• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت مس سیاه تک هرمزگان:

روش‌های جدید تولید کاتد، هزینه بالایی را می‌طلبد

  • کد خبر : 3202
  • 30 اردیبهشت 1399 - 13:18
روش‌های جدید تولید کاتد، هزینه بالایی را می‌طلبد
مدیرعامل شرکت مس سیاه تک هرمزگان گفت: برای تولید کاتد تکنولوژی و روش‌های مختلفی وجود دارد که هرچه روش جدیدتر باشد به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارد و البته محصول باکیفیت‌تری نسبت به روش‌های قدیمی‌تر را تولید می‌کند؛ در این بین، می‌توان به الکترووینینگ به عنوان یک روش مدرن و پرهزینه اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت مس سیاه تک هرمزگان گفت: برای تولید کاتد تکنولوژی و روش‌های مختلفی وجود دارد که هرچه روش جدیدتر باشد به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارد و البته محصول باکیفیت‌تری نسبت به روش‌های قدیمی‌تر را تولید می‌کند؛ در این بین، می‌توان به الکترووینینگ به عنوان یک روش مدرن و پرهزینه اشاره کرد.

حسن مطهر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: معدنی که در اختیار داریم در منطقه بندر لنگه واقع شده و اکنون در حال اخذ تسهیلات و وام‌های بانکی جهت راه‌اندازی کارخانه تولید کاتد مس هستیم و تنها به حمایت دولت نیاز داریم. با توجه به اینکه هم معدن و هم کارخانه فرآوری را در اختیار خواهیم داشت، برای تامین مواد اولیه با مشکلی مواجه نخواهیم بود. ظرفیت تولیدی که برای مجموعه در نظر گرفتیم، ۲۲۰ تن در سال است، اما باید دید با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نوسانات قیمتی، با چند درصد از ظرفیت تعیین شده تولید خواهیم داشت.

وی مطرح کرد: در حال حاضر، بازار داخلی اشباع نشده و به کاتد و کنسانتره مس نیاز دارد و در برنامه‌های فروش سرکت، این بازار نسبت به بازارهای بین‌المللی در اولویت بالاتری قرار دارد. در چند سال اخیر شرایط صادرات معضلات خاص خود را دارد و برای مجموعه‌ای همچون ما که در ابتدای مسیر است، صادرات توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل شرکت مس سیاه تک هرمزگان در ادامه گفت: به طور کلی، کاتد مس به عنوان ماده اولیه به مصرف صنایعی همچون سیم و کابل و صنایع دستی می‌رسد. در واقع، مس یک رسانای قوی محسوب می‌شود و اغلب تولیدکنندگان سیم و کابل به دلیل وجود این خاصیت از مشتریان دائمی کاتد مس به حساب می‌آیند. مجتمع مس سرچشمه بزرگ‌ترین تولیدکننده کاتد مس در کشور است و کاتدهای تولیدی سایر کارخانه‌ها را نیز خریداری کرده و در بورس کالا و بازار عرضه می‌کند.

مطهر در خصوص روش‌های تولید کاتد، تصریح کرد: برای تولید کاتد روش‌های مختلفی تعریف شده و هر تولیدی بنا به شرایطی که دارد از یکی از آن‌ها را بهره می‌گیرد. ازجمله تکنولوژی‌های تولید کاتد می‌توان به هیپ‌لیچینگ و الکترووینینگ اشاره کرد، روش هیپ‌لیچینگ قدیمی بوده و در حال حاضر، تکنولوژی‌های مدرن‌تری در حال رونمایی و به‌کارگیری است. ما نیز در مجموعه از الکترووینینگ استفاده می‌کنیم. موضوع سرمایه‌گذاری، تجربه، نوع تکنولوژی در کیفیت محصول نهایی و درصد خلوص آن به شدت موثر است و می‌توان گفت که میزان هزینه و نوع روش تولید رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال، روش هیپ نسبت به الکترووینیگ کم‌هزینه‌تر بوده و مورد استفاده بسیاری از مجموعه‌ها قرار می‌گیرد، اما محصولی که با این روش تولید شود، از کیفیت کمتری برخوردار خواهد بود.

وی افزود: نوع تکنولوژی علاوه بر کیفیت کاتد، بر راندمان و سرعت تولید نیز اثر می‌گذارد و از مواد اولیه موجود محصول بیشتری می‌توان تولید کرد. مس فلز گرانبهایی محسوب می‌شود و صنایع کوچک این حوزه برای رسیدن به درآمدزایی مطلوب به حمایت‌های جدی دولتی نیاز دارند. طبیعی است که هرچه سرمایه‌گذاری بیشتری در صنعت مس و به خصوص در واحدهای تولیدی کوچک و متوسط صورت گیرد، سود غیرنفتی بیشتری برای کشور حاصل می‌شود. به عنوان مثال، یک تن سنگ مس استخراج شده با عیار یک درصد، ۱۰۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت دارد و اگر در این خصوص سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود و بخواهیم عیار سنگ را به ۳ درصد برسانیم، علاوه بر اشتغال‌زایی، محصول نهایی نیز با قیمت بیشتری به فروش می‌رسد و تمام این موارد فقط به میزان حمایت دولت بستگی دارد.

مدیرعامل شرکت مس سیاه تک هرمزگان در پایان یادآور شد: پیش‌بینی شده قیمت فلزهای مس، سرب و روی تا انتهای سال ۲۰۲۱ روند صعودی داشته باشند و با توجه به این موضوع می‌توان برای آینده این فلزها برنامه‌ریزی جامعی را تدوین کرد. ضمن اینکه قیمت فلزها در ایران به نرخ ارز نیز بستگی دارد و نوسانات ارزی نیز بر قیمت نهایی فلزات تاثیر مستقیم دارد و این موضوع عرصه تولید را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3202

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
آلومینیوم، صنعتی باقدمت
مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران مطرح کرد:

آلومینیوم، صنعتی باقدمت

05اردیبهشت
صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه
مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان مطرح کرد:

صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه

05اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۸۵ دلار رسید