بیلت بلامنازع‌ترین محصول ایرالکو در بورس کالا است
فروش داخلی ایرالکو در 5 سال گذشته

بیلت بلامنازع‌ترین محصول ایرالکو در بورس کالا است

بازار داخلی ایرالکو، متنوع‌ترین محصولات این شرکت را تشکیل می‌دهد. گرچه میزان فروش محصولات این شرکت در بازار داخلی نسبت به ظرفیت‌های حلقه‌های پایین‌دست از صنعت آلومینیوم در سطح بسیار پایینی قرار دارد، اما انتظار می‌رود با به‌سازی خطوط تولید این شرکت، سهم آن در آینده از بازار افزایش یابد.

شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) از اولین شرکت‌های مؤسس صنعت آلومینیوم نه‌تنها در ایران، بلکه حتی در خاورمیانه محسوب می‌شود. امروزه این شرکت در کنار المهدی- هرمزال، تنها تولیدکنندگان آلومینیوم از منابع معدنی در ایران به‌شمار می‌روند. گرچه ظرفیت اسمی شرکت المهدی- هرمزال نسبت به ایرالکو بیشتر است، ولی این شرکت با در دست داشتن سبد محصولی متنوع‌تر نسبت به المهدی- هرمزال توانسته نتایج اقتصادی خوبی را رقم بزند. محصولات این شرکت را می‌توان در 4 دسته‌بندی مختلف قرار داد؛ که شامل شمش‌های ئی‌سی (تی‌بار)، شمش‌های بیلت، شمش‌های ریختگی ساده آلیاژی و خالص می‌شود. اما در مقابل محصولات المهدی و هرمزال را در حال حاضر تنها شمش‌های خالص تشکیل می‌دهد.

شرکت آلومینیوم ایران نه‌تنها گریدهای آلیاژی متنوعی از محصولات را دارد، بلکه محصولات خود را در ابعاد و اشکال مختلف شمشی نیز به بازار عرضه می‌کند. بااین وجود طی سال‌های گذشته، عمده بازارهای فروش محصولات ایرالکو، محدود به داخل بوده و عمده محصول صادراتی آن را شمش‌های ساده خالص آلومینیومی تشکیل داده‌اند. نمودار 1، میزان فروش محصولات مختلف ایرالکو در بازار داخل را طی 5 سال گذشته نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار نیز قابل مشاهده است، بخش اعظمی از محصولات فروش رفته ایرالکو در بازار داخل، شمش خالص است. به‌طور میانگین طی این دوره، شمش‌های خالص سهم حدود 53.0 درصدی از فروش داخلی این شرکت را تشکیل داده‌اند. از بین سایر محصولات این شرکت، بیلت نیز به‌صورت آلیاژی عرضه شد که همراه با شمش‌های ئی‌سی سهمی کمتر از نیمی از فروش داخلی این شرکت را در اختیار داشت. دیگر نکته قابل توجه، افزایش سهم فروش شمش‌های خالص و کاهش سهم بیلت این شرکت است. بیلت به‌عنوان یکی از مهمترین خوراک ورودی حلقه‌های پایین‌دست صنعت آلومینیوم، خصوصا حلقه اکستروژن، محسوب می‌شود؛ حلقه‌ای از صنعت آلومینیوم که ظرفیت آن در ایران با شدت بیشتری نسبت به سایر حلقه‌ها رشد کرده است. از این رو می‌توان چنین متصور شد که تقاضای بسیار بیشتری برای بیلت نسبت به سایر محصولات وجود دارد. همین امر نیز سبب شده تا عرضه این محصول در بورس کالا کمتر بدون تقاضا باقی بماند و در بیشتر موارد به معامله ختم شده است. پس از بیلت، می‌توان شمش‌های آلیاژی را پرفروش‌ترین محصولات ایرالکو دانست.

یکی از مهمترین معضلاتی که شرکت آلومینیوم ایران با آن دست به گریبان است، بهای تمام شده نسبتا بالای محصولات تولیدی است. بخشی از این بهای بالا به تکنولوژی‌های قدیمی و فرسوده بازمی‌گردد که در سال‌های گذشته تحریم‌های بین‌المللی مانع از به‌روز کردن این تکنولوژی‌ها و بهبود آن‌ها می‌شد. و امر به خودی خود سبب تسریع فرسودگی خط تولید می‌شد. در عین حال نیز، عدم دسترسی به نیروگاه‌های اختصاصی که می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه هزینه‌های تأمین انرژی شود، از دیگر دلایل افزایش هزینه تمام شده این شرکت است . در کنار این عوامل، باید به قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا نیز اشاره کرد؛ فرمول قیمت‌گذاری در بورس کالا، قیمت محصولات عرضه شده در این بازار را تا سقف خاصی نگه می‌دارد. بدین ترتیب تولیدکنندگانی که از بهای تمام شده بالاتری رنج می‌برند مجبور به محدود کردن عرضه خود و فروش آن می‌شوند.

با این وجود، برنامه‌های به‌سازی و نوسازی خطوط تولید که ایرالکو دنبال می‌کند، می‌تواند کمک شایانی به کاهش هزینه‌های تولید این شرکت کرده و به تبع آن امید داشت که این شرکت بتواند سهم بیشتری از بازار چه داخل و چه خارج را کسب کند.

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
مطالب مرتبط
معاملات آلومینیوم کمتر از حد انتظار است
عرضه 2 هزار تن آلومینیوم، خریداران را راضی نکرد
تمایل کم آلومینیوم‌سازان به بورس، باعث کاهش معاملات شد
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
آقازاده
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد آذربایجان
سمپوزیوم فولاد
اذرنبش تبریز
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
فولاد متیل
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
شماره 101 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 101 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ عزیزاله عصاری/ مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

شماره 100 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 100 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سپاس از صد شماره همراهی شما

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران/ میزان تاثیرپذیری سیاست‌گذاران از تشکل‌های بخش خصوصی، کم است

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ رضا رحمانی/ معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ اتابک خلیلی/ چرا به مشاوره اقتصادی نیاز نداریم!

کلیه حقوق این سایت متعلق به ماهنامه اخبار فلزات بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: