باتری‌سازان به بازیافت سرب از باتری فرسوده روی آورده‌اند/ کمبود تولید معدنی سرب در کشور
مدیرعامل شرکت نیرو گستر تابان:

باتری‌سازان به بازیافت سرب از باتری فرسوده روی آورده‌اند/ کمبود تولید معدنی سرب در کشور

مدیرعامل شرکت نیرو گستر تابان گفت: اگر سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در معادن سرب صورت بگیرد و از صادرات خاک معدنی نیز جلوگیری شود، بی‌تردید هیچ شرکتی، اعم از تولیدکننده شمش سرب یا باتری، به سمت بازیافت سرب از باتری فرسوده نخواهد رفت و این امر می‌تواند به حفظ محیط زیست هم کمک کند.

رضا عبدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: این شرکت در سال 1385 با اخذ مجوزهای لازم در شهرستان چایپاره واقع در استان آذربایجان غربی فعالیت خود را در زمینه تولید انواع باتری استارتر خودرو آغاز کرده است. در ابتدای فعالیت، ظرفیت تولید مجموعه سالانه 200 هزار عدد باتری بود که پس از گذشت سه سال به 400 هزار عدد باتری افزایش یافت. در حال حاضر، شرکت با اجرای چند طرح توسعه، احداث سالن‌های تولید و پشتیبانی جدید، خرید ماشین‌آلات به‌روز دنیا، توانایی تولید 500 هزار عدد باتری را در سال کسب کرده است. این واحد بزرگ تولیدی دارای سالن‌های فرآیند تولید، مونتاژ محصول نهایی، واحد اسیدسازی و آب‌مقطرگیری، آزمایشگاه شیمی، اتاق تست محصول نهایی مجهز است.

وی افزود: ارقام تولید شده طی سال‌های آغازین راه‌اندازی شرکت نیرو گستر تابان، نشان از ظرفیت و پتانسیل بالا در زمینه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مجموعه دارد؛ به طوری که طی سال‌های 1387 حدود 30 درصد، 1388 حدود 60 درصد و در سال 1389 حدود 70 درصد از ظرفیت اسمی تولید فعال بوده است. همین آمار، رشد صعودی شرکت را طی سال‌های آغازین تا اوایل دهه 90 شمسی نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت نیرو گستر تابان بیان کرد: از سال 1390 به این سو، تولید مجموعه طی برهه‌هایی دچار نوسان شد و علت اصلی آن، کمبود شمش سرب بود. با این حال، از سال 1396 تا سال 1398، میزان تولید به 50 درصد ظرفیت اسمی مجموعه رسید.

کمبود مواد اولیه چالش بزرگی است

عبدالهی عنوان کرد: سالانه بالغ بر یک هزار تن شمش سرب نیاز داریم که غالبا توسط تولیدکنندگانی که عمدتا در شهر زنجان مستقر هستند، تامین می‌شود. تخصص اصلی این شرکت، تولید باتری‌هایی ات که در خودروهای سواری کاربرد دارد؛ به همین دلیل متشریان بزرگ ما، شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا محسوب می‌شوند.

مدیرعامل شرکت نیرو گستر تابان اظهار کرد: کمبود مواد اولیه ازجمله چالش‌های عمده این صنعت به شمار می‌آید که ضرورت توجه به واردات شمش سرب را برای تامین مواد اولیه واحدهای تولید باتری در کشور به وجود می‌آورد. از طرفی تا مدت‌ها نیاز به واردات باتری وجود داشت اما از سال گذشته به این طرف، با افزایش میزان تولید باتری در شرکت‌های داخلی، واردات باتری از شرکت‌های خارجی ممنوع اعلام شد البته با وجود افزایش میزان تولید باتری در کشور، همچنان مسئله کمبود مواد اولیه به قوت خود باقی است و باید در این زمینه دولت به عنوان متولی، تمهیدات بیشتری را اتخاذ نماید.

وی عنوان کرد: یکی از برنامه‌هایی که طی سال‌های گذشته درصدد انجام آن بودیم، صادرات باتری تولیدی به کشورهای همسایه بود که با توجه به کمبود میزان تولید باتری در کشور و نیاز شرکت‌های بزرگ خودروسازی، ما نیز به تبع حمایت از تولید داخلی خودروهای سواری، 100 درصد تولید خود را در داخل کشور توزیع کرده‌ایم.

باتری ایرانی سرب بیشتری نسبت به نمونه خارجی دارد

مدیرعامل شرکت نیرو گستر تابان اذعان داشت: میزان سرب موجود در هر باتری به نسبت تکنولوژی تولید و میزان  آمپر متفاوت است. در واقع باتری 55 آمپری حاوی هشت کیلوگرم سرب  است که این رقم در باتری 60 آمپری به 9 کیلوگرم می‌رسد. به هر نسبتی که آمپر افزایش پیدا کند، حدود یک کیلوگرم بر وزن سرب موجود در باتری افزوده می‌شود. باتری‌های ایرانی سرب بیشتری نسبت به باتری‌های خارجی دارند و علت آن، تفاوت تکنولوژی تولید است. باتری‌های خارجی از تکنولوژی پیشرفته‌تری برخوردار هستند و در راستای رعایت اصول زیست‌محیطی از سرب کمتری در تولید آن‌ها استفاده می‌‌شود.

عبدالهی اضافه کرد: یکی از روش‌های تامین سرب مورد نیاز برای تولید باتری خودرو، بازیافت باتری‌های فرسوده است که البته چالش‌های مهمی پیرامون آن وجود دارد. از عمده چالش‌های این فرآیند می‌توان به مخاطرات زیست‌محیطی اشاره کرد که می‌تواند برای محیط پیرامون مضر باشد. با این حال، شرکت ما به منظور رعایت کامل استانداردها برای جلوگیری از آسیب به زیست‌بوم منطقه، تمهیدات ویژه‌ای را اتخاذ کرده است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشید که بهره گرفتن از شمش سرب موجود در باتری فرسوده دارای هزینه‌هایی علاوه بر هزینه خرید باتری فرسوده است. این فرآیند شامل مراحل آنالیز آن برای عملیات جداسازی و ذوب باتری در کوره‌های شرکت می‌شود.

مدیرعامل شرکت نیرو گستر تابان تصریح کرد: به طور میانگین سالانه حدود یک هزار و 200 تا یک هزار و 50 تن باتری فرسوده خریداری می‌کنیم که برای جداسازی سرب از بدنه باتری، با واحدهای همکار که در استان آذربایجان غربی شهرستان چایپاره مستقر هستند، همکاری لازم را به عمل می‌آوریم. نحوه همکاری و قرارداد ما با این واحدها به گونه‌ای تهیه و تنظیم شده است که این واحدها موظف هستند در ازای تحویل یک تن باتری فرسوده، 67 درصد سرب محتوی به ما تحویل بدهند.

نوسان در قیمت باتری فرسوده

عبدالهی یادآور شد: قیمت‌گذاری باتری فرسوده در بازار داخلی طی چند سال اخیر دچار نوسان شده است که یکی از دلایل مهم آن، ممنوعیت واردات باتری فرسوده و نیز استفاده شرکت‌های بزرگ باتری‌سازی همکار از باتری‌های فرسوده تولید شده خود به جهت تامین سرب مورد نیاز مجموعه می‌شود. در حال حاضر، قیمت باتری فرسوده به ازای هر کیلوگرم حدود سه هزار و 200 تومان است که در مقاطعی شاهد افزایش و یا کاهش آن هستیم.

شمش سرب دپو نمی‌شود

مدیرعامل شرکت نیرو گستر تابان بیان کرد: طول عمر متوسط باتری‌های سرب-اسیدی برای هر شرکتی متفاوت است. اینکه باتری تولید شده در داخل کشور از یک معیار مشخصی پیروی می‌کند، به نظر سخن دقیقی نیست زیرا تکنولوژی مورد استفاده در تولید باتری نزد هر واحد تولیدی متفاوت و دارای چرخه‌های تولیدی کوتاه، متوسط و بلند است. متوسط طول عمر باتری تولید شده در مجموعه ما، بین چهار تا 6 سال برآورد می‌شود که البته مواردی هم داشتیم که عمر آن به 10 سال هم رسیده است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه در شرکت ما محلی ویژه برای دپوی باتری تولیدی و همچنین شمش سرب با ظرفیت 500 تن طراحی و ساخته شده است اما به طور معمول و تا به امروز، هیچ‌گونه دپویی در زمینه شمش سرب و باتری تولید شده انجام نگرفته است. در واقع، فرآیند به این صورت است که شمش سرب تامین یا تولید شده، بلافاصله در تولید باتری به کار گرفته می‌شود و از آن طرف، پس از تولید باتری، ارسال تمام محصولات تولید شده به شرکت‌های بزرگ خودروسازی صورت می‌گیرد.

باید به چشم‌انداز امیدوار بود

عبدالهی تصریح کرد: باید بپذیریم که علی‌رغم وجود همه کاستی‌ها و فقدان‌های بسیار در زمینه تامین مواد اولیه، راهی جز امید به آینده صنعت سرب و باتری‌سازی کشور نداریم. اینکه با ناامیدی به فرآیند تولیدی در کشور نگاه کنیم، به نظر می‌رسد ما را دچار یاس و ناامیدی خواهد کرد. با این حال، باید توجه داشته باشیم که غالب شرکت‌های تولید باتری در داخل کشور، میلی برای رفتن به سمت بازیافت باتری فرسوده ندارند زیرا هزینه‌های خرید باتری فرسوده و بازیافت آن زیاد بوده و مهم‌تر از آن، مخاطرات زیست‌محیطی این فرآیند نیز مطرح است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که خاک معدنی سرب به وفور در کشور وجود داشته باشد، مطمئنا واحدهای تولیدکننده شمش سرب یا باتری‌سازان به سمت بازیافت باتری نخواهند رفت. درخواست ما از مسئولین امر این است که جلوی هرگونه خام‌فروشی گرفته و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی نیز جذب معادن سرب و روی شود.

انتهای پیام//

مشاهده مطلب
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  •  
  •  
فلزات و مواد- فارسی
گل گهر
عضویت در خبرنامه
  • نام
  • پست الکترونیک
فولاد هرمزگان
نمایشگاه متافو
خرید اشتراک ماهنامه اشتراک
دانلود نرم افزار

دانلود اپلیکیشن موبایل اخبار فلزات

دانلود از بازار دانلود از گوگل پلی
یکصد و سی و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و ششمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 78 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و پنجمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 78 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و چهارمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و چهارمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و چهارمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 80 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و سومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 82 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و دومین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 74 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

یکصد و سی و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد

یکصد و سی و یکمین هفته‌نامه الکترونیکی پایگاه خبری، تحلیلی فلزات آنلاین منتشر شد. هفته‌نامه فلزات آنلاین این هفته در 76 صفحه منتشر شد. متن هفته‌نامه در پیوست این مطلب قابل مشاهده است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی فلزات آنلاین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

طراحی و تولید: