• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی

عرضه یک میلیون تن شمش فولادی در ماه، عطش بازار را برطرف می‌کند/ سرنوشت نامعلوم شمش‌های فولادی که در بورس عرضه نشدند

  • کد خبر : 1654
  • 24 تیر 1399 - 11:08
عرضه یک میلیون تن شمش فولادی در ماه، عطش بازار را برطرف می‌کند/ سرنوشت نامعلوم شمش‌های فولادی که در بورس عرضه نشدند
عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی گفت: کشور ما در تولید فولاد دهمین کشور دنیا است و به همین دلیل نیازی به واردات شمش فولادی ندارد اما در مقابل آن در حدود 16 میلیون تن ظرفیت نورد فولادی در کشور وجود دارد که تشنه مواد اولیه هستند و عرضه حداقل ماهی یک میلیون تن شمش فولادی در بورس کالا این عطش را برطرف کرد و بازار را متعادل خواهد کرد

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی گفت: کشور ما در تولید فولاد دهمین کشور دنیا است و به همین دلیل نیازی به واردات شمش فولادی ندارد اما در مقابل آن در حدود ۱۶ میلیون تن ظرفیت نورد فولادی در کشور وجود دارد که تشنه مواد اولیه هستند و عرضه حداقل ماهی یک میلیون تن شمش فولادی در بورس کالا این عطش را برطرف کرد و بازار را متعادل خواهد کرد

مصطفی عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: طی چند ماه اخیر چندین معامله شمش فولاد در بورس کالا از سوی ناظر وزارت صنعت، معدن و تجارت لغو شد زیرا طبق دستورالعمل و فرمول قیمت‌گذاری عرضه و معامله، باید قیمت معامله بین ۸۳ تا ۹۵ درصد قیمت شمش صادراتی فوب خلیج فارس بر مبنای نرخ ارز نیما در بانک مرکزی باشد. به این ترتیب، هنگامی که قیمت نهایی و معاملات برخی از عرضه‌ها از سقف تعیین شده تجاوز می‌کرد، معاملات ابطال می‌شد.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در اواخر خرداد ماه اختیار پذیرش یا عدم پذیرش معاملات را به بورس کالا واگذار کرد. با این حال، این وزارتخانه دستورالعمل کلی را به بورس کالا برای عرضه و معاملات ابلاغ کرده است. در این برهه زمانی مشاهده می‌شود که بورس کالا برخی از معاملات را حتی بیش از ۲۵ درصد از قیمت مصوب، ابطال نکرده و تایید کرده است.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی اضافه کرد: ابطال معاملات مشکلات فراوانی را برای تولیدکنندگان پدید می‌آورد زیرا عدم فروش شمش باعث دپو شدن آن در انبار تولیدکننده شده و دست مصرف‌کننده نیز از ماده اولیه خالی می‌ماند. ضمن اینکه تقاضا برای شمش فولادی در نوبت عرضه بعدی، بیش از عرضه لغو شده خواهد بود. در همین حال، عرضه‌کننده در نوبت بعدی، برخلاف انتظار به میزان عرضه خود اضافه نمی‌کند و باز هم مشاهده می‌شود که عرضه‌کننده، همان میزان حداقلی را برای عرضه در نظر گرفته است.

عبداللهی با اشاره به میزان تولید شمش فولادی، بیان کرد: کشور ما از نظر تولید شمش مشکلی ندارد و تولید سالیانه شمش بالغ بر ۱۹ میلیون تن است و در سال جهش تولید این میزان حدود ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت اما چالش اساسی این صنعت، عرضه پایین شمش در بازار رسمی یعنی بورس کالا است. در صورتی که عرضه شمش فولادی در بورس کالا به میزان کافی انجام شود، بازار از التهاب کنونی خارج خواهد شد.

وی تصریح کرد: عرضه قطره‌چکانی باعث می‌شود رقابت شدید میان خریداران و متقاضیان شمش فولادی شکل بگیرد و بورس کالا به جای اینکه نمادی از بازار شفاف باشد، به محلی برای قیمت‌سازی تبدیل و از رسالت اصلی خود خارج شود. آن بخشی از شمش فولادی که در بورس کالا عرضه نشود، به بازارهای خارج از بورس هدایت شده و به همین دلیل باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

شمش فولادی به میزان کافی در کشور تولید می‌شود

مدیرعامل شرکت نورد فلز گرم خاطرنشان کرد: وضعیت عرضه و تقاضای شمش و همچنین عرضه قطره‌چکانی و کمبود مواد اولیه در بورس کالا یکی از دلایلی بود که باعث شد نوردکاران فولادی انجمن مستقلی تشکیل دهند تا مشکلات این صنف را در چهار چوب قوانین و مصوبات داخلی حل و فصل نمایند.

عبداللهی یادآور شد: طبق آمارهای منتشر شده از انجمن تولیدکنندگان فولاد، سال گذشته حدود ۱۷ میلیون تن شمش فولادی به صورت بیلت و بلوم و حدود ۱۲ میلیون تن نیز اسلب در کشور تولید شده است. به این ترتیب، جمع تولیدات فولاد خام کشور در سال ۱۳۹۸ به ۲۹ میلیون تن رسید. با وجود آمار تولید شمش فولادی در کشور، سال گذشته تنها دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی در بورس کالای ایران عرضه شد. ضمن اینکه حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن شمش نیز صادر شده است به انضمام مصرف خودگردان‌ها. ابهامی که در این میان به وجود می‌آید آن است که چرا هفت میلیون تن شمش فولادی تولیدی دیگر در بورس کالا عرضه نشده است و این مقدار کجا و به چه کسانی خارج از سیستم بورس عرضه شده است؟

وی عنوان کرد: نوردکاران فولادی به دنبال آن هستند که عرضه شمش فولادی در بورس کالا افزایش یابد؛ به طوری که سقف عرضه و تقاضا برابر شود. در این صورت رقابتی رخ نخواهد داد و در پی آن افزایش قیمت نخواهیم داشت، البته طبیعی است ۲۵ درصد از شمش فولادی برای تامین ارز مورد نیاز فولادسازان صادر شود. با این حال، عمده مواد اولیه فولادسازان در کشور ما داخلی است. بنابراین نباید نرخ ارز و صادرات تاثیر زیادی بر عرضه شمش فولادی در بازار داخلی داشته باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد که ایران جزو ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد است. بنابراین نباید قیمت شمش فولادی در کشور به صورت لجام‌گسیخته افزایش یابد. منافع زنجیره فولاد باید به صنایع پایین‌دستی و درنهایت مصرف‌کنندگان نهایی یعنی مردم نیز تسری یابد اما در حال حاضر چنین نیست. امیدواریم با تلاش‌های همکاران بتوانیم قیمت‌ها را کنترل کنیم یا حداقل در سطح معقول نگه داریم.

عبداللهی ابراز کرد: افزایش قیمت شمش فولادی باعث افزایش قیمت محصولات فولادی خواهد شد که در بسیاری از بخش‌ها همچون مسکن، لوازم خانگی، خودرو و… کاربرد دارد. به عبارت بهتر، همه ابعاد زندگی بشر با فولاد سر و کار دارد. تداوم تولید و ثبات قیمت در این بخش‌ها مستلزم تامین پایدار مواد اولیه صنایع پایین‌دستی است.

عرضه یک میلیون تن شمش فولادی برای ایجاد تعادل در بازار

مدیرعامل شرکت نورد گرم فلز مطرح کرد: هیچ راهی به جز عرضه یک میلیون تن شمش فولادی در ماه در بورس کالا برای تنظیم بازار فولاد کشور وجود ندارد. در صورتی که این عرضه محقق شود، رقابت برای خرید در بورس کالا شکل نخواهد گرفت و افزایش قیمت نیز رخ نخواهد داد. در حال حاضر، کارخانه‌های نورد فولادی تشنه مواد اولیه هستند و اشتغال نسبتا بالایی نیز در صنعت ایجاد کردند. این کارخانه‌ها نمی‌توانند نیروی انسانی خود را به دلیل کمبود مواد اولیه تعدیل کنند.

وی تصریح کرد: تلاش صنایع کشور باید برای این باشد که محصول نهایی صادر شود. هرچند که صادرات شمش نیز ارزش افزوده دارد اما در مقایسه با محصولات نهایی فولادی از ارزش افزوده چندانی برخوردار نیست. شمش فولادی نسبت به محصولات بعدی در زنجیره محصول خام تلقی می‌شود. ظرفیت تولید محصولات نوردی در کشور حدود ۱۶ میلیون بوده که هم‌اکنون عضو انجمن نوردکاران فولادی هستند اما اکنون به دلیل کمبود مواد اولیه به طور متوسط با ۳۰ درصد از ظرفیت تولید خود فعالیت می‌کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته تلاش دارند محصولات نهایی دارای ارزش افزوده را صادر کنند اما در کشور ما همچنان اصرار بر خام‌فروشی است. در صورتی که در کشور ما امکان تولید محصولات فولادی با قیمت تمام شده پایین و رقابتی وجود دارد. در کشورهای دیگر عوارض صادراتی برای صادرات شمش فولادی وضع شده و به صادرات محصول نهایی جایزه صادراتی داده می‌شود اما در کشور ما شمش فولادی به راحتی صادر می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1654

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت
هم‌زمان با افزایش موجودی در «LME»،

قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت