• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت سیم و کابل فروزان یزد:

دلالان بورس کالا را محاصره کرده‌اند!

  • کد خبر : 3291
  • 22 مرداد 1399 - 11:17
دلالان بورس کالا را محاصره کرده‌اند!
مدیرعامل شرکت سیم و کابل فروزان یزد گفت: بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان تامین مواد اولیه است که متاسفانه برخی افراد سودجو تمام محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شود را خریداری کرده و با قیمت بالاتری در بازار آزاد عرضه می‌کنند. در واقع، مواد اولیه در انحصار عده‌ای خاص است و سایر واحدهای تولیدی فقط نظاره‌گر این موضوع هستند و به سختی مواد مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل فروزان یزد گفت: بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان تامین مواد اولیه است که متاسفانه برخی افراد سودجو تمام محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شود را خریداری کرده و با قیمت بالاتری در بازار آزاد عرضه می‌کنند. در واقع، مواد اولیه در انحصار عده‌ای خاص است و سایر واحدهای تولیدی فقط نظاره‌گر این موضوع هستند و به سختی مواد مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند.

محمد جوهری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه سیم و کابل فروزان یزد در سال ۱۳۷۱ شروع به کار کرده است و در حال حاضر انواع کابل‌های فشار ضعیف، خودنگهدار، شبکه، کنترل و ابزار دقیق را تولید و روانه بازار می‌کند. ازجمله مشتریان انواع سیم و کابل تولیدی مجموعه می‌توان به شرکت‌های توزیع برق منطقه‌ای، نفت، گاز و پتروشیمی اشاره کرد که بر اساس کیفیت مورد نظر خود محصولات ما را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: کابل‌های ابزار دقیق و کنترل جزو کابل‌های تخصصی هستند که تولید انواع با کیفیت آن از عهده هر تولیدکننده‌ای برنمی‌آید. در مجموعه فروزان یزد در تلاش هستیم با استفاده از مواد اولیه مرغوب و تجهیزات مدرن بتوانیم محصولاتی در خور مشتریان خود تولید و در بازار عرضه کنیم. بخش اعظم مشتریان ما شرکت‌های دولتی هستند که پرداختی‌های خود را با تعویق واریز کرده و یک مشکل اساسی برای ما ایجاد می‌کنند. با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه و تمام کالاها هر روز در حال افزایش است، تاخیر در پرداختی‌ها به مرور زمان موجب کمبود نقدینگی شده و شرایط تولید بسیار سخت می‌شود و تقریبا مانع فعالیت واحدهای تولیدی می‌شود.

شرکت‌های دولتی معوقات خود را پرداخت نمی‌کنند

مدیرعامل شرکت فروزان یزد تصریح کرد: با یکی از شرکت‌های دولتی سال گذشته قراردادی تنظیم کردیم و محصول سفارشی آن‌ها را تحویل دادیم اما تا امروز هیچ دریافتی از آن سازمان نداشتیم و هر زمانی که طلب خود را گوشزد می‌کنیم، تنها پاسخی که دریافت می‌کنیم این است که همچنان مجوز پرداخت صادر نشده است. قیمت مس از سال گذشته تا کنون دو برابر شده و در این مدت بخشی از سرمایه ما در دست شرکت‌های دولتی باقی مانده است. این موضوع نمونه آشکار عدم حمایت دولت از واحدهای تولیدی خصوصی است؛ دولت علاوه بر عدم اعطای تسهیلات با شرایط معقول، موجب کاهش نقدینگی واحدهای تولیدی و ایجاد اختلال در پرداخت دستمزد کارکنان می‌شود.

وی در خصوص صادرات اذعان کرد: در رابطه با فروش صادراتی باید گفت که این امر شرایط مساعدی ندارد. تا سال گذشته صادرات و معاملات تجاری خوبی داشتیم اما به دلیل مشکلات ناشی از تبادلات ارزی، فعالیت‌های برون مرزی خود را نیز متوقف کردیم. پیش‌تر با دو کشور عراق و هند همکاری داشتیم که اگر شرایط به ثبات کافی برسد، تعاملات خود را با این دو کشور مجددا آغاز خواهیم کرد. در شرایطی که شاهد نوسانات قیمتی و ارزی زیادی هستیم، فروش صادراتی نمی‌‌تواند مقرون‌به‌صرفه باشد؛ به طوری که در مدت زمانی که فرآیند عقد قرارداد با یک شرکت خارجی در جریان باشد، قیمت محصول می‌تواند افزایش یابد و این برابر با ضرردهی ما خواهد بود.

عرضه سهمیه‌ای مواد اولیه

جوهری یادآور شد: مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سیم و کابل، مواد پلیمری، مس و آلومینیوم است و در تامین مواد پلیمری پالایشگاهی و آلومینیوم به شدت با مشکل مواجه هستیم. شرایط برای تامین مس بهتر است و دغدغه خاصی در این خصوص نداریم اما فروش شمش آلومینیومی انحصاری شده و عملا به واحدهای تولیدی همچون ما فروخته نمی‌شود. اگرچه از مواد اولیه تولید داخلی استفاده می‌کنیم اما میزان سهمیه‌ اختصاص یافته کفاف میزان تولید کارخانه را نمی‌دهد و این برای صنعت کشور خجالت‌آور است که ک تولیدکننده مجبور می‌شود مواد مورد نیاز خود را از دلال خریداری کند.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل فروزان یزد عنوان کرد: در سال ۱۳۹۸ نیز مشکلات ناشی نوسانات ارز را به همراه داشتیم اما شدت و میزان آن همانند امسال نبود. در واقع هر سال وضعیت اقتصادی کشور دشوارتر می‌شود و چالش‌های تامین مواد اولیه هیچ‌گاه برطرف نمی‌شود. میزان ظرفیت اسمی تولید کابل‌های آلومینیومی سالانه ۱۸ هزار تن و کابل‌های مسی نیز ۱۵ هزار تن در سال تعیین شده است که با وجود مشکلات یاد شده نیمی از این ظرفیت فعال است.

وی در پاسخ به این سوال که تکنولوژی در صنعت سیم و کابل چه جایگاهی دارد، عنوان کرد: تکنولوژی در این صنعت تا حد زیادی مرتبط با ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده است که هرچه مدرن و به‌روزتر باشند، بر کیفیت محصول نهایی قطعا تاثیر مثبت و مستقیم می‌گذارد. تجهیزات مدرن علاوه بر تاثیر در میزان کیفیت محصول، در سرعت تولید و میزان ظرفیت تولید نیز موثر است. مجموعه سیم و کابل فروزان یزد در حال به‌روزرسانی دستگاه‌ها بوده و تا کنون چندین ماشین را به‌روز کرده‌ایم و سعی داریم به مرور زمان تمام مجموعه را نیز به مدرن‌ترین ماشین‌آلات تجهیز کنیم.

دولت به یک تماشاچی خوب تبدیل شده است

جوهری خاطرنشان کرد: علاوه بر مشکلات ناشی از افزایش قیمت‌ها و نوسانات نرخ ارز، مسائل مربوط به دارایی و بیمه نیز تولیدکنندگان را آزار می‌دهد. تعمده چالش‌های صنعت زمانی حل می‌شود که داستان انحصاری بودن مواد اولیه و رانت‌خواری به حداقل برسد. اگر تولید بر اساس رابطه و رانت نباشد، صنعت و اقتصاد یک نفس راحت می‌کشند. دولت باید خود از حاشیه به داخل گود بیاورد و گوش شنوای تک‌تک تولیدکنندگان باشد و با در اختیار گذاشتن مواد اولیه، کافی بخش عمده مشکلات صنعتی و اقتصادی کشور را گره‌گشایی کند.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل فروزان یزد در رابطه با آینده صنعت مس، عنوان کرد: صنعت مس آینده روشنی دارد و با گذشت زمان و افزایش جمعیت در دنیا، میزان مصرف آن نیز زیاد می‌شود. هرچه میزان تقاضا برای فلز سرخ افزایش یابد، قیمت مس نیز روند صعودی در پیش خواهد گرفت. قیمت داخلی مس و آلومینیوم به نرخ ارز و قیمت جهانی این دو فلز بستگی دارد. در دو سال اخیر با توجه به سیاست‌های کشور قیمت فلزات در مدار رشد قرار دارند و همچنان در این مسیر می‌تازند. در اوایل شیوع کرونا تقاضای صنعتگران دنیا به حداقل رسیده بود و همچنان شاهد افت قیمت‌ها بودیم، اما با فروکش کردن شرایط متشنج ناشی از این ویروس، کشور چین خریدهای خود را آغاز کرد و در واقع میزان تقاضای جهانی برای مس افزایش یافت و مجددا مس به دوران اوج خود بازگشت.

وی در پایان مطرح کرد: مسئولان باید صدای تولیدکننده را بشنوند و شرایطی فراهم آورند که موادی همچون پودر PVC و آلومینیوم به راحتی در اختیار تولیدکننده قرار گیرد. برخی افراد سودجو در بورس کالا، تمام مواد اولیه عرضه شده را خریداری می‌کنند و در بازار آزاد با قیمت بیشتری می‌فروشند و کل سیستم عرضه و تقاضا را مختل کرده‌اند. به این ترتیب، ما مجبور می‌شویم مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت بیشتر از بازار آزاد و دلالان تامین کنیم. در واقع، تولیدکننده سیم و کابل مجوز خرید آلومینیوم را از بورس کالا ندارد و فقط کارگاه‌های تولیدکننده شمش و افرادی که رانت دارند، مشتریان ثابت و دائمی بورس کالا هستند البته قابل ذکر است که این شرایط فقط برای آلومینیوم بوده و مفتول مسی را می‌توان از تالار صنعتی بورس بدون هیچ مشکلی تهیه کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3291

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد