• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیر واحد تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه مطرح کرد:

تعریف پروژه‌های عملیاتی متعدد برای ارتقای کیفی خطوط تولید

  • کد خبر : 2968
  • 13 خرداد 1399 - 12:22
تعریف پروژه‌های عملیاتی متعدد برای ارتقای کیفی خطوط تولید
مدیر واحد تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه گفت: در واحد تحقیقاتی شرکت ملی مس، پروژه‌های بسیاری با اهداف مختلف و برای واحدهای تولیدی این شرکت مطرح می‌شود. کارمندان و پژوهشگران این واحد در تلاش هستند با ارتباط با مراکز علمی داخلی و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در جهت رشد کیفی و کمی شرکت مس در بخش‌های مختلف حرکت کنند.

مدیر واحد تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه گفت: در واحد تحقیقاتی شرکت ملی مس، پروژه‌های بسیاری با اهداف مختلف و برای واحدهای تولیدی این شرکت مطرح می‌شود. کارمندان و پژوهشگران این واحد در تلاش هستند با ارتباط با مراکز علمی داخلی و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در جهت رشد کیفی و کمی شرکت مس در بخش‌های مختلف حرکت کنند.

حسن صحرایی پاریزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: وظیفه واحد تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه، پوشش کامل خط تولید (از معدن تا پالایشگاه که خاک سولفیدی را به کاتد مس تبدیل می‌کند) است؛ به طوری که مدیران و کارکنان هر قسمت از این زنجیره موظف هستند مشکلات و ایده‌های خود و واحد مربوطه را به ما ابلاغ کنند و ما در واحد تحقیق و توسعه برای حل ‌و فصل آن مشکلات با کمک دانشگاه‌های مطرح سراسر کشور و دانشگاهیان، وارد فاز مطالعاتی و تحقیقاتی می‌شویم و سعی داریم مشکلات را در جهت ارتقای کمی و کیفی تولید، گره‌گشایی کنیم. ما در شرکت ملی مس ۶ واحد تحقیقاتی داریم که شامل واحد تحقیقاتی معدن، فرآوری مواد، پیرو متالورژی، هیدرومتالورژی، آب و محیط زیست و واحد تحقیقاتی فنی و مهندسی می‌شود؛ در مجموع فعالیت این ۶ واحد نقش حمایت از خط تولید مس را بر‌عهده دارند.

وی در رابطه با مشکلات موجود در واحد تحقیق و توسعه، گفت: در تمام صنایع و در تمام ادوار، مشکلات کوچک و بزرگی وجود دارد. برای به‌کارگیری نوآوری‌هایی که در سطح دنیا در صنایع و تولید مس انجام می‌شود در صنعت مس داخلی، اغلب مشکلات بزرگی در سر راه قرار می‌گیرد. برنامه واحد تحقیق و توسعه شرکت ملی مس این است که معمولا در اواخر سال، نیازهای پژوهشی خط تولید را برای سال آینده دریافت کنیم تا نقشه راه جامعی برای ارتقای سطح برنامه‌های سال آتی تدوین شود. هرساله از شروع سال جدید برای اجرایی شدن برنامه‌ها و پروژه‌های مدنظر با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها وارد همکاری می‌شویم و با استفاده از دانش روز دنیا و افراد متخصص علمی در رابطه با موضوع‌ها مطرح شده نتایجی را به‌ دست می‌آوریم و در اختیار واحدهای مربوطه خط تولید قرار می‌دهیم. سالانه ۳۰ تا ۴۰ پروژه جدید تعریف می‌شود و به طور میانگین ما حدود ۷۰ تا ۸۰ پروژه در حال انجام و تحقیق داریم که این حجم از برنامه‌ها نشان‌دهنده وجود چالش‌های عدیده در صنعت مس بوده و توسط واحد تحقیق و توسعه وظیفه رفع آن‌ها را دارد.

ارتباط صنعت و دانشگاه باید محکم‌تر شود

مدیر واحد تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه در رابطه با نوع پیوند بین صنعت و محیط‌های علمی و دانشگاهی، تصریح کرد: در تمام پروژه‌های مطالعاتی و عملیاتی واحد تحقیق و توسعه شرکت ملی مس، دانشگاه‌های معتبر کشور نقش پررنگی دارند. بخشی از برنامه پیوند صنعت و دانشگاه مربوط به پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد و دکتری است که در این موارد دانشجویان، اساتید راهنما و مشاوران، درگیر پروژه شده و ما با ارائه اطلاعات دقیق مورد نیاز با آن‌ها همکاری لازم را داریم. در واقع، پروژه تمام و کمال در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. هزینه پروژه‌های دانشگاهی نیز بر عهده ما است و حمایت کامل را از نظام دانشگاهی داریم.

وی در ادامه توضیح داد: نوع دیگری از پروژه‌ها به صورت قراردادهای پژوهشی با دانشگاه‌ها انجام می‌شود که قراردادی بین شرکت مس و معاونین پژوهشی دانشگاه‌ها تنظیم شده و یک یا دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه به عنوان مجری پروژه معرفی می‌‌شوند و تا مرحله اجرا، همکاری صنعت و دانشگاه برقرار خواهد بود. شکل دیگری از پیوند صنعت و محیط‌های علمی، پروژه‌هایی هستند که توسط خود متخصصان خط تولید و واحد تحقیق و توسعه شرکت انجام می‌گیرد که در این نوع از پروژه‌ها نیز از مشاوران دانشگاهی کمک‌ها و مشورت‌های لازم را می‌گیریم. ما ۲۲ نفر مشاور دانشگاهی داریم که معمولا یک روز در هفته در صنعت حضور دارند و توانایی و دانش خود را در اختیار ما قرار می‌دهند. در کل می‌توان گفت دانشگاه در تمام پروژه‌های ما حضور موثری دارد.

اهمیت تحقیق و توسعه در شرایط تحریمی

صحرایی پاریزی با بیان اینکه هدف واحد تحقیق و توسعه حل مشکلات و ارتقای کیفی خط تولید است، خاطرنشان کرد: ما در واحد تحقیق و توسعه چند هدف و چشم‌انداز را دنبال می‌کنیم. هدف اول ما این است که در کنار گره‌گشایی از مشکلات خط تولید، نگاهی به تکنولوژی‌های روز دنیا داشته باشیم و سعی داریم نوآوری را وارد خطوط تولید شرکت مس کنیم. در شرایط تحریمی، وظیفه واحد تحقیق و توسعه خطیرتر تلقی می‌شود؛ چراکه با وجود تمام محدودیت‌ها باید بتوانیم فناوری نوین را برای افزایش راندمان تولید به کار گیریم.

مدیر واحد تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه در ادامه گفت: هدف بعدی ما، تجاری‌سازی محصولاتی است که به‌ صورت آزمایشی در واحد تحقیق و توسعه تولید شده‌اند و به نوعی باید به سمت خودکفایی در امور تولیدی این واحد نیز گام برداریم. چشم‌انداز سوم ما، افزایش پروژه‌های داخلی است که توسط همکاران شرکت مس انجام می‌شود که در مجموع، بتوانیم میزان پروژه‌ها را نیز افزایش دهیم. همچنین سعی داریم که واحد تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه را از حالت اداری و کارمند محور خارج کرده و به یک مجموعه آموزشی و پژوهشی تبدیل کنیم؛ به این ترتیب، افراد با عنوان پژوهشگر در مجموعه مشغول به کار خواهند بود. ضمن اینکه چشم‌انداز این واحد، در بخش‌های مختلف مطابق با چشم‌انداز صنعت مس است.

میزان کم هزینه اختصاص یافته به پروژه‌های عملیاتی در مقایسه با دنیا

مدیر واحد تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه مطرح کرد: واحدهای صنعتی در دنیا برای رشد کسب و کار خود سالانه مبلغی را به واحد تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند که معمولا  با ۳ درصد از تولید ناخالص ملی کشور و یا سود شرکت‌ها برابری می‌کند. هزینه‌ای که برای واحد تحقیق و توسعه شرکت مس در نظر گرفته‌اند از این میزان کمتر است. ما یک کشور جهان سومی و در حال توسعه هستیم و به رشد کافی در صنعت نرسیده‌ایم که بتوانیم سهم پژوهش را جذب کنیم. در کشور، ۰٫۵ درصد از درآمد تولید را به واحد پژوهشی تخصیص می‌دهند که در این بین، وضعیت شرکت ملی مس از این مقدار بهتر است، اما در این زمینه همچنان با سطوح جهانی فاصله زیادی داریم.

صحرایی پاریزی در پایان با اشاره به انجام پروژه‌های تحقیقاتی در شرکت مس، بیان کرد: واحد تحقیق و توسعه شرکت مس، با سابقه ۳۴ ساله، عنوان قدیمی‌ترین واحد تحقیقاتی را در بین شرکت‌های معدنی به خود اختصاص داده است. طی این سال‌ها به صورت منظم پروژه‌هایی جهت ارتقای خط تولید تعریف و اجرایی شده‌اند. ما در مدت ۳۴ سال، حدود یک هزار و ۲۰۰ پروژه را به پایان رسانده‌ایم که بخش زیادی از آن‌ها اجرایی شده است و بسیاری از پروژه‌هایی که سالانه طراحی می‌کنیم نیز در خط تولید به کار می‌گیریم. در مجموع، هدف ما در این واحد تعریف پروژه‌های عملیاتی و در جهت رفع مشکل است و در تعداد پروژه‌های عملیاتی، درصد بالاتری را نسبت به استانداردهای جهانی به خود اختصاص داده‌ایم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2968