• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت راه ‌نورد ماهان مس:

مسئولین نابلد صنعت را فلج کرده‌اند!

  • کد خبر : 3211
  • 20 خرداد 1399 - 15:51
مسئولین نابلد صنعت را فلج کرده‌اند!
مدیرعامل شرکت راه ‌نورد ماهان مس گفت: هزینه‌های تولید مفتول مسی نسبت به سال گذشته، 40 درصد افزایش داشته و از طرفی قیمت‌گذاری‌های غلط از جانب دولت و وزارت صمت و همچنین نابلدی برخی مسئولین، این صنعت را فلج کرده است؛ مجموعه ما نیز در حال حاضر، با نصف ظرفیت خود فعالیت می‌کند.

مدیرعامل شرکت راه ‌نورد ماهان مس گفت: هزینه‌های تولید مفتول مسی نسبت به سال گذشته، ۴۰ درصد افزایش داشته و از طرفی قیمت‌گذاری‌های غلط از جانب دولت و وزارت صمت و همچنین نابلدی برخی مسئولین، این صنعت را فلج کرده است؛ مجموعه ما نیز در حال حاضر، با نصف ظرفیت خود فعالیت می‌کند.

علیرضا راگردی کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت راه ‌نورد ماهان مس از سال ۱۳۹۲ آغاز به کار کرده است. مفتول مسی یکی از محصولات تولیدی این مجموعه به حساب می‌آید و تنها مواد اولیه مصرفی برای تولید مفتول، کاتد مس است که آن را شرکت ملی صنایع مس ایران تولید و در بورس کالا عرضه می‌کند. در برخی مواقع نیز به دلیل شرایط خاص بازار و قیمت‌گذاری‌های بورس مجبور به خرید از بازار آزاد و سایر شرکت‌های خصوصی می‌شویم.

وی در ادامه گفت: در دو سال اخیر عرصه تولید به شدت سخت شده و سونامی کرونا چند ماه می‌شود که گریبان‌‌گیر تولیدکنندگان دنیا شده و فعالیت صنایع را مختل کرده است. در سال جدید، بازار با تاخیر آغاز به کار کرد و همچنان شرایط بازار به آرامش نسبی نرسیده است و واحدهای تولیدی فعال در زمینه مس منتظر گشایش کامل بازار و فروکش شدن این ویروس جهانی هستند. علاوه بر شیوع کرونا، نوسانات قیمت در بورس کالا نیز تولیدکنندگان را آزار می‌دهد و بی‌محابا و بدون هیچ دلیلی در حال افزایش است. ناگفته نماند که قیمت مس در بورس نسبت به قیمت سایر کالاها که در دو ماه اخیر به صورت تصاعدی افزایش یافتند، به آن میزان رشد نداشت و بیشتر تحت تاثیر نرخ ارز و قیمت جهانی مس قرار گرفت.

کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید

مدیرعامل شرکت راه ‌نورد ماهان مس تصریح کرد: هزینه‌های تولید مفتول مسی نسبت به سال گذشته، ۴۰ درصد افزایش داشته و از طرفی قیمت‌گذاری‌های غلط از جانب دولت و وزارت صمت و همچنین نابلدی برخی مسئولین، این صنعت را فلج کرده است. حدود ۳۷ نفر پرسنل در این مجموعه مشغول به کار هستند که دستمزد، مزایا و بیمه آن‌ها نیز تحت تاثیر شرایط نابسامان اقتصادی قرار گرفته است. در حال حاضر، تمام مشکلات دست به دست هم داده و میزان ظرفیت مجموعه را ۵۰ درصد کاهش داده است.

وی در رابطه با چشم‌انداز شرکت راه‌ نورد ماهان مس، ابراز کرد:  صنعتگر نیز برای اینکه بتواند به فعالیت خود ادامه دهد باید به آینده امید داشته باشد و خود را تجهیز کند و کفش‌های پولادین به پا کند؛ چراکه مسیر تولید بسیار سخت و پر از پیچ و خم است و با ترسیم چشم‌انداز روشن برای توسعه مجموعه و افزایش ظرفیت تولید به سمت جلو گام بردارد. ما نیز چنین مسیری را برای خود متصور هستیم و احساس می‌کنیم به زودی قیمت‌ها به تعادل خواهند رسید و راه برای تولید هموارتر خواهد شد.

راگردی کاشانی بیان کرد: عمده مشتریان ما صنایع تابلوسازی، ترانسفورماتورسازی‌ها، صنعت برق، سیم و کابل‌سازی‌ها و صنایع دستی هستند. مفتول، تسمه یا باسبارهای تولیدی مجموعه ماهان مس خالص بوده و برای صنایع برقی بسیار مناسب هستند. برای ساخت صنایع دستی نیز مس خالص به دلیل انعطاف‌پذیری اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد که همچنان در این صنف نیز مشتریان خاص خود را داریم. در رابطه با صادرات نیز لازم به ذکر است که به دلیل برخی سیاست‌های دولت، مفتول نوعی ماده اولیه(خام) محسوب می‌شود و باید به یکی از محصولات مانند باسبار، تسمه، میلگرد و لوله تبدیل شود که بتوان آن را صادر کرد.

در تامین لوله‌های گرافیتی مشکل داریم

مدیرعامل شرکت راه ‌نورد ماهان مس در رابطه با سایر مشکلات صنعت مفتول توضیح داد: علاوه بر نوسان قیمت، مشکلات دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، ما در قسمت ماشین‌آلات از قالب‌ها و لوله‌های گرافیتی و فولادی آلیاژی خاص استفاده می‌کنیم که همگی در حال حاضر، نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش قیمت داشته‌اند و با وجود تحریم‌ها، لوله و قالب‌های گرافیتی وارد نمی‌شود و در تامین آن‌ها با چالش جدی مواجه هستیم. برای حل این مشکل به اجبار باید از محصولات دسته چندم کشورهای اروپای شرقی مانند رومانی و لهستان استفاده کنیم که مشخص نیست دقیقا از چه نوع موادی ساخته شده‌اند. پیش‌تر با شرکت‌های بزرگ آلمانی همکاری داشتیم که با تشدید تحریم‌ها، دیگر حاضر به همکاری با ما نیستند و شاید بتوانیم با نام‌های مستعار و با واسطه با چنین شرکت‌هایی معامله کنیم.

راگردی کاشانی در پایان مطرح کرد: مس فلز گرانبهایی بوده و سرمایه‌گذاری و بها دادن به آن تا حدودی موجب رشد اقتصاد کشور می‌شود اما متاسفانه در این خصوص فعالیت موثری صورت نمی‌گیرد. در شرایط فعلی، تقاضا برای مفتول به شدت کاهش یافته و این موضوع بر روند رقابت‌های بورس کالا نیز تاثیر گذاشته است. مس مانند خودرو یا شمش فولاد نیست که در همه شرایط متقاضی داشته باشد. به این ترتیب، بازگشایی مرزها می‌تواند چاره‌ساز این معضل باشد. افزایش قیمت مس بر رقابت بورس کالا هیچ تاثیری ندارد و تنها افزایش میزان تقاضا موجب خروج بازار از رکود می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3211

نوشته‌های مشابه