• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
عضو هیئت مدیره شرکت فولاد کیوان یزد مطرح کرد

رقابت نابرابر عرضه‌کنندگان شمش در بورس کالا

  • کد خبر : 1538
  • 23 اردیبهشت 1399 - 14:22
رقابت نابرابر عرضه‌کنندگان شمش در بورس کالا
عضو هیئت مدیره شرکت فولاد کیوان یزد گفت: شرایط عرضه‌کنندگان شمش فولادی در بورس کالا یکسان نیست زیرا واحدهای بزرگ و دولتی به مواد اولیه دسترسی آسانی دارند و بهای تمام شده محصولات آن‌ها کمتر از هزینه تولید فولادسازهای کوچک بخش خصوصی است که شرایط پرچالشی را برای تامین مواد اولیه تجربه می‌کنند.

عضو هیئت مدیره شرکت فولاد کیوان یزد گفت: شرایط عرضه‌کنندگان شمش فولادی در بورس کالا یکسان نیست زیرا واحدهای بزرگ و دولتی به مواد اولیه دسترسی آسانی دارند و بهای تمام شده محصولات آن‌ها کمتر از هزینه تولید فولادسازهای کوچک بخش خصوصی است که شرایط پرچالشی را برای تامین مواد اولیه تجربه می‌کنند.

محمدتقی فخرالدینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: با توجه به وضعیت خاصی که از آغاز شیوع بیماری کرونا در کشور به وجود آمد، شرکت فولاد کیوان یزد تقریبا در فروردین ماه فعالیت‌های خود را تعطیل کرد.

وی افزود: از اوایل اردیبهشت ماه، با توجه به بهبود روند شیوع بیماری، فعالیت تولیدی خود را آغاز کردیم. با این حال، تولید به صورت نیمه‌وقت و با نیمی از ظرفیت اسمی انجام می‌شود. امیدوار هستیم در دو ماه آینده بتوانیم با تولید محصول و تامین به موقع مواد اولیه، بتوانیم به ظرفیت اسمی دست یابیم.

عضو هیئت مدیره شرکت فولاد کیوان یزد با اشاره به برنامه این شرکت برای افزایش تولید، تصریح کرد: ظرفیت تولید شرکت فولاد کیوان یزد در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار تن در سال است اما برنامه داریم که با بهبود فرآیند ذوب و اضافه شدن برخی ماشین‌آلات جدید، ظرفیت تولید شرکت را ۲۰ تا ۳۰ درصد اضافه کنیم.

تولید شمش فولادی باکیفیت به وسیله کوره القایی

فخرالدینی کیفیت تولیدات شرکت فولاد کیوان یزد را بسیار مطلوب دانست و ابراز کرد: محصول این شرکت، شمش فولاد با گرید ۵SP است که بالاترین گرید شمش در بازارهای جهانی محسوب می‌شود. این در حالی است که شرکت ما از کوره القایی برای تولید شمش بهره می‌برد که معمولا این کوره‌ها گریدهای پایین‌تری از شمش را تولید می‌کنند اما به دلیل اینکه شرکت ما از سرمایه‌گذاری خارجی بهره می‌برد، توانسته جدیدترین تکنولوژی تولید شمش با کوره القایی را به کشور وارد کند.

الزام عرضه شمش فولادی در بورس کالا

عضو هیئت مدیره شرکت فولاد کیوان یزد در خصوص الزام عرضه ۶۰ درصدی شمش تولیدی در بورس کالا، عنوان کرد: هنگامی که بتوانیم میزان تولید خود را به حد مطلوب برسانیم، قطعا بخشی از محصولات را در بورس کالا عرضه خواهیم کرد و در این خصوص برنامه داریم.

فخرالدینی اذعان کرد: عمده عرضه‌کنندگان شمش فولادی در بورس کالا، تولیدکنندگان بزرگ دولتی هستند و شرکت فولادسازان کیوان در مقایسه با آن‌ها تولیدکننده کوچک محسوب می‌شود. تولیدکنندگان دولتی بیشتر از بخش خصوصی از عرضه شمش فولادی در بورس استقبال می‌کنند زیرا آن‌ها سود بیشتری از قیمت عرضه می‌برند.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان شمش فولادی بخش خصوصی محدودیت‌های خاصی مانند دشواری رقابت و قیمت تمام شده محصول دارند. ضمن اینکه شرکت ما از سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصدی خارجی بهره می‌برد؛ به همین دلیل ممکن است عرضه شرکت ما در بورس با دشواری برای سرمایه‌گذاران آن همراه باشد، البته با توجه به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت شرکت ما را موظف به عرضه در بورس کرده است، چاره‌ای جز تبعیت از این دستور را نداریم زیرا صادرات تنها با عرضه در بورس مجاز خواهد بود.

عضو هیئت مدیره شرکت فولاد کیوان یزد خاطرنشان کرد: شرکت ما در سال گذشته تقریبا تمامی تولیدات خود را در بازار داخلی به فروش رساند زیرا تقاضا برای شمش از سوی نوردکاران در بازار داخلی نسبتا زیاد است و به همین دلیل شرکت ما بازار داخلی را نسبت به صادرات ترجیح می‌دهد.

عرضه‌کنندگان خصوصی سودی نمی‌برند

فخرالدینی در پاسخ به این سوال که چه چالش‌هایی برای عرضه‌کنندگان بخش خصوصی در بورس کالا وجود دارد، مطرح کرد: طبق بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است در بورس کالا هر هفته حدود ۱۶۵ هزار تن و هر ماه حدود ۶۶۰ هزار تن شمش فولادی در بورس کالا عرضه شود که عمده این عرضه‌ها توسط شرکت‌های بزرگ دولتی صورت می‌گیرد. شرکت فولاد کیوان یزد نیز موظف به عرضه ۸۸۰ تنی در هفته و سه هزار تنی در ماه شده است. بنابراین تولیدکنندگان باید با یکدیگر جهت فروش محصول خود رقابت کنند و ممکن است برای قیمت عرضه، رقابت منفی شکل بگیرد.

وی توضیح داد: با توجه به شرایط شرکت‌های دولتی مانند تامین آسان مواد اولیه، قطعا تولیدکنندگان بخش خصوصی برای رقابت با آن‌ها در بورس دچار مشکل خواهند شد. به ویژه آنکه شرکت فولاد کیوان یزد بیش از ۹۰ درصد از ماده اولیه تولید شمش به آهن اسفنجی اختصاص دارد. در حال حاضر، مصرف‌کنندگان آهن اسفنجی بخش خصوصی با شرایط بسیار عجیبی روبه‌رو شده‌اند. در واقع، خود ما نیز واقف به شرایط بازار نیستیم و نمی‌دانیم که بازار آهن اسفنجی به چه صورت اداره می‌شود و آیا در این بازار مافیا وجود دارد یا خیر.

عضو هیئت مدیره شرکت فولاد کیوان یزد ادامه داد: درست است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به مصرف‌کنندگان آهن اسفنجی سهمیه اختصاص داده است اما این شیوه نیز چالش‌عای خاص خود را دارد؛ به طوری که مصرف‌کننده باید در نوبت قرار گیرد و پس از معرفی به تولیدکنندگان آهن اسفنجی و انجام مذاکرات، می‌تواند مواد اولیه خود را تامین کند. گفتنی است که این شیوه تامین مواد اولیه به صورت منظم نیست و باید به طور مرتب با سازمان‌های مربوط و تولیدکنندگان آهن اسفنجی مکاتبه و مذاکره شود.

فخرالدینی با بیان اینکه همه نیازها به مواد اولیه با اختصاص سهمیه برطرف نمی‌شود، اظهار کرد: ناچار هستیم باقی‌مانده نیاز شرکت به آهن اسفنجی را از بازار آزاد تامین کنیم که در این مورد نیز چالش‌های بسیاری وجود دارد. به طور مثال، در برخی مواقع با قیمت‌های عجیبی مواجه می‌شویم؛ به طوری که قیمت دولتی آهن اسفنجی حدود دو هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است اما در برخی از مواقع، مصرف‌کنندگان ناچار به خرید آن به قیمتی بیش از سه هزار تومان به ازای هر کیلوگرم نیز شده‌اند که این اتفاق با توجه به نیاز حیاتی به این ماده اولیه رخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تامین آهن قراضه نیز دشواری بسیار زیادی دارد و حتی ممکن است قیمت این ماده اولیه نیز حتی به بیش از چهار هزار تومان به ازای هر کیلوگرم برسد. به همین دلیل، مصرف آهن قراضه نیز برای واحدهای کوچک و متوسط تولیدکننده شمش فولادی تقریبا مقرون‌به‌صرفه نیست.

دستورالعمل‌های کنترل قیمت

عضو هیئت مدیره شرکت فولاد کیوان یزد با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط خاصی را برای عرضه شمش در بورس کالا لحاظ کرده است، تصریح کرد: وزارتخانه برای کنترل قیمت شمش فولادی در بازار داخلی به جهت جلوگیری از افزایش قیمت، فرمول پایه عرضه ارائه کرده است و تولیدکنندگان موظف به رعایت آن هستند. بنابراین تولیدکننده نمی‌تواند قیمت مطلوب خود را در نظر بگیرد، به این ترتیب، در فرمول قیمت‌گذاری بحث‌ها و اختلاف نظرهای متعددی میان عرضه‌کنندگان و وزارت صمت وجود دارد.

فخرالدینی عنوان کرد: با توجه به شرایط عرضه در بورس کالا، به نظر می‌رسد این روش کارایی چندانی برای واحدهای کوچک و متوسط نخواهد داشت، مگر اینکه برخی از تولیدکنندگان برای صادرات خود، ناچار به عرضه شمش در بورس کالا باشند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1538

نوشته‌های مشابه