• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

چشم‌انداز روشن تولید لپیدولیت در چین

  • کد خبر : 40989
  • 08 اسفند 1402 - 5:30
چشم‌انداز روشن تولید لپیدولیت در چین
تولیدکنندگان لپیدولیت در چین علی‌رغم افزایش هزینه‌ها و انرژی‌بر بودن آن، اخیرا میزان تولید این ماده معدنی مورد استفاده در صنعت لیتیوم را افزایش داده‌اند و به یکی از بازیگران اصلی در صنعت مذکور تبدیل شده‌اند.

تولیدکنندگان لپیدولیت در چین علی‌رغم افزایش هزینه‌ها و انرژی‌بر بودن آن، اخیرا میزان تولید این ماده معدنی مورد استفاده در صنعت لیتیوم را افزایش داده‌اند و به یکی از بازیگران اصلی در صنعت مذکور تبدیل شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات ‌آنلاین» و به ‌نقل از موسسه «Fastmarkets»، کاهش کنونی قیمت‌های لیتیوم و ثبت پایین‌ترین هزینه تولید لپیدولیت و حتی کاهش حاشیه‌های سود تولیدکنندگان در چین، تاثیر چندانی بر تمایل آن‌ها در افزایش ظرفیت این ماده معدنی نگذاشته است.

سوال مهمی که در این حین مطرح می‌شود، این است که تا چه زمانی برخی از تولیدکنندگان لپیدولیت در چین می‌توانند با توجه حاشیه‌های سود منفی و قیمت‌های فعلی و در صورت دریافت یارانه‌هایی مورد نیاز در آینده، وضعیت تولید فعلی خود را ادامه دهند.

با این وجود، خبر‌های تایید نشده‌ای مبنی بر اینکه قرار است فعالیت در معدن «Jianxiawo» به عنوان یک معدن بزرگ لپیدولیت در چین به طور موقت متوقف شود، به رسانه‌ها درز کرده است.

در حال حاضر معدن «Jianxiawo» واقع در استان جیانگشی چین تحت مدیریت شرکت‌ تولیدکننده باتری «CATL» قرار دارد. گفتنی است لپیدولیت یک سنگ سخت به شمار می‌آید که معمولا از آن در تولید کربنات لیتیوم استفاده می‌شود. ماهیت تولید در معدن نامبرده، صرفه اقتصادی بالایی برای شرکت «CATL» ایجاد کرده است که باعث می‌شود صحبت در خصوص تعطیلی معدن مذکور بیش از پیش قابل‌توجه باشد.

اگر معدن تحت مدیریت شرکت «CATL» که اعلام شده بود در طول تعطیلات سال نو چینی فعالیت آن به طور موقت متوقف خواهد شد، همچنان پس از پایان تعطیلات توقف آن ادامه داشته باشد، نشان‌دهنده این موضوع خواهد بود که قیمت لیتیوم به سطحی رسیده است تا بدون توجه به اینکه تولیدکننده ماده معدنی نام برده چه شرکتی باشد، تاثیر منفی خود را بر فعالیت این شرکت‌ها خواهد گذاشت.

آغاز روند توقف فعالیت واحدهای تولید لپیدولیت

شرکت «Albemarle» به عنوان تولیدکننده لیتیوم در ایالات متحده آمریکا، بر این باور است که با توجه به هزینه‌های تولید، هنوز افزایش ظرفیت و فرایند تولید لپیدولیت متوقف نشده است.

این شرکت اخیرا اعلام کرد تخمین زده می‌شود که واحدهای تولید با مجموع ظرفیت حدود ۲۰۰ هزار تن کربنات لیتیوم معادل (LCE) در سراسر جهان، فرایند تولید خود را موقتا متوقف کرده و ظرفیت واحدهای تولید لپیدولیت، یک سوم تا نیمی از این رقم را به خود اختصاص داده‌اند. به گفته سخنگوی شرکت مذکور، رقم اعلام شده مربوط به تمامی شرکت‌های ادغام شده و نشده و تولیدکنندگان محصولات لیتیومی کم‌عیار است.

اریک نوریس، مدیر بخش ذخیره‌سازی انرژی شرکت «Albemarle»، در پایان هفته دوم فوریه ۲۰۲۴ اعلام کرد که واحدهای تولید این شرکت با توجه به وضعیت بازار و قیمت لیتیوم باید فعالیت خود را متوقف کنند.

وی اظهار داشت: تولید لپیدولیت زمانی که قیمت آن در حدود یک سال پیش، حدود پنج برابر نرخ فعلی این ماده معدنی بود، توجیه اقتصادی بیشتری داشت.

با این حال، با ادامه کاهش قیمت‌های کربنات لیتیوم، تخمین زده می‌شود که بخش بزرگی از واحدهای تولیدکننده لپیدولیت در چین در سطح قیمت فعلی تحت فشار بسیار بالایی قرار دارند.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را ۱۴ تا ۱۴٫۵ دلار در هر کیلوگرم در روز سه‌شنبه ۲۱ فوریه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که بیش از ۷۹ درصد نسبت به قیمت ۶۸ تا ۷۲ دلار به ازای هر کیلوگرم تعیین شده در یک سال قبل از تاریخ مذکور کاهش داشت.

با این حال، کاهش قیمت کربنات لیتیوم مانع از افزایش میزان تولید اخیر لپیدولیت در چین نشده است که موضوع عجیبی به نظر می‌رسد.

بر اساس گزارش موسسه «Fastmarkets»، میزان تولید لپیدولیت در چین طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بیش از دو برابر شده و این ماده معدنی را به بزرگ‌ترین منبع استخراج یکی از محصولات لیتیومی در کشور مذکور تبدیل کرده است. در سال ۲۰۲۳، تولید لپیدولیت استخراج شده از تولید نمک لیتیوم فراتر رفت و میزان آن به حدود ۱۱۷ هزار و ۶۰۰ تن رسید. میزان تولید نمک لیتیوم و اسپودومن در این کشور در سال ۲۰۲۳ نیز ارقام ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ تن و ۳۱ هزار تن را به ثبت رساند.

احتمال افزایش بیشتر میزان تولید نمک لیتیوم و لپیدولیت در چین

جردن رابرتز، تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند که میزان تولید لپیدولیت و نمک لیتیوم در چین به بیش از ۱۴۳ هزار تن در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید؛ این در حالی است که میزان تولید اسپودومن در این کشور به حدود ۶۴ هزار تن در سال مذکور می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: تخمین زده می‌شود که از سال ۲۰۲۵ به بعد، میزان تولید لپیدولیت در چین سرعت بیشتری به خود بگیرد و میزان تولید نمک لیتیوم فراتر رود و تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۳۱۹ هزار و ۳۰۰ تن برسد؛ این در حالی است که انتظار می‌رود میزان تولید نمک لیتیوم و اسپودومن به ترتیب به ۲۳۳ هزار و ۵۰۰ تن و ۲۱۲ هزار تن در سال ۲۰۳۰ برسد.

رقم پیش‌بینی شده، یک افزایش ۴۴۳ درصدی در تولید کربنات لیتیوم معادل در چین از لپیدولیت در بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ محسوب می‌شود.

اینکه چین تمایل به افزایش تولید لپیدولیت جهت استفاده در تولید کربنات باتری‌های لیتیوم آهن فسفات در خودروهای الکتریکی (EV) گرفته است، تصمیمی منطقی به نظر می‌رسد؛ با این حال این مسئله که دولت چین تا چه اندازه مایل است از تولیدکنندگان ناکارآمد حمایت کند، هنوز مشخص نیست و با گذر زمان مشخص خواهد شد.

دولت چین طی سال‌های گذشته در راستای حمایت از صنایعی همچون آلومینیوم، سنگ‌آهن و فولاد که آن را استراتژیک در نظر می‌گیرد، اقدامات مختلفی انجام داده است. در این بین، صنعت خودروهای الکتریکی و باتری و حتی فلز لیتیوم مورد استفاده در تولید آن‌ها نیز استراتژیک به شمار می‌آیند.

لازم به ذکر است که حمایت‌های دولت چین در صنایع استراتژیک در قالب پرداخت یارانه‌های اعتباری در بخش انرژی و تولید، وضع تعرفه‌های تجاری، ارائه تخفیف مالیات بر ارزش افزوده و همچنین خرید تضمینی و ذخیره مواد معدنی حیاتی در انبارهای ملی ارائه می‌شود.

یکی از مصرف‌کنندگان لیتیم مطرح کرد که مقابله با افزایش تولید آلاینده‌های هوا با روش‌های اصولی و اطمینان از اینکه فرآوری لپیدولیت مطابق با استاندارهای شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی است، یک موضوع بسیار مهم محسوب می‌شود که دولت چین توجه ویژه‌ای به آن دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40989

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.