• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد تسمه پاسارگاد

بازار مصرف تسمه فولادی گسترده نیست

  • کد خبر : 1616
  • 05 تیر 1399 - 15:11
بازار مصرف تسمه فولادی گسترده نیست
مدیرعامل شرکت فولاد تسمه پاسارگاد گفت: مصرف تسمه‌های فولادی در کشور ما به دلیل رکود در صنایع متقاضی و نیز کاهش کلی مصرف فولاد در کشور با افت مواجه شده و چندان گسترده نیست.

مدیرعامل شرکت فولاد تسمه پاسارگاد گفت: مصرف تسمه‌های فولادی در کشور ما به دلیل رکود در صنایع متقاضی و نیز کاهش کلی مصرف فولاد در کشور با افت مواجه شده و چندان گسترده نیست.

حسن رحمتی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ظرفیت تولید شرکت ما حدود ۳۰ تن در روز است که در مقابل تولید فولادسازان بزرگ رقم نسبت کمی است، اما بزرگ‌ترین ظرفیت تولید تسمه فولادی را در کشور داریم.

وی افزود: تسمه‌های فولادی کاربردهای بسیاری در صنایع فلزی و فولادی دارند و بسته‌بندی فلزات توسط تسمه‌های فولادی انجام می‌شود. تولیدکنندگان فولاد مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن و کارخانه‌های لوله و پروفیل بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان تسمه فولادی هستند. ناگفته نماند که سابق بر این، تسمه‌های فولادی عموما وارداتی بودند و شرکت فولاد تسمه پاسارگاد به روش سنتی ورق‌های معمول فولادی را برش داده و تسمه تولید می‌کرد. روش سنتی بیش از ۳۰ سال است که برای تولید تسمه به کار گرفته می‌شود که در این روش، ورق روغنی معمولی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود اما قطعا ورق روغنی معمولی توانایی کشش در تناژ بالای بسته‌بندی فلزات نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت فولاد تسمه پاسارگاد اضافه کرد: استاندارد بسته‌بندی دارای چند سایز خاص با ضخامت‌های مختلف است که هر صنعت، بسته به نیاز خود از سایز، ضخامت، قدرت کشش و آلیاژ خاصی استفاده می‌کند. با این حال مشاهده می‌شود که بسیاری از مصرف‌کنندگان از تسمه معمولی غیر استاندارد برای بسته‌بندی فلزات استفاده می‌کنند. این مصرف‌کنندگان ارزان بودن قیمت تسمه را مد نظر قرار می‌دهند اما مصرف‌کنندگان بزرگ مانند ذوب آهن، فولاد مبارکه، فولاد اکسین و… باید از تسمه‌های استاندارد استفاده کنند.

رحمتی‌زاده خاطرنشان کرد: برای تولید تسمه هم از ورق تولیدکنندگان داخلی مانند فولاد مبارکه و هم از ورق وارداتی برای تولید آلیاژهای خاص استفاده می‌کنیم، البته عمده تولید شرکت بر اساس سفارش دریافتی از سوی مشتریان است. با این حال، ورق سرد آلیاژی تسمه عموما هاردوکس بوده که آلیاژ خاصی دارد. برای تولید هر تسمه، باید آلیاژ و خاصیت کشسانی لازم را ایجاد کنیم که این امر از طریق انجام عملیات حرارتی روی ورق در کوره امکان‌پذیر است. به این صورت که خاصیت کش‌سانی ورق در دماهای مختلف متفاوت بوده و با توجه به سفارش مشتری، ورق تا درجه معین حرارت داده می‌شود. ضخامت ورق‌ها از ۰٫۵ میلی‌متر تا ۰٫۸ میلی‌متر است.

وی در خصوص کاربرد تسمه‌های فولادی، تصریح کرد: تسمه‌های فولادی نه تنها در صنعت فولاد، بلکه در سایر صنایع نیز کاربرد دارند. ازجمله موارد کاربردی آن‌ها می‌توان به بسته‌بندی سنگ‌های ساختمانی روی تریلر، بسته‌بندی شمش‌های سرب و روی، صنایع دفاعی، بسته‌بندی جعبه‌های فلزی سنگین مهمات‌سازی و… اشاره کرد، البته تقریبا به جز مبارکه و ذوب آهن، سایر صنایع از ورق‌های روغنی معمول برای بسته‌بندی استفاده می‌کنند. فولاد مبارکه به دلیل بسته‌بندی ورق در تناژ بالا، باید تسمه استاندارد دارای قدرت کشش بالا را به کار ببرد زیرا در غیر این صورت، تسمه غیر استاندارد توانایی کشش و بسته‌بندی کویل ورق را نخواهد داشت.

بازار تسمه فولادی محدود است

مدیرعامل شرکت فولاد تسمه پاسارگاد با اشاره به محدودیت بازار مصرف تسمه، بیان کرد: برخلاف طیف وسیع مصرف‌کنندگان تسمه فولادی، بازار مصرف این محصول در ایران به دلیل وضعیت رکودی بسیاری از صنایع نسبتا پایین است و در هر سال به حدود هفت تا هشت هزار تن می‌رسد.

رحمتی‌زاده یادآور شد: پیش از تاسیس شرکت فولاد تسمه پاسارگاد، واردات تسمه فولادی را انجام می‌دادیم و این محصول به نمایندگی از تولیدکنندگان دیگر کشورها به ویژه ترکیه و کره‌جنوبی، به کشور وارد می‌شد اما تصمیم گرفتیم با توجه به نیاز آن زمان بازار داخلی، تولید تسمه استاندارد آلیاژی را در کشور آغاز کنیم. به همین دلیل پس از مطالعات اولیه و برآورد نیازهای داخلی، ماشین‌آلات لازم را وارد و خط را نصب کردیم. گفتنی است که نصب این خط با توجه به تقاضای داخلی و به میزان تولید ۳۵ هزار تن در سال با حداکثر ظرفیت انجام شده اما با کاهش شدید مصرف داخلی تسمه به دلیل رکود در بخش مصرف، میزان تولید شرکت ما بسیار کمتر از ظرفیت مدنظر و حدود هفت تا هشت هزار تن در سال است.

وی اظهار کرد: به دلیل اشباع بودن کشورهای همسایه از تسمه‌های چینی و نیز ارزان‌تر بودن تولیدات چینی، صادرات این محصول نیز دشوار است. به این موضوع باید هزینه‌های سرسام‌آور تولید داخل را نیز اضافه کرد که مانع رقابت‌پذیری محصولات شرکت ما در بازارهای بین‌المللی می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد تسمه پاسارگاد ادامه داد: یکی از دلایل عدم حضور شرکت ما در بازارهای بین‌المللی عدم اطمینان از دریافت مواد اولیه بوده است و این موضوع یکی از چالش‌های بزرگ ما محسوب می‌شود. از این رو تولیدات خود را معطوف به بازار داخلی کرده‌ایم. ضمن اینکه حضور در بازارهای خارجی مستلزم بازاریابی مدرن به ویژه شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و معرفی شرکت و محصولات به متقاضیان و مصرف‌کنندگان خارجی است که پس از معرفی شرکت و شناخت مشتریان از محصولات، بتوان سفارش صادرات دریافت کرد. با این حال، عمده تمرکز ما روی تامین مواد اولیه است.

تولیدکننده نیازمند توجه ویژه است

رحمتی‌زاده ابراز کرد: جدا از تامین مواد اولیه، مشکلات تولیدکنندگان و به ویژه صنایع زیاد است که هر یک می‌توانند تولیدکنندگان را از ادامه فعالیت باز دارند. به طور مثال، چندین بار از اداره برق منطقه‌ای ساوه درخواست کردند که مصرف برق خود را کاهش دهیم. در حالی که همه تولیدکنندگان برای تولید به برق نیاز دارند و در پروانه بهره‌برداری شرکت، مصرف دو مگاوات برق لحاظ شده است، البته کاهش مصرف برق مستلزم کاهش تولید و ساعات کاری است. ضمن اینکه شرکت فولاد تسمه پاسارگاد تنها با یک شیفت کاری فعالیت می‌کند. این یعنی اکنون ظرفیت خالی در شرکت ما به دلیل کمبود مواد اولیه و نبود بازار گسترده مصرف وجود دارد. در همین حال، یکی از خطوط برش خود را تنها سه تا چهار ساعت استفاده می‌کنیم. بنابراین مصرف برق شرکت ما بسیار کمتر از دو مگاوات درج شده در پروانه بهره‌برداری است.

وی خاطرنشان کرد: واردات ورق آلیاژی چالش دیگری برای شرکت ما محسوب می‌شود. به طوری که حتی با سفارش و پرداخت هزینه نیز بعضا واردات ورق بسیار دشوار است و همواره به دنبال راه‌هایی برای واردات به کشور هستیم. ضمن اینکه پرداخت هزینه‌های واردات نیز با چالش همراه است.

مدیرعامل شرکت فولاد تسمه پاسارگاد تصریح کرد: به دلیل خرید مواد اولیه از بورس کالا، ستاد تنظیم بازار به شرکت ما ابلاغ کرده که باید ۷۵ درصد از محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنیم. در حالی که این رویکرد صحیح به نظر نمی‌رسد و به واقع نمی‌توان محصولی مانند تسمه فولادی را در بورس کالا عرضه کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1616

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد