آیا معدن، اقتصاد ایران را نجات می‌دهد؟
رئیس خانه معدن ایران:

آیا معدن، اقتصاد ایران را نجات می‌دهد؟

رئیس خانه معدن ایران در یادداشتی گفت: بخش معدن به عنوان مهم‌ترین موتور محرکه و پیشران اقتصاد و توسعه‌یافتگی در کشورهای معدن‌خیز به شمار می‌رود و این کشورها می‌کوشند تا در این عرصه، در جوامع خود به رشد و پیشرفت دست یابند و بتوانند نقشی تاثیرگذار در جامعه بین الملل ایفا کنند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، مشکلات اقتصادی کشوری که همیشه با نفت اداره می‌شد، این روزها بیشتر نمایان شده و مسئولان را به فکر ایجاد درآمدهای جایگزین انداخته است. یکی از این حوزه‌ها، دنیای ناشناخته زیرزمین است به اسم «معدن».

بر اساس گزارشی از خانه معدن ایران، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در یادداشتی تفصیلی، به بررسی ابعاد ناشناخته معدن در ایران پرداخت که متن یادداشت به شرح زیر است:

«کشور ایران سرزمینی است دارای قابلیت‌ها و منابع طبیعی متنوع، آب‌وهوا و اقلیم گوناگون که قابلیت بهره‌گیری از آن‌ها نیز در هر منطقه، بسته به شرایط آن منطقه متفاوت می‌باشد. ایران، دومین کشور دارای ذخایر گازی جهان، سومین کشور از نظر ذخایر نفتی جهان و یکی از کشورهای مهم عضو اوپک به شمار می‌رود.

کشور ایران باتوجه به شرایط خاص زمین‌شناسی و به دلیل داشتن منابع غنی ازذخایر هیدروکربنی همراه با سایر اندیس‌های معدنی در بین کشورهای منطقه از مزیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری برخوردار است به‌طوری‌که حتی برخی از کارشناسان در دنیا، ایران را کشوری معدنی می‌‌دانند تا کشوری نفت خیز! ازاین‌رو نقش برنامه‌های توسعه‌ای و سیاست‌گذاری‌ها توسط دولت‌ها در بخش معدن و صنایع معدنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

متأسفانه تاکنون علی رغم مزیت‌های خاص کشور در بخش معدن، حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این بخش متناسب با ظرفیت و توانایی‌های این بخش نبوده و به جرئت می‌توان گفت طی پنج دهه اخیر به دلیل وجود درآمدهای نفتی در بودجه‌های سنواتی دولتها، تاکنون مزیت اقتصاد معدنی در سرنوشت کشور ما به‌طور جدی دیده نشده است.

بخش معدن به عنوان مهم‌ترین موتور محرکه و پیشران اقتصاد و توسعه‌یافتگی درکشورهای معدن‌خیز به شمار می‌رود و این کشورها می‌کوشند تا در این عرصه، در جوامع خود به رشد و پیشرفت دست یابند و بتوانند نقشی تاثیرگذار در جامعه بین الملل ایفا کنند.

ایران عزیز نیز با توجه به وجود عمده ذخایر در مناطق محروم باید بخش معدن را در زمره اولویت‌های برنامه‌های اقتصادی خویش قرار داده تا از این طریق بتواند با ایجاد اشتغال پایدار، نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه ایفا نماید و مسیر را برای شکوفایی و توانمندسازی اقتصادی هموار سازد.

براساس اکتشافات معدنی انجام‌شده در کشور، ایران 7 درصد ذخایر معادن جهان را در اختیار دارد. محصولات معدنی ایران با تنوع بالا شامل 68 نوع ماده معدنی غیرنفتی است و ذخایر کشف‌شده به حدود 37 میلیارد تن ‌می‌رسد. همچنین برآوردها نشان ‌می‌دهد که ذخایر بالقوه در کشور حدود 60 میلیارد تن بوده و ارزش برآورد شده این ذخایر معدنی نیز معادل 1400 میلیارد دلار است.

باید اذعان نمود درحالی‌که اکتشافات عمقی تاکنون در ایران انجام نشده، ذخایر واقعی معدنی ایران، قطعا فراتر از تصور موجود خواهد بود؛ حال آن‌که میانگین عمق اکتشافات ایران از 10 متر کمتر بوده اما میانگین عمق اکتشافات در جهان 100 متر است.

ایران بر روی کمربند مس، طلا و سنگ‌آهن دنیا قرار گرفته و این آرزوی هر ملتی است که چنین ذخایری را در کشور خود داشته باشد تا بتواند از محل فعال کردن آن توسعه کشور خود را رقم بزند . در همین جا باید پذیرفت در شرایط امروز تحریم و کرونا ، یکی از وظایف حاکمیت ما این است که با شفاف‌سازی در قوانین و مقررات، زمینه لازم را برای جذب سرمایه‌‌گذاری در معادن کشور آماده کند لذا برای عبور از بحران‌های فعلی حاکم در کشور نیز هنر مدیریت حاکم بر اقتصاد کشور باید در این باشد که بتواند با حفظ اصول، پذیرای جذب سرمایه‌های جدید خصوصا سرمایه‌گذار خارجی در حد ضرورت باشد. در این راستا، تدوین برنامه و نقشه راه تفصیلی مواد معدنی کشور با رویکرد علمی به فرآیند برنامه‌ریزی، تلاش برای حفظ روابط دیپلماتیک و اقتصادی با کشورهای منطقه، تلاش برای ایجاد بازارهای بین‌المللی جدید و همچنین حفظ و توسعه بازارهای موجود، افزایش سهم بودجه سالیانه دربخش اکتشافات معادن کشور طی سال‌های آتی و بازنگری و اصلاح سریع قانون معادن و دستورالعملهای بخشی، برای تسهیل و روان‌سازی با هدف فعال نمودن معادن کشور و جلوگیری از توقف محدوده‌های ثبت‌شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی از دیگر اقدامات ضروری برای توسعه این بخش مهم در اقتصاد کشوردر دوران تحریم‌هاست و در نهایت نگاه به آینده پژوهشی در بخش معدن از حلقه اکتشاف تا بازار، توسط متولیان این بخش می‌تواند اقتصاد معدنی کشور را شکوفا سازد.

جامعه ایرانی امروز نیازمند توسعه واشتغال است و بخش معدن و صنایع معدنی می تواند به عنوان یک پیشران در اقتصاد کشور به ایفای نقش بپردازد .

امروز و در شرایط رکود حاصل از بحران کووید 19 در جهان، بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در معادن به وجود آمده است چرا که معتقدم این رکود دوام نخواهد یافت و رکود در معادن مس و سنگ‌آهن با توجه به پیش‌بینی‌ها برای افزایش رشد اقتصادی هند و چین تا سه سال آینده به پایان خواهد رسید.

بازار تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز صنعت معدن‌کاری و بازار تکنولوژی‌های هوشمند معادن دو بازار مهم و روبه‌رشد در صنعت معدن‌کاری دنیا تا سال 2025 پیش‌بینی شده‌اند به‌طوری‌که چشم‌انداز رقابت جهانی تجهیزات معدن تا سال 2025 از 188.77 میلیارد دلار عبور خواهد کرد؛ در حالی که در سال 2017، این رقم 106 میلیارد دلار بوده است و این نشان‌دهنده  رشد 7.2 درصدی است و از این‌روست که باید نتیجه گرفت که افزایش مصرف محصولات معدنی و فلزی ، افزایش تقاضا برای مواد معدنی را در خود خواهد داشت.

کشور ایران در منطقه جغرافیایی خود در بخش میانی کمربند کوه‌زایی آلپ–هیمالیا قرار دارد که از باختر اروپا آغاز و پس از گذر از ترکیه، ایران ، افغانستان تا تبت و نزدیکی برمه و اندونزی ادامه دارد.

* قرار گیری در این کمربند که مرز برخورد دو ابرقاره اصلی کره زمین بوده و 15٪ ذخایر این کمربند شناخته شده دنیا را در خود جای داده، سبب گردیده تا ایران سرزمینی مستعد و از نظر توان معدنی پر استعداد باشد.

در قسمت میانی کمربند فلززایی آلپ–هیمالیا یعنی موقعیت کنونی ایران، شواهدی از پتانسیل‌های مواد معدنی که مهم‌ترین شاهد آن‌ها وجود بیش از 10 معدن فعال در رتبه جهانی است، وجود دارد ، به عنوان مثال از ذخایر آهن میتوان به 5 معدن سنگ‌آهن سنگان، چادرملو، چغارت، گلگهر و هرمز، ذخایر بزرگ مس سرچشمه و سونگون، ذخایر سرب و روی مهدیآباد و انگوران، ذخایر طلای زرشوران و ساریگونی را نام برد که همگی از جمله ذخایر معدنی بزرگ جهان محسوب میگردند.

سرزمین ایران یک درصد از مساحت خشکی‌های کره زمین را شامل می‌شود و اگر این عدد را به عنوان یک معیار در نظر بگیریم، برخی از ذخایر عناصر فلزی موجود بیش از این مقدار شناسایی شده کنونی هستند. در کنار این عناصر، عناصر دیگری وجود دارند که شرایط لازم برای تشکیل را داشته و به عنوان پتانسیل مواد معدنی در کشور محسوب می‌شوند، اما به دلیل سرمایه‌گذاری ناکافی ، تا کنون در بخش اکتشافات به عنوان ذخیره تلقی نگردیده‌اند.

بیشترین میزان ذخایر فلزی کشور به ترتیب به استان‌های کرمان، یزد، خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی اختصاص دارد و مجموع ذخایر این چهار استان برابر با 92٪ از ذخایر کل کشور است.

به منظور اتخاذ یک سیاست صحیح در قبال ذخایر مواد معدنی در کشور می‌بایست نگاه دقیقی به آمار و تولید انواع مواد معدنی داشت. بعنوان مثال ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که بیشترین میزان ذخیره مواد فلزی در استان‌هایی (4 استان برتر از لحاظ مواد معدنی) واقع شده که تنها 29٪ مساحت و 18٪ از کل جمعیت کشور را دارا هستند و در مجموع 22% راه‌های کشور در آن احداث گردیده است. این مطلب می‌تواند گویای این واقعیت باشد که پتانسیل‌های معدنی بویژه در بخش ذخایر فلزی در استان‌های دیگر به خوبی شناسایی نشده است.

صنعت معدن‌کاری در ایران باتوجه به عملکرد خود در زمان‌های تحریم، این پتانسیل را دارد که تاثیر بالایی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد و با نگاه به ضرورت تغییر رویکرد اقتصاد نفتی به اقتصاد چند محصولی طی دهه اخیر، معدن و صنایع مرتبط با آن باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

براساس آمار سازمان جهانی کار، به ازای هر شغل مستقیم در بخش معدن 17 موقعیت شغلی وابسته می‌تواند ایجاد شود.

بنابراین باید اذعان کرد که تاثیر معدن بررشد اقتصادی کشور به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بسیار بیشتر از تاثیر تجارت و صنایع است؛ همچنین باید خاطرنشان ساخت با توجه به پراکندگی معادن در سراسر کشور و وجود این منابع در مناطق دورافتاده ومحروم، اشتغال ایجاد شده به واسطه فعالیت‌های معدنی از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.

امروزه مبنای قدرت اقتصادی در جهان ، برمبنای تولید ناخالصی داخلی تعیین میگردد. فهم درس و هوشمندانه از جریان‌های اقتصاد بین‌المللی ودانش اقتصاد بین‌المللی صنعت معدن‌کاری برای ما ضروری است.

اولین و مهم‌ترین فاکتور برای توسعه‌یافتگی جوامع، رشد اقتصادی است و صنعت معدن‌کاری ایران، همراه با ذخایر غنی نفت و گاز، این پتانسیل را دارد که تاثیر بسزائی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

معادن بعنوان موتور محرک توسعه اقتصادی کشور و حلقه ابتدای زنجیره بسیاری از تولیدات صنعتی بوده و ارتباط تنگاتنگی با صنعت فلزات اساسی همچون، فولاد، صنعت حملونقل و ارتباطات، ساخت ماشین‌آلات، صنایع شیمیایی ، پتروشیمی، پروژه های عمرانی و …. دارد.

باید اذعان نمود که نقش معدن در متغیرهای کلان اقتصادی کشورهای معدن خیز قابل‌توجه است ولذا این نقش در کشورهای دارای پتانسیل‌های غنی معدنی از اهمیت خاصی برخوردار است 

متاسفانه بر اساس آمارهای موجود صنعت معدن‌کاری در جهان تاکنون در مقایسه با صنعت نفت، 80% کمتر برای فناوری و نوآوری هزینه کرده است.

هزینه‌های عملیات معدنی، در حال حاضر به طور دائم در حال افزایش بوده و در شرایط کنونی در جهان سیصد درصد بالاتر از نرخ جهانی تورم بوده است.

اقتصاددانان در جهان به این ضرورت پی برده‌اند تا بتوانند تا سال 2025 هزینه‌های عملیاتی در صنعت معدن‌کاری را کاهش دهند .

چرا از ذخایر معدنی ایران استفاده نمی‌شود؟

ذخایر معدنی استفاده‌نشده در ایران همچنان در عمق کم به‌وفور موجود بوده و حتی می‌توان گفت که به‌طور کامل نیز شناسایی نشده‌اند و عیار بالای کامودیتی‌های معدنی در ایران از جمله مثبت‌ترین شانس‌ها برای سرمایه‌گذاران در صنعت معدن‌کاری ایران در قیاس با دنیا است.

صنعت معدن‌کاری در ایران امروز برای دستیابی به راه‌های تولید کارآمدتر و پایدارتر برای استخراج بهینه مواد معدنی باید به نوآوری بپردازد و راه‌حل دستیابی به جهش تولید در صنعت معدن‌کاری، نوآوری در این صنعت است.

سازمان‌های توسعه‌ای مرتبط با بخش صنعت معدن‌کاری در ایران با توجه به وظایف خود باید به ضرورت نوآوری پی ببرند و تحولی اساسی را برای مدل‌ها و استراتژی‌های تجاری خود رقم بزنند. و ما باید این مهم را در صنعت معدن‌کاری کشور با انقلاب قریب‌الوقوع فناوری که در دنیا در حال شکل‌گیری است همگام نماییم.

در این راستا پیشنهاد می‌شود تا متولی بخش، نقشه فناوری‌ها در تمام حلقه‌های زنجیره بخش معدن را تهیه و به صورت یکپارچه، پیاده‌سازی نمایند، تا هم‌افزایی در زنجیره ارزش معدن را در طول چرخه معادن برای کل سرمایه‌گذاری معدن در نظر بگیرند تا انگیزه سرمایه@گذاری در هر بخش برای سرمایه‌گذاران بخوبی دیده شود.

تجربه بسیاری از کشورهای پیشرو معدنی در وضعیت محیط کسب‌وکار موید این واقعیت است که الزام استقرار پنجره‌های واحد بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته است نقش به‌سزایی در ایجاد جایگاهی قابل قبول برای محیط کسبوکار و فاصله گرفتن از ایجاد فضای رانت در این بخش، در رتبه‌بندی‌های جهانی داشته باشد. یکی از مجموعه راهکارهای اتخاذ شده در کشورهای توسعه یافته‌ای که موفق به ارتقاء قابل‌توجهی در وضعیت محیط کسبوکار خود شدند، توجه به موضوع پنجره واحد بوده که از این کانال متمرکز، علاوه‌بر ارائه خدمات مورد نیاز به متقاضیان دریافت خدمات و سرمایه‌گذاران در صنعت معدن‌کاری، گام‌های بسیار اصولی در مسیر کاهش بروکراسی اداری و هزینه‌های مرتبط نیز برداشته شده است. متأسفانه باتوجه به اینکه یکی از مشکلات کشور ما در شرایط کنونی برای هر گونه فعالیت اقتصادی در بخش معدن عدم یکپارچگی بین دستگاه‌های اجرایی است، ضرورت ایجاد یک پنجره واحد کاملا فعال برای سرمایه‌گذاری در این حوزه بیش از پیش احساس می‌شود.

با ایجاد پنجره واحد، کلیه دستگاه‌های اجرایی مرتبط، عضو یک سامانه می‌شوند و از این طریق مدارک و اطلاعات لازم برای همگان برای صدور مجوز ارائه می‌شود. لذا میبایستی باتوجه به ضرورت در این بخش مهم اقتصادی، این پنجره در بخش معدن کشور که دارای قانون مختص به خود بوده، به‌صورت یک سامانه الکترونیک هرچه سریع‌تر به صورت رسمی، عملیاتی و کار خود را آغاز کند تا بر اساس آن سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بدون مراجعه حضوری به مراکز خدمات، درخواست‌ها و مشکلات خویش را از طریق سامانه الکترونیک، مطرح کنند.

اقتصاد معدنی ایران در پساکرونا و راهکارهای اجرایی جهش تولید در صنعت معدن‌کاری

صنعت معدن‌کاری در کشورمان طی سال‌های گذشته و در دوران تحریم‌ها نشان داد که کمترین آسیب‌پذیری در سیکل‌های تجاری و بیشترین کمک را به اقتصاد کرده است. از آنجایی‌که نظام سیاست‌گذاری اقتصادی هر کشور براساس ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه آن کشور تعیین می شود؛ لذا تولید ثروت ملی در کشور ایران و در حوزه معدن با نوین‌سازی و بروزرسانی عملکرد در بنگاه‌ها و تصمیمات حاکمیتی امکان‌پذیر است.

به عنوان مثال: از مجموع 7برنامه کلیدی بیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت:

1) توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت واردات

2) بهبود فضای کسبوکار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت

3) توسعه فناوری و بهبود بهره‌وری دربخش معدن وصنایع معدنی

4) توسعه معادن و صنایع معدنی(با اجرای نقشه راه)

5) توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل

6) تامین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری

7) مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری و 43 زیربرنامه ی آن،

باید در جهت اجرایی شدن این موارد با انجام اصلاحات کلیدی و ساختاری سریع‌تر دست بکار شویم.

توسعه معادن و صنایع معدنی با اجرای نقشه راه از برنامه‌های وزارت صمت در سال جهش تولید است که با درنظرگرفتن سیاست توسعه فعالیت‌های اکتشافی  و احیا و بازسازی معادن کوچک و متوسط و تجهیز و نوسازی معادن کشور و توسعه پایگاه ملی داده‌ها و تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی (فولاد ،مس و آلومنیوم) در حال برنامه‌ریزی است.

نیم‌نگاهی به پتانسیل و وضعیت کسب‌وکار در صنعت معدن‌کاری ایران:

همان‌طور که می‌دانیم، بخش معدن در قالب زیرساخت های سخت افزاری در رشد اقتصادی و در چارچوب سرمایه گذاری های بلندمدت به حساب می آید و ضرورتا مستلزم حضور مشارکت فعال بخش خصوصی قوی است.

قابلیت‌های اقتصاد ایران باید متناسب با فراهم‌سازی زمینه مساعد برای جذب سرمایهها در هر بخش تعیین شود که بخش معدن و صنایع معدنی در این میان یکی از مزیت‌ها و بهترین و اصلی‌ترین گزینه‌هاست.

بی‌ثباتی بستر اقتصاد کلان ایران در شرایط کنونی و پیش‌بینی‌پذیر نبودن این ساختار، رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی، اقتصاد ایران را با چالش‌های متعددی مواجه ساخته است که صنعت معدن‌کاری ایران می‌تواند با اتخاذ تصمیمات هوشمندانه، اقتصاد ایران را از این اتهام مبرا سازد؛ متاسفانه اقتصاد ایران با این ساختار متعارف در دنیا بسیار فاصله‌دار است!!

(به‌واسطه تغییراتی که در نظام بنگاه‌داری کشور در دهه‌های 60 تا 80 رخ داده است.)

لذا با توجه به شرایط موجود برای بهبود فضای کسبوکار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت گام‌های اساسی باید در جهت اصلاح رتبه اعتباری فضای کسبوکار در ایران برداشته شود .

برنامه‌های توسعه صادرات صنعت معدن‌کاری ایران در زمان مواجهه با بحران کووید-19:

خوشبختانه و از آنجایی‌که تولید مواد معدنی مورد نیازصنایع در داخل کشور بهدلیل وجود منابع غنی معدنی در کشور نیازی به واردات مواد اولیه ندارد و تمام این مواد در دل زمین نهفته است صنعت معدن‌کاری به لحاظ زنجیره تامین دچار کاستی نخواهد شد .

اما در حوزه صادرات موادمعدنی،کاملا طبیعی است که روندهای تجارت به شوک‌های تقاضا (کاهش خرید) و شوک‌های عرضه (کاهش تولید) حساس باشند؛ شوکهای عرضه در اثرکووید-19 (به دلیل تعطیلی صنایع، ممنوعیت سفرها، بسته شدن مرزها و غیره) خواهند بود و شوک‌های تولید نیز در اثر کار کردن از راه دور (دور کاری) و..می باشند؛ لذا پیشنهاد می گردد تا:

متولی بخش کلیه موانع در مسیر صادرات کالاهای معدنی بطور موقت و تا بایان سال 99 در جهت روانسازی امر صادرات حذف نماید و از آنجایی‌که بخش معدن وصنایع معدنی امروز بیش از یک پنجم سهم کل  صادرات غیر نفتی را شامل میشود سازمان برنامه و بودجه بودجه ای معادل یک پنجم صادرات غیرنفتی کشور برای اعطای وام برای صادرکنندگان، تولیدکنندگان و کسبوکارهای کوچک و متوسط در بخش معدن وصنایع معدنی در نظر بگیرد.

پیشنهاد می‌گردد تا نسبت به تخصیص 10درصدی مشوق‌های صادراتی برای محصولات زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی جهت حفظ اشتغال وتولید در واحدهای تولیدی وتامین ارز مورد نیازکشور، بلافاصله پس از بازگرداندن ارز به بانک مرکزی اقدام گردد.

-ضرورت کمک به ورود قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی مورد نیاز بخش معدن و حذف قوانین وضع قوانین دستوپاگیر در این خصوص از سوی سازمان‌های معدنی و غیرمعدنی مرتبط

-مساله  تامین مالی در فعالیت‌های معدنی می‌بایستی از طریق هدایت ورود سرمایههای داخلی و خارجی به بخش معدن و صنایع معدنی بهطور جدی توسط دولت و بخش خصوصی، با قدرت دنبال شود. در این مقطع خاص، توجه ویژه و افزایش کارآمدی بورس و بازار سرمایه برای کالاهای معدنی با هدف جذب حداکثری منابع و سرمایهها و جلوگیری از خروج سرمایه از بخش تولید در صنعت معدن‌کاری دارای اهمیت وافری است که می‌تواند سرمایههای خرد و کلان را جمع آوری و برای حفظ و توسعه تولید در این صنعت به کار گیرد .

-فراموش نشود  امنیت سرمایه‌گذاری مهم‌ترین موردی است که سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی باید برای رسیدن به آن در بخش فعالیت‌های معدنی بکوشند بنابراین ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط و جلوگیری ازتصمیم‌گیری‌های متعدد و مختلف توسط هر یک از نهادها می‌تواند در تحقق این امر کمک کند تا جایی‌که سرمایه‌گذار این امنیت را نه‌تنها احساس و درک کند بلکه درباره آن به یقین برسد.

-اهداف، برنامه‌ها و تصمیمات مدیریتی و حاکمیتی کشور و متولیان بازار سرمایه باید به سمت تدوین برنامه‌های قابل اجرا با هدف درونزا و برون‌گرا باشد بدین معنی که سرمایه‌گذاری باید در درون کشور زایش داشته و موجب توسعه، گسترش و فعال‌تر شدن بخش‌های مختلف اقتصادی شود.

– همچنین از امکانات فنی و تکنولوژی خارجی استفاده بهینه شود تا بتوان درتولید کالا و ارائه خدمات با کمیت و کیفیت مناسب و قابل رقابت در بازارهای جهانی باتوجه به تجدیدناپذیر بودن مواد معدنی نقش ایفا کرد.

– از عمده ترین مواردی که در راستای دستیابی به جهش تولید باید در کشور مورد اصلاح و بازبینی قرار گیرند:

الف) رتبه بالای ریسک اعتباری ایران:

سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) کشورهای جهان را در هفت طبقه ریسک تحت عنوان «رتبه اعتباری» طبقه‌بندی می‌کند که رتبه یک کمترین و رتبه هفت بیشترین ریسک را دارا می‌باشند. در آخرین گزارش سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) در 31 ژانویه 2020 از ریسک اعتباری 201 کشور جهان، ریسک اعتباری ایران از 6 به 7 (ضعیف‌ترین رتبه اعتباری) تنزل یافت. رتبه اعتباری هر کشور در این طبقه‌بندی، نشان‌دهنده شدت ریسک‌های کلان موجود در آن اقتصاد است و نقش قابلتوجهی در تسهیل تجارت، تامین مالی و سرمایه‌گذاری خارجی ایفا می‌کند.

ب) رتبه اعتباری نامناسب فضای کسب‌وکار ایران:

بعد از برجام رتبه اعتباری ایران در فضای کسبوکار از 7 به 6 و در سال 96 به رتبه 5 ارتقاء یافته بود و این درحالی است که طی سال‌های 85-1380 رتبه اعتباری کشور در بهترین وضعیت چهار دهه اخیر خود، در رتبه 4 قرار داشت!!.

نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب‌وکار کشور در پاییز 1398 نشان از بهبود نسبی شاخص کسب‌وکار طی چهار فصل متوالی از 6/49 در پاییز 97 به رقم 6/03 (نمره بدترین ارزیابی 10 است) در پاییز 98 دارد.

سه مولفه «غیرقابل‌پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار» و «دشواری تامین مالی از بانک‌ها» نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار در ایران ارزیابی شده‌اند.

ج) رتبه ی نامناسب شاخص ادراک فساد در ایران:

سازمان شفافیت بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود از «شاخص ادراک فساد 2019»، ایران را در بین 180 کشور جهان از نظر این شاخص در رتبه 146 قرار داد. رتبه ایران در مقایسه با دیگر کشورها نیز طی سه سال اخیر بدتر شده‌ است. سال پیش این رتبه 138 و یک سال قبل از آن نیز 130 بود.

در این گزارش شاخص فساد از یک تا صد به کشورها تعلق می‌گیرد. شاخص صفر برای کشورهای «به‌شدت فاسد» و شاخص صد متعلق به کشورهای «شفاف» است.شاخص ایراندر سال 2019 میلادی 26 در نظر گرفته شده است. در سال 2018 این شاخص برای ایران 28 و در سال پیش از آن برابر با 30 بود.

اقتصاد کشور در شرایطی گرفتار معضل ویروس کرونا شده است که هم در سطح داخلی با انواع چالش‌ها و نااطمینانی‌ها در اقتصاد کشور مواجه شده است و هم به‌واسطه شرایط تحریمی، در فضای بین‌المللی با محدودیت‌های متعددی مواجه می باشد؛ لذا ارزیابی روند اقتصاد معدنی و چشم‌اندازهای حاکم بر آن باتوجه به مزیت خاص آن در منطقه به‌درستی از تعمیق وضعیت رکود اقتصادی و تشدید رکود سرمایه‌گذاری در این بخش مولد اقتصادی خواهد کاست و قطعا باعث تقویت توان تاب‌آوری اقتصاد کشور در شرایط کنونی خواهد شد .

در انتها باتوجه به کلیه موارد مطرح‌شده و اثرات بحران کووید-19 در اقتصاد کشور پیشنهاد می‌شود متولی بخش معدن برای هر سناریو در این بخش اقتصادی، سیاست‌های مشخصی را تدوین و ارائه دهد و در این راستا نیز نسبت به انجام اصلاحات لازم در برنامه‌های مربوط به صنعت معدن‌کاری کشور اقدام نماید.

انتهای پیام//

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
گل گهر
شرکت فولاد اکسین
عضویت در خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
فولاد هرمزگان
شرکت احیا استیل فولاد بافت
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
یکصد و چهل و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و چهل و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و چهل و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 76 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و چهل و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و چهل و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و چهل و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 76 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و چهلمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و چهلمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و چهلمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 72 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و نهمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 78 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 76 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 74 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: