• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر کارگاه ریخته‌گری مرادی عنوان کرد:

هجرت رونق از واحدهای صنعتی

  • کد خبر : 3267
  • 08 مرداد 1399 - 13:06
هجرت رونق از واحدهای صنعتی
مدیر کارگاه ریخته‌گری مرادی گفت: تشدید تحریم‌ها، بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا و همچنین سیاست‌گذاری‌های دولت، موجب توقف فروش صادراتی شده و از سوی دیگر، شرایط حاکم بر بازار داخلی و کاهش قدرت خرید مردم، تولیدکنندگان را با کاهش شدید تقاضا مواجه کرده است.

مدیر کارگاه ریخته‌گری مرادی گفت: تشدید تحریم‌ها، بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا و همچنین سیاست‌گذاری‌های دولت، موجب توقف فروش صادراتی شده و از سوی دیگر، شرایط حاکم بر بازار داخلی و کاهش قدرت خرید مردم، تولیدکنندگان را با کاهش شدید تقاضا مواجه کرده است.

خلیل مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از دو سال پیش تاکنون با افزایش بیش از حد نرخ ارز و قیمت مس، فعالیت بسیاری از کارگاه‌ها از رونق سابق افتاده است. ممنوعیت صادرات نیز مشکلات واحدهای تولیدی شمش را دو چندان کرد؛ به طوری که میزان تفاضا به میزان چشمگیری کاهش یافت و مجبور به تعدیل نیروی انسانی شدیم. در واقع، سیاست‌های دولتی موجب اشباع شدن بازار داخلی شده و از طرفی قدرت خرید مشتریان نیز کاهش یافته است. به این ترتیب، تولیدکننده‌ای که راه صادرات را بسته می‌بیند و با تقاضای کافی در داخل کشور برای محصول خود مواجه نیست، چاره‌ای جز کاهش تولید ندارد.

وی افزود: ما تولیدکننده شمش مس و برنج هستیم و مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت سرباره از شرکت‌های بزرگی همچون مجتمع مس سرچشمه، صنایع فجر و شرکت‌های نظامی تهیه می‌کنیم. در واقع از ضایعات و سرباره صنایع بالادستی جهت تولید شمش استفاده می‌کنیم. زمانی که صادرات نباشد، تولید نیز کاهش می‌یابد؛ در نتیجه میزان فعالیت صنایع بالادستی نیز کم می‌شود و میزان مواد اولیه مورد نیاز واحدهایی همچون ما نیز به طور طبیعی کاهش می‌یابد. علاوه بر کمبود مواد اولیه، نوسان قیمت آن نیز تولیدکننده را سردرگم کرده است.

افزایش تصاعدی قیمت مواد اولیه!

مدیر کارگاه ریخته‌گری مرادی تصریح کرد: به طوری کلی اگر امروز محصولی را بفروشیم و برای دوره بعد از تولید بخواهیم مجدد مواد اولیه خریداری کنیم، باید مبلغی بیش از مبلغ فروش محصولات خود پرداخت کنیم و این موضوع با گذشت زمان موجب کاهش نقدینگی کارگاه‌های ریخته‌گری می‌شود. رشد نرخ ارز همیشه موجب شده که تولیدکننده متضرر شود و به جای رشد و ترقی در این صنف، درجا بزند و به مرور میزان تولید را کاهش دهد و در نهایت کارگاه خود را تعطیل کند. تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها تاثیر سو بر اقتصاد کشور دارد اما متاسفانه تدابیر دلسوزانه‌ای برای حل این معضلات اتخاذ نمی‌شود.

مرادی در پاسخ با این سوال که شمش مس در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: شمش مس نوعی ماده اولیه برای صنایع پایین‌دستی محسوب می‌شود و با توجه به عیار شمش مس و برنج، در صنایعی همچون سیم و کابل، نورد، ساخت ظروف مسی و وسایل تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین مصرف شمش در مجتمع مس سرچشمه و به عنوان ماده اولیه تولید کاتد مس است. اغلب کارگاه‌های تولیدکننده شمش مس، محصول خود را به شرکت مس می‌فروشند و این شرکت با تبدیل شمش به کاتد مس، به تکمیل زنجیره تولید خود کمک می‌کند.

وی در خصوص قیمت داخلی و جهانی مس، توضیح داد: قیمت داخلی مس تحت تاثیر نرخ ارز و قیمت جهانی مس است. با توجه به سوابق قیمت این فلز سرخ در بورس فلزات لندن، متوجه می‌شویم که تاکنون قیمت آن به بیش از هفت هزار دلار افزایش نیافته و با متوسط قیمت ۶ هزار دلار در حال نوسان است. در اوایل شیوع ویروس کرونا قیمت مس به پایین‌ترین میزان در این دو سال رسید که با افزایش تقاضای کشور چین و رونق گرفتن بازار جهانی، مس جان دوباره گرفت. می‌توان گفت قیمت جهانی ثبات نسبی دارد و قیمت داخلی در کشور بیشتر تحت تاثیر نوسانات ارزی است و برخلاف قیمت جهانی اصلا ثبات ندارد و با هر اتفاقی، شاهد افزایش قیمت هستیم.

کارگران دیگر علاقه‌ای به فعالیت صنعتی ندارند

مدیر کارگاه ریخته‌گری مرادی مطرح کرد: تا به امروز با سخت شدن شرایط تولید، تعدیل نیرو داشته‌ایم و از این به بعد نیز قطعا خواهیم داشت. کارگران نیز با وجود وضعیت نابه‌سانان اقتصادی علاقه‌ای به کار کردن با حداقل حقوق پایه را ندارند. شاید اگر مقداری از پس‌انداز خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند، سود بیشتری نسبت به فعالیت در حوزه صنعت به دست می‌آورند. ما به عنوان تولیدکننده نیز رمقی برای ادامه فعالیت نداریم و با پیشروی این شرایط، قطعا به زودی کارگاه را تعطیل خواهیم کرد.

مرادی ابراز کرد: تاکنون نتوانسته‌ایم به ظرفیت اسمی تولید نزدیک شویم. در ایران تولیدکنندگان همیشه با احتیاط فعالیت می‌کنند؛ چراکه امروز اگر به فرض قیمت دلار ۲۰ هزار تومان باشد، نمی‌توانیم برای فردا پیش‌بینی قابل اعتمادی از نرخ ارز و قیمت ماده اولیه داشته باشیم و ممکن است تحت تاثیر هر شرایطی، افزایش یا کاهش داشته باشد. در نتیجه، میانگین‌گیری ظرفیت تولید کارگاه غیرممکن بوده و در ماه‌های مختلف متغیر است و با توجه به شرایط موجود و میزان سفارش‌ها می‌توان میزان ظرفیت را برآورد کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3267

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد