بازاریابی پیشرفته میدکو، ضامن صادرات فولاد
علی پالیزدار، قائم مقام مدیرعامل میدکو

بازاریابی پیشرفته میدکو، ضامن صادرات فولاد

محصولات و به‌ویژه فولادهای تولیدی شرکت میدکو همگی برای صادرات طراحی شده‌اند. به‌طوری که از ابتدای سال جاری تا کنون هلدینگ میدکو بیش از 50 میلیون دلار از محصولات خود را در بازار جهانی صادر کرده است. این در حالی است که این شرکت هنوز به مرحله تولید فولاد خود که هدف اصلی صادرات خواهد بود، نرسیده است. در حال حاضر نیز هلدینگ میدکو تمرکز اصلی خود را بر روی صادرات قرار داده است و با توجه به روند کنونی به‌نظر می‌رسد که مشکل چندانی پیش روی این شرکت در زمینه صادرات وجود نداشته باشد.

برای صادرات مطمئن، مستمر و پایدار باید چندین اقدام را صورت داد. در حال حاضر شرکت بازرگانی میدکو وظیفه اصلی بازاریابی داخلی و بین‌المللی را بر عهده دارد و در این زمینه با مشتریان خارجی ارتباطات نسبتاً مناسبی برقرار شده است. با این وضعیت به‌نظر می‌رسد که پس از تولید نخستین شمش‌های فولادی در این شرکت، مشکلی در زمینه صادرات وجود نداشته باشد. البته صادرات فولاد منوط به این است که در بازار داخلی تقاضا وجود نداشته باشد.
در حال حاضر در شرکت میدکو واحدهای یک میلیون تنی و بالاتر تولید فولاد طراحی شده‌اند. آمارها و اهداف بلندمدت کشور حاکی از آن است که مصرف فولاد طی سال‌های آینده به‌شدت افزایش خواهد یافت و از هم‌اکنون نیز این موضوع مشهود است. بنابراین به‌نظر می‌رسد که واحدهای فولادی یک میلیون تنی و بالاتر که در حال حاضر در هلدینگ میدکو نصب شده‌اند، دارای توجیه اقتصادی بسیار مناسبی هستند و این شرکت در زمینه مقیاس واحدها و صرفه اقتصادی واحدهای خود با مشکل روبه‌رو نشود. در صورتی که متوسط مصرف فولاد در کشور را طی سال‌های آینده حدود 20 تا 25 میلیون تن در نظر بگیریم، حدود 10 تا 15 میلیون تن مازد است که باید صادر شود. این در شرایطی است که در حال حاضر کشورهای منطقه فولاد مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کنند و تولید فولاد در این کشورها کفاف نیاز داخلی آن‌ها را نمی‌دهد. در این رابطه می‌توان پاکستان را مثال زد که سرانه مصرف آن تنها حدود 40 کیلوگرم در سال است. اگر این کشور قصد داشته باشد سرانه مصرف فولاد خود را برای پیشرفت و توسعه، حداقل به 200 کیلوگرم برساند، با توجه به جمعیت 150 میلیونی این کشور، باید حجم عظیمی از محصولات فولادی را مصرف کند و به‌طور حتم با این شرایط، بازار مصرف بزرگی برای فولادسازان ایران و منطقه پدید خواهد آمد. این در حالی است که تنها کشور منطقه خاورمیانه که همه عوامل و مزیت‌های تولید فولاد را با هم در اختیار دارد، ایران است. باید یادآور شد که کشور هند نیز قصد دارد تولید فولاد خود را طی سال‌های آینده تا 300 میلیون تن در سال توسعه دهد و در حال حاضر نیز بیش از 90 میلیون تن فولاد تولید می‌کند.
بنابراین برای تقویت صادرات فولاد کشور و نیز گسترش بازارهای مصرف، در وهله اول باید ارتباطات سیاسی و اقتصادی با دیگر کشورها تقویت شود و گسترش یابد. ضمن اینکه فولادسازان نیز در این میان نباید در کارخانه منتظر مشتریان باقی بمانند؛ بلکه باید با بازاریابی‌های گسترده بین‌المللی و سفر به بازارهای مصرف، خود را برای صادرات گسترده آماده کنند. در عین حال اخلاق حرفه‌ای فروش و صادرات نیز دیگر نیاز صادرات فولاد محسوب می‌شود که نباید از آن غافل شد. همچنین سیستم‌های بانکی در کشور ما باید تقویت شوند و خود را با سیستم‌های بانکی جهانی وفق دهند. 

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
عضویت در خبرنامه
  • گروه خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
آقازاده
 سازمان خصوصی سازی- عمودی صفحه اقتصاد
فولاد آذربایجان
سمپوزیوم فولاد
اذرنبش تبریز
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
شماره 100 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 100 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سپاس از صد شماره همراهی شما

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 99 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران/ میزان تاثیرپذیری سیاست‌گذاران از تشکل‌های بخش خصوصی، کم است

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 98 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ رضا رحمانی/ معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 97 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ اتابک خلیلی/ چرا به مشاوره اقتصادی نیاز نداریم!

شماره 96 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

شماره 96 ماهنامه اخبار فلزات منتشر شد

سرمقاله/ مهری علیدوستی/ تعاملات بین‌المللی راهگشای ایران برای خروج آمریکا از برجام

کلیه حقوق این سایت متعلق به ماهنامه اخبار فلزات بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: