• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
سعید بزرگی، مدیرعامل شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین

با تدبیر و باورپذیری، می‌توان رکوردهای تولید را جابه‌جا کرد

  • کد خبر : 1492
  • 06 اردیبهشت 1399 - 9:24
با تدبیر و باورپذیری، می‌توان رکوردهای تولید را جابه‌جا کرد
سال 1398 برای صنعت فولاد به دلیل تشدید تحریم‌ها، بسیار پرچالش و پرنوسان بود و بسیاری از فولادسازان توانستند با اتخاذ تدابیر ویژه، در حوزه تولید و فروش، رشد داشته باشند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال بود که با وجود اینکه در یک استان نسبتا محروم قرار دارد، توانست هم در تولید و هم در فروش، رشد قابل توجهی را به ثبت رساند. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» برای بررسی وضعیت شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال، با سعید بزرگی، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگو کرده است که شرح آن را در ادامه می‌خواهید:

سال ۱۳۹۸ برای صنعت فولاد به دلیل تشدید تحریم‌ها، بسیار پرچالش و پرنوسان بود و بسیاری از فولادسازان توانستند با اتخاذ تدابیر ویژه، در حوزه تولید و فروش، رشد داشته باشند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال بود که با وجود اینکه در یک استان نسبتا محروم قرار دارد، توانست هم در تولید و هم در فروش، رشد قابل توجهی را به ثبت رساند. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» برای بررسی وضعیت شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال، با سعید بزرگی، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگو کرده است که شرح آن را در ادامه می‌خواهید:

وضعیت شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال در سال ۱۳۹۸ چگونه بوده است؟

خوشبختانه سال ۱۳۹۸ یکی از بهترین سال‌ها در مجموعه تاراز بود و توانستیم در این سال با کمک تک‌تک کارکنان، از یک گروه کاری به یک مجموعه منسجم تبدیل شویم. این انسجام و همدلی که در خانواده تاراز به وجود آمد، نتایج گهرباری از خود برجای گذاشت.

مجموعه تاراز موفق شد در سال قبل، برنامه تولید خود را ۸ درصد بیش از برنامه تولید و پیش‌بینی‌های صورت گرفته محقق سازد. علاوه‌براین توانستیم بیش از ۱۲ درصد نسبت به پیش‌بینی و برنامه تدوین شده، فروش داشته باشیم. در نهایت، تاراز توانست بیش از ۸۸ درصد سودآوری بیشتری نسبت به سال گذشته داشته باشد. قطعا کسب این موفقیت‌ها حاصل تلاش گروهی کارکنان بود و خوشبختانه سال بسیار خوب و موفقی را پشت سر گذاشتیم.

شرکت فولاد تاراز موفق شد در سال ۱۳۹۸ چندین رکورد مختلف را در حوزه تولید به دست آورد. نخستین رکورد، کاهش میزان توقفات تولید در طول یک ماه بود که توانستیم میزان توقف را به سه ساعت کاهش دهیم؛ در حالی که در آن ماه تعویض سینکرول و حتی برخی از اصلاحات سیستم برق را نیز انجام دادیم. همچنین موفق شدیم با ۹۹٫۴۷ درصد تولید درجه یک، رکورد تولید کیفی را در مجتمع فولاد تاراز ارتقا دهیم. رکورد دیگر، تولید بیش از ۱۸ هزار تن محصول در ماه بود که در تاریخ تاسیس این شرکت سابقه نداشت. بهترین رکورد در حوزه فروش رخ داد که در شرایط بسیار دشوار بازار به دست آمد و توانستیم گوی سبقت را از تمام رقبا برباییم. به تبع فروش مناسب، سود سالیانه این شرکت نیز حائز رتبه جدیدی شده که نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است البته ربودن گوی سبقت از رقبا در فروش، بر اساس ارزان‌فروشی نبود و بر اساس قیمت بازار و مکانیزم‌های عرضه و تقاضا انجام شد. در نهایت نیز رکورد تولید سالیانه شرکت در سال ۱۳۹۸ شکسته شد که با ۱۵۰ هزار تن تولید ورق فولادی، توانستیم رکورد جدیدی را در تاریخ شرکت تاراز ثبت کنیم.

شرکت فولاد تاراز چه محصولاتی را تولید می‌کند؟

شرکت صنایع فولاد تاراز انواع ورق‌های گالوانیزه با ضخامت‌ها و عرض‌های گوناگون را تولید می‌کند و حتی قادر به تولید ورق گالوالوم نیز هست. امیدوار هستیم در سال جاری تولید تجاری ورق گالوالوم نیز صورت گیرد. علاوه‌براین قصد داریم ورق‌های رنگی خاصی که در سال گذشته به بازار معرفی شده بودند را نیز به تولید انبوه برسانیم و در اختیار مشتریان قرار دهیم.

شرکت تاراز چه طرح‌های توسعه‌ای را مدنظر خود قرار داده است؟

شرکت فولاد تاراز در سال جاری موضوع توسعه را اولویت خود قرار داده است. این شرکت آماده می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های توسعه‌ای را در سطح استان چهارمحال و بختیاری به اجرا درآورد. امیدوار هستیم که این طرح توسعه‌ای با سرعت پیش رود. علاوه بر طرح یاد شده، با توجه به نام‌گذاری سال جاری با عنوان «جهش تولید»، تلاش خواهیم کرد جهش مناسبی را در حوزه تولید با عرضه محصولات جدید مانند گالوالوم و افزایش تولید و عرضه ورق‌های رنگی داشته باشیم. همچنین با توسعه خط نورد در کنار کارخانه، علاوه بر توسعه صنعتی شرکت، امید و حفظ سازندگی را در منطقه و جامعه بارور کنیم.

چرا با وجود ظرفیت خالی در این شرکت، به فکر طرح توسعه تولید افتاده‌اید؟

طرح توسعه شرکت فولاد تاراز در دو قسمت انجام می‌شود. لازم به ذکر است که این شرکت همواره از ابتدای بهره‌برداری خود به دلیل کمبود مواد اولیه مناسب، ظرفیت خالی داشت. علت ظرفیت خالی نیز به دلیل عدم دسترسی به ضخامت و عرض‌های خاص ورق فول‌هارد بود. بنابراین در طرح توسعه، خط نورد نیز در کنار کارخانه احداث خواهد شد که باعث می‌شود دسترسی شرکت فولاد تاراز به ورق فولادی با عرض‌ها و ضخامت‌های مختلف مورد نیاز برای تولید ورق گالوانیزه و گالوالوم و در پی آن ورق رنگی، تسهیل شود. درنتیجه، شرکت تاراز این امکان را خواهد داشت با بازار مصرف و نیاز مشتریان، هماهنگی بیشتری داشته باشد. با احداث خط نورد، با توجه به دسترسی به مواد اولیه، تولیدات شرکت فولاد تاراز نیز به ظرفیت کامل و اسمی خواهد رسید. طرح توسعه باعث بزرگ‌تر و قوی‌تر شدن این شرکت در میان سایر رقبا و فولادسازان کشور خواهد شد.

مهم‌ترین چالش‌های شرکت فولاد تاراز شامل چه مواردی است؟

اصلی‌ترین چالش تولید شرکت صنایع فولاد تاراز در سا‌ل‌های اخیر، مسائل بانکی بوده است. متاسفانه در استان چهارمحال و بختیاری، بانک‌ها از اختیارات کمی برخوردار هستند؛ هرچند که همراهی بسیار خوبی با مجموعه تاراز داشتند. با این حال، این شرکت توانست با پشتوانه سایر بانک‌های کشور، سال ۱۳۹۸ را به خوبی پیش ببرد. با این وجود، انتظار و توانی که در شرکت فولاد تاراز وجود دارد، بسیار بیشتر از امکاناتی است که سیستم بانکی در اختیار ما قرار می‌دهد.

چالش دیگری که در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد، حمل‌ونقل است. باید توجه داشت که موضوع حمل‌ونقل برای تولیدکنندگان بسیار جدی است و بنابراین باید برای بهبود شرایط حمل‌ونقل این استان، فکری اساسی شود و برای آن برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد.

انتظار شما به عنوان یک تولیدکننده از مسئولان برای تسهیل شرایط تولید چیست؟

نخستین الزامی که تولیدکنندگان در شرایط کنونی به محقق شدن آن نیاز دارند، ایجاد باور در میان مسئولان کشور به توانمندی‌هایی است که در داخل کشور وجود دارد و این باور باید بسیار فراتر از یک شعار باشد. باید پذیرفت که بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولیدی به ویژه فولادسازان کشور، توانمندی بیش از حد کنونی دارند. در مجموعه تاراز نیز این باور به وجود آمده است زیرا کارکنان بسیار توانمندی در آن مشغول به کار هستند و می‌توانند «جهش تولید» را به معنای واقعی در این شرکت رقم بزنند.

باور به توانایی کافی بود که بتوانیم در سال گذشته، ۶ رکورد جدیدی را طی سال ۱۳۹۸ در فولاد تاراز به ثبت برسانیم. افزایش تولید و به تبع آن، سودآوری ازجمله دستاوردهای سال گذشته بود که در این شرکت رقم خورد. باور به توانایی باید در میان مسئولان کشور عملیاتی شود و امکانات اولیه مانند حل مسائل بانکی در دستور کار قرار گیرد. در حال حاضر، طرح توسعه شرکت فولاد تاراز نیاز به پشتیبانی بانک‌ها دارد. گفتنی است که بانک‌ها اطمینان دارند که سرمایه‌گذاری آن‌ها در صنعت فولاد ۱۰۰ درصد تضمین شده است اما باز هم مشاهده می‌شود که چالش‌‌هایی در زمینه تامین مالی از بانک‌ها وجود دارد که بعضا گریبان تولیدکنندگان را می‌گیرد.

مسئولان منطقه‌ای نیز باید بپذیرند که توسعه و صنعتی شدن استان هزینه دارد. اگر سرمایه‌گذار ریسک حضور در استان چهارمحال و بختیاری را می‌پذیرد و در این استان برای فعالیت صنعتی آماده می‌شود، انتظار دارد از سوی مسئولان استانی مورد حمایت قرار گیرد. نکته مهم دیگر این است که نباید فرآیندهای اداری برای تولیدکنندگان طولانی باشد و انرژی آن‌ها در راهروهای ادارات تخلیه شود. باید با فراهم کردن شرایط اجازه داد انرژی تولیدکنندگان تنها صرف امور تولید، توسعه صنعتی و مسائل درونی کارخانه‌ها شود. همچنین در این راستا می‌توان برخی از قوانین و مقررات مخل تولید را برای حمایت از تولیدکنندگان تغییر داد. در صورتی که سازمان‌های دولتی از شرکت فولاد تاراز حمایت کنند، قطعا شاهد شکل‌گیری یک مجتمع صنعتی بسیار کارآمد خواهیم بود که باعث افتخار کشور خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1492

نوشته‌های مشابه

26اسفند
تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود
جلال عبداللهی، مدیرعامل شرکت امین صنعت پویا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود

19اسفند
افزايش درآمد «ذوب» همگام با رشد توليد و صادرات/ تسريع اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در سال ۱۴۰۳
مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

افزايش درآمد «ذوب» همگام با رشد توليد و صادرات/ تسريع اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در سال ۱۴۰۳