اختلاف قیمت کارخانه تا بازار لوازم خانگی

اختلاف قیمت کارخانه تا بازار لوازم خانگی

به دست آوردن اقلام لوازم خانگی با نرخ مصوب کار چندان راحتی نیست. به نظر می‌رسد ماجرای لوازم خانگی، همان قصه تکراری است که پیش از این بر سر بازار خودرو آمده بود. انحصاری در اختیار تولیدکنندگان داخلی است که تحت حمایت دولت قرار می‌گیرند، اما بازار آن کنترل نشده و در نهایت به دست دلالان و عمده فروشان اداره می‌شود.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بازار لوازم خانگی کشور بعد از خروج کامل دو برند پر مصرف کره‌ای تحول بزرگی را تجربه کرد. توجه‌ها چندین برابر گذشته به برند‌های ایرانی جلب شد و این برند‌ها هم در قدم‌های ابتدایی توانستند به معنای واقعی جهشی را در تولیدات خود رقم بزنند. ابتدا واردات این اقلام ممنوع شد و محصولات ایرانی به سرعت بخش عمده‌ای از بازار را در بر گرفتند.

به مرور اندک محصولاتی که از این دو برند در انبار‌ها باقی مانده بود هم رو به پایان رفته و بازار برای تولیدکنندگان داخلی شخصی‌سازی شد، اما گویی هنوز توان تامین بازار را ندارد. سرکشی‌های ما به بازار نشان می‌دهد کاهش عرضه باعث شده است تا بازار لوازم خانگی به دست دلالان مدیریت شود.

اغلب شرکت‌های لوازم خانگی جدول نرخ‌های مصوب خود را مطابق با قیمت‌های ثبت شده در جداول سازمان حمایت اعلام می‌کنند، اما بررسی‌ها از بازار نشان می‌دهد که پیدا کردن کالایی با نرخ مصوب چندان آسان نیست. اگر برای خرید هر یک از این اقلام به نمایندگی‌های فروش این شرکت‌ها مراجعه کنید احتمالا با عدم موجودی مواجه خواهید شد یا اگر برای خرید این اقلام اصرار داشته باشید شماره به خرید از واسطه‌ها ارجاع خواهند داد.

این داستان، ماجرای تازه‌ای نیست و حدود دو ماه قبل بود که بازار لوازم خانگی گرفتار گرانفروشی شد و در نهایت تشکیل جلسه فوری در ستاد تنظیم بازار را به همراه داشت.

عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دوم تیر و در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار، وعده ثبات در قیمت‌ها را داد و اظهار داشت: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، اقدام به قیمت‌گذاری برای یک هزار و ۵۰۰ قلم لوازم خانگی در قالب ۳۲ شرکت از ۴۰ شرکت موجود در سامانه ۱۲۴ کرده است. کالا‌ها بر اساس معیار‌های معین در سامانه ۱۲۴ قیمت‌گذاری شده‌اند و مصرف‌کنندگان در صورت مشاهده هر گونه تخلف می‌توانند از طریق روش‌های از قبل تعیین شده نسبت به ثبت شکایت خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: برند و قیمت تمام اقلام لوازم خانگی باید در سامانه ۱۲۴ ثبت شود و در صورتی که شرکت یا برندی به غیر از این سامانه ۱۲۴ اقدام به قیمت گذاری کند، سازمان تعزیرات حکومتی و حمایت از مصرف‌کنندگان با این واحد‌ها برخورد خواهند کرد.

هر بار که صحبت از افزایش قیمت به میان کشیده می‌شود سراغ بخش عرضه را میگیریم. بدون شک اصلی‌ترین دلیلی که می‌تواند باعث افزایش قیمت و اختلال در بازار شود کاهش عرضه و کمبود در بازار است. اما این بار بازار در حالی دچار التهاب شده که متولیان صنعت خبر از تولید کافی لوازم خانگی برای نیاز بازار می‌دهند.

مهدی صادقی نیارکی معاون صنایع وزارت صمت در گفت‌وگویی درباره میزان تولید لوازم خانگی و اختلال در بازار این اقلام گفت: اگر اختلالی در بازار محصولات وجود دارد باید علت آن را از مسئولان حوزه بازرگانی جویا شوید. اما در تولید، اقلام مهم در لوازم خانگی مثل لباسشویی و یخچال و فریزر افزایشی بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد‌های قابل توجهی داشته‌ایم. امروز در بازار برند‌های خارجی وجود ندارند این یعنی تولید کنندگان ما نه‌تنها سهم خود را ایفا کردند، که جای خالی دو برندی که ایران را ترک کردند را هم پر کردند.

وی ادامه داد: با تمام مشکلاتی که در تامین و لجستیک مواد اولیه بنگاه‌ها وجود دارد، مجموع سیاست‌های دولت و کشور منجر به افزایش تولید شده است. در بخش توزیع هم باید اقلام تولیدی در سامانه جامع تجارت ثبت شده و از تخلف در این حوزه جلوگیری شود.

ظرفیت تولید لوازم خانگی ۱۹ میلیون دستگاه است

نیارکی تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز و محدودیت‌هایی که در واردات داشتیم بازار لوازم خانگی تحت تاثیر قرار گرفت. ظرفیت تولید لوازم خانگی در کشور ما حدود ۱۹ میلیون دستگاه بوده و برنامه امسال تولید ما حدود ۱۲ میلیون دستگاه است که بنا بر گفته همکاران ما در ستاد تنظیم بازار این رقم به نیاز بازار نزدیک است. با توجه به ظرفیت خوبی که در کشور نصب شده و رشد تولیدی که امسال داشتیم می‌توانیم امسال پاسخگوی نیاز بازار باشیم.

از طرفی پیش از این سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صمت خبر تامین ارز، فولاد و مواد اولیه تولیدات این حوزه را داده بود. تامین مواد اولیه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بخش تولید است، اما متولیان حوزه بر تامین این مواد اولیه برای واحد‌های تولید تاکید دارند پس تولیدات این این حوزه باید بدون دغدغه و دردسر وارد بازار شود و به دست مردم برسد.

شرکت‌های لوازم خانگی مشکلی در مواد اولیه ندارند

محمد رضا کلامی سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت دوم تیر و در تشریح مصوبات جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: مهم‌ترین تصمیم امروز ستاد تنظیم بازار در اولویت قرار گرفتن بازرسی انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا‌ها در سطح کشور است؛ با توجه به اینکه امروز در شرایطی قرار داریم که برخی دلالان و واسطه‌ها با سوءاستفاده از موقعیت بازار، اقدام به احتکار و عدم عرضه کالا می‌کنند، این ستاد در مصوبه‌ای مقرر کرد همه بازرسان دستگاه‌های نظارتی با بازرسی مستمر از تمام مراکز نگهداری و انبار‌های رسمی و غیررسمی برخورد قانونی سختی داشته باشند.

وی افزود: همچنین مقرر شد، ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه تولید لوازم خانگی از سوی بانک مرکزی تخصیص و تامین شود و تولیدکنندگان لوازم خانگی، سهمیه ویژه ورق فولادی با نرخ مصوب از بورس کالا دریافت کنند.

با وجود تمام این اظهارات، به دست آوردن اقلام لوازم خانگی با نرخ مصوب کار چندان راحتی نیست. به نظر می‌رسد ماجرای لوازم خانگی، همان قصه تکراری است که پیش از این بر سر بازار خودرو آمده بود. انحصاری در اختیار تولیدکنندگان داخلی است که تحت حمایت دولت قرار می‌گیرند، اما بازار آن کنترل نشده و در نهایت به دست دلالان و عمده فروشان اداره می‌شود.

سرپرست سابق وزارت صمت گفت: لاین جداگانه‌ای برای تامین فولاد مورد نیاز خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی ایجاد شده و گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که این صنعت هم در جایگاهی کنار صنعت خودرو قرار خواهد گرفت. از مدتی قبل جملاتی تکراری از زبان تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌شنویم که پیش از این از زبان خودروساز‌ها شنیده بودیم، از مشکل در تامین مواد اولیه گرفته تا حمایت‌های دولتی و اختلاف قیمت کارخانه و بازار.

بر اساس گزارشی از باشگاه خبرنگاران جوان، در بازاری که هیچ ساختاری برای کنترل خروجی کارخانجات وجود ندارد، تولیدکنندگان می‌توانند به راحتی از عرضه مستقیم در بازار جلوگیری و از اختلاف قیمت بازار و کارخانه سود کلانی کسب کنند. در بازار خودرو ساختار پلاک گذاری حداقل سازوکاری است که می‌تواند سودجویی‌ها را محدود کند. به اعتقاد کارشناسان بازار این چنین انحصاری، در اختیار تولیدکنندگان لوازم خانگی قرار گرفته است و بدون شک فروشندگان مستقیم آن‌ها ترجیح می‌دهند سود ناشی از اختلاف قیمت بازار و کارخانه به جیب خودشان برود. 

انتهای پیام//

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
فلزات و مواد- فارسی
گل گهر
مطالب مرتبط
عضویت در خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
فولاد هرمزگان
نمایشگاه متافو
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
یکصد و سی و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و هشتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 76 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و هفتمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 74 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 78 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 78 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و چهارمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و چهارمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و چهارمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 82 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: