• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت تریز کاسپین:

عدم مدیریت صحیح، اقتصاد و صنعت را به زانو درآورده است

  • کد خبر : 5386
  • 06 بهمن 1399 - 12:31
عدم مدیریت صحیح، اقتصاد و صنعت را به زانو درآورده است
مدیرعامل شرکت تریز کاسپین گفت: سیاست‌گذاری‌های غلط در تمامی بخش‌های صنعت به خصوص صنعت آلومینیوم، بحران‌های بسیار خطرناکی را ایجاد کرده که عبور از آن‌ها مستلزم تدبیر و قطع دست دلالان از بازار آزاد و بورس کالا است.
مدیرعامل شرکت تریز کاسپین گفت: سیاست‌گذاری‌های غلط در تمامی بخش‌های صنعت به خصوص صنعت آلومینیوم، بحران‌های بسیار خطرناکی را ایجاد کرده که عبور از آن‌ها مستلزم تدبیر و قطع دست دلالان از بازار آزاد و بورس کالا است.

رشاد حسین‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی و خبری «فلزات آنلاین» اظهار داشت: در شرکت تریز کاسپین، شمش‌های آلیاژی آلومینیوم با ظرفیت تولید روزانه ۱۵ تا ۲۰ تن توسط ۱۵ نیروی کاری متخصص تولید می‌شوند. برای تولید محصولات این شرکت، از شمش‌های ضایعاتی که  از کشور عراق تامین می‌شود، استفاده می‌کنیم.

وی افزود: کیفیت محصولات تولیدی این شرکت نیز از آغاز سال جاری تاکنون هیچ تغییری نداشته است و توانسته‌ایم رضایت مشتریان خود را در همه شرایط حفظ کنیم چراکه رضایت مشتری، یکی از اصلی‌ترین ملاک‌های تولید در این شرکت است.

مدیرعامل شرکت تریز کاسپین عنوان کرد: همزمان با همه‌گیری سریع ویروس کرونا، واحدهای تولیدکننده آلومینیومی زیادی به دلیل نوسانات نرخ ارز و در پی آن قیمت مواد اولیه، اقدام به توقف فعالیت‌های تولیدی خود شدند و می‌توان گفت به طور کامل دست از تولید کشیدند.

حسین‌پور ادامه داد: در چنین شرایطی، قطعا ضررهای بسیار سنگینی بر دوش تولیدکنندگان گذاشته می‌شود که جبران آن ممکن است سال‌ها طول بکشد و شاید هم صورت نپذیرد. به طور کلی، از زمان شیوع کرونا یعنی از بهمن ماه سال ۱۳۹۸ تا کنون، هر روز بر چالش‌ها افزوده شده و تا کنون نیز کسی نتوانسته است راه‌حل مفیدی ارائه دهد تا بلکه بتوان از رکود خارج شد و به «رونق تولید» رسید. به علت نوسانات نرخ ارز و عدم کنترل آن و همچنین بی‌ثباتی وضعیت بازار، تولید از رونق افتاده است و در این واحد تولیدی نیز تقریبا نزدیک به ۴۰ درصد افت تولید و سودآوری را در سال جاری تجربه کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در اکثر واحدهای تولیدی به دلیل  وجود چالش‌های یاد شده، شرایطی پیش آمده است که بسیاری از مدیران واحدها اقدام به تعدیل نیرو کرده‌اند اما خوشبختانه ما در شرکت تریز کاسپین هیچ تعدیل نیرویی انجام نداده‌ایم و با توجه به شرایط موجود، تمام تلاش خود را در راستای حفظ سلامت کادر اداری و نیروهای مستقر در کارگاه‌های ریخته‌گری خود کرده و تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نموده‌ایم.

مدیرعامل شرکت تریز کاسپین عنوان کرد: نمی‌توان به صراحت گفت تمام مشکلات کشور نشات گرفته از اقتصادی شکننده است. از نظر بنده به عنوان یک تولیدکننده صنایع پایین‌دست آلومینیومی، اصلی‌ترین مرکز به وجود آمدن چالش‌های گوناگون در تمام زمینه‌ها به خصوص د حوزه اقتصاد، عدم مدیریت صحیح مسئولان دولتی است که بدون دانش و علم کافی بر سر کار گماشته شده‌اند و توانایی رفع معضل‌ها را ندارند. اگر به همین منوال جلو برویم، کشور در بخش‌های اقتصاد، سیاست و صنعت، شکست‌های سنگینی را متحمل خواهد شد و جبران این شکست‌ها شاید ناممکن باشد.

حسین‌پور در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای شرکت تریز کاسپین، بیان کرد: در سال گذشته، برنامه‌های توسعه‌ای فراوانی را در دستور کار داشتیم که عبارت بود از افزایش راندمان کاری، افزایش ظرفیت تولید و اضافه کردن کوره‌های جدید که متاسفانه در سال جدید تا کنون نتوانسته‌ایم برنامه دقیق و مشخصی را ارائه و اقدام به خرید و ورود تجهیزات و ماشین‌آلات جدید کنیم. چراکه جهش شدید نرخ ارز، به شدت به منابع مالی شرکت آسیب زد و توانایی برنامه‌ریزی را به طور کامل از این شرکت سلب کرد.

این تولیدکننده در رابطه با وضعیت بازار آلومینیوم خاطرنشان کرد: با قاطعیت باید اذعان کرد که وضعیت بازار آلومینیوم تقریبا باثبات است اما یک مشکل بزرگ وجود دارد؛ افراد بسیار بانفوذی هستند که با انبارکردن آلومینیوم در سطح کلان و مقادیر بسیار زیاد، سعی در بی‌ثبات کردن بازار دارند و فقط به فکر سود و منفعت شخصی خود هستند. در ایران، آلومینیوم به‌ راحتی در حال تولید و مصرف است اما اصلی‌ترین معضلی که در این حوزه به وجود آمده است، وجود همین افراد که نفوذ بالایی دارند که نبض بازار را در دست می‌گیرند و به سادگی باعث ایجاد تشنج در بازار بورس در زمینه عرضه و تقاضای شمش آلومینیومی، می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: پیشنهاد اقتصادی برای رفع مشکلات وجود ندارد. نیاز کشور، ارائه راه‌حل اقتصادی نیست بلکه به خاطر سیاست‌گذاری‌های غلط در تمامی حوزه‌های صنعتی به خصوص صنعت آلومینیوم، بحران‌های بسیار خطرناکی ایجاد شده است که عبور از آن‌ها مستلزم تدبیر و قطع دست دلالان از بازار آزاد و همچنین بورس کالا است.

حسین‌پور در پایان این گفت‌وگو، این مورد را نیز اضافه کرد: یکی دیگر از موارد مهم عدم موفقیت در اداره امور صنعت و تولید در کشور، وجود سیستم دولتی بسیار ناکارآمد و منع ارتباط با کشورهای دیگر است. نه تنها شرکت تریز کاسپین، بلکه تمام تولیدکنندگان، باید با کشورهای دیگر در ارتباط باشند تا بتوانند دانش تولید به‌روز را فرا گرفته و در روند تولید خود تغییرات مثبت ایجاد کنند تا در نهایت قادر به تولید محصولات متنوع‌تر شوند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5386
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه