• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل صنایع سیم‌لاکی کردستان:

صادرات، تنها راه توسعه صنعتی است

  • کد خبر : 8637
  • 24 اردیبهشت 1399 - 14:14
صادرات، تنها راه توسعه صنعتی است
مدیرعامل صنایع سیم‌لاکی کردستان گفت: یک کشور زمانی می‌تواند در اقتصاد و صنعت جایگاه ویژه‌ای داشته باشد که درهای بازارهای جهانی به روی تولیدکنندگان آن باز باشد؛ چراکه صادرات رقابت بین تولیدکنندگان را جهت ارتقای کیفیت محصول افزایش می‌دهد و موجب شناخته شدن صنعت آن کشور می‌شود. علاوه‌براین، ارتباط با کشورهای پیشرفته صنعتی به مرور زمان موجب توسعه صنعتی کشور می‌شود.

مدیرعامل صنایع سیم‌لاکی کردستان گفت: یک کشور زمانی می‌تواند در اقتصاد و صنعت جایگاه ویژه‌ای داشته باشد که درهای بازارهای جهانی به روی تولیدکنندگان آن باز باشد؛ چراکه صادرات رقابت بین تولیدکنندگان را جهت ارتقای کیفیت محصول افزایش می‌دهد و موجب شناخته شدن صنعت آن کشور می‌شود. علاوه‌براین، ارتباط با کشورهای پیشرفته صنعتی به مرور زمان موجب توسعه صنعتی کشور می‌شود.

سید رسول محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ما در صنایع سیم‌لاکی کردستان علاوه بر سیم‌لاکی، انواع سیم با سایزهای مختلف را تولید می‌کنیم. ظرفیت تولید مجموعه که در استان کردستان واقع است، بر اساس میزان سفارش مشتریان متغییر بوده و معمولا سالانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن محصول تولید می‌کنیم. برای تولید انواع سیم و کابل، آلومینیوم را از شرکت سیمکات تبریز و مس را از شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و دنیای مس کاشان خریداری می‌کنیم. لاک و روکش سیم‌ها کاملا وارداتی بوده و از نمونه‌های داخلی استفاده نمی‌کنیم.

تامین عایق سیم و کابل دشوار شده است

مدیرعامل صنایع سیم‌لاکی کردستان مطرح کرد: پیش‌تر، مواد عایقی مورد نیاز خود را از کشورهای اروپایی تامین می‌کردیم، اما با اعمال تحریم‌ها، بسیاری از تولیدکنندگان اروپایی همکاری خود را با کارخانه‌های ایرانی قطع کردند و در حال حاضر، ما لاک و روکش‌ سیم و کابل را از کشور کره جنوبی خریداری می‌کنیم. عایق‌های کره‌ای از نظر کیفیت نسبت به ‌نمونه‌های داخلی از استانداردهای بالایی برخوردار هستند و کیفیت‌های لازم را دارند. برخی دیگر از عایق‌ها از کشور چین وارد می‌شوند که آن‌ها کیفیت و استانداردهای لازم را ندارند اما از لحاظ قیمتی ارزان‌تر از عایق‌های کره‌ای هستند.

وی ادامه داد: در واردات لاک، علاوه بر تحریم‌ها با مشکلاتی در نحوه پرداخت ارز به کشورهای تولیدکننده مواجه هستیم و باید چند برابر قیمت واقعی، لاک مصرفی خود را توسط واسطه‌ها تهیه کنیم. برای تولید سیم‌لاکی، عایق‌های متفاوتی نظیر لاک، کپتون، داگ لاس شیشه و کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این بین، استفاده از عایق کاغذی که در سیم‌لاکی مسی با سطح مقطع تخت، کاربرد دارد، بیشتر مرسوم است؛ این نوع سیم‌ها در ترانس تیرک برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای حضور در بازارهای جهانی

محمودی تصریح کرد: برای تولید یک محصول مرغوب تمام زنجیره درگیر است. در واقع، از نحوه خرید و نوع مواد اولیه گرفته تا نوع تجهیزات و بسته‌بندی، همگی بر کیفیت نهایی محصول تاثیر دارد. فروش صادراتی کارخانه نیز بر مرغوبیت سیم‌لاکی موثر است؛ چراکه اگر درهای صادرات باز باشد، تولیدکنندگان برای پیروزی در بازارهای جهانی، تمام توان خود را به کار می‌گیرند تا محصولی طبق استانداردهای تعیین شده تولید و در این بازارها عرضه کنند. در واقع، برای رشد یک واحد تولیدی، باید میزان عرضه و تقاضا جریان داشته و چرخه تولید همواره در حال حرکت باشد.

مدیرعامل صنایع سیم‌لاکی کردستان عنوان کرد: در بحبوحه فشارهای اقتصادی، دولت نیز هیچ حمایتی از صنف تولیدکننده نمی‌کند و در مقابل ما قرار گرفته است. مقوله تولید در کشورهای اروپایی در صدر توجه دولت‌ها بوده و رشد اقتصادی آن‌ها در گروی تولید و فعالیت کارخانه‌ها تعریف می‌شود، اما در کشوری همچون ایران با وجود منابع طبیعی بسیار، این موضوع به حاشیه کشیده شده است. عمده مشتریان صنعت سیم‌لاکی، صنایعی همچون تولیدی‌های الکتروموتور به ویژه ترانسفورماتورها و خطوط انتقال برق هستند که مشکلات موجود دامن آن‌ها را نیز گرفته و موجب کاهش چشمگیر تقاضا برای سیم‌لاکی نیز شده و در چنین شرایطی که بازار داخلی با رکود جدی مواجه است، صادرات محصول توجیه اقتصادی ندارد.

وی در رابطه با مشکلات موجود در صنعت سیم‌لاکی، گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا، وضعیت اقتصادی نامطلوب بود و تولید ملی روزهای بدی را سپری می‌کرد که با ورود این ویروس ناشناخته، اوضاع کارخانه‌ها در وضعیت بدتری قرار گرفت و می‌توان گفت که بیش از نیمی از واحدهای تولیدی تعطیل شده‌ است. روابط کشور باید به سمتی برود که درهای صادرات به روی تولیدکننده‌ها باز شود و با ایجاد پل ارتباطی با سایر کشورها، اقتصاد مملکت به سمت رشد و توسعه هدایت شود. تا زمانی که صادرات به همین شکل باشد، اقتصاد کوچک‌ترین تغییر مثبتی نخواهد داشت. در این بین، بسیاری از کشورها محصولاتی تولید می‌کنند که به مصرف داخلی نمی‌رسد و تمام آن را صادر می‌کنند.

تولید سیم‌لاکی با هادی آلومینیومی اقتصادی است

محمودی بیان کرد: ماشین‌آلات و دستگاه‌های اروپایی از کیفیت برتری بالاتری نسب به نمونه‌های مشابه چینی برخوردار است، اما به دلیل مسائل مالی کمتر تولیدکننده‌ای می‌تواند این نوع ماشین‌آلات را تهیه کند و ترجیح می‌‌دهد از تجهیزات چینی استفاده کنند. ما نیز از این موضوع مستثنی نیستیم و اغلب دستگاه‌های کارخانه حاصل طراحی و ساخت مهندسان ایرانی بوده و بعضی از تجهیزات نیز چینی هستند. متاسفانه در کشور به تولید اهمیت خاصی داده نمی‌شود و با این میزان تسهیلات و بهره‌های بانکی، هیچ تولیدکننده‌ای در شرایط نابسامان کنونی نمی‌تواند قامت راست کند و همچون گذشته در عرصه تولید خوش بدرخشد.

مدیرعامل صنایع سیم‌لاکی کردستان در پایان مطرح کرد: ما چشم‌انداز روشنی را برای مجموعه سیم‌لاکی کردستان متصور هستیم و برای تحقق این امر، محصولات تولیدی خود را گسترش دادیم و سیم‌های لاکی با هادی آلومینیومی را نیز به سبد تولیدات خود اضافه کرده‌ایم. این نوع سیم‌لاکی به مواد اولیه کمتری نیاز دارد و به دلیل اینکه قیمت آلومینیوم نسبت به مس کمتر است، قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه‌های مشابه مسی دارد. برای سیم‌لاکی مسی و آلومینیومی با ویژگی رسانایی یکسان و مقدار تولید ثابت، به ۲٫۵ کیلوگرم مس و یک کیلوگرم آلومینیوم نیاز است و این گواه بر اقتصادی بودن آلومینیوم و تعدیل هزینه‌های مجموعه است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8637

نوشته‌های مشابه