• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت آلومینیوم غدیر گستر توس عنوان کرد:

کورسوی چراغ تولید در خطر خاموشی!

  • کد خبر : 5492
  • 06 آبان 1399 - 14:57
کورسوی چراغ تولید در خطر خاموشی!
مدیرعامل شرکت آلومینیوم غدیر گستر توس گفت: در شرایط فعلی با توجه به اینکه روابط تجاری با کشورهای دیگر به صفر نزدیک شده است و هر روز شاهد افزایش قیمت‌ مواد اولیه و هزینه‌های جاری تولید هستیم، سرمایه‌گذاری تازه در بخش تولید توجیه اقتصادی ندارد و تولیدکنندگانی که سابقه چند ساله در صنعت دارند، سعی دارند کج‌دار و مریز به فعالیت خود ادامه دهند تا با سود اندک به دست آمده به امور روزمره خود بپردازند!
مدیرعامل شرکت آلومینیوم غدیر گستر توس گفت: در شرایط فعلی با توجه به اینکه روابط تجاری با کشورهای دیگر به صفر نزدیک شده است و هر روز شاهد افزایش قیمت‌ مواد اولیه و هزینه‌های جاری تولید هستیم، سرمایه‌گذاری تازه در بخش تولید توجیه اقتصادی ندارد و تولیدکنندگانی که سابقه چند ساله در صنعت دارند، سعی دارند کج‌دار و مریز به فعالیت خود ادامه دهند تا با سود اندک به دست آمده به امور روزمره خود بپردازند!

داوود شربت‌داران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت آلومینیوم غدیر گستر توس فعالیت خود را از سال ۱۳۸۳ در زمینه تولید محصولات صنعتی مانند لوله، تسمه و نبشی آغاز کرد که تا سال ۱۳۹۲ کم و بیش فعالیت قابل قبول و رونق‌داری را شاهد بودیم اما متاسفانه از این سال به بعد به دلیل نوسانات نرخ ارز تقریبا تا یک سال پیش کاهش تولید و فعالیت داشتیم و حتی این امر باعث شد تا کارخانه را به ‌صورت مقطعی برای مدتی تعطیل کنیم. در حال حاضر به‌صورت «کج‌دار و مریز» فعال هستیم اما شرایط تولید مانند سابق نیست. یعنی اگر سال‌های گذشته دو الی سه شیفت در کارخانه به امر تولید مشغول بودیم، اکنون یه صورت تک شیفت آن‌ هم کمتر از توان واقعی خود فعالیت می‌کنیم.

وی افزود: ماده اولیه مصرفی در خط تولید این شرکت صرفا آلومینیوم است که برای تامین آن هم از بیلت استفاده و هم شمش آلومینیومی که در کارخانه خود آن را آنالیز و آلیاژسازی کرده سپس به شکل بیلت درآورده را مورد استفاده قرار می‌دهیم. در زمان اخذ پروانه بهره‌برداری، میزان ظرفیت تولید سالانه یک هزار تن بوده است اما اکنون میزان تولید بر اساس میزان سفارش متغیر است.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم غدیر گستر توس در ادامه عنوان کرد: برخی از مشتریان که خود تولیدکننده هستند، برای کاهش هزینه‌ها و حفظ سودآوری خود، پلاستیک را جایگزین آلومینیوم کرده‌اند که این باعث کاهش تقاضا برای محصولات ما و تعدیل نیروی شرکت شده است. در حالی که پلاستیک دوام کمتری نسبت به آلومینیوم دارد.

شربت‌داران یادآور شد: مشتریان ما صنایع مختلفی را شامل می‌شوند؛ مانند شرکت‌های ماشین‌سازی که نیاز به دریافت قطعات خاصی برای تولید خوردروهای خود دارند و یا شرکت‌هایی که در زمینه تولید میلگردهای آلومینیومی با آلیاژ‌های خاص فعال هستند. این میلگردها به ‌طور مشخص به دلیل قابلیت تراشکاری که دارد دارای کاربردهای مختلفی هستند و در تولید پیستون، سیستم ترمز اتومبیل و… استفاده می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا علت کاهش میزان تولید محصولات آلومینیومی ریشه در کمبود مواد اولیه دارد یا خیر، گفت: تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی بیش از آن که با کمبود مواد اولیه مواجه باشند با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو هستند و این باعث می‌شود تا برای کاهش هزینه‌های تولید، میزان کمتری ماده اولیه خریداری کنند.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم غدیر گستر توس در خصوص تکنولوژی تولید لوله‌های آلومینیومی، تصریح کرد: روش تولید لوله‌های آلومینیومی شرکت آلومینیوم غدیر گستر توس بسته به قالب سفارش داده شده و محصول مورد نظر مشتریان مختلف است و عمدتا به صورت سنبه ماتریس انجام می‌شود. در قالب‌های اکستروژن، بیلت آلومینیومی از ماتریس عبور کرده و به سنبه تزریق می‌شود.

تولید، مقرون‌به‌صرفه نیست

شربت‌داران با اشاره به رکود صنعت و اقتصاد کشور، تصریح کرد: در حال حاضر، فعالیت در بخش تولید توجیه اقتصادی ندارد و سرمایه‌گذاری در این بخش با توجه به بازده نامطلوب آن، مقرون‌به‌صرفه‌ به نظر نمی‌رسد. پیش‌تر، شرکت‌های خصوصی می‌توانستند به میزان یک دهم شرکت‌های دولتی سرمایه‌گذاری کنند و بسیار موفق‌تر از این شرکت‌ها عمل کنند اما اکنون شرکت‌های خصوصی با هزینه‌های گزافی برای واردات دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، آماده‌سازی فضای کارخانه و همچنین هزینه‌هایی نظیر مالیات، بیمه و…. مواجه هستند که در انتها با ارزیابی قیمت محصول و هزینه تولید، متوجه ضرر یا سود ناچیز می‌شوند که بیانگر عدم توجیه اقتصادی تولید است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی تنها تولیدکنندگانی که از سال‌ها قبل فعالیت خود را آغاز کرده و زیرساخت‌های لازم برای تولید را فراهم کرده‌اند می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. شرکت غدیر گستر توس نیز طی ۶ سال اخیر و در مواجهه با شرایط نامطلوب اقتصادی به ناچار به فعالیت خود ادامه داده و سعی کرده تا حدودی مشتریان خود را حفظ کند. در حال حاضر هیچ یک از تولیدکنندگان از شرایط تامین مواد اولیه و فروش محصولات رضایت ندارند.

نگاه بخش تولید به درهای بسته تجارت

مدیرعامل شرکت آلومینیوم غدیر گستر توس در خصوص تاثیرات تحریم‌ها بر تولید کشور، تاکید کرد: دروازه‌های بین‌المللی در حال حاضر به روی کشور ما بسته شده و اگرچه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه به اشکال دیگری از سر گرفته شده است اما کارایی لازم را ندارد. عمده مشکلات و چالش‌های به وجود آمده در صنعت و اقتصاد کشور از همین نقطه، یعنی بسته شدن مرزهای وارداتی و صادراتی نشات گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر شرکت تولیدکننده محصولات آلومینیومی یا هر فلز دیگری، به نوعی برای تامین مواد اولیه یا ماشین‌آلات مورد نیاز خود به واردات وابسته بوده و برای رسیدن به سود بالا احتیاج دارد تا بخشی از محصولات خود را صادر کند اما با محدودیت‌های تجاری ناشی از وضع تحریم‌ها، روند فعالیت این شرکت‌ها با اخلال مواجه شده است. زمانی می‌توان فعالیت‌های شرکت‌ها را «تولید» نامید که در واحدهای تولیدی خود به صورت سه شیفت کاری، محصول تولید و به بازار عرضه کنند و دستگاه‌ها به هیچ عنوان خاموش نشوند مگر قصد تعمیر آن‌ها و یا تعویض قطعات آن را داشته باشند. این در حالی است که تنها دغدغه‌ عمده تولیدکنندگان، حفظ درآمد اندک جهت گذراندن امور روزمره و عبور مقطعی از شرایط بحرانی فعلی است.

شربت‌داران در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا ممنوعیت واردات لوازم خانگی تاثیری موجب رونق صنعت محصولات آلومینیومی نظیر لوله شده است یا خیر، بیان کرد: شاید این موضوع تا حدودی رونق نسبی را برای برخی از تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی فراهم کرده باشد اما باید توجه داشت که افزایش اندک فروش یا درآمد نمی‌‌توان مشکلات اساسی تولیدکنندگان را پوشش دهد و آن‌ها را راضی نگه دارد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5492
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه