• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت نوین گدازه مطلق:

چشم‌انداز صنعت آلومینیوم تاریک نیست اما مبهم است

  • کد خبر : 5427
  • 24 مهر 1399 - 13:14
چشم‌انداز صنعت آلومینیوم تاریک نیست اما مبهم است
مدیرعامل شرکت نوین ‌گدازه مطلق گفت: در ابتدای سال جاری کاهش تقاضا برای محصولات آلومینیومی به دلیل شیوع بیماری شدید بود اما با گذشت زمان، شاهد روند رو به رشد تقاضا و عرضه بودیم که مجددا نوسان قیمت‌ها، وضعیت عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار داد. به سبب شیوع بیماری کرونا، موانع بسیاری سر راه تولید قرار گرفته که رفع آن نیازمند صرف انرژی بیشتر و هزینه‌های زیاد است.
مدیرعامل شرکت نوین ‌گدازه مطلق گفت: در ابتدای سال جاری کاهش تقاضا برای محصولات آلومینیومی به دلیل شیوع بیماری شدید بود اما با گذشت زمان، شاهد روند رو به رشد تقاضا و عرضه بودیم که مجددا نوسان قیمت‌ها، وضعیت عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار داد. به سبب شیوع بیماری کرونا، موانع بسیاری سر راه تولید قرار گرفته که رفع آن نیازمند صرف انرژی بیشتر و هزینه‌های زیاد است.

محمد مرادی‌ مطلق در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت نوین گدازه مطلق فعالیت خود را از سال ۱۳۶۰ در زمینه تولید قطعات پیچیده آلومینیومی با روش دایکست برای صنایع گوناگون ازجمله صنعت خودرو، نفت و گاز، ساختمان و تاسیسات، روشنایی و نور، صنایع غذایی و لوازم خانگی آغاز کرد و از پیشگامان صنعت قالب‌سازی و ریخته‌گری به حساب می‌آید.

وی افزود: این کارخانه یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان قطعات اصلی موتور، سیستم فرمان و پوسته‌های کلاچ، گیربکس، دیفرانسیل، کیلومترشمار و همچنین ماهک‌های تعویض دنده مجموعه گیربکس است. سایر محصولات تولیدی این شرکت شامل پوسته‌های کنتور گاز، کف کاذب آلومینومی و چراغ‌های خیابانی می‌شود.

حساسیت تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی

مدیرعامل شرکت نوین ‌گدازه مطلق در ارتباط با وضعیت بازار در نیمه ابتدایی سال جاری، بیان کرد: بهای شمش آلومینیوم نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده است که البته در بعضی از روزها افت ناچیزی را تجربه می‌کند. با توجه به سهم بالای ۵۰ تا ۹۰ درصدی مواد اولیه در بهای تمام‌شده قطعات آلومینیومی، افزایش دو برابری طی چند ماه بسیار مشکل‌ساز شده است و مشتریان تاب افزایش ۴۰ درصدی محصولات را ندارند و به همین دلیل تقاضا برای محصولات ما کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: هر بنگاه تولیدی در چنین شرایطی، انعطاف کمی را در تغییر مسیر و سیاست‌ها دارد و ما نیز در نظر داریم تا ضررها را به حداقل برسانیم و بدون تعدیل نیرو از این بحران عبور کنیم. حفظ خانواده کاری برای ما حائز اهمیت است و تصمیم‌گیری در شرایطی که نمی‌توان حتی وضعیت یک روز را پیش‌بینی کرد، دقت نظر خاصی را می‌طلبد. مدیریت هر مجموعه، باید بپذیرد که تمام این شرایط جزئی از فعالیت صنعتی است و وی نباید از اوج کار خود به ‌شدت احساس رضایت کامل و از افت آن، احساس درماندگی و پشیمانی کند.

مرادی ‌مطلق در خصوص تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت، بیان کرد: به هر حال، شیوع این بیماری تاکنون در تمام دنیا اثرگذار بوده است. در آغاز این شیوع، بخش قابل توجهی از صنایع و کسب‌وکارهای دنیا تعطیل شدند اما به‌ مرور فعالیت‌ خود را به شکل متفاوت‌تر آغاز کردند. به‌ طور مثال، برگزاری جلسات حضوری بسیار محدود شده است و جا‌به‌جایی کالا در دنیا به سختی انجام می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم که اگر این ویروس تا پایان‌ سال و ابتدای سال آینده نیز ادامه داشته باشد، قیمت به‌ طور متوسط شبیه شرایط فعلی را تجربه کند. علاوه‌براین وجود تحریم‌ها در این چنین شرایطی، فعالیت را برای تولیدکنندگان ایرانی دشوار کرده و خیلی اوقات زمان مورد نیاز برای تامین کالاهای خارجی چهار برابر قبل شده است و کالاهای وارداتی در مدت طولانی‌تری به دست ما می‌رسد.

وی در خصوص الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرکت، خاطرنشان کرد: با آموزش کارکنان و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و همچنین بررسی روند بهبودی افراد مبتلا شده در جامعه، سعی در حفظ سلامت تمام افراد مجموعه کرده‌ایم. علی‌رغم خطرناک‌تر شدن رفتار این ویروس و همچنین وضعیت نابسامان و شکننده اقتصاد کشور، بعید است که فعالیت کارگاه‌ها و کسب‌وکارها به طور کامل متوقف شود. ما نیز در تلاش برای حفظ  موقعیت شغلی افراد  هستیم.

چشم‌انداز مبهم صنعت آلومینیوم

مدیرعامل شرکت نوین‌ گدازه مطلق در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در ارتباط با میزان تقاضا برای محصولات آلومینیومی در نیمه اول سال جاری و مقایسه میزان آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اذعان کرد: در ابتدای سال جاری کاهش تقاضا برای محصولات آلومینیومی به دلیل شیوع بیماری شدید بود اما با گذشت زمان، شاهد روند رو به رشد تقاضا و عرضه بودیم که مجددا نوسان قیمت‌ها، وضعیت عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرار داد. به سبب شیوع بیماری کرونا، موانع بسیاری سر راه تولید قرار گرفته که رفع آن نیازمند صرف انرژی بیشتر و هزینه‌های زیاد است. چشم‌انداز صنعت آلومینیوم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته اما نمی‌توان گفت تاریک است. تلاش می‌کنیم شرایط فعالیت خود را حفظ کرده و اجازه ندهیم تولید شرکت از رونق و بازدهی بیفتد.

بهره‌گیری از ماشین‌آلات خودکار

مرادی ‌مطلق درباره عمده‌ترین مشکلات کنونی شرکت، گفت: به‌ غیر از نوسانات قیمتی، تحریم‌ها، شیوع بیماری کرونا و چالش تامین برخی اقلام وارداتی، کمبود نیروی انسانی متخصص نیز چشمگیر بوده و متاسفانه الگوی ذهنی بیشتر جوانان، تلاش کمتر و دستاورد زودهنگام است. حساسیت این مسئله روز به روز جدی‌تر می‌شود و ارتباطی به سطح تحصیل افراد نیز ندارد؛ در زمان‌های گذشته این مشکلات کمتر بود.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل اقتصادی که سال‌ها می‌شود که تورم دورقمی دارد، جامعه تجربه بدی از موفقیت مالی دارد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که راه موفقیت مالی کار کردن و تلاش نیست و تنها کسی موفق می‌شود که خرید و فروش ارز، طلا و ملک می‌کند. در بحث مواجهه با کمبود نیروی انسانی، چون سال‌ها پیش این روند را در حوزه استقرار سیستم‌ها و اتوماسیون صنعتی به‌ جای انسان پیش‌بینی کرده بودیم، فعالیت‌ها و توفیق‌هایی حاصل شده است اما به دلیل تحریم‌ها و سخت‌تر شدن دسترسی به بازارهای صادراتی، استقرار این سیستم‌ها به دلیل نوسانات بازار و تولید، مقرون‌به‌صرفه نیست.

مدیرعامل شرکت نوین ‌گدازه مطلق تاکید کرد: قطعا ماشین‌های تمام اتومات مزایای بی‌شماری دارد اما زمانی استفاده از آن اقتصادی است که در طول سال بدون توقف کار کند و ابزار و تجهیزات مصرفی آن در دسترس باشد. با همه این اوصاف، بخش‌هایی از خطوط تولید را خودکار کرده‌ایم که به لحاظ فرهنگ سازمانی عواید قابل توجهی برای ما داشته است و در حال حاضر برای توسعه آن نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم. مشکل دیگری که وجود دارد، ضعف نقدینگی است که همواره در سازمان های رو به‌ رشد به خصوص در واحدهای تولیدی این معضل وجود دارد. در واقع، قدرت نقدینگی هر شرکت و کارخانه ابزاری برای توسعه خانواده کاری و آبروی صنعت کشور است.

عدم دسترسی به بازارهای صادراتی، دستاورد تحریم

مرادی ‌مطلق در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در ارتباط با چالش‌های ایجاد شده به علت وضع تحریم‌ها، گفت: مهم‌ترین چالش به وجود آمده در اثر تحریم‌های وضع شده علیه ایران، معضل دسترسی به بازارهای صادراتی است. به‌ طور مثال، ما به دلیل اینکه قادر به تامین الزامات برخی خودروسازان و زنجیره تامین‌های خارجی بودیم، در این خصوص رایزنی‌هایی با برخی از شرکت‌های خارجی انجام دادیم اما وقتی کار به قرارداد و تولید نزدیک شد، با تشدید تحریم‌ها، روابط و راه‌های مبادلاتی قطع شد. البته هنوز در تلاش هستیم فعالیت در حوزه بازاریابی خارجی را ادامه داده و با انجام مکاتبات برای دستیابی به بازار صادراتی برنامه‌ریزی داشته ‌باشیم.

وی اضافه کرد: البته تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، فرصت‌هایی را نیز برای ما به وجود آورده است. به عنوان مثال، قطعات و تجهیزاتی بودند که طی سال‌های گذشته از طریق واردات تامین می‌شد اما اکنون واردات این محصولات دشوار شده و می‌توان گفت این امر برای شرکت‌ها و کارخانه‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست. برای عرضه محصولات خود با شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که به این تجهیزات نیاز دارند، وارد گفت‌وگو شده‌ایم و در حال حاضر در حال انجام مذاکرات مربوطه هستیم.

مدیرعامل شرکت نوین ‌گدازه مطلق در پایان در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت، اظهار کرد: شرکت نوین ‌گدازه مطلق طی سال‌های گذشته بیشترین تمرکز خود را در زمینه ریخته‌گری تحت فشار (دایکست) به کار گرفته است. اخیرا خط ریخته‌گری ریژه‌ای را راه‌اندازی کرده‌ایم و بنا داریم این بخش از کار را نیز توسعه دهیم. درحال حاضر، برای ۴ خط ریژه قرارداد منعقد شده و مذاکرات نهایی برای نگارش متن قرارداد در حال انجام است که کمتر از یک ماه آینده به عقد قرارداد منجر خواهد شد. در حال حاضر نیز در حال توسعه زیرساخت‌های این بخش و بخش ماشین‌کاری بوده و در برنامه میان‌مدت خود برای توسعه اتوماسیون صنعتی بخش ریژه و ماشین‌کاری طرح‌هایی را در نظر گرفته‌ایم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5427
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه