• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد آناهیتا گیلان

کمبود عرضه شمش فولادی، آتش به جان بازار انداخته است

  • کد خبر : 1657
  • 24 تیر 1399 - 11:14
کمبود عرضه شمش فولادی، آتش به جان بازار انداخته است
مدیرعامل شرکت فولاد آناهیتا گیلان گفت: بسیاری از کارخانه‌های نوردی به دلیل کمبود عرضه شمش فولادی با کمتر از 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. کمبود شمش باعث افزایش قیمت شمش شده و آتش به جان بازار فولاد انداخته است.

مدیرعامل شرکت فولاد آناهیتا گیلان گفت: بسیاری از کارخانه‌های نوردی به دلیل کمبود عرضه شمش فولادی با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. کمبود شمش باعث افزایش قیمت شمش شده و آتش به جان بازار فولاد انداخته است.

کریم سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ظرفیت تولید شرکت فولاد آناهیتا گیلان ۳۲۰ هزار تن میلگرد در سال است اما نتوانسته‌ایم با تمام ظرفیت تولید داشته باشیم؛ در حال حاضر، تنها ۵۰ درصد این ظرفیت فعال است. بخشی از مواد اولیه مورد نیاز را از طریق دیگر شرکت هم‌گروه یعنی ذوب آهن درفک شمال و بخش دیگر را از بازار تامین می‌کنیم. به دلیل کمبود عرضه شمش فولادی، اکثر نوردکاران کشور با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

وی افزود: قیمت انواع محصولات فولادی در یکی دو ماه اخیر به شدت افزایش یافته و حتی روزانه شاهد افزایش ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومانی قیمت آهن‌آلات در هر کیلوگرم هستیم. بازار فولاد به معنای واقعی نابه‌سامان است. صاحبان صنایع فولادی و همه افرادی که سال‌ها می‌شود در این عرصه فعالیت می‌کنند، هرگز چنین وضعیتی را در بازار تجربه نکرده‌ بودند. تحلیل آینده و وضعیت بازار با این شرایط غیر ممکن است.

مدیرعامل شرکت فولاد آناهیتا گیلان اضافه کرد: عرضه‌کنندگان فولاد هر زمان که تصمیم بگیرند محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و عرضه آن‌ها هیچ روند مشخص و منظمی را نشان نمی‌دهد. متاسفانه مشاهده می‌شود که بسیاری از عرضه‌کنندگان از عرضه محصولات خود در بورس کالا سر باز می‌زنند.

سلیمی عنوان کرد: نابه‌سامانی بازار محصولات نورد فولاد با عرضه التیام می‌یابد زیرا این بازار نیازمند عرضه هفتگی ۲۵۰ هزار تن شمش فولادی است. در غیر این صورت شاهد رشد نجومی و لحظه‌ای قیمت‌ها خواهیم بود.

نگرانی مصرف‌کنندگان از کاهش ارزش پول ملی

مدیرعامل شرکت فولاد آناهیتا گیلان با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور، بیان کرد: یکی از دلایل رشد قیمت‌های محصولات فلزی، افزایش نرخ ارز است و بسیاری از افراد و صاحبان سرمایه به دلیل ترس از کاهش ارزش پول و زیان ناشی از آن، به بازارهای مختلفی مانند طلا، ارز، فولاد و… هجوم آورده‌اند تا با خرید آن‌ها بتوانند سرمایه خود را در مقابل کاهش ارزش پول ملی حفظ کنند. اکنون نرخ ارز در بازار به بیش از ۲۳ هزار تومان رسیده است.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی خاطرنشان کرد: علت تقاضای بسیار بالای آهن‌آلات در کشور آن است که این محصولات در پروژه‌های عمرانی، ساختمانی و صنعتی مصرف می‌شوند و مجریان پروژه‌ها نیز به دلیل نگرانی از ادامه افزایش قیمت آهن‌آلات در بازار، روند خرید خود را حتی با تغییر شدید قیمت‌ها به صورت روزانه، تسریع کرده‌اند.

سلیمی با گلایه نسبت عرضه‌کنندگان شمش، تصریح کرد: نوردکاران فولادی خواهان عرضه مکفی شمش فولادی در بازار و جلوگیری از خام‌فروشی هستند تا با تبدیل شمش فولادی به محصولات پایین‌دست، ارزش افزوده بیشتری برای صنعت فولاد کشور ایجاد شود. عرضه شمش باعث می‌شود صنایع پایین‌دست نیز فعال شوند و اشتغال بیشتری نیز به وجود آید.

وی ادامه داد: جلوگیری از خام‌فروشی باعث می‌شود تا ارزش افزوده صنعت فولاد به جای کشورهای دیگر، در کشور ایجاد شود. متاسفانه پس از گذشت چندین ماه از سال ۱۳۹۹ تنها یک‌چهارم نیاز بازار به بورس کالا تزریق شده و نوردکاران بدون مواد اولیه مانده‌اند. عرضه مکفی باعث ایجاد تعادل در بازار خواهد شد، در حالی که عدم عرضه شمش فولادی بر آتش نابه‌سامانی‌ها خواهد افزود.

کمبود شمش فولادی باعث قیمت نجومی شده است

مدیرعامل شرکت فولاد آناهیتا گیلان اذعان کرد: کمبود شمش فولادی در بازار باعث شده است که بهای شمش بی‌کیفیت القایی در بازار به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم برسد! این در حالی است که قیمت شمش در انتهای هفته گذشته هشت هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود. این قیمت‌ها در شرایط کمبود عرضه شمش فولادی با کیفیت در بورس کالا رقم می‌خورد. متاسفانه کمبود عرضه شمش، آتش به جان بازار انداخته و روز به روز بر آن دمیده می‌شود.

سلیمی ابراز کرد: مقرر شده تفاوت میان شمش فولادی با میلگرد برای حفظ حاشیه سود نوردکاران حدود ۱۱ درصد باشد. هنگامی که نوردکار، شمش فولادی را گران خریداری می‌کند، برای جبران هزینه‌های خرید، کرایه حمل، دستمزد و حقوق کارکنان و سایر هزینه‌ها ناچار است که قیمت فروش میلگرد خود را افزایش دهد. در حالی که بازار و خریداران بیش از این کشش افزایش قیمت را ندارند، زیرا مصرف‌کنندگان می‌توانند مدتی خرید خود را متوقف کنند اما نوردکار برای ادامه فعالیت کارخانه، حفظ اشتغال و جلوگیری از تعطیلی ناچار به خرید شمش فولادی با قیمت بسیار بالا است.

احتمال تعطیلی کارخانه‌های نوردی

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی عنوان کرد: اگر شرایط کنونی ادامه یابد، قطعا سرنوشت بسیاری از نوردکاران فولادی به دلیل کمبود مواد اولیه و ناتوانی در خرید شمش فولادی با قیمت بالا، تعطیلی خواهد بود. از یک سو قیمت خرید شمش بی‌کیفیت موجود در بازار بسیار بالا است و از سوی دیگر، نوردکاران نمی‌توانند قیمت فروش خود را برای از دست ندادن مشتریان و مصرف‌کنندگان نهایی افزایش دهند.

سلیمی خاطرنشان کرد: در عرضه‌های پیشین، قیمت شمش فولادی ۶ هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم با احتساب مالیات بر ارزش افزوده بود که اگر ۱۱ درصد حاشیه سود نوردکار نیز به آن اضافه شود، قیمت میلگرد حدود هشت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد بود. این در حالی است که قیمت شمش بی‌کیفیت در بازار آزاد که نوردکاران آن را خریداری کرده‌اند، بیش از ۱۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم بوده است. بنابراین زیان بیش از سه هزار تومانی برای هرکیلوگرم میلگرد متوجه نوردکاران خواهد شد.

وی با ذکر مثالی در خصوص زیان نوردکاران، اظهار کرد: اگر قیمت هر کیلوگرم شمش فولادی ۱۰ هزار تومان باشد، نوردکار با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال باید برای یک ماه خود ۱۰ هزار تن شمش فولادی خریداری کند که بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود. اگر فروش میلگرد سود داشته باشد، سود حاصل از فروش میلگرد این میزان یعنی ۱۱ درصد، تنها ۱۱ میلیارد تومان خواهد بود. در حالی که سود بانکی ۱۰۰ میلیارد تومان بیش از ۲۰ میلیارد تومان خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد آناهیتا گیلان تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای جلوگیری از التهاب بیشتر بازار دست به کار شود، البته دخالت دولت در بازار می‌تواند به بحرانی‌تر شدن شرایط بینجامد. بهتر است دولت نظارت خود را بر عرضه شمش فولادی افزایش دهد تا مواد اولیه به بازار و صنایع مصرف‌کننده تزریق شود.

سلیمی با اشاره به تنظیم شدن بازار با عرضه شمش فولادی، بیان کرد: در صورتی که شمش فولادی با آرامش و بدون هیجان در بورس کالا مرتبا عرضه شود، قطعا در کوتاه‌مدت شاهد کاهش التهابات بازار، کاهش قیمت شمش فولادی و کاهش قیمت میلگرد خواهیم بود. تزریق مواد اولیه به بازار باعث ایجاد تعادل در بازار نیز می‌شود و قیمت‌ها نیز با توجه به عرضه و تقاضا متعادل خواهند شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1657

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد