• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت زرسیم:

دلالان تعادل بازار را برهم زده‌اند!

  • کد خبر : 3226
  • 07 تیر 1399 - 16:47
دلالان تعادل بازار را برهم زده‌اند!
مدیرعامل شرکت زرسیم گفت: تغییرات جهانی قیمت مس به اندازه نوسانات داخلی ایران نیست و دلیل اعظم جهش قیمت مس در ایران، وجود دلالان دلار است که موجب سر به فلک کشیدن قیمت‌ها می‌‌شوند و فعالان صنعت مس را نیز با اثرات منفی آن مواجه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت زرسیم گفت: تغییرات جهانی قیمت مس به اندازه نوسانات داخلی ایران نیست و دلیل اعظم جهش قیمت مس در ایران، وجود دلالان دلار است که موجب سر به فلک کشیدن قیمت‌ها می‌‌شوند و فعالان صنعت مس را نیز با اثرات منفی آن مواجه می‌کنند.

عباس کحال‌زاده در گفت‎‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه زر سیم تولیدکننده تمام انواع سیم و کابل‌های کم ‌ولتاژ به جز فیبر نوری است؛ انواع سیم و کابل‌های برقی، ساختمانی، خودرویی، نفت و پتروشیمی را در ولتاژهای کم تولید و در سطح بازار توزیع می‌کنیم. مواد اولیه عمده برای ساخت این نوع سیم و کابل، مفتول مس بوده اما در میزان خیلی کم از آلومینیوم نیز استفاده می‌کنیم که البته در بعضی از سال‌ها آلومینیوم را به کار می‌گیریم و تولید سیم‌های آلومینیومی را به صورت ممتد در دستور کار نداریم.

وی افزود: مواد اولیه مورد نیاز خود را از عرضه‌های بورس کالا تهیه می‌کنیم. ما به عنوان یک تولیدکننده سه سال پیش با مس هر کیلویی ۲۰ هزار تومان محصول تولید می‌کردیم و در حال حاضر، قیمت مس به ۹۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. اولین نتیجه این افزایش قیمت، کاهش سرمایه در گردش تولیدکننده است و به لحاظ مالی و اقتصادی به تولیدکننده و مصرف‌کننده فشاری مضاعف وارد شده است، اما از لحاظ تامین مواد اولیه به همان روش سابق تهیه می‌کنیم فقط با ارقام بزرگ‌تری سر و کار داریم. تغییرات جهانی قیمت مس به اندازه نوسانات داخلی ایران نیست و دلیل اعظم جهش قیمت مس در ایران، وجود دلالان دلار است که موجب سر به فلک کشیدن قیمت‌ها می‌‌شوند و فعالان صنعت مس را نیز با اثرات منفی آن مواجه می‌کنند.

میزان عرضه و تقاضا بر قیمت مس اثر دارد

مدیرعامل شرکت زرسیم تصریح کرد: افزایش قیمت جهانی مس دلایل گوناگونی دارد و هر اتفاق کوچک و بزرگی بر نرخ آن تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، شیوع ویروس کرونا در چند ماه اخیر موجب تعطیلی و نیمه تعطیلی بسیاری از معادن مس در دنیا شد و کشور چین که بزرگ‌ترین خریدار مس در دنیا محسوب می‌شود با رکود اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد و این شرایط موجب کاهش بی‌سابقه قیمت جهانی مس شد، اما در حال حاضر با کنترل ویروس کرونا وضعیت اقتصادی سایر کشورها رو به بهبود است و قیمت مس نیز در حال افزایش است. به طور کلی میزان تقاضا و عرضه بر قیمت نهایی مس تاثیر می‌گذارند و میزان تقاضا یک رابطه مستقیم با قیمت مس دارد.

کحال‌زاده عنوان کرد: میزان ظرفیت انواع محصولات تولیدی مجموعه متفاوت است. به عنوان مثال، سیم و کابل‌های خودرویی بر حسب ‌متر و در صنعت نفت و گاز بر حسب تناژ گزارش داده می‌شوند، اما به طور کلی میانگین میزان تولید تمام محصولات مجموعه ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن مس در ماه است. شایان به ذکر است که عمده مشتریان محصولات تولیدی مجموعه زرسیم کارخانه‌های تولیدی لوازم خانگی، خودروسازها، صنایع پتروشیمی و صنعت ساختمان است. به واسطه تولید محصول با کیفیت توانستیم بازارهای برخی از کشورها مانند افغانستان را نیز به محصولات زرسیم اختصاص دهیم، بر اساس برآوردهای انجام شده سالانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ تن فروش خارجی نیز داریم.

وی ابراز کرد: بسیاری از محصولات تولیدی کارخانه زرسیم تخصصی بوده و تولید آن‌ها‌ منحصر به همین مجموعه است و بر اساس نیاز و سفارش مشتری در صنایع مختلف، طراحی و ساخته می‌شوند. ازجمله این نوع سیم و کابل‌ها می‌توان به سوپر افشان‌ها اشاره کرد که در صنایع نظامی کاربرد دارند. به عبارت ساده‌تر، سیم جاروبرقی که دارای انعطاف بالایی است، نوعی سیم سوپر افشان محسوب می‌شود و این نوع سیم‌ها در حالت پیچیده‌تر در صنایع نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سطح مقطع این نوع سیم‌ها کوچک بوده اما تعداد رشته‌های زیادی در آن‌ها کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. قبل از اینکه این نوع محصول توسط مجموعه زرسیم بومی‌سازی شود، مشتریان فعلی ما سیم‌های سوپر افشان مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کردند. برخی از مشتریان به دلیل مشکلات حاصل از ممنوعیت واردات با تامین این نوع سیم با بحران مواجه شدند و برخی دیگر برای کاهش هزینه‌های خود به محصول داخلی روی آوردند و به محصول مجموعه ما بسنده کردند.

تولید سیم و کابل‌های خودرویی در سال جاری

این مدیرعامل در رابطه با برنامه‌های توسعه‌ای شرکت زرسیم توضیح داد: مجموعه هر سال برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای را طراحی و در دستور کار خود قرار می‌دهد و از ابتدای سال جدید جهت محقق شدن اهداف تعیین شده گام برمی‌دارد. در سال ۱۳۹۹ با وجود تمام مشکلات همچنان با ترسیم نقشه راه به توسعه و افزایش ظرفیت محصولات اندیشیدیم. یکی از برنامه‌های سال جاری، راه‌اندازی خط تولید پرسرعت که مربوط به تولید سیم و کابل خودرویی است. این خط سرعتی برابر با یک هزار و ۲۰۰ بر دقیقه دارد که به جرات می‌توان گفت پرسرعت‌ترین خط خودرویی کشور خواهد بود که در ۶ ماهه نخست سال نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

کحال‌زاده مطرح کرد: ما در بین رقبای خود در میزان سرعت عمل شهرت داریم و موضوعی که مجموعه زرسیم را از سایر واحدهای تولیدی سیم و کابل متمایز کرده تحویل سریع محصول به مشتری، به خصوص در صنایع خودرویی است. به عنوان مثال، اگر سایر تولیدی‌ها مدت تحویل سفارش را یک هفته در نظر بگیرند، ما قادر هستیم این مدت را به ۴۸ ساعت کاهش دهیم که خط تولید مشتری نیز همچنان فعال بماند و مشتری‌مداری را سرلوحه خود قرار داده‌ایم.

وی به مشکلات صنعت سیم و کابل اشاره کرد و یادآور شد: ناراحتی اغلب صنعتگران از این جهت است که به طور کلی صنعت و تولید در کشور اهمیت و ارزش خود را از دست داده است و کمتر مورد توجه دولت و مسئولین قرار می‌گیرد. تمام افرادی که در راس امور نشسته‌اند تنها به منافع شخصی خود فکر می‌کنند و از وظیفه‌ای که بر دوش آن‌ها قرار داده شده غافل هستند.

مدیرعامل شرکت زرسیم در پایان خاطرنشان کرد: تنها درد تولیدکننده در شرایط فعلی، کم‌توجهی و بی‌مهری مسئولین است چراکه هیچ یک از ما کمک مالی از دولت نمی‌خواهیم. همین که به مسائل و مشکلات صنعت و واحدهای تولیدی توجه کافی داشته باشند، حمایت بزرگی در حق تولیدکنندگان محسوب می‌شود. سرمایه مجموعه زرسیم بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است؛ اگر این مبلغ را در بانک سپرده‌گذاری کنیم، سالانه چندین برابر درآمد حاصل از فروش محصول، سود عاید ما می‌شود. ما به عنوان یک تولیدکننده قدیمی حدود ۴۰ سال است در این عرصه مشغول به کار هستیم اما اگر فردی بخواهد با توان کم یک مجموعه تولیدی را در این صنعت راه‌اندازی کند، قطعا در این شرایط دوام نخواهد آورد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3226

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد