• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت سیم و کابل بجنورد:

صنعت از خواب زمستانی بیدار نخواهد شد!

  • کد خبر : 3294
  • 25 شهریور 1399 - 11:24
صنعت از خواب زمستانی بیدار نخواهد شد!
مدیرعامل شرکت سیم و کابل بجنورد گفت: در چند سال اخیر قیمت‌ها دچار نوسانات زیادی شده که این موضوع تاثیر مستقیمی بر روند فعالیت واحدهای تولیدی در کشور داشته است. در شرایط نامناسب اقتصادی، صنعت به خواب زمستانی فرو رفته است و بهار آن به حمایت جدی دولت نیاز دارد اما شواهد نشان می‌دهد که این موضوع برای هیچ نهاد دولتی اهمیت ندارد.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل بجنورد گفت: در چند سال اخیر قیمت‌ها دچار نوسانات زیادی شده که این موضوع تاثیر مستقیمی بر روند فعالیت واحدهای تولیدی در کشور داشته است. در شرایط نامناسب اقتصادی، صنعت به خواب زمستانی فرو رفته است و بهار آن به حمایت جدی دولت نیاز دارد اما شواهد نشان می‌دهد که این موضوع برای هیچ نهاد دولتی اهمیت ندارد.

علی‌اکبر عزمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت جهانی مس و رشد نرخ ارز می‌توان گفت مشکلات موجود در صنعت سیم و کابل زیاد است و حل تمام این معضلات، تنها با همت جمعی تولیدکنندگان و حمایت کافی دولت از صنعتگران ممکن خواهد بود. افزایش بی‌رویه قیمت مس موجب شده واحدهای تولیدی بزرگ در تامین مواد اولیه (مفتول مس) با چالش مواجه شوند و واحدهای کوچک و زیرزمینی نیز آلومینیوم یا CCI را جایگزین مفتول مسی کرده‌اند. برخی از این تولیدکنندگان نیز از تعداد رشته‌ سیم کمتری در تولید کابل استفاده می‌کنند و اندازه سطح مقطع را کاهش می‌دهند که در این آشفته بازار قیمتی، سود خوبی نصیب آن‌ها می‌شود.

وی افزود: در واقع افزایش قیمت‌ها، موجب رونق گرفتن کسب و کارهای زیرزمینی شده و تعداد اجناس بی‌کیفیت در بازار افزایش یافته است. به طور قطع آسیب و خسارت محصولات بی‌کیفیت در بلندمدت متوجه مصرف‌کنندگان نهایی که مردم هستند، خواهد بود. عمده مصرف سیم و کابل در پروژه‌های ساختمانی است و استفاده از سیم و کابل‌های بی‌کیفیت در این پروژه‌ها، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت. ما به عنوان تولیدکننده انواع سیم و کابل افشان به استانداردهای جهانی پایبند هستیم. از مفتول مسی هشت میلی‌متر به عنوان ماده اولیه اصلی و هادی و گرانول به عنوان عایق استفاده می‌کنیم. تمام مواد اولیه مورد نیاز شرکت از بازار آزاد تامین می‌‌شود.

تولید سفارشی محصول

مدیرعامل شرکت سیم و کابل بجنورد تصریح کرد: تا پنج سال پیش در سه شیفت فعالیت می‌کردیم که به مرور زمان و با تشدید مشکلات اقتصادی کشور، تعداد شیفت کاری را کاهش دادیم و در حال حاضر که مجموعه تعطیل شده، تنها در صورت ثبت سفارش، سیم و کابل تولید می‌کنیم. در واقع، محصولات مسی از لحاظ قیمتی، گران است و مشتریان خاص خود را دارد. در نتیجه مانند سابق با تقاضای قابل توجهی مواجه نیستیم. به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، میزان عرضه و تقاضا در صنعت سیم و کابل متعادل نیست و موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدکننده در کشور شده است.

عزمی در خصوص نقش دولت در حمایت از واحدهای تولیدی، عنوان کرد: در پروژه‌های ساختمانی فردی به عنوان مهندس ناظر تمام مصالح و محصولات مصرفی در ساختمان را مورد بررسی قرار می‌دهد و با توجه به استانداردهای جهانی یک محصول را انتخاب می‌کند اما در بازار، نهادی تحت عنوان سازمان استاندارد بر عملکرد واحدهای زیرزمینی و توزیع سیم و کابل تقلبی در بازار نظارتی ندارد و مشتریانی که از دانش فنی کافی برخوردار نیستند، قطعا جذب محصول ارزان قیمت‌تر می‌شوند. به طور کلی جمع‌آوری سیم و کابل‌های تقلبی از سطح بازار ازجمله وظایف دولت و سازمان استاندارد استاما متاسفانه از انجام مسئولیت‌های خود غافل شده‌اند.

خداحافظی صنعتگران با عرصه تولید

مدیرعامل شرکت سیم و کابل بجنورد در رابطه با شرایط صنعت کشور تولید ابراز کرد: با توجه به نوسانات شدید قیمت مس، میزان ظرفیت تولید مجموعه ما به طور چشمگیری کاهش یافته است به طوری که میزان تولید سیم و کابل در هر سه ماه به ۵۰۰ کیلوگرم نیز نمی‌رسد و این شرایط برای یک واحد تولیدی که سابقه چندساله در صنعت داشته، بسیار دردناک است. علت اصلی بروز چنین مشکلاتی، عدم حمایت دولت از حوزه تولید است و صنعتگران نیز ترجیح می‌دهند که با تولید خداحافظی کنند و در سایر زمینه‌های اقتصادی که سودآوری بیشتری دارد، فعالیت خود را ادامه دهند. بسیاری از ساختمان‌سازان امروز، تولیدکنندگان دیروز بودند که با چرخه تولید خداحافظی کرده و به گچ و سیمان پناه آوردند!

وی در پایان توضیح داد: تمام کارگران کارخانه را حفظ کرده‌ایم و در واقع تعدیل نیرو نداشته‌ایم و در بخش‌های دیگر برای آن‌ها اشتغال ایجاد کرده‌ایم. با توجه به وجود بی‌ثباتی در اقتصاد، پیش‌بینی آینده، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری عملا غیرممکن بوده و تولیدکننده بدون هیچ پشتوانه‌ای بین زمین و آسمان معلق است. زنجیره تولید به حمایت نیاز دارد و کوتاهی یک فرد در این حلقه موجب گسستگی این اتحاد خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3294

نوشته‌های مشابه