• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
پیش‌بینی افزایش قیمت نیکل در 2018

طبق پیش‌بینی نورنیکل، رشد تقاضای نیکل در ۲۰۱۸، تدریجی خواهد بود

  • کد خبر : 868
  • 02 آذر 1396 - 17:47
طبق پیش‌بینی نورنیکل، رشد تقاضای نیکل در ۲۰۱۸، تدریجی خواهد بود
شرکت نورنیکل، بزرگترین تولیدکننده نیکل جهان، برای بازار این فلز اساسی در میان‌مدت، وضعیتی آرام پیش‌بینی می‌کند و معتقد است که تقاضای این فلز، در بلندمدت به صورت تدریجی، رشد خواهد داشت.
شرکت نورنیکل، بزرگترین تولیدکننده نیکل جهان، برای بازار این فلز اساسی در میان‌مدت، وضعیتی آرام پیش‌بینی می‌کند و معتقد است که تقاضای این فلز، در بلندمدت به صورت تدریجی، رشد خواهد داشت.

روز دوشنبه ۲۰ نوامبر، نشریه متال بولتن با مدیر بازاریابی شرکت نورنیکل (Nornickel)، آنتون برلین (Anton Berlin)، مصاحبه‌ای اختصاصی ترتیب داد. طی این مصاحبه، هنگامی که سخن از قیمت این فلز به میان آمد، برلین گفت که رشد بازار، به آن اندازه که برخی از مردم فکر می‌کنند، صعودی نخواهد بود.

در نمودار ۱، قیمت ۳ ماهه نیکل آورده شده است. همان‌طور که دیده می‌شود، از آغاز سال ۲۰۱۷، قیمت ۳ ماهه نیکل، حدود ۱۳ درصد جهش داشته است و قیمت آن در بورس فلزات لندن (LME)، به حدود ۱۲ هزار دلار بر تن نزدیک شده است. حتی در اوایل نوامبر، در طول هفته بورس فلزات لندن، قیمت این فلز اساسی به ۱۳ هزار دلار بر تن هم رسید که بخشی از این رشد، به‌دلیل آینده نیکل در بخش خودروهای الکتریکی بود. در بازار فیزیکی، پریمیوم‌ها نیز از رشد ایجاد شده در بورس تبعیت کرده و افزایش پیدا کردند. نشریه متال بولتن، با دسترسی به داده‌های انبارهای رسمی نیکل در شانگهای و در تاریخ ۱۴ نوامبر، رقم پریمیوم آن را در گستره ۲۸۰ تا ۳۰۰ دلار بر تن اعلام کرد. این پریمیوم، در تاریخ ۲۴ اکتبر، با رسیدن به گستره ۳۰۰ تا ۳۳۰ دلار بر تن، به بالاترین سطح خود در طول تاریخ رسید.

به گفته برلین، در میزان شور و اشتیاق فزاینده‌ای که در رابطه با باتری خودروهای الکتریکی دیده می‌شود و عامل اصلی افزایش قیمت اخیر نیکل بوده، اغراق شده و تقاضای واقعی بازار آینده، به اندازه‌ای که برخی می‌پندارند، افزایش نخواهد داشت. با این همه، مدیر بازاریابی نورنیکل، معتقد بود که این شرکت بزرگ، برای بازار رو به رشد باتری‌ها، آمادگی کامل دارد اما تقاضا برای باتری خودروهای الکتریکی که منبع انرژی این خودروها محسوب می‌شوند، رشدی تدریجی خواهد داشت. در حال حاضر، حدود ۶۵ هزار تن از بازار ۲ میلیون تنی نیکل، صرف ساخت باتری‌های خودروهای الکتریکی می‌شود. به گفته برلین، این روند رو به رشد، تا دهه‌ها ادامه خواهد داشت و تقاضا برای این خودروهای دوستدار محیط زیست، به تدریج شکل واقعی‌تری به خود خواهد گرفت. در حالی که سهم خودروهای الکتریکی و خودروهای هیبریدی از بازار خودرو، همچنان افزایش پیدا خواهد کرد اما این افزایش، تدریجی خواهد بود و طی ۱۰ الی ۲۰ سال آینده رخ خواهد داد. برلین در رابطه با پیش‌بینی شرکت برای سال ۲۰۱۸، گفت: «ما انتظار داریم بازار نیکل رشد داشته باشد اما احتمالا میزان رشد قیمت، ۶ درصد نخواهد بود (اتفاقی که در نیمه نخست امسال افتاد) ولی در حد ۳ یا ۴ درصد نیز، رشد مطلوبی است».

فشار بخش عرضه

با هموار شدن قوانین اندونزی و فیلیپین در تولید و صادرات نیکل، انتظار می‌رود که در آینده‌ای نزدیک، این بازار با مازاد عرضه مواجه شود. برلین معتقد است که ذخیره انبار قابل توجهی در بورس فلزات لندن و آتی شانگهای وجود دارد. موجودی انبارهای نیکل در بورس فلزات لندن، مدت‌هاست که حجم بالای خود را حفظ کرده است. در این بورس برای حدود ۲۴۶ هزار و ۷۰۰ تن نیکل، حواله صادر شده که نسبت به آغاز سال، یک درصد افت داشته است. در بورس آتی شانگهای نیز برای حدود ۳۳ هزار و ۴۳۷ تن نیکل، حواله صادر شده است. برلین می‌گوید که در کوتاه‌مدت، عرضه نیکل، افزایش پیدا خواهد کرد و پیش‌بینی شرکت نورنیکل، افزایش بیشتر حجم تولید نیکل در سال ۲۰۱۸ است. انتظار این شرکت این است که تولید چدن نیکل‌دار چین و اندونزی در سال آینده، با ۳۴ درصد افزایش، به ۷۶۰ هزار تن برسد که موضوع، اثر به‌سزایی در بازار و قیمت نیکل خواهد داشت. انتظار افزایش میزان عرضه، یک چرخش در بازار محسوب می‌شود چرا که این شرکت در ماه آوریل اعلام کرد که تا پایان ۲۰۱۷، کسری عرضه نیکل جهانی، ۱۰۰ هزار تن خواهد بود، در حالی که رقم اعلام شده اخیر، ۹۰ هزار تن است. کسری عرضه نیکل در سال ۲۰۱۸، معادل ۱۴ هزار تن تخمین زده شده است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=868

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا
در 10 سال اخیر صورت پذیرفت؛

نبض واردات مفتول مسی در دستان آمریکا

03اردیبهشت
پریمیوم نیکل در اروپا و چین ثابت باقی ماند