• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیریت فروش شرکت آلومینیوم فجر اراک:

پروفیل‌های ضایعاتی به عنوان محصول استاندارد فروخته می‌شوند!

  • کد خبر : 5424
  • 05 شهریور 1399 - 13:10
پروفیل‌های ضایعاتی به عنوان محصول استاندارد فروخته می‌شوند!
مدیرفروش شرکت آلومینیوم فجر اراک گفت: عموم تولیدکنندگان فعال در صنعت پروفیل و مقاطع آلومینیومی تا قبل از اتمام سال گذشته، برای تولید یک محصول استاندارد از بیلت‌های با کیفیت شرکت‌های ایرالکو و المهدی استفاده می‌کردند اما اکنون شاهد استفاده از ضایعات آلومینیومی به عنوان ماده اولیه هستیم که دلیل اصلی آن افزایش قیمت شمش آلومینیومی به دنبال بالا رفتن نرخ ارز است.
مدیرفروش شرکت آلومینیوم فجر اراک گفت: عموم تولیدکنندگان فعال در صنعت پروفیل و مقاطع آلومینیومی تا قبل از اتمام سال گذشته، برای تولید یک محصول استاندارد از بیلت‌های با کیفیت شرکت‌های ایرالکو و المهدی استفاده می‌کردند اما اکنون شاهد استفاده از ضایعات آلومینیومی به عنوان ماده اولیه هستیم که دلیل اصلی آن افزایش قیمت شمش آلومینیومی به دنبال بالا رفتن نرخ ارز است.

فرزاد توجه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی و خبری« فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت آلومینیوم فجر اراک تولیدکننده مقاطع اختصاصی، آلومینیوم، تیغه کرکره، در اتوماتیک، پنجره دوجداره، پروفیل آلومینیم صنعتی و سفارشی و پروفیل پارتیشن است. ظرفیت ‌تولید اسمی شرکت آلومینیوم فجر اراک به ‌صورت میانگین ماهیانه حدود ۱۵۰ تن است.

وی نقش تکنولوژی را در صنعت پروفیل آلومینیومی تاثیرگذار دانست و مطرح کرد: تولیدکنندگان در صنعت پروفیل آلومینیومی و محصولات وابسته، باید از دانش فنی روز برخوردار باشند و قدرت آنالیز کردن مسائل مهندسی این صنعت را داشته باشند. متاسفانه در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان تنها بر پایه تجربیات عملی، فعالیت می‌کنند و این امر موجب شده با مشکلات متعددی در مسیر تولید مواجه شوند.

مدیر فروش شرکت آلومینیوم فجر اراک در خصوص میزان تولید این شرکت در سال جدید، تصریح کرد: در حال حاضر، به علت نقص فنی که برای چند دستگاه پیش‌ آمده، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت اسمی تولید شرکت فعال است اما با این حال، نسبت به مدت‌ مشابه در سال گذشته که تولید مجموعه بنا به دلایل متعددی متوقف شده بود، روند رو به بهبودی را طی کرده‌ایم.

کاهش کیفیت پروفیل آلومینیومی

توجه در توضیحی تامل‌برانگیز در ارتباط با تغییر کیفیت محصولات آلومینیومی از اواخر سال ۱۳۹۸ تا کنون، اذعان کرد: عموم تولیدکنندگان فعال در صنعت پروفیل و مقاطع آلومینیومی تا قبل از اتمام سال گذشته، برای تولید یک محصول استاندارد از بیلت‌های با کیفیت شرکت‌های ایرالکو و المهدی استفاده می‌کردند اما اکنون شاهد استفاده از ضایعات آلومینیومی به عنوان ماده اولیه برای تولید پروفیل‌های آلومینیومی هستیم. تعداد کمی از شرکت‌های فعال در این صنعت هستند که همچنان از شمش و بیلت آلومینیومی با خلوص بالا استفاده می‌کنند و محصولات آن‌ها از استانداردهای لازم برخوردار است اما بقیه شرکت‌ها سودآوری در کوتاه‌مدت را در اولویت قرار داده‌اند و از مواد اولیه ضایعاتی استفاده می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: نوسانات نرخ ارز تاثیر به‌سزایی بر صنعت آلومینیوم دارد زیرا قیمت آلومینیوم در بازار داخلی تابع قیمت جهانی و نرخ ارز است. با افزایش نرخ ارز، قیمت شمش آلومینیومی در بورس کالا نیز افزایش یافت و این دلیل اصلی جایگزینی ضایعات به جای شمش آلومینیومی محسوب می‌شود. وقتی قیمت مواد اولیه مورد نیاز به صورت روزانه افزایش می‌یابد، کالاهای فروخته شده به نوعی برای تولیدکننده، ضرر تلقی می‌شوند! به همین خاطر، بسیاری از شرکت‌ها اقدام به دپوی محصولات خود و عدم عرضه آن به بازار داخلی می‌‌کنند. به دلیل اینکه تولیدکنندگان برای افزایش قیمت محصول خود با محدودیت از سوی مشتریان روبه‌رو هستند و افزایش هزینه‌های تولید موجب متضرر شدن آن‌ها می‌شود.

مدیرفروش شرکت آلومینیوم فجر اراک افزود: علاوه ‌بر آن، بسته‌شدن مرزهای وارداتی کشور به دلیل شیوع کرونا نیز چالش دیگری است که واحدهای تولیدی با آن مواجه هستند زیرا حجم زیادی از ضایعات مورد نیاز آن‌ها از کشور عراق تامین می‌شود و طبیعتا در نبود مواد اولیه تولید آن‌ها با اخلال مواجه می‌شود.

صنعت پروفیل آلومینیومی بسیار سودآور است

مدیرفروش شرکت آلومینیوم فجر اراک مطرح کرد: صنعت پروفیل آلومینیومی بسیار پرسود است اما به خاطر شرایط نامساعد سال جاری، تنها حدود ۳۰ درصد سود کسب کرده‌ایم. وضعیت بازار صنعت آلومینیوم و پروفیل، اگرچه به نقدینگی و قدرت خرید مشتریان بستگی دارد اما با وجود صنایع مصرف‌کننده‌ای نظیر ساختمان‌سازی، همواره برای پروفیل، در و پنجره آلومینیومی تقاضا وجود دارد.

وی در ادامه گفت: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد فروش اعتباری محصولات است که به هیچ‌وجه در این شرایط عقلانی به نظر نمی‌رسد؛ به عبارت دیگر، شرکتی که مواد اولیه را به صورت نقدی از بورس کالا یا بازار آزاد تهیه می‌کند، اگر بخواهد محصول خود را به صورت اعتباری بفروشد، به دلیل نوسانات قیمتی که عمدتا افزایشی است، با ضرر و کاهش نقدینگی مواجه خواهد شد.

وی در پایان در خصوص تداوم فعالیت شرکت‌های تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در شرایط نامساعد اقتصادی، خاطرنشان کرد: ممکن است بعضی از شرکت‌ها تعدیل نیرو داشته باشند یا میزان سودآوری آن‌ها در برخی دوره‌ها کاهش یابد اما به دلیل رونق خوبی که در صنعت پروفیل آلومینیومی وجود دارد، حتی بسیاری از شرکت‌ها که با سرمایه اندک وارد این حوزه شده‌اند توانسته‌اند به فعالیت خود ادامه دهند و کمتر شرکتی بوده است که به‌ طور کلی از این چرخه حذف شده‌ باشد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5424
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است