• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات کابل‌سازی تک عنوان کرد:

افزایش رونق بازار آزاد در شرایط صعود قیمت‌ها

  • کد خبر : 3351
  • 05 آبان 1399 - 19:42
افزایش رونق بازار آزاد در شرایط صعود قیمت‌ها
رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات کابل‌سازی تک گفت: اختلاف قیمت بین بازار آزاد و بورس کالا موجب شده تعادل میان عرضه و تقاضا در تالار صنعتی برهم بخورد زیرا به دلیل ارزان بودن قیمت مس در بازار آزاد، اغلب مشتریان و تولیدکنندگان رغبت گذشته برای خرید از بورس کالا را ندارند.

رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات کابل‌سازی تک گفت: اختلاف قیمت بین بازار آزاد و بورس کالا موجب شده تعادل میان عرضه و تقاضا در تالار صنعتی برهم بخورد زیرا به دلیل ارزان بودن قیمت مس در بازار آزاد، اغلب مشتریان و تولیدکنندگان رغبت گذشته برای خرید از بورس کالا را ندارند.

نیما کشتی‌آرای در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: قیمت مواد اولیه مسی در بازار آزاد و بورس کالا متفاوت بوده و قیمت حدود ۱۰ درصد در بازار آزاد ارزان‌تر است که این موضوع موجب رکود بازار شده است. ما برای تولید سیم و کابل از مس و روکش PVC به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنیم که هر دو از بورس و همچنین بازار آزاد تهیه می‌‌شوند. به عبارت بهتر، اختلاف قیمت در بازار آزاد و بورس کالا موجب نوسان قیمت در این دو فضای معاملاتی شده است.

وی افزود: نوسانات شدید قیمتی در حال حاضر شرایطی را ایجاد کرده است که خریدار و فروشنده نمی‌دانند چه تصمیمی باید اتخاذ کنند؛ مواد مورد نیاز خود را بخرند یا بفروشند، منتظر ثبات بمانند یا هرچه می‌توانند ماده اولیه خریداری کنند. این سوالات در ذهن تمام فعالان حوزه تولید سیم و کابل و سایر محصولات صنعتی می‌چرخد و همه بدون کوچک‌ترین پیش‌بینی از آینده این صنعت سردرگم مانده‌اند.

خیز مشتریان به سمت بازار آزاد

رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات کابل‌سازی تک تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها نظام عرضه و تقاضا در بورس کالا را نیز مختل کرده است. در واقع، شرکت‌های عرضه‌کننده محصول خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند اما به دلیل اینکه قیمت ماده اولیه در بازار آزاد ارزان‌تر است، اغلب مشتریان تمایلی به خرید از تالار صنعتی ندارند. با رشد قیمت‌ها، اختلاف نرخ بین بازار و بورس بیشتر می‌شود و در نتیجه میزان تقاضا به شدت کاهش می‌یابد. در این شرایط، شاهد عدم تعادل در میزان عرضه و تقاضا در رینگ بورس کالا خواهیم بود.

وی عنوان کرد: سیم و کابل، یک کالای گران‌قیمت محسوب می‌شود که برای تولید یا خرید به نقدینگی بالایی نیاز است. بنابراین افراد سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در جایی هزینه کنند که سود هنگفتی را به دست آورند. در حال حاضر اغلب افراد به سمت بورس اوراق بهادار رفته‌اند و این امر موجب شده که بازار سیم و کابل به سمت رکود و کسادی سوق پیدا کند و فعالان این صنعت با کمبود قابل ملاحظه نقدینگی مواجه شوند.

در دام تحریم گرفتار شده‌ایم!

کشتی‌آرای ابراز کرد: ما تولیدکننده انواع سیم و کابل به جز فیبر نوری با ولتاژ یک کیلوولت هستیم. با صنایعی همچون فولاد، سیمان، ساختمان‌سازی و سایر صنایع وابسته به برق همکاری لازم را داریم و این صنایع عمده مشتریان سیم و کابل‌های تولیدی مجموعه کابل‌سازی تک محسوب می‌شوند. قابل ذکر است که در حال حاضر صادرات محصول نداریم و این نوع فروش در شرایط فعلی به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد. مس جزو فلزات تحریمی بوده و برای صادرات باید از نام شرکت‌های خارجی که نقش واسطه را بازی می‌کنند، استفاده کنیم. کشورهای مقصد نیز این سیم و کابل‌ها را تحت عنوان ضایعات خریداری می‌کنند و مبلغ مناسبی برای آن پرداخت نمی‌کنند. علاوه‌براین باید ارز حاصل از صادرات را به نرخ سامانه نیما به فروش رسانیم که این نرخ از نرخ ارز در بازار آزاد، پایین‌تر است. در نتیجه صادرات محصول در در حال حاضر، مقرون‌به‌صرفه و منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی در خصوص برنامه آتی صادرات محصولات مجموعه توضیح داد: دلیل اصلی که فعالیت در حوزه صادرات را جزو چشم‌انداز خود در نظر نگرفته‌ایم این است که کشورهای خارجی به دلیلی وضعی تحریم‌ها علیه ایران حاضر به همکاری با شرکت‌های ایرانی نیستند و این مشکل منشا داخلی ندارد که قابل حل باشد. کشور ما دارای منابع و معادن غنی بسیاری است که باید صادرات را از مواد اولیه آغاز کرد که همچنان به دلیل تحریم، مواد اولیه نیز مشتری مناسب خود را از دست داده است.

دست روی دست گذاشته‌ایم!

رئیس هیئت مدیره شرکت کارخانجات کابل‌سازی تک اذعان کرد: ظرفیت اسمی ثبت شده در پروانه بهره‌برداری شرکت روزانه ۱۰۰ تن است که در سال گذشته قادر به تولید روزانه ۵۰ تن بودیم و در حال حاضر میزان تولید به یک پنجم آن میزان رسیده است. برنامه آتی در رابطه با افزایش میزان ظرفیت تولید یا به‌روزرسانی دستگاه‌ها و تجهیزات، به میزان تقاضای بازار بستگی دارد که برای پاسخ به حجم زیاد تقاضا، تولید را افزایش خواهیم داد، اما مشکل این است که به دلیل رشد قیمت‌ها، ساختمان‌سازی به طور چشمگیری کاهش داشته و با ریزش شدید مشتری مواجه هستیم. بنابراین با ادامه این روند، قطعا برنامه‌ای در راستای افزایش میزان تولید و یا مدرن کردن خطوط تولید نخواهیم داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری‌ها در ایران مستقل از دنیا است و با وجود ثبات نسبی که در بورس فلزات لندن شاهد آن هستیم، نرخ داخلی مس هر روز جهش می‌یابد و قلمروی قیمتی برای خود تعیین کرده است. سیاست کشورهای چین، آمریکا و ایران و همچنین افت و خیز نرخ ارز، بازار فلزات را تحت تاثیر قرار داده‌اند و دولت نیز بدون توجه به شرایط تولیدکنندگان، هیچگونه حمایتی نمی‌کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3351

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد