مشاور رئیس هیئتعامل ایمیدرو در امور بومیسازی گفت: طراحی و ساخت ماشینآلات از اهمیت بالایی برخوردار است که خوشبختانه روند آن به خوبی پیش میرود و این سازمان از سال گذشته به حوزه طراحی و ساخت ماشینآلات معدنی ورود پیدا کرده است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، حسن یونسیان اظهار داشت: طی سالهای گذشته در ساخت قطعات متمرکز بودیم و هر قطعه، طراحی و مهندسی خاص خود را داشت اما از سال گذشته با همکاری شرکتهای بخش معدن و صنایع معدنی داخلی، به سمت طراحی و ساخت ماشینآلات رفته ایم.
وی با تاکید بر اینکه در این بخش دانش و فناوری اساسیترین عامل است، ادامه داد: خبر خوب این است که کار در این حوزه شروع شده و تعدادی ماشین طراحی، مهندسی و ساخته شده است.
مشاور رئیس هیئتعامل ایمیدرو در امور بومیسازی یادآور شد: از حدود سال 87- 88 که دوره نخست تحریمهای بین المللی جدی شد، فولادسازان و معدنکاران کشور به سمت استفاده از سازندگان و فناوریهای داخلی روی آوردند و کار طراحی، مهندسی و ساخت قطعات را شروع کردند.
یونسیان افزود: طی سالهای گذشته، در بخش فناوری صنایع معدنی، مهندسان و واحدهای تحقیق و توسعه شرکتهای خصوصی بخش معدن و صنایع معدنی، اقدامات ارزندهای انجام داده اند. به عنوان مثال، در سیستم احیای مستقیم، روش پرد اختراع و ثبت شد و از این رو، فناوری منحصر به فردی در کشور ایجاد شد و از این نظر، کشور متکی به خود شده است.
وی در گفتوگویی خاطرنشان کرد: بومیسازی به معنای ساخت 100 درصدی قطعات منفصله در کشور نیست. چرا که برخی قطعات شاید یک یا دو سازنده در دنیا داشته باشد از این رو نمیتوان گفت که با تهیه آن قطعات، به خارج وابسته شده ایم.
وی ادامه داد: طراحی و ساخت ماشینآلات از اهمیت بالایی برخوردار است که خوشبختانه روند به خوبی پیش میرود.
مشاور رئیس هیئتعامل ایمیدرو در امور بومیسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بومیسازی طی یک سال اخیر گفت: طراحی، مهندسی و ساخت سنگ شکن در داخل انجام شده است. طراحی، مهندسی و ساخت قطعات پیشرفتهتر نیز نظیر ماشین ریختهگری، تجهیزات نورد و غیره در حال انجام است.
یونسیان با بیان اینکه تمامی قطعات وارد شده از خارج طی سالهای گذشته را برای اطلاع سازندگان داخلی و ساخت آنها به معرض نمایش گذاشته ایم، گفت: طی 10 سال گذشته، در بخش فولاد و صنایع معدنی با داخلیسازی قطعات، 1.5 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی داشته ایم.
وی ادامه داد: برنامه امسال نیز صرفهجویی ارزی 850 تا 900 میلیون دلار در ساخت و مهندسی قطعات و ماشینآلات است که با دانش حاصلشده، قابل تحقق است.
انتهای پیام//