• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

مفتول‌هایی که تولید نشد!

  • کد خبر : 1765
  • 31 شهریور 1399 - 15:49
مفتول‌هایی که تولید نشد!
امید اربابیون، مدیرعامل شرکت آلیاژ مفتول سپاهان گفت: با اینکه تقاضا برای مفتول‌های فولادی در کشور به اندازه کافی وجود دارد اما تامین میلگردهای آلیاژی در ماه‌های اخیر با چالش‌های متعددی همراه شده است. این موضوع باعث می‌شود که از ظرفیت صنعت مفتول کشور به طور کامل استفاده نشود و رونق این صنعت کاهش یابد.

امید اربابیون، مدیرعامل شرکت آلیاژ مفتول سپاهان گفت: با اینکه تقاضا برای مفتول‌های فولادی در کشور به اندازه کافی وجود دارد اما تامین میلگردهای آلیاژی در ماه‌های اخیر با چالش‌های متعددی همراه شده است. این موضوع باعث می‌شود که از ظرفیت صنعت مفتول کشور به طور کامل استفاده نشود و رونق این صنعت کاهش یابد.

امید اربابیون در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه کشور و نیاز مبرم صنایع به محصولات فولادی همچون مفتول، تقاضا در این زمینه بسیار بالا است زیرا پیش از این برخی از گریدها و سایزهای مفتول که در صنعت خودروسازی و همچنین در تولید برخی از قطعات، مورد استفاده بود، به کشور وارد می‌شد؛ در حالی که در شزایط تحریمی، امکان واردات وجود ندارند و مصرف‌کنندگان باید برای تامین نیازها به تولیدکنندگان داخل رجوع کنند.

وی افزود: شرکت آلیاژ مفتول سپاهان تقریبا نزدیک به ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کند. این امر در مورد سایر تولیدکنندگان مفتول فولادی نیز کم و بیش صادق است و بازار مفتول رونق نسبتا خوبی پیدا کرده است.

تامین مواد اولیه، شاید وقتی دیگر…

مدیرعامل شرکت آلیاژ مفتول سپاهان خاطرنشان کرد: معضلی که طی چند ماه گذشته در صنعت فولاد کشور وجود دارد این است که تولیدکنندگان مفتول قادر به تامین مواد اولیه یعنی میلگرد مطابق با برنامه‌ریزی‌ها یا سفارش‌های دریافتی نیستند.

اربابیون با اشاره به تاخیر در تحویل مواد اولیه به تولیدکنندگان مفتول، بیان کرد: تولیدکنندگان میلگرد آلیاژی مورد استفاده در صنایع خودرویی محدود هستند که طی چند ماه اخیر با انبوه سفارش مواجه شده‌اند و قادر به تحویل مواد اولیه به تولیدکنندگان مفتول در موعد مقرر نیستند. صنایع خودرویی به طیف گسترده‌ای از قطعات در گریدها و سایزهای مختلف نیاز دارند که با توجه به تعداد زیاد سفارش‌ها، نتوانسته‌اند مطابق برنامه‌ریزی‌ها تامین به این نیاز پاسخ دهند.

وی تاکید کرد: مشکل دیگر تولیدکنندگان فولادی، کمبود سرمایه در گردش است. به طوری که از سال گذشته تا کنون قیمت مواد اولیه حدود دو برابر شده که به این معنا است میزان نقدینگی برای خرید مواد اولیه و سایر هزینه‌ها حدودا نصف شده است. در حالی که افزایش سرمایه در گردش نیز با دشواری همراه است و در روند فعالیت تولیدکنندگان اخلال ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت آلیاژ مفتول سپاهان اذعان کرد: افزایش قیمت مواد اولیه ناشی از رشد نرخ ارز است. به طوری که با افزایش قیمت مواد اولیه به دلیل رشد نرخ ارز، بعضا مشاهده می‌شود قیمت وارداتی میلگرد کلاف از قیمت‌های داخلی پایین‌تر است.

اربابیون اضافه کرد: از آنجا که شرکت آلیاژ مفتول سپاهان حلقه‌ای از زنجیره فولاد را در اختیار دارد، از یک سو به تولیدکنندگان کلاف میلگرد برای تامین مواد اولیه و از سوی دیگر به تولیدکنندگان قطعات خودرو مانند پیچ و مهره به عنوان مصرف‌کننده وابسته است و همین وابستگی دو سویه باعث می‌شود نتواند در اعمال نظر بر قیمت‌های مواد اولیه و فروش محصول اختیار چندانی داشته باشد و این نوسانات قیمتی است که بر فعالیت مجموعه تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: در بخش تامین مواد اولیه یعنی کلاف میلگرد، قیمت‌ها از نرخ‌های جهانی تبعیت می‌کنند و رشد نرخ ارز باعث افزایش آن‌ها می‌شود. در همین حال، مصرف‌کنندگان مفتول یعنی تولیدکنندگان قطعات نیز می‌توانند قیمت‌های خود را افزایش دهند زیرا با مردم به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی سر و کار دارند. این در شرایطی است که تولیدکنندگان مفتول به عنوان حلقه واسط نمی‌توانند شرایط خود را متناسب با افزایش قیمت مواد اولیه وفق دهند. ضمن اینکه مصرف‌کنندگان مفتول افزایش قیمت ناگهانی آن را پذیرا نیستند.

چالش تامین مواد اولیه مانع از رونق بازار می‌‌شود

مدیرعامل شرکت آلیاژ مفتول سپاهان خاطرنشان کرد: با وجود همه مسائل و چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان مفتول در کشور، می‌توان گفت بازار این محصول رونق دارد و همواره به شرکت ما از سوی مشتریان سفارش داده می‌شود اما ممکن است به دلیل تاخیر در تامین مواد اولیه نتوانیم مطابق با سفارش، مفتول تولید کنیم. گاهی اوقات نیز به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه در هنگام فروش به صورت اعتباری، دچار ضرر مالی می‌شویم.

اربابیون در ادامه بیان کرد: شرکت آلیاژ مفتول سپاهان به عنوان تولیدکننده مفتول مورد استفاده در صنایع خودرویی، باید گریدهای خاصی از کلاف میلگرد را مصرف کند که تامین‌کنندگان محدودی از آن در کشور وجود دارد. یکی از آن‌ها شرکت فولاد آلیاژی ایران است که می‌تواند کلاف میلگرد سایز ۱۶ تا ۲۳ میلی‌متر را تولید کند. دیگر تولیدکننده نیز در این زمینه، شرکت فولاد کویر است که این شرکت کلاف میلگرد را از سایز ۵٫۵ تا ۱۶٫۵ میلی‌متر تولید می‌کند. شرکت ما کلاف میلگرد گرم نوردیده شده را فرآوری کرده به نحوی که قابلیت تولید قطعات فوج سرد را در حلقه بعدی داشته باشند.

وی تاکید کرد: نکته مهم در مورد کلاف فولاد کویر آن است که این شرکت از بیلت شرکت فولاد آلیاژی ایران به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کند. ضمن اینکه قیمت کلاف میلگرد فولاد آلیاژی ایران با فولاد کویر کاملا متفاوت بوده و بعضا میلگرد کویر حدود چهار هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گران‌تر است. این دو شرکت طیف محصولات متفاوتی را تولید می‌کنند. به دلیل اینکه شرکت ما باید تنها از دو تولیدکننده یاد شده مواد اولیه خود را تامین کند، به ناچار هر قیمتی را که ارائه دهند، می‌پذیریم.

مدیرعامل شرکت آلیاژ مفتول سپاهان توضیح داد: میزان آلیاژی بودن کلاف با توجه به محل مصرف، متفاوت است؛ به طوری که گریدهای کم‌آلیاژ استحکام کمتری نسبت به گریدهای آلیاژی دارد و همچنین کاربردهای آن‌ها نیز متفاوت است. از این رو عملیات حرارتی، کشش و سایزینگ را مطابق درخواست مشتری بر برخی از انواع میلگردهای ساده کم‌کربن انجام می‌دهیم.

وی ابراز کرد: شرکت آلیاژ مفتول سپاهان عمدتا با فولادهای کم‌کربن و متوسط‌کربن سر و کار دارد و حدود ۲۰ درصد از محصولات به گریدهای کروم‌بالا مانند ۴۱Cr4، SCM415 و SCM435 مربوط می‌‌شود.

مدیرعامل شرکت آلیاژ مفتول سپاهان در خصوص بازارهای صادراتی این شرکت، عنوان کرد: کیفیت محصولات شرکت ما به حدی رسیده است که بتوانیم آن‌ها را صادر کنیم اما دو مشکل اساسی در این رابطه وجود دارد؛ نخست هزینه تمام شده تولید است که بعضا با توجه به قیمت مواد اولیه و نرخ بازارهای جهانی چندان اقتصادی به نظر نمی‌رسد؛ دوم اینکه تامین مواد اولیه از بازار داخلی نیز با معضل همراه است. بنابراین صادرات در این شرایط منطقی به نظر نمی‌رسد.

داخلی‌سازی برخی قطعات خودرو

اربابیون خاطرنشان کرد: در سال گذشته به جهت تامین نیاز کشور، پروژه‌های بومی‌سازی برخی از قطعات خودرو در ساپکو تعریف شد و شرکت ما نیز نمونه‌هایی در زمینه تولید مفتول بلبرینگ ارائه کرد که خوشبختانه از شرکت یاد شده پاسخ مثبت گرفتیم.

وی تصریح کرد: پروژه‌های دیگری نیز در شرکت ساپکو تعریف شده است اما به دلیل شرایط بازار به ویژه در خصوص تامین مواد اولیه، تمایل چندانی برای سرمایه‌گذاری در جهت بومی‌سازی و تجاری‌سازی قطعات وارداتی دیده نمی‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1765

نوشته‌های مشابه