• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع دیرگداز آمل مطرح کرد

واردات، بلای جان صنعت نسوز

  • کد خبر : 1489
  • 28 فروردین 1399 - 8:54
واردات، بلای جان صنعت نسوز
مدیرعامل شرکت صنایع دیرگداز آمل گفت: با اینکه کشور ما تحریم شده اما نگاه‌ها به واردات محصولات نسوز از سوی شرکت‌های دولتی تغییر نکرده است و این امر همچنان در مقیاس انبوه صورت می‌گیرد؛ به طوری که بسیاری از تولیدکنندگان نسوز نتوانسته‌اند متناسب با ظرفیت خود تولید داشته باشند.

مدیرعامل شرکت صنایع دیرگداز آمل گفت: با اینکه کشور ما تحریم شده اما نگاه‌ها به واردات محصولات نسوز از سوی شرکت‌های دولتی تغییر نکرده است و این امر همچنان در مقیاس انبوه صورت می‌گیرد؛ به طوری که بسیاری از تولیدکنندگان نسوز نتوانسته‌اند متناسب با ظرفیت خود تولید داشته باشند.

علی شفیق در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: وضعیت صنعت دیرگداز در سال ۱۳۹۸ نسبتا مناسب بود و شرکت دیرگداز آمل نیز با تکیه بر توان داخلی توانست تولیدات خوبی داشته باشد اما واردات بی‌رویه دیرگدازها و محصولات مشابهی که توان تولید آن‌ها در کشور وجود دارد، اجازه نداد تولیدکنندگان دیرگداز طبق انتظار پیش بروند.

وی افزود: توانایی صنعت دیرگداز کشور بیش از شرایط کنونی است. مصرف‌کنندگان اصلی این محصولات، کارخانه‌های دولتی هستند که به راحتی قادر به واردات محصولاتی هستند که مشابه آن‌ در کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود. به همین سبب صنایع دیرگداز نمی‌توانند مطابق با ظرفیت و توانایی خود پیشرفت داشته باشند.

مدیرعامل شرکت دیرگداز آمل با اشاره به تحریم‌ها علیه کشور ما در خصوص واردات محصولات دیرگداز و رویکرد صنایع مصرف‌کننده، بیان کرد: در هیچ کشوری، هیچ صنعتی با دستور و خواهش حرکت نمی‌کند و رویکرد خود را تغییر نمی‌دهد. با این حال انگیزه برخی از شرکت‌ها از واردات محصولات دیرگداز فراتر از تحریم بوده و به نظر می‌رسد که پای منافع شخصی در میان است. ضمن اینکه بسیاری از شرکت‌ها مسیرهای واردات را از سا‌ل‌های گذشته آموخته بودند و اکنون که فشار حلقه تحریم تنگ‌تر شده، مشاهده می‌شود که باز هم حاضر به ترک واردات نیستند.

شفیق تصریح کرد: شرکت دیرگداز آمل با توجه به اتکا به منابع داخلی و توان فنی داخلی، همواره تلاش کرده است که در حال پیشرفت باشد. خوشبختانه از نظر فنی و تامین مواد اولیه، شرکت ما مشکل خاصی ندارد و توانسته‌ایم بر بسیاری از مشکلات عمده، فائق بیاییم اما مهم‌ترین مشکل ما عدم حمایت از صنایع داخلی است. بازار صنایع دیرگداز از دیرباز متکی بر واردات بوده و به دلیل واردات از سوی مصرف‌کنندگان دولتی، در حق واحدهای تولیدی داخلی اجحاف می‌شود.

تولید انواع محصولات نسوز

وی در خصوص محصولات تولیدی شرکت دیرگداز آمل، عنوان کرد: شرکت ما تقریبا تمام طیف‌های دمایی آجرهای نسوز را تولید می‌کند. ضمن اینکه قادر به تولید انواع جرم‌های نسوز از عایق سبک تا سنگین نیز هستیم. استوپرهای گرافیتی نیز محصول نسوز با ارزش شرکت ما برای استفاده در صنایع ریخته‌گری چدن و مس است. در عین حال، فیلترهای فومی و سیمان‌های نسوز نیز محصولات دیگر شرکت ما محسوب می‌شوند. البته شرکت دیرگداز آمل محصولات دیگری نظیر انواع فیلترهای سرامیکی استرینر برای ریخته‌گری قطعات، انواع نازل و استوپر آلومینائی نیز تولید می‌کند.

تامین آسان مواد اولیه

مدیرعامل شرکت صنایع دیرگداز آمل اظهار کرد: عمده مواد اولیه ما را کائولن و اکسید آلومینیوم به میزان ۹۵ درصد تشکیل می‌دهد و باقی‌مانده نیز گرافیت است. خوشبختانه هیچ محدودیتی برای تامین مواد اولیه از داخل کشور نداریم و تمامی ماشین‌آلات و دانش فنی تولید محصولات نسوز نیز کاملا بومی شده است.

شفیق اضافه کرد: با اینکه ظرفیت تولید شرکت ما حدود ۲۰۰ هزار قالب نسوز در سال است و بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصولات در خاورمیانه محسوب می‌شویم اما عدم توجه به صنایع داخلی از سوی خریداران باعث شد تا نتوانیم مطابق با ظرفیت اسمی تولید داشته باشیم. در این شرایط باید با واردکنندگان بجنگیم و مشتریان خود را با چنگ و دندان حفظ کنیم. ضمن اینکه بسیاری از خریداران با تاخیر هزینه خود را پرداخت می‌کنند و این امر معضلاتی را برای شرکت ما به وجود آورده است.

نگاه‌ها به سوی واردات است!

مدیرعامل شرکت صنایع دیرگداز آمل مطرح کرد: تمام شرکت‌های فولادی شامل ریخته‌گری و احیا مستقیم، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و شرکت‌هایی که به نوعی با گرما و حرارت بسیار بالا سر و کار دارند، مشتریان شرکت ما محسوب می‌شوند. این شرکت‌ها عموما آجر و جرم نسوز خریداری می‌کنند. در این میان، شرکت‌های تولیدکننده جرم نسوز نیز خود مصرف‌کننده سیمان نسوز هستند اما به دلیل اینکه سیمان نسوز توسط بازرگانان به کشور وارد می‌شود، این شرکت‌ها نیز خرید وارداتی را ترجیح می‌دهند.

وی در خصوص فروش صادراتی محصولات نسوز، گفت: با اینکه پتانسیل‌های لازم را برای صادرات داریم، به دلیل دشواری این امر به ویژه در مورد بازگرداندن ارز، به این حوزه وارد نشده‌ایم. متاسفانه بانک‌های کشور از واردات بیشتر حمایت می‌کنند و ارز لازم را به واردکننده تخصیص می‌دهند. در حالی که صادرکننده برای وارد کردن ارز خود نمی‌تواند از طریق بانک این کار را انجام دهد و بعضا ارز به صورت چمدانی به کشور وارد می‌شود و معضلاتی را برای اشخاص صادرکننده به وجود می‌آورد.

مدیرعامل شرکت صنایع دیرگداز آمل در پایان تاکید کرد: نگاه شرکت ما همواره برای تولید محصولات جدید و افزایش میزان تولید رو به جلو بوده است و تنها نقطه تاریک فعالیت شرکت ما بازار مصرف است که اگر نگاه وارداتی مشتریان تغییر کند، قطعا میزان تولید شرکت ما متناسب با بازار مصرف و ظرفیت اسمی، افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1489

نوشته‌های مشابه