• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت فرم‌آلیاژ:

افزایش قیمت‌ها تهدیدی جدی برای تولیدکنندگان است

  • کد خبر : 3309
  • 18 شهریور 1399 - 12:42
افزایش قیمت‌ها تهدیدی جدی برای تولیدکنندگان است
مدیرعامل شرکت فرم‌آلیاژ گفت: با توجه به روند رو به رشد قیمت مواد اولیه در صنایع مختلف به خصوص در صنعت مس، بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که مواد اولیه بیشتری تهیه کنند که با گذشت زمان دچار کمبود نقدینگی و مواد اولیه نشوند اما در این بین، عرضه‌کنندگان برای کسب سود بیشتری از رشد قیمت‌ها، از عرضه محصول در بازار امتناع می‌کنند. به این ترتیب، در حال حاضر تقاضا از عرضه پیشی گرفته است و شاهد بر هم خوردن تعادل در بازار و همچنین توقف فعالیت برخی واحدهای تولیدی هستیم.

مدیرعامل شرکت فرم‌آلیاژ گفت: با توجه به روند رو به رشد قیمت مواد اولیه در صنایع مختلف به خصوص در صنعت مس، بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که مواد اولیه بیشتری تهیه کنند که با گذشت زمان دچار کمبود نقدینگی و مواد اولیه نشوند اما در این بین، عرضه‌کنندگان برای کسب سود بیشتری از رشد قیمت‌ها، از عرضه محصول در بازار امتناع می‌کنند. به این ترتیب، در حال حاضر تقاضا از عرضه پیشی گرفته است و شاهد بر هم خوردن تعادل در بازار و همچنین توقف فعالیت برخی واحدهای تولیدی هستیم.

سعید کرمی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه فرم‌آلیاژ تولیدکننده انواع مقاطع برنجی مانند میلگرد، لوله برنجی و مقاطع هندسی و غیر هندسی است. ما در این شرکت از مس، روی و سرب به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنیم. مس مورد نیاز را از طریق تامین ضایعات مسی و برنجی، ظروف مسی و سیم‌های از تولید خارج شده کارخانه، دم‌قیچی‌های ورق و همچنین کاتد مس تامین می‌کنیم. کاتد مس مورد استفاده از طریق بورس کالا و بقیه موارد از بازار آزاد تهیه می‌شود. محصولات تولیدی ما در صنایع شیر‌آلات گازی و بهداشتی، خودروسازی و همچنین صنایع نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر صنعت آلیاژ خاصی را مصرف می‌کند و ما بر اساس سفارش‌هایی که ثبت می‌کنیم، آلیاژ مزبور را تولید می‌کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال برای ساخت شیرآلات بهداشتی باید دقت کرد که میزان سرب آلیاژ باید کمتر از ۱٫۸ ppm میزان تعیین شده جهانی باشد. قطعاتی که در فورج تهیه می‌شوند مقدار سرب می‌تواند تا ۲٫۲ ppm نیز افزایش ‌یابد. به همین ترتیب، موضوع آلیاژسازی در ساخت قطعات اهمیت ویژه‌ای دارد و عدم دقت در این خصوص می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در صنایع مختلف در پی داشته باشد.

رضایت مشتریان داخلی و خارجی را جلب کرده‌ایم

مدیرعامل شرکت فرم‌آلیاژ در رابطه با میزان فروش قطعات تولیدی مجموعه توضیح داد: شرکت فرم‌آلیاژ در زمینه ساخت قطعات برنجی به یک برند تبدیل شده و انواع محصولات ما مشتریان خاص خود را دارد. در واقع در طی سالیانی که مشغول به تولید هستیم با همت و پشتکار و ارائه محصول با کیفیت توانستیم علاوه بر پوشش کامل بازار داخلی، روابط بین‌المللی خود را نیز گسترش دهیم و رضایت مشتریان خارجی را نیز جلب کنیم. دو کشور ترکیه و چین از مصرف‌کنندگان ثابت قطعات تولیدی فرم‌آلیاژ هستند و تاکنون توانسته‌ایم روابط تجاری خود را با آن‌ها حفظ کنیم.

کرمی‌نژاد در پاسخ به این سوال که تکنولوژی تا چه میزان در روند تولید محصول با کیفیت موثر است، ابراز کرد: به جرات می‌توان گفت تکنولوژی مهم‌ترین فاکتور در تولید محصول با کیفیت تلقی می‌شود. هرچه خط تولید یک مجموعه مدرن باشد، می‌تواند در افزایش بهره‌وری عملکرد بهتری را به ثبت برساند. دستگاه‌ها و تجهیزات به‌رو علاوه بر ارتقای کیفیت قطعات برنجی، میزان ظرفیت و سرعت تولید واحد را نیز افزایش می‌دهد. به عنوان مثال در کوره‌های قدیمی که القایی بوده و دارای فرکانس بالایی هستند آلیاژ به دست آمده از آن‌ها نامتقارن بوده و در واقع آلیاژ همگنی حاصل نمی‌شود. در کوره‌های جدید این مشکل برطرف شده و آلیاژ همگن و یکدستی تولید می‌شود. دستگاه‌های آنالیز و اکسترود نیز چنین شرایطی دارند و باید هر چند سال یک بار تعویض شوند.

وی در رابطه با تاثیر افزایش قیمت‌ها بر میزان فعالیت واحد تولیدی فرم‌آلیاژ، عنوان کرد: افزایش قیمت‌ها به خصوص قیمت مواد اولیه و میزان فعالیت هر مجموعه تولیدی رابطه معکوسی با یکدیگر دارند. به عبارت دیگر، با رشد بی‌رویه قیمت‌ها نقدینگی تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه کاهش می‌یابد و این موضوع موجب کاهش فعالیت واحدهای تولیدی می‌شود. از طرفی نیز در پی بی‌ثباتی قیمت‌ها، واردات و صادرات برای فعالان در این عرصه مقرون‌به‌صرفه نیست و به همین جهت به پوشش بازار داخلی روی می‌آورند.

با کمبود جدی برق مواجه هستیم

مدیرعامل شرکت فرم‌آلیاژ با اشاره به وجود مشکلات متعدد در صنعت قطعه‌سازی، تاکید کرد: عمده معضل این صنعت مالیات بر ارزش افزوده است. با توجه به افزایش قیمت‌ مواد اولیه مصرفی برای تولید قطعات مسی و برنجی سودی که در نهایت نصیب تولیدکننده می‌شود بسیار ناچیز بوده و اداره مالیات نیز بدون توجه به میزان درآمد کسب شده توسط شرکت‌ها خواهان ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که با توجه به میزان پایین تولید در شرایط کنونی، پرداخت چنین مبلغی از عهده تولیدکننده خارج است. دومین مشکلی که با آن سروکار داریم کمبود برق بوده و واحدهای تولیدی نمی‌توانند آمپراژ مورد نیاز خود را افزایش دهند که در صورت حل شدن این دو چالش قطعا وضعیت صنعت قطعه‌سازی بسیار بهتر خواهد شد.

کرمی‌نژاد یادآور شد: مشکلات ذکر شده موجب شده که نتوانیم با تمام ظرفیت خود فعالیت کنیم. قابل ذکر است که ظرفیت تولید اسمی مجموعه ۸۰۰ تن در ماه تعیین شده است که اکنون قادر به تولید ۳۰۰ تن در ماه هستیم و اگر رشد قیمت‌ها به همین روند ادامه داشته باشند، قطعا در آینده نزدیک این میزان تولید نیز کاهش خواهد یافت.

وی درخصوص وضعیت عرضه و تقاضای کاتد مس به عنوان ماده اولیه در بورس کالا، گفت: کاتد مس مهم‌ترین ماده اولیه در بسیاری از صنایع محسوب می‌شود؛ از این رو متقاضیان زیادی دارد. قیمت‌های داخلی و جهانی مس هر روز در حال افزایش هستند و این موضوع موجب افزایش تقاضا و کاهش عرضه می‌شود. در واقع رشد قیمت و افزایش میزان تقاضا در بورس کالا رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3309

نوشته‌های مشابه