• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر بنگاه ضایعاتی مس آسیا عنوان کرد:

بازار ضایعات مسی در سیطره دلالان/ نوسانات لحظه‌ای قیمت‌ها

  • کد خبر : 3381
  • 29 مهر 1399 - 13:39
بازار ضایعات مسی در سیطره دلالان/ نوسانات لحظه‌ای قیمت‌ها
مدیر بنگاه ضایعاتی مس آسیا گفت: با افزایش قیمت‌ها، نقدینگی تولیدکنندگان و میزان تولید آن‌ها کاهش یافته که این باعث افت تقاضا برای ضایعات مسی(ماده اولیه) از سوی آن‌ها شده است و در حال حاضر، مشتریان اصلی ضایعات مسی، دلالان هستند.

مدیر بنگاه ضایعاتی مس آسیا گفت: با افزایش قیمت‌ها، نقدینگی تولیدکنندگان و میزان تولید آن‌ها کاهش یافته که این باعث افت تقاضا برای ضایعات مسی(ماده اولیه) از سوی آن‌ها شده است و در حال حاضر، مشتریان اصلی ضایعات مسی، دلالان هستند.

محمدعلی واعظ در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه ما به خرید و فروش مفتول مسی هشت میلی‌متری و ضایعات مسی مشغول است. مصرف عمده مفتول و ضایعات مسی در تولید سیم و کابل‌های ساختمانی است که به دلیل تعطیلی بسیاری از پروژه‌های ساختمانی تقاضا برای این نوع محصول نیز با افت چشمگیری مواجه شده است و در نهایت خطوط تولید سیم و کابل در کشور با رمق کمتری مشغول به فعالیت هستند که تاثیرات آن را در بازار ضایعات نیز شاهد هستیم.

وی افزود: با افزایش قیمت‌ها، نقدینگی تولیدکنندگان و میزان تولید آن‌ها کاهش یافته و این باعث افت تقاضا برای ضایعات مسی(ماده اولیه) شده است. در حال حاضر، مشتریان اصلی ضایعات مسی، دلالان هستند.

مدیر بنگاه ضایعاتی مس آسیا تصریح کرد: ضایعات مسی از سطح شهرستان‌های مختلف جمع‌آوری می‌شود و در نهایت بنگاه ضایعاتی مرجع آن‌ها را خریداری کرده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. در رابطه با مفتول هشت میلی‌متری نیز چند شرکت بزرگ تولیدکننده نظیر شرکت ملی مس، شرکت گیل‌راد شمال و شرکت دنیای مس کاشان مشغول به تولید این نوع محصول هستند. مفتول تولیدی این شرکت‌ها در بالاترین گرید کیفیت قرار دارد و ما با اطمینان خاطر به خرید و فروش این محصول می‌پردازیم.

بخشی از مواد اولیه شرکت‌های بزرگ ضایعات است

واعظ اذعان کرد: دو ماه گذشته قیمت مس ۹۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود و اکنون به حدود ۱۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است و با ادامه این افزایش قیمت،‌ شاهد حضور کمرنگ فعالان این صنعت در بازار خواهیم بود. پیش‌تر که بازار ضایعات رونق داشت، شرکت‌های تولیدکننده مفتول بخشی از ماده اولیه خود را به صورت کاتد مس از شرکت ملی مس تهیه می‌کردند و بخش دیگر از نیاز خود به مواد اولیه را از طریق خرید ضایعات از بنگاه‌هایی همچون ما تامین می‌کردند. تمام صنایعی که با مس سر و کار دارند به نوعی از ضایعات مسی نیز به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند. قابل ذکر است که کارخانه و کارگاه‌هایی که محصولات برنجی تولید می‌کنند نیز از مصرف‌کنندگان عمده ضایعات برنجی به حساب می‌آیند.

وی عنوان کرد: میزان خلوص و کیفیت ضایعات مفتول نسبت به سایر ضایعات مسی در درجه بالاتری قرار دارد. به عبارت دیگر، ضایعات مفتولی دارای عیار ۹۹٫۹ درصد بوده و اغلب برای ساخت سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت ظروف مسی و تزئینی نیز ضایعات مسی عنصر اصلی به حساب می‌آید که در این زمینه از هر نوع ضایعه مسی می‌توان استفاده کرد. به این صورت که ضایعات را به صورت ورق درمی‌آورند و بعد به گرده تبدیل کرده و سپس انواع ظروف را می‌سازند. همچنین در ساخت انواع قطعات و شیرآلات نیز از ضایعات مسی و برنجی بهره می‌برند.

مدیر بنگاه ضایعاتی مس آسیا یادآور شد: پیش‌تر، ضایعات از ایران به سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه مانند عراق و امارات صادر می‌شد اما با اعمال محدودیت و ممنوعیت در حوزه صادرات، فروش صادراتی این ماده نیز به بن‌بست رسید و در حال حاضر فقط خرید و فروش‌های داخلی هرچند بی‌رمق انجام می‌شود. مفتول مسی نیز یکی از ستون‌های اصلی صادرات محسوب می‌شد.

وی اضافه کرد: واحدهای تولیدی زمانی صادرات را در دستور کار خود قرار می‌دهند که نرخ دلار در شیب افزایشی باشد زیرا باید در کشور مقصد نیز صرفه اقتصادی داشته باشد و همچنین از نظر ارزآوری سودده باشد. چند ماهی بود که صادرات مس انجام نمی‌شد اما در چند هفته گذشته مجددا فروش صادراتی این فلز از سر گرفته شده است.

برگزاری مسابقات رشد قیمت در کشور!

واعظ گفت: زمانی که قیمت مس به ۱۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید، فعالان این صنعت امیدوار بودند که دیگر این فلز رشد قیمتی نخواهد داشت اما اکنون قیمت سه رقمی را برای مس رقم زده‌اند. آینده کاری به هیچ عنوان مشخص نیست و با توجه به جهش قیمتی ارز در کشور، سایر قیمت‌ها نیز در حال رقابت با آن هستند؛ چنان چه گویی مسابقه رشد قیمت در کشور حاکم است و مردم و صنعتگران تماشاگران این رویداد هستند. در وضعیتی که صنعت در رکود به سر می‌برد، همگی مردد هستیم که چه مسیری می‌تواند آینده شغلی ما را تامین کند؟!

مدیر بنگاه ضایعاتی مس آسیا یادآور شد: در هفت ماه اخیر، شیوع ویروس کرونا نیز به مشکلات ناشی از اقتصاد دامن زده و قیمت‌گذاری‌های جهانی نیز تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. بسیاری از شرکت‌های معتبر بین‌المللی آینده روشنی چه از نظر مصرف و چه از نظر قیمت برای مس متصور بودند که همه‌گیری ویروس کرونا تا حدودی این اتفاق را به تعویق انداخت، اما در یکی دو ماه اخیر شاهد جان گرفتن مجدد این فلز سرخ هستیم و پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه‌دار باشد. برآورد می‌شود که تا انتهای سال میلادی، قیمت جهانی مس به مرز هفت هزار دلار برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر تنها عامل تاثیرگذار بر قیمت داخلی مس، بورس جهانی فلزات بود شرایط خیلی بهتر بود اما زمانی که وضعیت تمام فعالیت‌ها به نرخ ارز وابسته است، اوج گیری قیمت دلار می‌تواتد به راحتی صنعت را به حاشیه براند. همیشه در زمان‌ جهش نرخ ارز، فروشندگان ضایعات دست از معاملات می‌کشند و در صورت افت نرخ، وارد معامله می‌شوند. پیش‌تر، نوسانات به صورت روزانه بود اما اکنون هر لحظه قیمت‌ها در حال تغییر هستند. در چنین آشفته بازاری، حتی نمی‌توانیم برنامه هفتگی داشته باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3381

نوشته‌های مشابه