود داشته باشد و همچنین امکان فعالیت برای سودجویان و دلالان وجود نداشته باشد، می‌تواند مفید باشد. در شرایطی که این قانون اجرا می‌شود، مشتریان نمی‌توانند معیاری برای مقایسه داشته باشند و هر محصول بی‌کیفیتی که در کشور تولید می‌شود، به فروش می‌رسد.

مدیرعامل شرکت هورام سازه پارسیان (هورامکو) مطرح کرد: شرکت‌هایی که کد مالیاتی و کد معاملاتی دارند و به صورت قانونی و با مجوز فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند با کارگاه‌های غیرقانونی رقابت کنند زیرا در حال حاضر، هزینه‌های این شرکت‌ها افزایش چشمگیری داشته است اما شرکت‌های غیرفانونی، حقوق، بیمه کارگران، مالیات‌، عوارض و… را پرداخت نمی‌کنند و هزینه تولید این واحدها بسیار کمتر است و البته محصولاتی را عرضه می‌کنند که کیفیت لازم را ندارد. به همین دلیل رقابت سالم در کشور از میان رفته است و تنها شرکت‌های غیرقانونی می‌توانند در شرایط فعلی فعالیت و فروش مطلوبی داشته باشند.

وی بیان کرد: ما در شرکت هورامکو، پروفیل‌های آلومینیومی را مطابق با استانداردهای جهانی تولید می‌کنیم همچنین سعی کردیم قالب‌هایی که در ترکیه و کشورهای اروپایی برای تولید این محصولات استفاده می‌شود را در کشور، بومی‌سازی کنیم.

مدیرعامل شرکت هورام سازه پارسیان (هورامکو) در خصوص کیفیت بیلت و پروفیل‌های آلومینیومی، اظهار کرد: کیفیت بیلت آلومینیومی در کشور در سطح متوسط و قابل قبولی قرار دارد اما برخی تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی از ضایعات به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند. طبیعتا استفاده از ضایعات، قیمت محصول نهایی را کاهش می‌دهد و کیفیت نیز به همان نسبت کاهش می‌یابد ولی شرکت‌های معتبر از ضایعات آلومینیومی استفاده نمی‌کنند و تنها شرکت‌های غیرقانونی و کوچک هستند که به این طریق پروفیل‌ها تولید می‌کنند و در این شرایط بازار، محصولات خود را به راحتی می‌توانند به فروش برسانند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7291

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد