• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت اصفهان مالیبل

بومی‌سازی در صنعت، ایجاد وضعیت برد ـ برد است

  • کد خبر : 1692
  • 07 مرداد 1399 - 14:17
بومی‌سازی در صنعت، ایجاد وضعیت برد ـ برد است
مدیرعامل شرکت اصفهان مالیبل گفت: پس از اعمال تحریم‌ها علیه کشور، صنایع مصرف‌کننده قطعات وارداتی به ناچار به تامین از داخل روی آوردند که این امر به آن‌ها برای کاهش هزینه‌‌های تامین، کمک کرده و تامین‌کنندگان داخلی نیز از این فرصت برای داخلی‌سازی استفاده کردند.

مدیرعامل شرکت اصفهان مالیبل گفت: پس از اعمال تحریم‌ها علیه کشور، صنایع مصرف‌کننده قطعات وارداتی به ناچار به تامین از داخل روی آوردند که این امر به آن‌ها برای کاهش هزینه‌‌های تامین، کمک کرده و تامین‌کنندگان داخلی نیز از این فرصت برای داخلی‌سازی استفاده کردند.

کامران شیرانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت اصفهان مالیبل با تولید انواع فولادهای آلیاژی، در زمینه تولید قطعات ریخته‌گری برای صنایع، نفت، گاز، پتروشیمی، سیمان، فولاد و صنایع معدنی و فلزی فعالیت می‌کند. این شرکت با بهره‌گیری از دانش فنی و علمی توانست قطعات متعددی را برای صنایع یاد شده بومی‌سازی و جایگزین قطعات وارداتی کند.

وی افزود: در سال‌های اخیر تمرکز خود را بر محصولات مقاوم به سایش قابل کاربرد در صنایع فولادی و معدنی گذاشته‌ایم. در این راستا توانستیم همراه با نوآوری، سه تا چهار محصول جدید را به بازار عرضه کنیم که خوشبختانه توانستیم به مشتریان کمک کنیم با خرید از داخل، هزینه‌های گزافی را برای واردات محصولات مشابه نپردازند.

مدیرعامل شرکت اصفهان مالیبل اضافه کرد: در بسیاری از موارد قطعاتی که پیش از این وارداتی بودند را توانستیم بومی‌سازی و جایگزین کنیم. با بومی‌سازی این قطعات، برای شرکت اصفهان مالیبل و مشتریان، وضعیت برد ـ برد ایجاد شد و به این ترتیب، بازار بسیار خوبی را در کشور برای صنایع معدنی به دست آوردیم.

شیرانی با اشاره به ظرفیت تولید شرکت اصفهان مالیبل، عنوان کرد: ظرفیت تولید اسمی شرکت ما حدود یک هزار تن در سال انواع قطعات ریخته‌گری فولاد آلیاژی است که در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بسته به میزان سفارش، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن از کل ظرفیت فعال است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از تولیدات شرکت اصفهان مالیبل به تولید قطعات فولادی مقاوم به سایش بر اساس استانداردهای داخلی و بین‌المللی ASTM A518 اختصاص دارد. علاوه‌براین، تولید چدن‌های نایهارد یا سفید آلیاژی، فولادهای آستنیتی منگنزی و فولادهای مارتنزیتی کم‌آلیاژی و پرآلیاژ کروم‌دار، مولیبدن و نیکل را نیز انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت اصفهان مالیبل تصریح کرد: برای تولید فولاد آلیاژی از قراضه استفاده می‌کنیم که با ذوب قراضه در کوره القایی و اضافه کردن فلزات آلیاژی به ویژه فروآلیاژ‌ها همچون فرومنگنز، فروسیلیس و فرومولیبدن، ترکیب شیمیایی دلخواه حین تولید ذوب فولاد به دست می‌آید.

شیرانی ابراز کرد: خوشبختانه بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز تولید فولاد آلیاژی در ایران قابل تامین هستند. ازجمله آن‌ها فرومولیبدن بوده که از محصولات جانبی تولید مس است و این محصول در کشور ما تولید می‌شود. از دیگر فروآلیاژهای قابل تولید در ایران می‌توان به فروکروم، فرومنگنز، فروسیلیس اشاره کرد، البته مصارف این فروآلیاژها در صنعت فولاد نسبتا زیاد است.

وی در خصوص مهم‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان مطرح کرد: مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان، سیاست‌گذاری‌های کلان در کشور است که هر روز تغییر می‌کنند. کشور ما در بخش تولید نیازمند تفکر استراتژیک و برنامه‌ریزی استراتژیک برای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است اما تغییرات استراتژی‌ها، تشدید تحریم‌ها و بی‌ثباتی اقتصادی باعث می‌شود تولیدکنندگان نتوانند برنامه‌ریزی درستی داشته باشند و همه برنامه‌های آن‌ها باید به صورت کوتاه‌مدت انجام شود. عدم برنامه‌ریزی بلندمدت از سوی تولیدکنندگان موجب می‌شود توسعه پایدار در صنعت فولاد و در سایر صنایع ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت اصفهان مالیبل اظهار کرد: بهترین حمایتی که دولت می‌تواند از تولیدکنندگان به عمل آورد، ایجاد ثبات در اقتصاد و زمینه برای فعالیت اقتصادی یا به عبارت دیگر، بهبود فضای کسب و کار است. تولیدکنندگان نیاز به حمایت خاصی ندارند زیرا ساز و کارهای حمایتی همچون تامین مالی، تکنولوژی، دانش فنی و… مشکل خاصی ندارند اما سیاست‌گذاری‌های کلان در اختیار تولیدکنندگان نیست و در سازمان‌های اقتصادی و صنعتی کشور برنامه‌ریزی می‌شود که در این مراکز متاسفانه به مسائل به صورت بلندمدت نگاه نمی‌شود.

شیرانی در پایان عنوان کرد: نمونه بی‌ثباتی اقتصادی، رشد نرخ ارز است. به طوری که دولت‌ها در چهار تا پنج سال نخست فعالیت خود، نرخ ارز را ثابت نگاه می‌دارند و در این مدت قدرت صادرات تولیدکنندگان کاهش می‌یابد اما به یکباره شاهد رشد سریع نرخ ارز می‌شویم که هیچ یک از تولیدکنندگان توانایی مقابله با آن را ندارند. اگر در کشور تورم افزایش می‌یابد، انتظار بر این است که نرخ ارز نیز متناسب با تورم افزایش یابد. بنابراین همیشه سرکوب نرخ ارز موجب ایجاد فاصله در اقتصاد و در نهایت رشد سریع آن طی یک دوره زمانی خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1692

نوشته‌های مشابه