• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
عضو هیئت مدیره گروه صنعتی قشونی:

واردات تکنولوژی و ماشین‌آلات روز دنیا دشوار و غیراقتصادی است/ پیش‌بینی افزایش تقاضا برای محصولات مسی

  • کد خبر : 3185
  • 14 اردیبهشت 1399 - 17:36
واردات تکنولوژی و ماشین‌آلات روز دنیا دشوار و غیراقتصادی است/ پیش‌بینی افزایش تقاضا برای محصولات مسی
عضو هیئت مدیره گروه صنعتی قشونی گفت: فعالیت تولیدی در بسیاری از کشورهای پیشرفته، با استفاده از نیروی انسانی کمتر و تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز، در جریان است اما صنعت مقاطع مسی و برنجی کشور از تکنولوژی روز بی‌بهره بوده و امکان واردات آن به دلیل هزینه بالا و شرایط تحریمی وجود ندارد و مقرون‌به‌صرفه نیست.

عضو هیئت مدیره گروه صنعتی قشونی گفت: فعالیت تولیدی در بسیاری از کشورهای پیشرفته، با استفاده از نیروی انسانی کمتر و تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز، در جریان است اما صنعت مقاطع مسی و برنجی کشور از تکنولوژی روز بی‌بهره بوده و امکان واردات آن به دلیل هزینه بالا و شرایط تحریمی وجود ندارد و مقرون‌به‌صرفه نیست.

سیامک قشونی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: قدمت این مجموعه به عنوان یکی از تولیدکنندگان مقاطع و قطعات برنجی به ۵۲ سال پیش بازمی‌گردد. در واقع، گروه صنعتی قشونی ابتدا در قالب یک کارگاه کوچک قطعه‌ریزی بنا شد و در سال ۱۳۶۹ با گسترده‌تر شدن فعالیت این کارگاه، تولید قطعات برنجی آغاز شد و تا کنون نیز ادامه پیدا کرده است. در حال حاضر، مجموعه با ۱۸۰ نفر پرسنل مشغول به فعالیت است و در کارخانه روزانه ۴۵ تن انواع مقاطع برنجی توپر و توخالی از سایز هشت تا ۱۲۰ میلی‌متر تولید می‌شود.

وی افزود: مقاطع توپر، توخالی و شمش‌های آلیاژی بر پایه مس و برنج، مهم‌ترین محصولات مجموعه به حساب می‌آیند که بر اساس استانداردهای ملی ایران و همچنین استانداردهای جهانی تولید می‌شوند و با کنترل مستمر کیفیت محصولات، گروه مشتریان را راضی نگه داشته‌ایم. برای ساخت این نوع قطعات از انواع ضایعات مس و برنج و همچنین شمش روی استفاده می‌کنیم و در واقع ۵۰ درصد مواد اولیه مصرفی ما، براده‌های برنجی است که از کارخانه تامین می‌شود. بخشی از مواد پایه و اصلی ساخت قطعات از بازار آزاد و بخشی دیگر از بورس کالا تهیه می‌شود.

ارتباط با سازمان‌های دولتی دشوار شده است

عضو هیئت مدیره گروه صنعتی قشونی در رابطه با مشکلات موجود در صنعت مقاطع برنجی، توضیح داد: مشکلات کنونی صنعت از گذشته در شکل‌های مختلف گریبان‌گیر صنعتگران بوده است. مسائل مربوط به صادرات و واردات محصول از سال‌ها پیش وجود داشته و در هر دوره میزان محدودیت آن کاهش یا افزایش می‌یابد. گرچه با توجه به اینکه شرکت ما صادرات و واردات ندارد، از این حیث نیز با مشکل خاصی روبه‌رو نیستیم. شاید بتوان گفت تنها دغدغه ما پیچیدگی مراحل ادارای و سازمانی بوده و ارتباط شرکت‌ها با وزارت صمت، اتاق‌های بازرگانی و اداره گمرک سخت‌تر شده است. اغلب تولیدکننده‌ها با نصف ظرفیت در حال فعالیت هستند و در چنین شرایطی ارتباط با کارشناس مربوطه سازمان‌ها دشوار شده است.

قشونی عنوان کرد: با وجود تمام مشکلات، توانسته‌ایم اغلب مشتریان خود را حفظ کنیم. عمده مصرف‌کننده‌های محصولات قشونی، صنایع لوله و اتصالات سبز، شیرآلات بهداشتی، برق و الکترونیک بوده که مشکلات آن‌ها نیز مشابه صنعت ما است.

وی اظهار کرد: عدم پیش‌بینی آینده و ناامنی حاصل از شیوع ویروس کرونا، داد و ستدها را دچار اختلال کرده است. در حال حاضر، با توجه به میزان ارز بازگشتی به کشور و خرید مواد اولیه به نرخ آزاد ارز، هیچ توجیه اقتصادی برای صادرات وجود ندارد که تولیدکننده بخواهد مبلغ حاصل از فروش خارجی به صورت ارز نیمایی به صنعت بازگردد.

تکنولوژی روز، کارآمد اما گران

عضو هیئت مدیره گروه صنعتی قشونی در خصوص نوع تکنولوژی و فرآیند تولید مقاطع برنجی، تصریح کرد: در داخل کشور تمام تولیدکنندگان مقاطع مسی و برنجی، با استفاده از یک نوع تکنولوژی فعالیت می‌کنند اما در خارج از کشور، کارخانه‌ها با تعداد نیروی انسانی کمتری فعالیت دارند و فرآیند تولید نیز به صورت ماشینی و با سرعت بالاتری انجام می‌شود. سوددهی و دستمزد حاصل از تولید در خارج از کشور به مراتب بالاتر بوده و قیمت این تجهیزات و دستگاه‌های اتوماتیک نیز بسیار گران است و با توجه به حجم تقاضا در بازار ایران، وارد کردن این نوع دستگاه و تکنولوژی به ایران توجیه اقتصادی ندارد.

اهمیت واحد تحقیق و توسعه در کیفیت محصولات

قشونی در پاسخ به این سوال که گروه صنعتی قشونی در بخش تحقیق، توسعه و نوآوری چقدر پیشرو بوده است، اذعان کرد: واحد تحقیق و توسعه یکی از مهم‌ترین بخش‌های مجموعه محسوب می‌شود و شرکت قشونی نگاه ویژه‌ای به این قسمت دارد. شرایط گروه‌های صنعتی و تولیدی‌های مقاطع مسی و برنجی متفاوت است؛ چراکه در بخش‌های دانشگاهی توجه کمتری به این مقوله شده و ما برای جبران این کم‌توجهی باید واحد تحقیق و توسعه مجموعه را پویا نگه داریم. از همان سال‌های ابتدایی فعالیت این شرکت، هیئت مدیره سرمایه‌گذاری‌های خوبی را به این بخش اختصاص داده است که در مقابل، نتایج مطلوبی نیز در افزایش کیفیت محصولات حاصل شد.

وی در رابطه با چشم‌انداز مجموعه صنعتی قشونی یادآور شد: از زمانی که مجموعه شروع به کار کرده، همیشه نگاه مثبت و روبه جلویی به آینده داشته است و برای تولید محصولات جدید و ارائه آن‌ها در بازار داخلی در تلاش هستیم. در شرایط بحرانی کنونی، نقاط قوت خود را شناسایی کرده و بر وری آن‌ها سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. تاکنون نیز توانسته‌ایم از مشکلات استفاده کرده و موقعیت‌های مناسبی را رقم بزنیم. در حال حاضر، با وجود رکود صنعت و شیوع ویروس کرونا در تمام دنیا، همه تولیدی‌ها در تلاش هستند که کسب و کار خود را مجددا به راه بیندازند و نظام مالی خود را فعال کنند. پیش‌بینی می‌کنیم به زودی نرخ مصرف و تقاضا افزایش یابد و صنعت مقاطع مسی و برنجی نیز جان دوباره بگیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3185
  • نویسنده : نسیم نوحه خوان

نوشته‌های مشابه