• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت ذوب آهن فجر صوفیان عنوان کرد

چالش حل نشدنی تامین مواد اولیه فولادی

  • کد خبر : 1580
  • 16 خرداد 1399 - 18:45
چالش حل نشدنی تامین مواد اولیه فولادی
مدیرعامل شرکت ذوب آهن فجر صوفیان گفت: با وجود اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مصرف‌کنندگان آهن اسفنجی سهمیه تعیین کرده است، اما این ماده اولیه در بازار یافت نمی‌شود و تولیدکنندگان آهن اسفنجی نیز به بهانه کمبود گندله، از تحویل آن به مصرف‌کنندگان خودداری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن فجر صوفیان گفت: با وجود اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مصرف‌کنندگان آهن اسفنجی سهمیه تعیین کرده است، اما این ماده اولیه در بازار یافت نمی‌شود و تولیدکنندگان آهن اسفنجی نیز به بهانه کمبود گندله، از تحویل آن به مصرف‌کنندگان خودداری می‌کنند.

علی کاوسی خسروشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: وضعیت صنعت فولاد به ویژه برای بخش خصوصی بسیار بحرانی است؛ چراکه کمبود مواد اولیه در بازار این صنعت به شدت احساس می‌شود. شرکت ذوب آهن فجر صوفیان که متعلق به بخش خصوصی است، به بازار تعهد دارد اما به دلیل کمبود مواد اولیه نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای مشتریان باشد. اکنون بسیاری از تولیدکنندگان شمش فولادی بخش خصوصی نمی‌توانند مواد اولیه پیدا کنند.

وی افزود: شرکت ذوب آهن فجر صوفیان با استفاده از آهن اسفنجی و قراضه فولادی، توسط کوره القایی شمش فولادی تولید می‌کند. واقعیت آن است که تولیدکنندگان آهن اسفنجی در کشور، محصولات خود را به مصرف‌کنندگان عرضه نمی‌کنند. به طور مثال، تنها یک تولیدکننده آهن اسفنجی در منطقه آذربایجان وجود دارد اما در شرایط کنونی، این شرکت به بسیاری از متقاضیان، محصول خود را عرضه نمی‌کند، البته آن شرکت نیز ادعا می‌کند که نتوانسته به اندازه کافی گندله سنگ آهن به عنوان ماده تولید آهن اسفنجی دریافت کند.

مواد اولیه در دسترس نیست

مدیرعامل شرکت ذوب آهن فجر صوفیان بیان کرد: با وجود اینکه از ابتدای سال جاری، آهن اسفنجی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سهولت دسترسی مصرف‌کنندگان به این ماده اولیه، سهمیه‌بندی شد و طبق آن، سهمیه‌ای نیز به شرکت فجر صوفیان تعلق گرفت، اما همچنان به اندازه سهمیه تعیین شده، آهن اسفنجی دریافت نمی‌کنیم.

کاوسی خسروشاهی با اشاره به وضعیت تامین قراضه فولادی، بیان کرد: متاسفانه وضعیت تامین قراضه فولادی نیز بسیار اسفناک و حتی از آهن اسفنجی بحرانی‌تر است. در حال حاضر، قیمت این ماده اولیه به شدت افزایش یافته و با توجه به این موضوع، مصرف‌کنندگان قادر به خرید آن و رقابت با تولیدکنندگان بزرگ شمش فولادی نیستند. گاهی مشاهده می‌شود که برخی عرضه‌کنندگان قراضه فولادی، قیمت‌هایی در حد و اندازه شمش به خریداران عرضه می‌کنند.

شرایط متفاوت تولیدکنندگان بخش دولتی

مدیرعامل شرکت ذوب آهن فجر صوفیان عنوان کرد: تولیدکنندگانی که شرایط پایدار دارند، از تامین مواد اولیه به صورت پایدار برخوردار هستند؛ به طوری که اغلب این تولیدکنندگان آهن اسفنجی یا گندله مورد نیاز خود را تولید می‌کنند یا اینکه به حلقه‌های تولیدی این محصولات میانی به نوعی متصل هستند و دغدغه‌ای برای تامین مواد اولیه ندارند. به طور مثال، یکی از شرکت‌های حاضر در استان آذربایجان غربی متعلق به یکی از هلدینگ‌های بزرگ معدنی و صنعتی بوده که چندین معدن سنگ آهن، کارخانه‌های فرآوری و نیز احیا مستقیم در اختیار دارد. از این رو، تولیدکننده یاد شده همواره افزایش تولید داشته و دغدغه‌ای بابت تامین مواد اولیه احساس نمی‌کند. از آنجایی که آن تولیدکننده متعلق به هلدینگ مورد نظر است، هزینه‌ای بابت تامین مواد اولیه نمی‌پردازد و مواد اولیه آن شامل گندله و حتی آهن اسفنجی از معادن بافق به طور مستقیم به این شرکت انتقال می‌یابد و آن شرکت نیز مواد اولیه را به محصول تبدیل می‌کند و به طور مرتب تولید خود را افزایش می‌‌دهد.

وی اذعان کرد: تولیدکنندگان شمش فولادی متعلق به بخش خصوصی، با شرایطی که برای تامین مواد اولیه به وجود آمده به سختی به فعالیت تولیدی خود ادامه می‌دهند و حتی برخی از آن‌ها عطای تولید را به لقای آن بخشیده‌اند.

کاوسی خسروشاهی در خصوص وضعیت تولید شرکت ذوب آهن فج صوفیان، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید شرکت ما سالانه حدود ۴۵ هزار تن شمش فولادی یا به عبارت بهتر، ظرفیت روزانه حدود ۱۲۰ تن است. در حال حاضر، برای تولید شمش از ۹۵ درصد آهن اسفنجی و ۵ درصد قراضه استفاده می‌کنیم، اما با توجه به شرایط تامین مواد اولیه، به سختی توانسته‌ایم میزان تولید خود را به ۷۰ درصد ظرفیت اسمی برسانیم و به نظر می‌رسد با توجه به شرایط تامین مواد اولیه، میزان تولید کاهش یابد و حتی متوقف شود.

نوسان زیاد قیمتی در بازار فولاد

مدیرعامل شرکت ذوب آهن فجر صوفیان تصریح کرد: بازار فروش شمش فولادی از رونق خوبی برخوردار است اما نوسان زیادی در این بازار وجود دارد؛ به طوری که قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان طبق روند تغییر قیمت‌ها در کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی کرد. قاعدتا بسیاری از تولیدکنندگان خصوصی شمش با وجود نوسانات قیمتی در بازار، با مشکل مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: عمده فروش محصول به دو صورت پیش‌فروش و لحظه‌ای انجام می‌شود. در برخی مواقع که شمش با قیمت پایین پیش‌فروش می‌شود، ممکن است در آینده قیمت آن افزایش یابد و تولیدکننده متضرر شود؛ در مقابل در صورت کاهش قیمت شمش، در شیوه پیش‌فروش، خریدار زیان می‌بیند؛ چراکه می‌توانست این محصول را در سفارش بعدی با قیمت کمتر خریداری کند. به طور مثال، در هفته نخست خرداد، قیمت شمش فولادی در بازار حدود ۶ هزار و ۲۰۰ تا ۶ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود اما در هفته دوم به پنج هزار ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تنزل پیدا کرد. بیش از یک سال است که نوسان شدید هفتگی در بازار فولاد وجود دارد. متاسفانه هیچ‌گاه در این مدت، شمش فولادی حتی چهار روز پشت سر هم ثبات نداشته است که تولیدکننده در یک هفته آینده بتواند بر اساس تغییر قیمت‌ها برنامه‌ریزی کند.

کاوسی خسروشاهی گریزی به عرضه شمش فولادی در بورس کالا زد و اظهار کرد: تولیدکنندگانی که هم در بخش شمش و هم در بخش میلگرد در بورس کالا حضور دارند، معمولا با توجه حجم فروش بسیار بالای آن‌ها، تنها متقاضیان خاصی می‌توانند از آن‌ها خرید کنند و به همین دلیل تولیدکنندگان کوچک قادر به رقابت با آن‌ها نیستند. از این رو، شرکت ما نمی‌تواند در بورس کالا محصولات خود را عرضه کند.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن فجر صوفیان تاکید کرد: دولت باید سیاست‌های خود را در رابطه با صنعت فولاد و بازار آن تنظیم و به تولیدکنندگان به صورت شفاف اعلام کند تا تولیدکنندگان نیز با توجه به این سیاست، برنامه‌های خود را تنظیم کنند. در حال حاضر، قیمت شمش فولادی در بازار داخل با توجه به نرخ ارز نیمایی و نیز قیمت جهانی شمش، اندکی گران‌تر است. در این شرایط وظیفه دولت است که در بازار به صورت مثبت دخالت و قیمت‌ها را بر اساس نرخ‌های جهانی تنظیم کند.

وی در پایان ابراز کرد: یکی از مولفه‌های اصلی تولید در هر بازار ثبات است تا کل زنجیره بتوانند خرید مواد اولیه و فروش محصولات خود را تنظیم کنند. ثبات باعث می‌شود تولیدکنندگان از سرگردانی خارج شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1580

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است