• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان

راهی جز افزایش میزان صادرات نداریم

  • کد خبر : 1508
  • 09 اردیبهشت 1399 - 10:17
راهی جز افزایش میزان صادرات نداریم
مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان گفت: میزان مصرف فولاد کشور در سال‌های اخیر کاهش یافته و تولیدکنندگان برای جلوگیری از کاهش تولید و افزایش هزینه‌های سربار ناشی از دپوی محصول باید به حوزه صادرات روی آورند.

مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان گفت: میزان مصرف فولاد کشور در سال‌های اخیر کاهش یافته و تولیدکنندگان برای جلوگیری از کاهش تولید و افزایش هزینه‌های سربار ناشی از دپوی محصول باید به حوزه صادرات روی آورند.

مجید سعیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی بازار آهن در یکی دو ماه گذشته، بازار هنوز شکل واقعی به خود نگرفته است البته طی چند روز گذشته و پس از گشایش بازارها، قیمت‌ها روند افزایشی را طی می‌کنند.

وی افزود: در هنگام تعطیلی، طبیعی است که هزینه‌های سربار تولیدکنندگان به دلیل کاهش شدید فروش افزایش یابد و بسیاری از تولیدکنندگان با افزایش دادن قیمت محصولات، به دنبال جبران این هزینه‌ها هستند. ضمن اینکه قیمت مواد اولیه نوردکاران نیز کاهش نیافته است. بنابراین به نظر می‌رسد باید انتظار افزایش بیشتر قیمت میلگرد را در روزها و هفته‌های آینده داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان اضافه کرد: وضعیت تامین مواد اولیه در هاله‌ای از ابهام است و باید توجه داشت که مواد اولیه نوردکاران یعنی شمش فولادی، عمدتا به شرکت‌های دولتی تعلق دارد. با اینکه طبق فرمول پیشنهادی قیمت‌گذاری بر مبنای شمش فولادی در بورس کالا به نوعی وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش کرده قیمت عرضه کاهش دهد اما با توجه به اینکه تقاضا برای این محصول در بورس کالا زیاد است، بنابراین قیمت معاملات نیز به طور طبیعی افزایش می‌یابد.

سعیدیان با اشاره به تبعیت قیمت میلگرد از قیمت شمش، خاطرنشان کرد: احتمالا در روزهای آینده با توجه به افزایش قیمت شمش در بورس، قیمت میلگرد نیز افزایش خواهد یافت البته این موضوع منوط به ثبات بازارهای داخلی و خارجی به ویژه نرخ ارز و نرخ‌های بین‌المللی شمش فولاد است.

لزوم اتخاذ رویکرد صادراتی از سوی مسئولان

مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان با بیان اینکه رویکرد این شرکت در سال‌های گذشته صادراتی بوده است، عنوان کرد: این رویکرد را نیز در سال جاری ادامه خواهیم داد اما در ابتدای سال جاری با توجه به اینکه مرزهای صادراتی به دلیل شیوع کرونا در دنیا عمدتا بسته بود، میزان صادرات کاهش یافت. با این حال، مرزهای تنها دو کشور عراق و افغانستان آن هم به صورت محدود باز بود و صادرات از آن‌ها جریان داشت.

سعیدیان ادامه داد: صادرات به این دو کشور نیز به این صورت بود که کامیون‌های حامل میلگرد در مرز ایران محموله خود را تخلیه می‌کرد و سپس با انتقال محموله به آن سوی مرزها، وسیله نقلیه دیگری کالا را به مقصد می‌رساند. به این ترتیب صادرات همچنان با کندی انجام می‌شود و هنوز به میزان صادرات سال گذشته نرسیده‌ایم. گفتنی است که کرونا همه کشورهای همسایه ما را نیز درگیر کرده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه محصولات شرکت ما در اغلب کشورهای همسایه مشتری دارد؛ به طوری که از کشورهای پاکستان و ترکیه نیز پیشنهاداتی داشتیم البته تجارت فولاد با کشورهای همسایه هنوز به طور کامل آغاز نشده و هم فروشندگان و هم خریداران برای انجام معاملات، منتظر مهار ویروس کرونا هستند.

مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان خاطرنشان کرد: صادرات‌محور بودن یکی از اصول اساسی تولید محسوب می‌شود. در کشور ما با توجه به کاهش مصرف فولاد در سال‌های اخیر و تولید مازاد بر مصرف، راهی جز صادرات برای تولیدکنندگان باقی نمی‌ماند.

سعیدیان با گلایه نسبت به رویکرد دولت در زمینه صادرات، اظهار کرد: دولت برای اطمینان از بازگشت ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان را ملزم به رعایت تعهد ارزی کرده است. سختگیری دولت در صادرات به ویژه در شرایط کنونی به سود تولیدکنندگان نیست زیرا می‌توان راه‌های دیگری را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور جست‌وجو کرد.

وی اذعان کرد: بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور توسط صادرکنندگان باید انجام شود و هیچ تولیدکننده‌ای این موضوع را رد نمی‌کند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت برخلاف روند سال گذشته، همه مجوزهای صادراتی مدت‌دار را لغو کرده و تنها مجوز موردی صادر می‌کند که متاسفانه در اغلب موارد، این مجوزها با مشکل بروکراسی اداری مواجه می‌شوند. این سیاست جلوی صادرات را تا حدود زیادی خواهد گرفت.

جهش تولید نیازمند حمایت دولت است

مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان در خصوص وضعیت این شرکت، ابراز کرد: شرکت ما روزانه حدود ۷۰۰ تا یک هزار تن میلگرد تولید می‌کند. ظرفیت اسمی شرکت ما حدود ۳۰۰ هزار تن در سال است که با احتساب روزها و شیفت‌های کاری، تولید سالانه به حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن خواهد بود.

سعیدیان تحقق جهش تولید در شرکت فولاد خرمدشت تاکستان را منوط به تحقق برخی پیش‌شرط‌ها دانست و تصریح کرد: هر شرکتی برای توسعه فعالیت و کسب سود بیشتر باید تولید خود را افزایش دهد. نگاه ما این است که در سال جاری حداقل به ظرفیت اسمی تولید دست یابیم اما شرکت ما به عنوان تولیدکننده در دستیابی به این موضوع تنها نیست؛ بلکه باید مجموعه عوامل در کنار یکدیگر قرار گیرند.

وی تاکید کرد: اگر مبحث صادرات به صورت جدی از سوی دولت مورد توجه قرار نگیرد و راه‌های افزایش آن در نظر گرفته نشود، نمی‌توان به افزایش تولید امیدوار بود. تولیدکنندگان برای ادامه بقا به فروش و بازار مناسب دارند. اگر تولیدکننده نتواند محصول خود را در بازار داخلی به فروش برساند و همچنان محدودیت‌های صادراتی اعمال شوند، جهش تولید محقق نخواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت تاکستان تولیدکنندگان همواره تمایل به افزایش تولید و تعداد شیفت‌های کاری دارند تا بتوانند هزینه‌های سربار و تولید را جبران کنند.

سعیدیان در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تعطیلات ابتدای سال و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، اعلام شده هزینه برق، آب و گاز تا نیمه اردیبهشت تغییر نخواهد کرد اما پس از آن هنوز مشخص نیست. این موارد برای تولیدکنندگان مبهم هست و باید در مورد هزینه این نهاده‌های تولید جهت روشن‌تر شدن هزینه‌های آتی و محاسبات سود و زیان، چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1508

نوشته‌های مشابه