• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل کارگاه ریخته‌گری مس صادقی:

تولید، رونق سابق را ندارد

  • کد خبر : 3324
  • 01 شهریور 1399 - 17:52
تولید، رونق سابق را ندارد
مدیرعامل کارگاه ریخته‌گری مس صادقی گفت: در دو سال اخیر تولید در حوزه‌های مختلف وارد رکود شده است و رونق گذشته را ندارد. در حال حاضر واحدهای کوچک تولیدی فعال در صنعت مس با کمبود مواد اولیه مواجه هستند و خطر تعطیلی آن‌ها را تهدید می‌کند.

مدیرعامل کارگاه ریخته‌گری مس صادقی گفت: در دو سال اخیر تولید در حوزه‌های مختلف وارد رکود شده است و رونق گذشته را ندارد. در حال حاضر واحدهای کوچک تولیدی فعال در صنعت مس با کمبود مواد اولیه مواجه هستند و خطر تعطیلی آن‌ها را تهدید می‌کند.

حمید صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: دو کارگاه ریخته‌گری تولید شمش مس و برنج را به صورت فعال اداره می‌کنیم که یکی در شهرستان زنجان و دیگری در شهر رفسنجان استان کرمان واقع شده است. ما در استان کرمان به عنوان پیمانکار فعالیت می‌کنیم و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید شمش مس را مجتمع مس سرچشمه در اختیار تولیدکنندگانی همچون ما می‌گذارد و ما نیز در مقابل، محصول تولیدی خود را به آن شرکت واگذار می‌کنیم. موادی که در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، کنسانتره و خاک سرباره است که دارای عیارهای متفاوت مس هستند که در کارگاه‌ها جداسازی شده و به شمش مسی تبدیل می‌شود.

وی افزود: کنسانتره و سرباره‌ای که استفاده می‌کنیم، درصد خلوص‌های متفاوتی دارند و ما این توانایی را داریم که عیار این مواد را افزایش دهیم و شمش مسی با خلوص بالا تولید کنیم. به عنوان مثال، مجتمع مس سرچشمه کنسانتره با عیار ۶۰ درصد را به شرکت ما تحویل می‌دهد و طی فرآیندی خلوص آن را به ۹۹ درصد می‌رسانیم. شمش‌های مسی و برنجی تولیدی در واحد الکترولیز مجتمع مس سرچشمه، در کوره‌های فلش مجددا ذوب شده و به شکل کاتد در می‌آید. محصول نهایی این فرآیند کاتد مس است که شرکت مس یا در بورس کالا عرضه می‌کند و یا به عنوان محصول صادراتی به مشتریان خارجی می‌فروشد.

مدیرعامل کارگاه ریخته‌گری مس صادقی عنوان کرد: شمش‌های تولیدی کارگاه واقع شده در استان کرمان را به مجتمع مس سرچشمه تحویل می‌دهیم، اما مشتریان محصولات تولید شده در کارگاه زنجان، شرکت‌ها و صنایع خصوصی هستند. ازجمله مشتریان غیر دولتی می‌توان به شرکت صنایع مس قائم اشاره کرد. به طور کلی، شمش مس و برنج به عنوان مواد اولیه در بسیاری از صنایع مانند واحدهای تولیدکننده ورق، ظروف مسی، قطعه‌سازی‌ها و لوله‌سازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمبود مواد اولیه صنعت مس زنجان

صادقی به مشکلات موجود در صنعت شمش مس اشاره کرد و گفت: استان زنجان به عنوان یک قطب برای صنعت مس شناخته شده است و کارگاه‌هایی در رابطه با این فلز سرخ در حال فعالیت هستند اما با این وجود در تامین مواد اولیه با چالش‌های عدیده‌ای مواجه هستیم. قیمت صادرات کنسانتره نسبت به فروش داخلی آن بیشتر است بنابراین ترجیح تولیدکنندگان کنسانتره، فروش خارجی خواهد بود مگر اینکه کنسانتره عیار مناسبی برای صادرات نداشته باشد که در بازار داخلی عرضه شود. کمبود مواد اولیه، واحدهای تولیدکننده شمش مس را مجبور به استفاده از ضایعات مس کرده است. اغلب تولیدکنندگان نیز به دلیل مشکلات ناشی از مواد اولیه به استان کرمان مهاجرت کاری کرده‌اند.

وی ابراز کرد: افزایش قیمت‌ها نیز چالش دیگری برای قشر صنعتگر محسوب می‌شود. چراکه قیمت خرید ضایعات هر لحظه در حال تغییر است و از فروش یک دوره محصول تا دوره بعدی تولید، قیمت‌ها به حدی افزایش می‌یابد که با کمبود جدی نقدینگی جهت خرید مواد اولیه مواجه می‌شویم البته این موضوع گریبان‌گیر تمام صنایع شده است.

کوره‌های کارگاه مجهز به سیستم فیلتراسیون هستند

مدیرعامل کارگاه ریخته‌گری مس صادقی اظهار کرد: فرآیند تولید شمش مس و برنج به این گونه است که کنسانتره، سرباره و یا ضایعات وارد کوره شده و به تدریج دما افزایش می‌یابد و در دماهای مختلف ناخالصی‌های گوناگون از بین می‌روند و در نهایت مس خالص باقی‌ می‌ما‌ند. شایان ذکر است که کوره‌های مورد استفاده ما از انواع قدیمی بوده اما به یک سیستم فیلتراسیون جهت جمع آوری اکسید روی نیز مجهز هستند. این سیستم از خروج هرگونه آلایندگی به بیرون از کارگاه نیز جلوگیری می‌کند و در حفظ محیط زیست نقش بسزایی دارد. تهیه کوره و تجهیزات مدرن به شدت هزینه‌بر هستند که این امر از عهده ما خارج است. کوره‌های جدید علاوه بر ارتقای کیفیت محصولات، موجب افزایش سرعت تولید نیز می‌شود.

صادقی در ادامه مطرح کرد: اکسید روی جمع‌آوری شده توسط سیستم فیلتراسیون از لحاظ اقتصادی سودده است. این نوع مواد در صنایع مختلفی همچون کاشی و سرامیک‌سازی، آرایشی و بهداشتی، لاستیک‌سازی و به مقدار خیلی کم در داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما با مشتریان اکسید روی به صورت مستقیم در تعامل و همکاری هستیم.

عدم حمایت دولت از صنایع کوچک

مدیرعامل کارگاه ریخته‌گری مس صادقی در رابطه با نقش حمایتی دولت از صنعت، توضیح داد: شاید بتوان گفت ایران تنها کشوری است که دولت به جای حمایت از قشر تولیدکننده و صنعت بیشتر تمایل به برچیده شدن اغلب واحدهای کوچک تولیدی دارد. قوانین و دستوراتی که ارگان‌های دولتی وضع می‌کنند به طور کلی توقع و انتظار تولیدکننده را برای اخذ تسهیلات و خدمات به حداقل می‌رساند. در حال حاضر، تنها درصدد این هستیم که مقداری از این قوانین عجیب و غریب حل و فصل شود تا بتوانیم وارد مرحله جدیدی از تولید شویم. شهرک صنعتی شهر زنجان بعد از ۱۰ سال همچنان امکانات اولیه‌ای همچون زیرساخت‌های حمل‌ونقلی را ندارد و هیچ مسئولی پاسخ‌گوی این نوع مشکلات نیست.

وی یادآور شد: در شرایط فعلی هیچ برنامه و هدفی برای آینده کاری خود متصور نیستیم. مشکلات به حدی زیاد شده که تولیدکنندگان از ادامه مسیر دلسرد می‌شوند و واحدهای خود را تعطیل می‌کنند و به کارهایی با ریسک و استرس کمتر روی می‌آورند. ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم و با ادامه این روند قطعا تعطیلی کارگاه را ارزیابی خواهیم کرد و به طور جدی جزو برنامه‌های خود قرار خواهیم داد.

افزایش قیمت‌ها موجب کاهش ظرفیت تولید شد

صادقی تاکید کرد: در استان کرمان حدود ۱۲ کارگاه تولیدی شمش مس فعال هستند که هر کدام به طور جداگانه ظرفیتی بین یک تا دو هزار تن در ماه دارند. ما نیز قادر به تولید این میزان شمش هستیم اما در کارگاه زنجان شرایط به گونه دیگری است و تولید ماهانه ۲۰۰ تن شمش برآورد می‌شود. به دلیل افزایش قیمت‌ مس و کمبود مواد اولیه میزان ظرفیت تولید واقعی کارگاه‌ها تغییر کرده است. قیمت فعلی مس، واقعی نیست و در یک سال اخیر شاهد رشد حدود ۶۰ درصد قیمت مس بودیم. پیش‌تر با مبلغی معادل یک میلیارد تومان می‌توانستیم مواد اولیه مورد نیاز برای مدت زمان چند ماه تولید را خریداری کنیم، در صورتی که اکنون با همان مبلغ حتی نمی‌توانیم مواد اولیه مورد نیاز برای یک ماه را تهیه کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌های ما این است که نمی‌توانیم به صورت مستقیم محصولات تولیدی خود را صادر کنیم و این محصولات تنها به شرکت‌های بزرگ و کوچک داخلی عرضه می‌‌شود. بنابراین یکی از دغدغه‌های ما این است که بتوانیم در حوزه صادرات نیز فعال شویم و به ارزش افزوده بالاتر و سودآوری مطلوبی دست یابیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3324

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد