• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت آلومینیوم رامرو:

زیرساخت‌های لازم برای تولید فراهم نیست

  • کد خبر : 5460
  • 07 مهر 1399 - 13:58
زیرساخت‌های لازم برای تولید فراهم نیست
مدیرعامل شرکت آلومینیوم رامرو گفت: اگرچه ممنوعیت‌های وارداتی باعث فعال‌سازی پتانسیل‌های تولید داخلی خواهد شد اما رونق صنعتی زمانی محقق می‌شود که زیرساخت‌های لازم در کشور فراهم باشد و همچنین تولیدکنندگان بتوانند به راحتی مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند.
مدیرعامل شرکت آلومینیوم رامرو گفت: اگرچه ممنوعیت‌های وارداتی باعث فعال‌سازی پتانسیل‌های تولید داخلی خواهد شد اما رونق صنعتی زمانی محقق می‌شود که زیرساخت‌های لازم در کشور فراهم باشد و همچنین تولیدکنندگان بتوانند به راحتی مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند.

مرتضی اسلامی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ما در زمینه اصلی تولید قالب‌های اکستروژن آلومینیوم نزدیک به ۲۰ سال در حال فعالیت هستیم. در طول روز سه قالب و در طول سال نزدیک به ۷۵۰ عدد قالب اکستروژن آلومینیوم تولید می‌کنیم. این شرکت دو نوع تیغه کرکره برقی نرمال به عرض‌های ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ میلی‌متر و بی‌صدا به عرض ۸۰ میلی‌متر نیز تولید می‌کند. برای تولید این تیغه‌ها از بیلت‌های آلومینیومی بازیافت شده و ریخته‌گری DC استفاده می‌کنیم.

وی افزود: ظرفیت تولید این محصولات دو تن در روز است و ما توانسته‌ایم از ۸۰ درصد ظرفیت تولید خود بهره‌برداری کنیم. گفتنی است در زمینه تولید تیغه کرکره آلومینیومی رقابت بر سر وزن و قیمت آن است؛ نه بر سر کیفیت. به ‌همین دلیل و همچنین بحث ممنوعیت واردات، کیفیت میزان تولید ما به ‌شدت کاهش پیدا کرده است زیرا ابزارهای مورد نیاز ما نظیر ابزار برش و تراش وارداتی هستند و در حال حاضر به علت توقف واردات، ابزارآلات مورد نیاز ما در بازار داخلی وجود ندارد؛ اگر هم باشد، قیمت بالایی دارد و برای ما خرید آن صرفه اقتصادی ندارد. این خود یک ضرر سنگین برای مجموعه محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم رامرو در ادامه تصریح کرد: مواد اولیه ما برای تولید قالب اکستروژن، فولاد آلیاژی است که مانند ابزارآلات از طریق واردات تامین می‌شود. نوسانات نرخ ارز و عدم تخصیص ارز دولتی و همچنین تشدید تحریم‌ها موجب شده تا توانایی ما در واردات تا حد صفر کاهش یابد.

مجبور به کاهش میزان تولید شدیم

اسلامی‌فرد عنوان کرد: وضعیت بازار در سال جاری به‌ هیچ ‌وجه با مدت مشابه در سال گذشته قابل مقایسه نیست و به ‌شدت اکثر تولیدکنندگان را دچار خسارت و زیان کرده است. نوسانات شدید قیمت‌ها و کاهش چشمگیر تقاضا برای آلومینیوم، نتیجه اوضاع نابسامان بازار از ابتدای سال جاری تاکنون است. با این تفاسیر از آغاز سال جدید تاکنون تنها توانسته‌ایم به میزان ۱۵۰ عدد قالب اکستروژن تولید و عرضه کنیم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تقریبا ۵۰ درصد کاهش تولید داشته‌ایم. به‌ همین دلیل متاسفانه مجبور به تعدیل نیرو نیز شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه تقاضا برای محصولات آلومینیومی نسبت به سال قبل بیشتر شده اما به دلیل افزایش قیمت‌‌ها، مشتریان تعداد قالب‌های کمتری را سفارش می‌دهند. این در حالی است که واردات قالب‌های اکستروژن تقریبا ممنوع شده و مشتریان راهی جز خرید از شرکت‌هایی همچون ما ندارند. به این ترتیب، در شرایط فعلی، بیشترین تقاضا و سفارشی که می‌توانیم داشته باشیم را داریم.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم رامرو در خصوص چشم‌انداز آینده بازار صنعت آلومینیوم در صورت احتمال ادامه‌دار بودن شیوع کرونا سال آینده نیز، گفت: شیوع این ویروس تبعات منفی زیادی برای همه دارد و اگر تا سال آینده همراه ما بماند، قطعا بازار محصولات آلومینیومی بیش از پیش با رکود مواجه خواهد شد.

سیاست‌گذاری‌های غلط دولت

اسلامی‌فرد در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در ارتباط با نقش دولت در ارائه راه‌حل برای رفع مشکلات اقتصادی، تصریح کرد: متاسفانه مدیران دولتی با تصمیم‌گیری‌های نابخردانه، بیشتر باعث ایجاد معضل و چالش جدید برای تولیدکنندگان شده‌اند. اکثر تصمیم‌های اتخاذ شده توسط آن‌ها، خلق‌الساعه و غیر کارشناسی بوده و هیچ تاثیری در بهبود شرایط نداشته است. بخشنامه‌های متعددی که برای کنترل واردات وضع کرده‌اند از یک سو و بی‌تدبیری در نظام ارزی از سوی دیگر، خسارت‌های زیادی را متوجه تولیدکنندگان کرده است.

وی در تشریح این موضوع که ممنوعیت واردات تا چه میزان به تولید داخلی کمک کرده است، تصریح کرد: ممنوعیت واردات، پتانسیل خوبی را برای تولید داخلی ایجاد کرده است اما این پتانسیل زمانی ارزش و کارایی مفید دارد که زیرساخت آن در کشور وجود داشته باشد. تولید محصول با کیفیت نیازمند ماشین‌آلات و تجهیزات به‌روز است و در صورتی که این نیاز برطرف نشود، نمی‌توان پاسخگوی تقاضای مشتریان بود اما بخشی از این ماشین‌آلات در کشور ساخته نمی‌شود و تولیدکنندگان ناچار به واردات آن هستند.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم رامرو یادآور شد: به ‌عنوان مثال، در صنعت آلومینیوم، محدودیت واردات چطور باعث رشد می‌تواند باشد در صورتی که بخش زیادی از آلومینای مورد نیاز تولیدکنندگان از کشورهایی نظیر چین تامین می‌شود؟ حتی در شرایط کنونی، میزان واردات این ماده اولیه نیز کاهش یافته و موجب کاهش میزان تولید صنایع بالادستی آلومینیوم شده است. اینکه صنایع کشورهای پیشرفته از رونق بالایی برخوردار هستند، ریشه در فراهم بودن زیرساخت‌هایی نظیر ماشین‌آلات به‌روز و همچنین دسترسی به مواد اولیه دارد.

تنها راه موفقیت، سازگاری با تحولات است

اسلامی‌فرد در خصوص وضعیت نقدینگی شرکت، اذعان کرد: با گران‌تر شدن داده‌های اقتصادی، ما نیز دچار ضرر و زیان شده‌ایم. زمانی که بازار به سمت گرانی سوق پیدا کند، حالت‌های خرید اعتباری کاهش پیدا کرده و خرید به صورت نقدی به متقاضیان ارائه می‌شود که این روش، باعث ایجاد کمبود در ذخایر مالی شرکت‌ها و کارخانه‌ها می‌شود. شرکت‌ها در این شرایط قادر به کسب سودآوری نخواهند بود و هر لحظه ممکن است با ضررهای سنگینی نیز مواجه شوند.

وی در ارتباط با عوامل موفقیت ادامه فعالیت شرکت‌ها در شرایط نامطلوب اقتصادی، بیان کرد: تنها راه موفقیت، سازگاری مدیران واحدهای تولیدی با تمام تحولات و موقعیت‌ها است زیرا کسانی که نتوانند خود را با تغییرات روزمره، سازگار کنند، قطعا دچار مشکل شده و فعالیت آن‌ها به‌ طور کلی از روند طبیعی خود خارج خواهد شد. شرکت‌ها عمدتا در این شرایط با تعدیل نیرو، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش میزان تولید و… از متحمل شدن خسارت‌های سنگین جلوگیری می‌کنند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5460
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد