• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت:

مشکلات ارزی واحدهای تولیدی مرتفع می‌شود/ برنامه سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی فلزی

  • کد خبر : 4150
  • 02 تیر 1399 - 13:46
مشکلات ارزی واحدهای تولیدی مرتفع می‌شود/ برنامه سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی فلزی
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ما در تلاش هستیم تا با همکاری بانک مرکزی، برخی از مشکلات واحدهای تولیدی بخش صنایع فلزی را در زمینه تامین ارز مورد نیاز مرتفع کنیم تا از این طریق بتوانیم گام محکمی را در جهت تحقق «جهش تولید» برداریم.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ما در تلاش هستیم تا با همکاری بانک مرکزی، برخی از مشکلات واحدهای تولیدی بخش صنایع فلزی را در زمینه تامین ارز مورد نیاز مرتفع کنیم تا از این طریق بتوانیم گام محکمی را در جهت تحقق «جهش تولید» برداریم.

سعید زرندی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: متاسفانه مشکلاتی در زمینه تخصیص ارز مورد نظر برای تامین مواد اولیه در برخی صنایع به خصوص صنایع فلزی وجود دارد که با همکاری بانک مرکزی درصدد حل مشکلات موجود در این زمینه هستیم.

وی افزود: در زمینه بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان موظف هستند در قبال کالای صادراتی، ارز حاصل از آن را به بانک مرکزی تحویل دهند. در واقع، دو راه پیش روی آن‌ها قرار گذاشته شده است؛ یا اینکه ارز به دست آمده را در سامانه نیما ثبت و به بانک مرکزی تحویل دهند و یا ارز حاصله را به واردکنندگان در بخش‌های مختلف بدهند تا آن‌ها نیز بتوانند بدون مشکل، کالاهای اساسی و مهم را به کشور وارد نمایند. به نظر می‌رسد این روش، راهکار خوب و مناسبی برای واردات و صادرات محصولات در کشور باشد و ما نیز برای رفع کامل مشکلات پیرامونی، به کمک بانک مرکزی خواهیم آمد.

اولویت با صنایع پیشران است

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال جاری، ۹ صنعت در اولویت برنامه‌های ما قرار دارند که پیش از این، آن‌ها را به عنوان صنایع پیشران معرفی کرده بودیم. هدف از این کار، حمایت همه‌جانبه از صنایع ۹ گانه و مهم کشور است که می‌توانند در شرایط کنونی، توسعه پایدار و «جهش تولید» را طی سال جاری به ارمغان بیاورند.

زرندی یادآور شد: ما از همان ابتدا اعلام کردیم که این ۹ صنعت به صورت کاملا برابر در اولویت ما قرار خواهند داشت؛ البته این به معنای این نیست که سرمایه‌گذاری در سایر صنایع متوقف می‌شود بلکه با توجه به شرایط کشور و نیازهای اساسی آن برای پیشبرد همه جانبه اهداف تولیدی، اولویت ما با صنایع پیشران در شرایط موجود خواهد بود.

چشم‌انداز بلند صنایع فلزی

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اذعان داشت: در بخش فولاد، هدف‌گذاری ۵۵ میلیون تن را برای سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته‌ایم که در همین زمینه و به طور دائم در حال رصد نتایج و پیشرفت‌های صورت گرفته در کل زنجیره آن هستیم. پیش‌بینی ما این است که در صورت اینکه اتفاق غیرقابل پیش‌بینی رخ ندهد، مطمئنا زودتر از افق ۱۴۰۴ به هدف‌گذاری مربوطه دست پیدا خواهیم کرد؛ ضمن اینکه بر اساس طرح‌ها و پایش‌های انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۴، به رقمی فراتر از رقم ۵۵ میلیون تن فولاد خواهیم رسید که می‌تواند تضمینی برای توسعه بخش فولاد و سایر صنایع مصرف‌کننده آن به حساب آید.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تاکنون صنایع پایین‌دست بخش فلزات، کمتر مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده است، به همین خاطر برنامه مشخص ما پبرامون صنایعی همچون فولاد، آلومینیوم و مس، حرکت به سوی صنایع پایین‌دست آن‌هاست. اگر بتوانیم نگاه زنجیره‌ای به صنایع فلزی و به خصوص در بخش فولاد، مس و آلومینیوم داشته باشیم، بدون تردید شاهد ارزش‌افزوده بیشتر در محصولات نهایی این صنایع خواهیم بود.

زرندی تصریح کرد: صنایع پایین‌دستی آلومینیوم همچون فویل، بسته‌بندی و… در وضعیت خوبی به سر می‌برند و ما در این زمینه، کاملا با برنامه و مسلط پیش رفتیم؛ به طوری که با نگاه جدید وزارتخانه و شخص رئیس‌جمهور، باب جدیدی در اقتصاد معدنی و به خصوص آلومینیوم باز خواهد شد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان خاطرنشان کرد: بانک‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری پیرامون صنایع پایین‌دست فلزات، مشارکت خوبی از خود نشان داده‌اند؛ تا جایی که در جلسات مشترک با برخی از بانک‌ها برای تامین مالی شرکت‌هایی همچون آلومینیوم جنوب، به نتایج خوبی دست پیدا کردیم. با این حال اگر مسیر و سیاست‌های دولت به سمت سیاست‌های تشویق حرکت کند، به زودی شاهد حضور بدون واسطه بخش خصوصی در این زمینه برای سرمایه‌گذاری در طول کل زنجیره فلزات خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4150
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه