• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت زرین فلز:

نمی‌توان سقفی برای قیمت مس متصور بود

  • کد خبر : 3330
  • 30 شهریور 1399 - 18:10
نمی‌توان سقفی برای قیمت مس متصور بود
مدیرعامل شرکت زرین فلز گفت: تمام عوامل و مسائل دست به دست هم داده‌اند تا عرصه را برای صنعتگران تنگ کنند؛ به طوری که باز و بسته شدن دروازه‌های صادرات، نوسانات نرخ ارز و برنامه‌های دولت‌های مختلف موجب جهش آنی قیمت‌ها می‌شود و در چنین آشفته بازاری دولت خود را بی‌طرف معرفی کرده و بدون هیچ حمایتی از صنعتگران راهکاری برای کنترل قیمت‌ها ارائه نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت زرین فلز گفت: تمام عوامل و مسائل دست به دست هم داده‌اند تا عرصه را برای صنعتگران تنگ کنند؛ به طوری که باز و بسته شدن دروازه‌های صادرات، نوسانات نرخ ارز و برنامه‌های دولت‌های مختلف موجب جهش آنی قیمت‌ها می‌شود و در چنین آشفته بازاری دولت خود را بی‌طرف معرفی کرده و بدون هیچ حمایتی از صنعتگران راهکاری برای کنترل قیمت‌ها ارائه نمی‌کند.

مجید سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت زرین فلز در زمینه تولید شمش‌های مس آلیاژی فعالیت دارد و از ضایعات مس و برنج به عنوان ماده اولیه در عملیات ذوب و ریخته‌گری استفاده می‌کند. شمش برنج به عنوان ماده اولیه در صنایعی همچون شیرآلات گاز و آب، ترانس‌سازی‌ها، شیر رادیاتورسازها، یراق‌آلات و لوسترسازی مصرف می‌شود.

وی افزود: در چند سال اخیر با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌رو شده‌ایم؛ زمانی که ماده اولیه در بازار موجود است، نقدینگی شرکت کافی نیست و در زمان داشتن سرمایه‌درگردش کافی، با کاهش میزان عرضه ماده اولیه در بازار مواجه می‌شویم. مانند بسیاری از کارگاه‌ها به صورت سفارشی محصول تولید می‌کنیم اما عمدتا در زمانی که سفارش‌های زیادی دریافت کرده‌ایم، با افزایش قیمت‌ها، شاهد کمیاب شدن ضایعات به عنوان ماده اولیه در بازار می‌شویم. بنگاه‌ها، در این شرایط عمدتا ضایعات خود را در بازار عرضه نمی‌کنند و همچنان منتظر افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌مانند تا سود بیشتری به دست آورند. نوع ضایعات مصرفی رابطه مستقیم با صنعت سفارش‌‌دهنده دارد؛ ما اغلب ضایعات مس که شامل ظروف قراضه مسی، سیم و کابل مسی می‌شود را خریداری می‌کنیم و با استفاده از شمش روی، آلیاژسازی کرده و در نهایت شمش برنج تولید می‌کنیم.

افزایش صادرات برابر با کاهش میزان ضایعات است

مدیرعامل شرکت زرین فلز در خصوص صادرات عنوان کرد: باید گفت که پیش‌تر این مقوله به سادگی قابل انجام بود و مشتریان خارجی زیادی خواستار شمش‌های مسی و برنجی ایران بودند اما در حال حاضر با اعمال تحریم‌ها در این مورد با محدودیت‌های جدی مواجه هستیم. ما تاکنون صادرات محصول نداشته‌ایم اما عدم معاملات بین‌المللی سایر همکاران نیز بر فعالیت ما تاثیرگذار است؛ به طوری که وقتی صادرات انجام می‌شود میزان ضایعات در بازار کاهش می‌یابد. قابل ذکر است که در شرایط فعلی شمش‌های برنجی و مسی صادر نمی‌شود و صنعتگران شمش را به شکل بیلت توخالی درآورده و سپس به مشتریان خارجی می‌فروشند؛ با این روش به نوعی خام‌فروشی نکرده‌اند!

سعیدی در رابطه با فرآیند تولید شمش برنج تصریح کرد: در مجموعه زرین فلز کوره‌های القایی و روش اکستروژن مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توان گفت ۸۰ درصد خط تولید به‌روز و مدرن است. برای ارتقای تجهیزات، با کمبود فضای فیزیکی مواجه هستیم و همچنین به دلیل محدودیت‌های وارداتی، امکان خرید دستگاه از کشورهای خارجی را نداریم. برخی ماشین‌آلات نمونه‌های داخلی نیز ندارند و درصورت وجود نمونه مشابه داخلی، از عملکرد مطلوبی برای تولید محصول با کیفیت برخوردار نیستند.

مشتریان دولتی بدهی خود را به موقع پرداخت نمی‌کنند

مدیرعامل شرکت زرین فلز در رابطه با مشکلات موجود در این صنعت توضیح داد: عمده معضلات صنعتگران فعال در این حرفه مانند سایر صنایع، به مسائل مالی برمی‌گردد. هزینه خرید مواد اولیه به موقع پرداخت می‌شود اما برای حفظ مشتریان مجبور به فروش اقساطی و مدارا کردن با آن‌ها هستیم. موضوع دیگر، سخت‌گیری دولت در دریافت مالیات بر ارزش افزوده است که هیچ‌گونه مشوقی در این خصوص لحاظ نشده و شرایط هر کارگاه تولیدی به طور کامل بررسی و سنجیده نمی‌‌شود. این موارد تنها شامل حال ما نمی‌شود و تعداد کثیری از تولیدکنندگان با این معضلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی ابراز کرد: برخی از مشتریان ما شرکت‌های دولتی هستند که در پرداخت‌ هزینه‌های خرید محصول بدقولی می‌کنند و در واقع مشکلات مالی ما به عنوان تولیدکننده عدم پرداخت این دست از مشتریان است که با رشد قیمت‌ها بیشتر این کسری بودجه را احساس می‌کنیم اما در رابطه با شرکت‌های خصوصی این چالش را نداریم و سر موعد مقرر حساب خود را تسویه می‌کنند. ظرفیت اسمی مجموعه ۲۵۰ تن در ماه برآور شده است اما به دلیل مشکلات ذکر شده کمتر از این میزان شمش برنج تولید می‌کنیم و تا حدی که تولید مجموعه متوقف نشود، فعالیت خطوط تولید را حفظ کرده‌ایم. در شرایط بحرانی فعلی، مجبور به متوقف کردن یکی از خطوط تولید شدیم. با پیشروی شرایط موجود، قطعا آینده روشنی در انتظار مجموعه‌هایی همچون زرین فلز نخواهد بود.

سعیدی یادآور شد: به قدری نوسانات قیمتی شدید شده که اگر فردی آشنایی کافی را با شرایط موجود در بازار نداشته باشد، تمام سرمایه خود را از دست خواهد داد. بنابراین سعی می‌کنیم بسیار با احتیاط گام برداریم، برنامه‌ریزی بلندمدتی برای شرکت تعریف نکنیم و با سنجیدن روزانه قیمت‌ها تولید داشته باشیم.

افزایش تقاضا و قیمت ادامه دارد

مدیرعامل شرکت زرین فلز  یادآور شد: در کشور معادن غنی مس وجود دارد و کاتد با بالاترین درصد خلوص در حال تولید است اما میزانی از این کاتد به دست تولیدکنندگانی همچون ما نمی‌رسد و مجبور هستیم برای ادامه حیات از ضایعات کم‌عیار استفاده کنیم. مشتریان کاتد پرعیار افراد خاصی هستند و مجموعه‌های کوچک و متوسط از این محصول سهمی ندارند و در واقع قدرت خرید از بورس کالا را نداریم. قیمت کاتد در بازار آزاد به قدری بالا است که در درازمدت خرید آن با مشکلات موجود، صرفه اقتصادی ندارد.

وی در رابطه با آینده صنعت مس، گفت: تکنولوژی در دنیا به سرعت در حال پیشروی است و هر روز به تعداد تجهیزات مدرن اضافه می‌شود. خودروهای هیبریدی یکی  از مصادیق تکنولوژی روز دنیا تلقی می‌شوند که ساخت این نوع خودروها به میزان قابل توجهی مس نیاز دارد. مصرف فلز سرخ در این خودرو حدود ۴۰۰ کیلوگرم نسبت به سایر خودروها بیشتر است. بر اساس قوانین عرضه و تقاضا، هنگامی که تقاضا برای محصولی افزایش یابد، قیمت آن محصول نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده، سرانه مصرف مس در دنیا و همچنین قیمت این فلز افزایش یابد و این برابر با رونق و توسعه صنعت مس خواهد بود.

سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: ایران نیز با  توجه به ذخایر قابل توجه مس که در اختیار دارد، در تلاش است که بخش عمده‌ای از بازارهای بین‌المللی را به خود اختصاص دهد اما با تشدید تحریم‌ها، عملا فروش بین‌المللی مس دشوار شده و اغلب شمش‌های برنجی صادر می‌شوند البته تا مدتی پیش نیز صادرات روی ممنوع بود که با باز شدن دروازه صادرات قیمت آن یک جهش آنی را تجربه کرد. این در صورتی بود که قیمت جهانی روی تغییر چندانی نداشت اما قیمت داخلی به صورت افسارگسیخته در حال تاختن بود. بروز چنین روندی موجب کاهش عرضه و افزایش تقاضا می‌شود که مجددا رشد قیمت را در پی خواهد داشت. در خصوص مس نیز باید گفت که قیمت داخلی آن به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست و عملا هیچ عاملی نمی‌تواند رشد قیمت مس را کنترل کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3330

نوشته‌های مشابه