• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت آلیاژریزان برتر برنزی ری:

دلالان نبض بازار را در دست گرفته‌اند

  • کد خبر : 3315
  • 25 شهریور 1399 - 13:06
دلالان نبض بازار را در دست گرفته‌اند
مدیرعامل شرکت آلیاژریزان برتر برنزی ری گفت: علاوه بر مشکلات اقتصادی، سودجویی دلالان، یک معضل بزرگ برای تولیدکنندگان و کارآفرینان محسوب می‌شود؛ چراکه حضور دلالان در بازار، موجب چند برابری قیمت‌ مواد اولیه شده است و نظارتی بر قیمت‌گذاری‌ها صورت نمی‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آلیاژریزان برتر برنزی ری گفت: علاوه بر مشکلات اقتصادی، سودجویی دلالان، یک معضل بزرگ برای تولیدکنندگان و کارآفرینان محسوب می‌شود؛ چراکه حضور دلالان در بازار، موجب چند برابری قیمت‌ مواد اولیه شده است و نظارتی بر قیمت‌گذاری‌ها صورت نمی‌گیرد.

حمید زارع در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: افزایش قیمت مس از چند جهت برای ما مشکل ایجاد کرده است؛ در وهله اول، تامین مواد اولیه دشوار شده و از طرفی نیز میزان فروش محصول نهایی به شدت کاهش یافته است که این موارد موجب کاهش شدید نقدینگی در هر واحد تولیدی می‌شود. وقتی که قیمت تمام شده یک محصول افزایش ‌پیدا کند، میزان تقاضا به طور طبیعی کاهش می‌یابد. در این بین، دلالان مشکلات موجود را دو چندان می‌کنند؛ به طوری که از عرضه مواد اولیه در بازار امتناع می‌کنند و با ایجاد تقاضای کاذب باعث افزایش بیش از حد قیمت مواد اولیه می‌شوند.

وی افزود: به جرات می‌توان گفت تحریم‌ها کمترین تاثیر را در رشد قیمت‌ها دارند و حضور فعال دلالان و عدم نظارت کافی بر بازار، موجب آشفتگی در عرضه، تقاضا و قیمت شده است. معمولا فلزات در فصل تابستان با رشد قیمت همراه هستند و با نزدیک شدن به فصل سرما از قیمت آن‌ها کاسته می‌شود اما در سال جاری اوج‌گیری قیمت‌ها دوچندان شده و پیش‌بینی قیمت‌ها در آینده، همچون سال‌های گذشته ممکن نیست. در حال حاضر،  بروز هر پیشامدی، قیمت‌های داخلی را دچار نوسان می‌کند و نرخ جهانی مس کمترین تاثیر را در این موضوع دارد.

مدیرعامل شرکت آلیاژریزان برتر برنزی ری معضلات موجود در این صنعت را برشمرد و اضافه کرد: نوسانات و رشد قیمت و همچنین عدم تعادل بازار از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان محسوب می‌شود و کمبود مواد اولیه و نقدینگی از پیامدهای این موضوع به حساب می‌آید که اغلب فعالان در این عرصه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در صورت نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها، تمام این مشکلات قابل حل است و می‌توان همچون گذشته در شرایط مطلوب‌تری به تولید قطعات مسی و برنجی بپردازیم.

صادرات محصول نداریم

زارع تصریح کرد: محصول تولیدی مجموعه، قطعات ریختگی مسی و برنزی است که در صنایعی همچون نفت و گاز، آب و فاضلاب، تاسیسات، ماشین‌آلات دیگ بخار، قطعات ماشین‌آلات صنعتی و قطعات کشاورزی کاربرد دارد. پایه اصلی ساخت قطعات تولیدی مجموعه، مس است و از ضایعات مس کابلی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنیم که آن را نیز از بازار آزاد خریداری می‌کنیم. محصولات تولیدی ما فقط در بازار داخلی به فروش می‌رسد و تاکنون فروش صادراتی نداشته‌ایم.

به‌روز بودن، مفید اما دشوار

مدیرعامل شرکت آلیاژریزان برتر برنزی ری در رابطه با عوامل موثر برای تولید قطعات مرغوب توضیح داد: برای تولید یک محصول با کیفیت باید به نوع مواد اولیه دقت بیشتری کرد. ضایعات مسی و برنجی دارای ناخالصی‌های بسیاری هستند که مرحله فرآوری و جداسازی ناخالصی از مس و برنج خالص در کیفیت محصول نهایی نقش پررنگی دارد. در این بین، اهمیت نوع دستگاه‌ها و کوره‌های ذوب نیز بیش از پیش احساس می‌شود. در صورت استفاده از مواد اولیه خالص و مرغوب، به‌‌کارگیری تجهیزات مدرن و تجربه کافی در حرفه ریخته‌گری، می‌توان محصولی در حد استانداردهای صادراتی تولید کرد. قابل ذکر است که ماشین‌آلات مدرن سرعت و ظرفیت تولید را افزایش می‌دهد؛ در صورت بهره‌‌مندی از ماشین‌آلات به‌روز می‌توان به درآمد قابل قبولی دست یافت. همچنین خط تولید مدرن میزان آسیب‌رسانی به محیط زیست را نیز به حداقل می‌رساند و آلایندگی تولید را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه عنوان کرد: دستگاه و تجهیزات مورد استفاده در این مجموعه مدرن نیست و عمده دلیل آن عدم تولید و ساخت ماشین‌آلات صنعتی مرغوب در کشور است. اگر بخواهیم از ماشین‌آلات خارجی استفاده کنیم، باید هزینه‌های سنگینی را با توجه به نرخ فعلی ارز متحمل شویم که از عهده ما خارج است، اما در تلاش هستیم با استفاده از همین امکانات محصولی قابل قبولی را به مشتری تحویل دهیم که تاکنون در این خصوص موفق بوده‌ایم و توانسته‌ایم رضایت مشتریان خود را جلب کنیم.

دولت نقش حمایتی ندارد

زارع در پاسخ به این سوال که دولت در حمایت از صنعت چه نقشی را ایفا می‌کند، اذعان کرد: دولت نه تنها هیچ حمایتی از صنعت و صنعتگر نمی‌کند بلکه گاهی به نظر می‌رسد با وضع قوانین خلق‌الساعه قصد دارد در مسیر تولید موانعی را ایجاد کند. طی چند سالی که در حال فعالیت هستیم، دولت هیچ قانون، تبصره یا تسهیلاتی را در جهت پیشبرد اهداف تولیدکننده ارائه نداده است و ما نیز دیگر هیچ توقعی در این خصوص نداریم. مالیات، بیمه و… ازجمله مواردی است که تمام صنایع با آن سر کار دارند و نه تنها وقت و انرژی زیادی از تولیدکننده می‌گیرد بلکه گاهی خسارت‌های سنگینی را در این شرایط اقتصادی به آن‌ها وارد کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما مشابه دلالان عمل نمی‌کنیم که محصول را انبار کنیم و منتظر افزایش قیمت‌ها بمانیم و بعد از آن، محصول خود را در بازار عرضه کنیم. در واقع ما بر اساس سفارش‌هایی که از صنایع مختلف دریافت می‌کنیم، مواد اولیه مورد نیاز را تهیه کرده و قطعه سفارشی را تولید می‌کنیم. به همین دلیل ظرفیت تولید شرکت ما ثابت نیست و در هر ماه بسته به حجم سفارش‌ها، تغییر می‌کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3315

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد