ایرالکو بیشترین سهم بازار آلومینیوم بورس کالا را در اختیار دارد
تقاضای بیشتر بازار برای شمش‌های آلومینیومی خالص‌تر

ایرالکو بیشترین سهم بازار آلومینیوم بورس کالا را در اختیار دارد

شرکت‌های ایرالکو و المهدی- هرمزال، 2 عرضه‌کننده اصلی شمش‌های آلومینیومی در بورس کالا محسوب می‌شوند.

در حالی که ظرفیت این 2 شرکت تقریبا نزدیک به هم است، سهم قابل توجهی از بازار بورس کالا در اختیار شرکت ایرالکو قرار دارد. علت اصلی این امر را می‌توان تقاضای بیشتر بازار برای شمش‌هایی با خلوص بیشتر دانست. البته داشتن سبد محصولی متنوع نیز در کسب سهم بیشتر بازار کمک شایانی می‌کند.

مهمترین محصولات در صنعت آلومینیوم را شمش‌های آلومینیومی تشکیل می‌دهند. بازار بورس کالای ایران (IME) همواره کوشیده تا تمامی معاملات محصولات اصلی هر صنعت (از جمله شمش‌های آلومینیومی در صنعت آلومینیوم) را جذب کرده و با سازماندهی فرآیندهای داد و ستد، نه‌تنها از شکل‌گیری قیمت‌های کاذب و بازار سیاه جلوگیری کند بلکه مسیر تأمین نیازهای لازم صنایع پایین‌دست که از مهمترین فاکتورهای اقتصاد هر جامعه‌ای محسوب می‌شود را فراهم آورد. در حال حاضر، از بین تولیدکنندگان بالادستی آلومینیوم کشور، تمامی شرکت‌ها از جمله شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) و المهدی- هرمزال در این بازار فعالیت می‌کنند و هر ساله بخش قابل توجهی از محصولات خود را به فروش می‌رسانند. گرچه علاوه بر این 2 شرکت، شرکت‌های دیگری چون آلیاژ و ریخته‌گری فن‌آوری ذوب گلپایگان و صنایع نگین گلپایگان به‌طور پراکنده به عرضه شمش‌های آلیاژی آلومینیوم در بورس کالا پرداخته‌اند، اما دو شرکت ایرالکو و المهدی- هرمزال را می‌توان اصلی‌ترین عرضه‌کنندگان محصولات آلومینیومی در بورس کالای ایران دانست، ضمن اینکه ظرفیت تولیدی این دو شرکت در سطح نزدیکی به هم قرار دارد. در این میان، شرکت ایرالکو با عرضه انواع مختلفی از شمش‌های بیلت با آلیاژهای متفاوت، شمش‌های خالص (با درجه خلوص متفاوت) و همچنین شمش‌های ریختگی آلیاژی مختلف، متننوع‌ترین سبد محصولی در بورس کالا را به‌خود اختصاص داده است؛ در حالی که شرکت المهدی- هرمزال تنها شمش‌های خالص با درجه خلوص 99.5، 99.7 و 99.75 درصد در بورس کالا عرضه کرده است.

نمودار 1، میزان حجم معاملات ماهانه انواع محصولات آلومینیومی عرضه شده در بورس کالای ایران را از ابتدای سال گذشته تا پایان ماه پنجم سال جاری (مرداد) نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار قابل مشاهده است، میزان معاملات شرکت ایرالکو در قیاس با حجم معاملات المهدی- هرمزال در سطح بسیار بالاتری قرار دارد. در طول دوره مورد بررسی تنها یک ماه شرکت ایرالکو در بورس کالا حضور نداشت و بدین ترتیب معامله‌ای را به ثبت نرساند؛ در حالی که در مورد المهدی- هرمزال 4 ماه شامل مرداد و مهر سال 1395 و همچنین خرداد و تیر سال جاری در بورس کالا عرضه‌ای نداشت و در ماه‌های دیگر با وجود عرضه شمش آلومینیومی، موفق نشد معامله‌ای را صورت دهد. این حجم معاملات صفر در ماه‌های مختلف برای شرکت المهدی- هرمزال در سال گذشته سبب شد تا میانگین معامله ماهانه ایرالکو در سال گذشته حدود 11.2 برابر شرکت المهدی- هرمزال باشد. در همین حال، عدم حضور پر رنگ المهدی- هرمزال در سال جاری سبب شد تا این اختلاف باز بیشتر شده به‌گونه‌ای که میانگین معاملات ماهانه شرکت ایرالکو در سال جاری 36.2 برابر حجم معاملات المهدی- هرمزال شود.

عدم وجود تقاضا، تنها علت صورت نگرفتن معامله در تمامی ماه‌های بدون فروش برای شرکت المهدی- هرمزال در بورس کالا بود. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد این شرکت تنها به عرضه شمش‌های خالص با خلوص کمتر از 99.75 درصد می‌پردازد در حالی‌که رقیب آن یعنی شرکت ایرالکو محصول مشابهی با درجه خلوص حداقل 99.8 درصد را عمدتا روانه این بازار می‌کند. از این رو، به‌نظر می‌رسد که تقاضای بیشتری برای شمش‌های آلومینیومی با درجه خلوص بالاتر در بازار وجود داشته باشد.

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
مطالب مرتبط
هزار تن آلومینیوم روی دست ایرالکو ماند
تقاضای زیاد، معامله کم، آفت بازار آلومینیوم است
عرضه و معاملات آلومینیوم کاهش یافت
معاملات آلومینیوم کمتر از حد انتظار است
عرضه 2 هزار تن آلومینیوم، خریداران را راضی نکرد
تمایل کم آلومینیوم‌سازان به بورس، باعث کاهش معاملات شد
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
آقازاده
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد آذربایجان
سمپوزیوم فولاد
اذرنبش تبریز
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
فولاد متیل
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
شماره 101 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 101 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ عزیزاله عصاری/ مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

شماره 100 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 100 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سپاس از صد شماره همراهی شما

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران/ میزان تاثیرپذیری سیاست‌گذاران از تشکل‌های بخش خصوصی، کم است

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ رضا رحمانی/ معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ اتابک خلیلی/ چرا به مشاوره اقتصادی نیاز نداریم!

کلیه حقوق این سایت متعلق به ماهنامه اخبار فلزات بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: