• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل بنگاه ضایعاتی عدالت:

ضایعات قطعات الکترونیکی صادر می‌شود

  • کد خبر : 3276
  • 30 تیر 1399 - 17:50
ضایعات قطعات الکترونیکی صادر می‌شود
مدیرعامل بنگاه ضایعاتی عدالت گفت: هرکدام از ضایعات برای خرید، فروش و استفاده در صنعت شرایط خاص خود را دارند، به عنوان مثال، معامله قراضه سیم و کابل توسط افراد عادی در بازار غیر قانونی است و تنها به صورت مستقیم توسط کارخانه‌های سیم و کابلی عرضه می‌شود. به دلیل عدم وجود تجهیزات کافی و همچنین انتشار گازهای سمی به هنگام ذوب، بازیافت این نوع ضایعات صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین به کشورهایی همچون ترکیه صادر می‌شوند.

مدیرعامل بنگاه ضایعاتی عدالت گفت: هرکدام از ضایعات برای خرید، فروش و استفاده در صنعت شرایط خاص خود را دارند، به عنوان مثال، معامله قراضه سیم و کابل توسط افراد عادی در بازار غیر قانونی است و تنها به صورت مستقیم توسط کارخانه‌های سیم و کابلی عرضه می‌شود. به دلیل عدم وجود تجهیزات کافی و همچنین انتشار گازهای سمی به هنگام ذوب، بازیافت این نوع ضایعات صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین به کشورهایی همچون ترکیه صادر می‌شوند.

عادل بادپیما در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: سیم و کابل‌ها از فلزات گرانبهایی همچون مس ساخته می‌شوند. با افزایش قیمت جهانی مس و نوسانات نرخ ارز، قیمت ضایعات نیز به مراتب تحت‌تاثیر قرار گرفت و به دنبال آن، میزان خرید و فروش ضایعات مسی و برنجی به صورت چشمگیری کاهش یافت. مرزهای کشور بسته است و هر آن چه برای تولید لازم باشد از  داخل کشور تامین شود. هزینه‌های استخراج از معدن بیشتر از هزینه‌های بازیافت ضایعات است، در نتیجه، بخش ضایعات و بازیافت در صنایع فلزی به ویژه مس حرف اول را می‌زند، چراکه از طریق قراضه مسی و برنجی مواد اولیه بسیاری از واحدهای تولیدی تامین می‌شود و قیمت تولید مواد اولیه حاصل از ضایعات به قیمت مواد اولیه دست اول بسیار نزدیک و در خیلی مواقع کمتر از آن برآورد می‌شود.

ضایعات مس عیارهای مختلفی دارند

مدیرعامل بنگاه ضایعاتی عدالت مطرح کرد: بر اساس نوع ضایعات، میزان درصد خلوص مس و برنج در آن‌ها متفاوت است. ضایعاتی وجود دارد که حتی به میزان ۹۹٫۹۹ درصد نیز می‌توان مس و برنج از آن‌ها گرفت. گاهی مس و برنج موجود در ضایعات مختلف در همان صنایع به کار گرفته می‌شود. به عنوان مثال، مس حاصل از ضایعات سیم کابلی قرمز مجددا در ساخت همان صنعت سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد، در نتیجه مشکلی در فرآیند ساخت و کیفیت محصول نهایی رخ نخواهد داد و این نوع مواد اولیه پاسخ‌‌گوی مسائل فنی و کیفی سیم و کابل هستند.

وی تصریح کرد: در بنگاه ضایعاتی خود اغلب قراضه‌های لوله مسی و مس ذوبی را خرید و فروش می‌کنیم و شایان به ذکر است که این نوع ضایعات از عیار بالای مس برخوردار هستند. در خصوص ضایعات کابلی قرمز و سیاه باید گفت که معامله این دو مورد به مجوز نیاز دارد؛ شرایط خاصی جهت خرید و فروش ضایعات سیم و کابل تعریف شده و به همین دلیل میزان ضایعات انواع سیم و کابل در بازار اندک است و افراد عادی نمی‌توانند آن را خرید و فروش کنند. چراکه عملی غیرقانونی محسوب می‌شود و این ضایعات مستقیم در اختیار کارگاه‌های ذوب و واحد تولیدی سیم و کابل قرار می‌گیرد که این موضوع نیز به مجوز نیاز دارد.

نوسان قیمت، بزرگ‌ترین مشکل بنگاه‌های ضایعاتی است

بادپیما در رابطه با مشکلاتی که بنگاه‌های ضایعاتی را احاطه کرده است، توضیح داد: اولین و مهم‌ترین موضوع جهت آغاز فعالیت اقتصادی یک فرد یا مجموعه، تعادل بازار بوده که در چند سال اخیر بازار رنگ تعادل به خود ندیده است. بنگاهدار، امروز با توجه به نقدینگی خود در یک مزایده شرکت می‌کند که نتیجه آن فردا مشخص می‌شود و باید طبق قیمت‌های فردا معامله را انجام داد و طبیعتا در چنین شرایطی تولیدکننده، خریدار و عرضه‌کننده ضایعات برای آینده کاری خود هیچ برنامه‌ای ندارند و خیلی با احتیاط گام برمی‌دارند. به طور کلی، عدم تعادل قیمت‌ها بزرگ‌ترین مشکل صنعت این کشور به حساب می‌آید.

مدیرعامل بنگاه ضایعاتی عدالت عنوان کرد: قیمت‌ها هر روز در حال افزایش است و انبار کردن ضایعات کار، عاقلانه‌ای نیست. در نتیجه، ما ضایعات خریداری شده را در اختیار دلالان قرار می‌دهیم و آن‌ها این قراضه‌ها را جمع‌آوری کرده و به تناژ معینی می‌رسانند و بعد از تفکیک به کارگاه‌های ریخته‌گری و ذوب تحویل می‌دهند. به دلیل اینکه ریخته‌گرها حجم اندک قراضه را جهت ذوب نمی‌پذیرند. پس از ذوب و جداسازی مس از ناخالصی‌ها، بر اساس عیار مذاب حاصل، مس را به عنوان ماده اولیه در اختیار واحدهای تولیدی مختلفی همچون کارخانه‌های تولید سیم و کابل، ساخت ظروف مسی، لوله و قطعه‌سازی و بسیاری از صنایع دیگر قرار می‌دهند. به طور کلی ۹۰ درصد مشتریان ما دلالان هستند و با قیمتی ارزان‌تر از نرخ واقعی ضایعات را به آ‌ن‌ها می‌فروشیم.

وی ابراز کرد: شرایط قیمتی و بازار به گونه‌ای شده است که نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درستی برای خرید مواد اولیه، تولید و فروش داشته باشیم.  در برخی از زمان‌ها خرید و فروش رونق دارد و در بسیاری از اوقات به دلیل رشد بی‌رویه قیمت‌ها معاملات کساد می‌شود که نتیجه این نوع بازار تاثیر مستقیم بر صنعت تولیدی کشور دارد. در بازار امروز میانگین‌گیری مفهومی ندارد؛ چراکه برای این منظور باید معدل قیمت‌ها و تناژ ضایعات نزدیک به یکدیگر و در یک بازه باشند اما در وضعیت کنونی هر روز شاهد یک قیمت هستیم که با روز قبل از آن کاملا متفاوت است و بر اساس همین قیمت‌ها، میزان خرید و فروش و حجم ورودی و خروجی مواد به انبار تا حدودی ارزیابی می‌شود.

بادپیما اذعان کرد: دو ماه انتهایی سال گذشته قیمت‌ها به یک ثبات نسبی رسیده بود اما با ورود به سال جدید روند صعودی قیمت مس از سر گرفته شد. با افزایش قیمت‌ها، به جای اینکه عرضه افزایش یابد، برخی از افراد محصولات و ضایعات خود را احتکار می‌کنند و منتظر شرایط بهتری برای فروش می‌مانند.. عکس این داستان نیز اتفاق می‌افتد که با ریزش قیمت‌ها میزان عرضه در بازار چندین برابر تقاضا می‌شود.

صادرات برخی ضایعات به‌صرفه‌تر است

بادپیما اظهار کرد: همان‌طور که ذکر شد میزان فروش داخلی نوسان دارد و نمی‌توان به قیمت‌ها اطمینان کرد. ضایعات مسی و برنجی فقط در داخل کشور معامله می‌شود و فروش خارجی ندارند اما در رابطه با ضایعات الکترونیکی که مس و سایر فلزهای گرانبها نیز در آن‌ها به‌ کار رفته است می‌توان گفت که تجهیزات جداسازی و بازیافت این نوع ضایعات در ایران موجود نیست و قطعات الکترونیکی مانند رم، سی‌پی‌یو، مادربرد، کارت صدا، کارت شبکه و سایر قطعات مشابه، جهت بازیافت به کشورهای مختلف همانند ترکیه ارسال می‌شوند. علاوه بر عدم داشتن تجهیزات مناسب و کوچک بودن کوره‌های ذوب برای جداسازی این نوع قطعات، به هنگام ذوب فلزات موجود در قطعات الکترونیکی، گازهای سمی متصاعد می‌شود که این موضوع هزینه کارگر و فیلتراسیون کوره‌ها را چندین برابر می‌کند، در نتیجه صادرات این نوع قطعات صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به مصرف آن دارد.

مدیرعامل بنگاه ضایعاتی عدالت در پایان خاطرنشان کرد: در این برهه نابسامان اقتصادی، طلا بهترین یاری‌‌رسان به اقتصاد کشور است که هر روز شاهد افزایش قیمت این فلزا گرانبها هستیم و تا زمانی که این روند صعودی طلا ادامه داشته باشد، قیمت فلزات وابسته به آن همچون مس نیز افزایش خواهد داشت. طبق تجربیات سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال جاری رشد قیمت‌ها استمرار داشته باشد و پس از آن به یک ثبات و رکود نسبی برسد و تا رسیدن به ثبات قیمتی، باید هر روز به طور مستمر برنامه‌ریزی کنیم و معاملات خود را به صورت ساعتی تنظیم کنیم؛ چراکه به فردا هیچ اعتمادی نیست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3276

نوشته‌های مشابه