• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
معاونت بهره‌برداری مجتمع مس سرچشمه عنوان کرد:

شرکت مس، پیشتاز در تولید کاتد مرغوب

  • کد خبر : 3390
  • 05 مهر 1399 - 14:40
شرکت مس، پیشتاز در تولید کاتد مرغوب
معاونت بهره‌برداری مجتمع مس سرچشمه گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران با امکانات و تکنولوژی مدرنی که در اختیار دارد، می‌تواند کاتد را با بالاترین عیار ممکن تولید کند.برای افزایش میزان تولید این شرکت نیز برنامه‌ها و پروژه‌های گسترده‌ای تنظیم شده که برخی از آن‌ها به بهره‌برداری نیز رسیده است.

معاونت بهره‌برداری مجتمع مس سرچشمه گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران با امکانات و تکنولوژی مدرنی که در اختیار دارد، می‌تواند کاتد را با بالاترین عیار ممکن تولید کند.برای افزایش میزان تولید این شرکت نیز برنامه‌ها و پروژه‌های گسترده‌ای تنظیم شده که برخی از آن‌ها به بهره‌برداری نیز رسیده است.

حبیب‌الله ضیاالدینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: کاتد مس یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی شرکت ملی صنایع مس ایران محسوب می‌شود که در تولید این محصول از دو روش هیدرومتالورژی و پیرومتالورژی استفاده می‌شود. روش هیدرومتالورژی به این شکل صورت می‌گیرد که ابتدا خاک اکسیدی مس از معدن استخراج و جهت عملیات انحلال به هیپ‌های لیچینگ ارسال می‌شود. عملیات انحلال با اسیدسولفوریک رقیق انجام شده و سولفات مس محصول تولیدی و خروجی از عملیات انحلال است که در ادامه وارد کارخانه لیچینگ می‌شود. در این کارخانه سولفات مس تولیدی، با عملیات الکترووینینگ به مس کاتد با عیار ۹۹٫۹۹۵ درصد تبدیل می‌شود. گفتنی است که میزان تولید کاتد با این روش در سال ۱۳۹۸، در دو کارخانه لیچینگ سرچشمه و میدوک بالغ بر ۴٫۴ درصد کل میزان کاتد تولیدی شرکت ملی صنایع مس ایران را شامل شد.

وی افزود: روش دیگری که در مجتمع مس سرچشمه انجام می‌شود پیرومتالورژی است که در این روش خاک سولفوری (سولفور مس) با عیار تقریبی ۰٫۷- ۰٫۶ درصد حاوی مس، از معدن استخراج شده و بعد از عملیات خردایش و دانه‌بندی در کارخانه تغلیظ، به کنسانتره مس با عیار تقریبی ۲۵-۲۰ درصد مس تبدیل می‌شود. سپس کنسانتره مس تولیدی وارد کارخانه ذوب شده و تحت عملیات ذوب قرار می‌گیرد. در ادامه، آند مس با درصد خلوص ۹۹٫۶۵ درصد تولید شده و به کارخانه پالایش ارسال می‌شود. عملیات الکترولیز به عملیاتی گفته می‌شود که در پالایشگاه خلوص مس تولیدی را به ۹۹٫۹۹۵ درصد می‌رساند که در نهایت به آن کاتد مس می‌گویند. در کارخانه‌های سرچشمه و خاتون‌آباد تولید کاتد، این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد و میزان تولید کاتد در سال ۱۳۹۸، حدود ۲۳۹ هزار تن بود که ۹۵٫۶ درصد کل کاتد تولیدی شرکت مس را دربرمی‌گیرد. گفتنی است که در دنیا تولید کاتد با تکنولوژی‌های متداولی در حال انجام است و هر روز از روش‌های نوینی رونمایی می‌شود.

معاونت بهره‌برداری مجتمع مس سرچشمه در پاسخ به این سوال که شرکت مس در راستای تولید کاتد با کیفیت چه اقداماتی انجام داده است، تصریح کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران یکی از با کیفیت‌ترین کاتدها در دنیا را تولید می‌کند که این کاتد مطابق گرید A استانداردهای بین‌المللی ASTM-B115 ساخته می‌شود. در سال‌های اخیر شرکت مس جهت ارتقای کیفیت کاتد تولیدی خود اقدام به احداث کارخانه و پالایشگاه خاتون‌آباد کرد که به بهترین دستگاه‌ها و با تکنولوژی روز دنیا تجهیز شده بود که در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده است. همچنین شرکت مس در راستای افزایش کیفیت کاتد در پالایشگاه مجتمع سرچشمه، روش CSM را جایگزین روش‌های قدیمی‌تر کرده است.

ضیاالدینی مطرح کرد: اگر بخواهیم از میزان ظرفیت تولید کاتد شرکت مس سخن بگوییم باید گفت که در صورت تامین کنسانتره مس جهت عملیات کارخانه ذوب، ظرفیت تولید کاتد در پالایشگاه‌های شرکت مس ۳۰۰ هزار تن و در فرآیند لیچینگ نیز حدود ۱۷ هزار تن برآورد شده است. بنابراین با وجود کنسانتره کافی در فرآیند پیرومتالورژی و خاک اکسیدی در فرآیند هیدرومتالورژی امکان تولید ۳۱۷ هزار تن مس کاتدی فراهم است اما به دلیل کمبود کنسانتره و همچنین اتمام خاک‌های اکسیدی برای عملیات لیچینگ، ظرفیت خالی تولید کاتد وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه برنامه‌های شرکت مس در جهت افزایش میزان تولید و فروش کاتد در سال جاری چیست، گفت: شرکت مس در جهت افزایش میزان تولید کاتد اقدام به ساخت و بهره‌برداری از کارخانه جدید کنسانتره کرده و همچنین در این راستا بهره‌برداری از معادن دره‌زار و دره‌آلو در استان کرمان را در دستور کار خود قرار داده است. ساخت کارخانه تغلیظ دره‌آلو با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن کنسانتره در سال و کارخانه تغلیظ دره‌زار با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن کنسانتره در سال را در برنامه دارد که تا دو سال آینده به اتمام خواهد رسید. ضمن اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران ساخت فاز ۲ کارخانه تغلیظ میدوک، فاز ۳ کارخانه تغلیظ سونگون و فاز ۳ کارخانه تغلیظ مجتمع سرچشمه در دستور کار خود قرار داده است و با همت کارکنان زحمتکش در آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3390

نوشته‌های مشابه